Inlägg från: Smulan 89 |Visa alla inlägg
  • Smulan 89

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

LillLouise84 skrev 2015-02-23 22:35:13 följande:
    Det är vårt sista barn också, men jag känner ingen sorg alls att det snart är över. Jag är kanske knäpp men jag hatar verkligen att vara gravid, det är så klart värt det när jag får min bebis. Jag tror att mycket beror på 40 veckors konstant illamående.
    Det är så olika. Det beror ju på hur man upplever sin graviditet. En del har ett helvete med foglossning, halsbränna, illamående, högt blodtryck, vatten i kroppen osv osv. Andra, som jag tex har en lugn och enkel graviditet. Jag älskar att vara gravid, men det räcker med barn nu, annars hade jag gärna varit gravid igen.
  • Smulan 89
    snö 81 skrev 2015-02-24 10:18:07 följande:
    Har du byxor som är i "din storlek"? Jag upplever att jag måste gå upp flera storlekar bara för att mudden ska passa och då har jag inte ens speciellt stor mage. Och det känns inte så kul att köpa byxor i 42 när jag egentligen bara behöver 38.

Nu har jag iofs bara testat byxor från hm så jag har ju iofs inget att jämföra med.
    Jag köpte mig ett par jeans i helgen, vanliga med låg midja, så jag kan ha dem under magen. Lite osäker på om jag har 29 eller 30 i midja i vanliga fall, men fick tag på ett par i 30 som passade. Annars får det väl bli skärp efter graviditeten om de skulle vara lite stora då. Har 4-5 st av mina vanliga jeans som ännu passar, så har lite att byta med. Går i jeans dagligen. Gillar varken mysbyxor eller leggings/strumpbyxor. Gravidbyxor har jag ett par, men de används inte så ofta.
  • Smulan 89
    LillLouise84 skrev 2015-02-24 20:39:52 följande:

Idag känner jag inte igen min kropp. Råkade ha sex i morse och sen har magen varit stenhård mer eller mindre hela dagen. Det känns som hela eftermiddagen var en enda lång sammandragning. Plus att brösten har svullnat upp ordentligt och är ömma. 25 dagar till bf

Var samma sak här efter sex, men då hade jag typ 4 mån kvar till bf. Magen var hård större delen av natten (hade sex på kvällen).
  • Smulan 89
    snö 81 skrev 2015-02-25 10:19:20 följande:

Alltså lite skitsnack här - fy fan vad jag är less på att vara förstoppad!! Kan man råka skita ut ungen alternativt skita igång förlossningen? ;)

Jag vill inte gärna förlösa mig själv i toastolen, men att starta förlossningen gör ju inget :)

Det sägs att förlossningen kan starta om du får rejäl fart på magen.
  • Smulan 89
    Misty W skrev 2015-02-25 11:28:32 följande:

Nu kommer en konstig fråga:

Ni som har barn sen innan, vad saknade/saknar ni, klarade ni er utan osv både som gravid, bebis, större barn, barnvagn osv.

Ni som väntar första nu och känner redan nu hur ni känner angående vagnen eller informationer osv.

Tacksam för svar! ;)

Hade klarat mig utan syskonvagnen som vi köpte när 2:an föddes. Köpte begagnad som tur var för den har inte rullat många meter.
    Babysitter och skötbord tex är jättebra saker tycker jag. bärsele - sådär. Hade gått utan. Amningskudden var skön att ha, om man väljer att amma.
    Skulle nog säga att många saker kan vara bra, men det mesta är onödigt att köpa nytt. Vagn ville vi ha en ny, så man visste att den var helt säker osv. Köpte spjälsäng, bärsele, en hel del kläder, amningskudde och skötbordet begagnat tex. Vagnen, madrass till spjälsängen, babysitter oh babygym var nytt tex.
  • Smulan 89
    Lavish skrev 2015-02-25 18:29:13 följande:

Sf-måttet verkar knappt ha någon koppling till hur magen ser ut alls.

Min mage har varit ENORM typ hela tiden, folk började fråga om jag var på tjocken i v 10. Ändå blev jag skickad till tillväxt-UL på grund av lågt SF mått. 

Lita inte heller på barnmorskans uppskattningar. Förra gången uppskattade min barnmorska med SF-mått och kläm och känn att jag hade ett ganska litet barn i magen på ca 3 kg.

Fyra dagar efter att hon gjort den uppskattningen kom 4330 gram och 56 cm ut... 

Jag frågade med förra sonen vad de trodde att han vägde när jag gjorde ultraljud för att kolla mängden fostervatten på bf+10. Första vägde 4220 g och jag blev klippt och sprack också, så var lite orolig att det skulle bli samma igen. De trodde ungefär samma igen, runt 4 kg. Han vägde 3620g. Den är gången räckte det med något stygn bara :)
  • Smulan 89
    Mimipig skrev 2015-02-25 19:30:12 följande:
    Jag har bf 22/3. Det skulle passa mkt bra i min planering om han kom mellan 14-24 mars, så jag härdar gärna ut ett par veckor till... Men frågan är väl inte vad jag vill utan vad han känner för. Fast därom tvistar väl de lärde - om det är barnet eller kvinnokroppen som sätter igång förlossningen?
    Jag har två igångsättningar bakom mig, så min kropp startar då inga förlossningar i alla fall. Barnen trivs lite väl bra i min mage. Hoppas verkligen att den här vill komma ut själv, även om jag gillar att ha en tid och en plats att passa. Skulle dock vara kul att få uppleva att förlossningen startar av sig själv.
  • Smulan 89
    tovemaja skrev 2015-02-28 14:10:55 följande:

Igår 19.55 kom vår älskade grabb!! 3880g och 51cm på bf-7 :) lycka men är så trött!

Grattis =)
  • Smulan 89

Var hos bm idag och vi pratade lite om förlossningen. Jag har två igångsättningar bakom mig som tog 24 tim och den andra tog 12 tim. Har läs runt lite och hittat en del mammor som fött sitt 3:e barn ganska snabbt. Flera på 3-4-5 timmar. Nu har dessa i regel haft snabbare tidigare förlossningar än mig, men det gjorde mig ändå lite nervös.
    Om bebisen vill komma på en helg, så kan vi vara på sjukhuset på ca 2,5 tim, efter att ha väntat in barnvakten och kollat med henne (min mamma), så hon har koll på allt. Vår 4-åring har dropp varje natt och har påse på magen, så vem som helst kan inte passa honom.
    Vill dock bebisen komma på en vardag, så tar det minst 3 tim innan min mamma ens är här och minst 3 tim innan min man är hemma. Sen tar det nästan 2 tim till sjukhuset. Detta innebär att vi inte är på sjukhuset på 5-6 tim om allt flyter på smidigt. 5-6 tim känns ändå som kort tid och detta är ju ifrån första värk, eller om vattnet går. Känns ju fånigt att jaga hit mamma och min man om det bara kommer några värkar och sen inget mer (då antagligen förvärkar).
    Jag och bm kom då fram till att vi nästa gång (om 2 v), ska ringa sjukhuset och kolla om man ev ska göra en igångsättning även denna gång. Jag har förlorat blod (behövde 1-2 påsar) varje gång, så har hamnat på operation efter båda mina förlösningar, så även o det inte värkar så troligt, så vill jag inte riskera att behöva föda hemma ensam med mina två små barn.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?