• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • niobit
    JhjärtaK skrev 2014-09-24 19:31:02 följande:

Imorn blir det "på riktigt" officiellt på jobbet att jag är gravid. Jag tänkte ha på mig en lite tightare topp som visar den rundade magen som bara har exploderat i helgen! Skall först iofs på ett möte hos kund och vill helst inte att mötet skall handla om det så kanske får jag ha med mig ombyte? smile2.gif

Jag är lite nervös, hur berättar man liksom inför en lite större grupp (ca25 personer)? Hur hade ni gjort? Sagt det "officiellt" inför alla eller låtit det sprida sig pö om pö? På ett sätt vill jag bara ha det "överstökat". Känns så krystat att bara från ingenstans säga "förresten, jag är gravid".

Jag tyckte också det var svårt att säga det och det kändes nästan lite obekvämt. Ville bara ha det överstökat så jag sa det till alla på ett möte :D
  • sommarstad
    JhjärtaK skrev 2014-09-24 19:31:02 följande:

Imorn blir det "på riktigt" officiellt på jobbet att jag är gravid. Jag tänkte ha på mig en lite tightare topp som visar den rundade magen som bara har exploderat i helgen! Skall först iofs på ett möte hos kund och vill helst inte att mötet skall handla om det så kanske får jag ha med mig ombyte?

Jag är lite nervös, hur berättar man liksom inför en lite större grupp (ca25 personer)? Hur hade ni gjort? Sagt det "officiellt" inför alla eller låtit det sprida sig pö om pö? På ett sätt vill jag bara ha det "överstökat". Känns så krystat att bara från ingenstans säga "förresten, jag är gravid".

Kan du inte ha nån kofta som du sedan tar av dig? Så slipper du ha ett ombyte med dig.

Vet inte själv hur man berättar på enklast sätt. Jag personligen kommer nog ta det lite pö om pö och sedan ta det på lunch när de flesta är i samma rum samtidigt. Men då berätta för dem runt samma ord och låta ordet spridas där i från. Vilket sällan är ett problem. Många har stora öron ;)
  • LillLouise84

Jag kommer att berätta för ledningen på jobbet, och min chef kommer att råka säga det till alla han pratar med. Graviditets skvaller har en förmåga att sprida sig fort som tusan.

• Hanna1989

Idag fick vi vårt första livstecken!! Hjärtat slog fint i 155 slag/minut. Helt otroligt! Sparkar hörde vi med. Känner mig så totalt lycklig, vill bara hoppa och dansa, fick mängder av energi efter : )

• Tussludd

[quote=74053823][quote-nick]sommarstad skrev 2014-09-24 18:32:58 följande:[/quote-nick]

Idag fick jag "svar" om jobbet. Jag får förlängt en månad via bemanningsföretaget och sedan kommer de låta mitt bemanningsföretaget söka rekryteringen av två tjänster. Min och min kollegas som sagt upp sig.  Närmsta chefen sa att jag troligen inte behöver oroa mig. Hur svårt var det att vara att informera mig (och mina kollegor) om att denna tjänsten måste gå via annons innan de kan tillsätta någon. De har nämligen i veckor fått mig att tro att jag ska få vara kvar utan problem och inte nämnt att jag ska behöva söka min egen tjänst. Det är helt okej att de måste gå via en viss process men jag anser att de kan informera mig om den. 

Jag kommer ju inte kunna vänta en hel månad till innan jag kan berätta om att jag är gravid. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag funderar på att berätta efter RUL som planerat. Det är ju diskriminering om de nekar mig jobbet bara pga graviditet och det blir svårt att påstå nåt annat då jag både har utbildning, erfarenhet och är bra på jobbet. Dessutom väldigt omtyckt på arbetsplatsen. Men får väl se vad som står i arbetsannonsen innan jag bestämmer mig. 

Hemskt att behöva tänka så alls i vårt "jämställda" samhälle, men jag hade nog mörkat så länge det gick iom osäkerheten. Även om du säkert är den som de tänker sig till tjänsten så kan det ändras om de får veta tänker jag väldigt cyniskt.

Men jag hoppas innerligt att jag har fel och bara är fördomsfull, det skulle vara så mycket roligare för dig och många andra kvinnor som inte känner sig fria att skaffa familj när de känner för det.

Jag håller tummarna för dig iaf!

• Chuckiiii
    Lejonhierta skrev 2014-09-24 13:25:49 följande:

Usch ja, vet vad du går igenom. Har ju haft blödningar av och till som sen lugnade sig en månad för att sedan komma en rejäl blödning för 12 dagar sedan. Är sjukskriven och ordinerad största möjliga stillhet under två veckor.

Men som din läkare säger: bäbisen ser frisk ut men att hon inte kan lova något. Det är helt klokt av din läkare att svara. Allt ser bra ut med bäbisen och det dom kan se på ultraljudet, vad som händer efter det ser de ju inte. För att lokalisera blödningar etc så är ultraljud ett ganska trubbigt verktyg och det finns inte mer att tillgå. Därför har de i mitt fall tagit till försiktighetsåtgärden med sjukskrivning och vila, eftersom de inte vet vad som blöder men högst troligt antingen den lågt sittande moderkakan (inte ovanligt med blödningar då) eller att kroppen vill göra sig av med den döda tvillingen. Men det ser dom inte, de kan bara följa och gissa.

Det som kan kännas hårt är när jag var in för fem-sex veckor sedan efter rejäla blödningar och läkaren sa att ja allt ser ju bra ut med den som lever och de kunde inte se någon aktiv blödning där och då. Tio minuter senare så kom en ny störtblödning, rätt igenom skydd, kläder och det forsade ner i skorna -då hade jag fortfarande inte hunnit lämna sjukhuset... Så allt är relativt. Försök vara här och nu och ta det lugnt. Det är inte så ovanligt med blödningar under graviditeter som folk tror. Konstigt nog så pratas det inte så mycket om det.

Jag hade blödningar även i min förra graviditet om än som två mensliknande perioder då jag skulle haft mens egentligen. De tre tidigare graviditeterna hade jag ingen blödning alls, trots att vi förväntade oss det då vi väntade tvåan eftersom även det var en tvillinggraviditet, men där den som dog gjorde det betydligt tidigare i graviditeten än denna gången. (kroppen klarade resorbera till fullo).

Vet inte heller vilken färg det är på din blödning, men skulle du de närmaste dagarna få bruna/mörka blödningar så är det högst troligt inte en ny blödning utan rester från den du först hade, vilket kan vara skönt att veta. 

Gud vad skönt att läsa ditt inlägg! Det lugnar mig verkligen! Eftersom jag inte haft minsta tillstymmelse till blödning förrns nu i v.14 så blir man ju inte lite panikslagen:/ Det är ju så himla läskigt och man tror att allt går åt helvete:(

Ska boka ett återbesök nästa vecka så man ser att det fortfarande ser ok ut därinne!

Tack för det sista tillägget också, det lugnar också!! ;)
  • SvanE

Måste bara få dela den här, är det bara jag som gråter eller är det hormonerna som spökar? Så häftigt att det där just nu pågår i våra magar <3

• Chuckiiii
    JhjärtaK skrev 2014-09-24 13:31:15 följande:

Känner så igen rädslan inför att gå på toaletten och torka sig. Skickar all styrka jag kan!

Tack!!
  • Mimipig
    sommarstad skrev 2014-09-24 18:32:58 följande:

Idag fick jag "svar" om jobbet. Jag får förlängt en månad via bemanningsföretaget och sedan kommer de låta mitt bemanningsföretaget söka rekryteringen av två tjänster. Min och min kollegas som sagt upp sig.  Närmsta chefen sa att jag troligen inte behöver oroa mig. Hur svårt var det att vara att informera mig (och mina kollegor) om att denna tjänsten måste gå via annons innan de kan tillsätta någon. De har nämligen i veckor fått mig att tro att jag ska få vara kvar utan problem och inte nämnt att jag ska behöva söka min egen tjänst. Det är helt okej att de måste gå via en viss process men jag anser att de kan informera mig om den. 

Jag kommer ju inte kunna vänta en hel månad till innan jag kan berätta om att jag är gravid. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag funderar på att berätta efter RUL som planerat. Det är ju diskriminering om de nekar mig jobbet bara pga graviditet och det blir svårt att påstå nåt annat då jag både har utbildning, erfarenhet och är bra på jobbet. Dessutom väldigt omtyckt på arbetsplatsen. Men får väl se vad som står i arbetsannonsen innan jag bestämmer mig. 

Du kan ev använda graviditeten till din fördel, det är olagligt att diskriminera pga det, och många företag vågar inte ta i dyl ärenden med tång, skräckslagna för att bli stämda för att jävlas med "en stackars gravid kvinna". Kolla upp exakt vad som gäller, det kan med andra ord gynna dig att ha berättat om din graviditet, då sitter de i fällan. Men jag kan ha heeeelt fel. Vet bara att en kompis blev uppsagd när hon var gravid, eller rättare sagt, hela hennes avdelning, men hon använde graviditeten mot chefen och fick dubbelt så stort avgångsvederlag som kollegorna. Men som sagt, jag VET inte vad som gäller exakt.
  • Mimipig

Ang att berätta på jobbet:

Jag berättade för min chef i enrum i fredags. Jag var nervös men han blev riktigt glad för min skull och gjorde high five och sa att detta är något man inte får missa i livet. Så skönt!

Sen berättade jag för kollegorna som sitter i samma rum som jag, därefter får det sprida sig. Men min arbetsplats är inte så stor, vi är ca 15 pers.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?