Anonym (Diskutera mera) skrev 2014-08-10 18:51:22 följande:
"Surrogatmödraskap innebär att en kvinna blir gravid och väntar barn med den uttalade avsikten att inte själv behålla barnet. Det finns två olika former av surrogatmödraskap: partiellt och fullständigt. Vid partiellt surrogatmödraskap befruktas surrogatmamman genom insemination. Det gör henne till både biologisk och genetisk förälder till barnet. Vid fullständigt surrogatmödraskap förs ett befruktat ägg från en annan kvinna, ofta en kvinna som har för avsikt att utöva föräldraskapet, in i surrogatmamman. Det gör surrogat-mamman till biologisk men inte genetisk förälder till barnet"
www.rfsl.se/
Det är skrämmande vilka dåliga biologikunskaper vissa har. Självklart skulle barnet sett likadant ut om embryot placerats i donatorn. Utseende styrs av gener. Tänk efter, hur skulle utseende kunna överföras under graviditeten? Skulle det gå något slags info i navelsträngen om ögonfärg, nässtorlek, längd osv? Självklart inte. Kanske blir det mer begripligt så här: det är ju ganska många som utnyttjar en indisk surrogatmamma. Hur ser de barnen ut? Får de den indiska kvinnans mörka hy, bruna ögon, längd osv? Nej självklart inte. Om det är ett blåögt blont par blir barnet ljust.
Personlighet, begåvning osv styrs också i stor utsträckning av gener. Miljön, både i livmodern och efter att man fötts påverkar också. Men det är självklart inte så att om donatorn inte är musikalisk men den bärande kvinnan är det så "förs musikalitet över" under graviditeten.
Om jag skulle donera ett ägg skulle det barnet vara lika mycket eller lika likt mig som mina barn som jag fött. Vissa barn är väldigt lika sina föräldrar, andra inte. Men det påverkas inte ett dugg av vilken livmoder man legat i.
I Sverige har man bestämt att den som föder barnet är biologisk mamma. Men det är ju bara något man bestämt.
Men jag tycker absolut inte ÄD är fel och jag tycker självklart att den som barnet växer upp hos är mamman.
Detta var alias "enbär"'s svar på alias "Vinterprinsessa"'s inlägg:
"Du verkar dåligt påläst..
En ÄD är inte något mamman och donatorn "kommer överens om". Donatorn donerar en äggcell. Givetvis sitter alla gener där men barnet påverkas vid ÄD av tre personer, pappan, mamman och donatorn. Skulle äggcellen och mannens spermie ha placerats i tex i donatorn så skulle barnet se helt annorlunda ut. Och donatorn är genetisk "mamma" men den bärande kvinnan är biologisk mamm. Genetisk och biologisk är alltså inte samma sak vid ÄD."
I denna tråd:
www.familjeliv.se/forum/thread/73760639-ni-som-berattat-for-era-barn