• Svar på tråden Äggen gick till fel par, vad tycker ni?
  • Haskel
    Anonym (Biologiska) skrev 2014-08-11 11:29:44 följande:
    Skillnaden här, som jag hoppas du också ser, även om jag tvivlar, är ju att varken kvinnan eller mannen har begått ett misstag. Det är sjukvården som begått ett misstag.
     Varken det ena eller det andra paret i denna situation har kunnat kontrollerat det som hänt, ingen av dom har valt detta. Ingen av dom kan klandras för att ha varit vårdslösa, eller för att lurat någon annan. Det är ett misstag gjort av en utomstående part.
    Så om någon annan har gjort fel, har alltså inte en kvinna rätt till sin kropp längre.

Är det rätt uppfattat?
  • Anonym (salomo)
    Haskel skrev 2014-08-11 11:32:49 följande:
    Och vid en insemination bör man vara medveten om att misstag kan begås.

Eller finns det ingen risk att ägg hamnar fel, eller kommer på villovägar?
    Uppenbarligen har det skett ett misstag här, situationerna är ändå inte jämförbara. Jag förstår att du argumenterar utifrån åsikten att män inte har tillräckligt mycket att säga till om vid oönskade graviditeter, men eftersom situationerna nu inte är jämförbara går det inte att applicera samma argument i det här fallet. Observera att jag INTE säger att barnet tveklöst ska tillfalla den genetiska mamman och pappan, jag ser helt enkelt inte hur den här situationen kan lösas på ett bra eller självklart sätt.

Däremot tycker jag att det är betydligt enklare att se vad som gäller kring "vanliga" graviditeter, eftersom det faktiskt bara är två personer inblandade i att de uppstår, som var och en kan skydda sig mot graviditeten om de vill.
  • Chrysabelle
    Haskel skrev 2014-08-11 11:30:09 följande:
    Det är INGEN som har donerat något i det här fallet.

Det är exakt jämförbart med en oönskad graviditet. En kvinna eller man, kan vilja ha barn, men det har råkat bli med fel partner.
    Graviditeten ses då som "oönskad".

Konsekvenserna bör då givetvis bli desamma. Nämligen att kvinnan som bär barnet bestämmer.
    Det är fortfarande inte samma sak. I det här fallet har det befruktade ägget satts in i en annan kvinna. De har inte gett tillåtelse till det, de har inte haft samlag med personerna, det har gjorts ett fel.

Fast jag förstår att du inte inser skillnaden. Du är helt besatt av att män ska ha större rättigheter än vad kvinnor får.
  • Anonym (Passionata)
    Anonym (Biologiska) skrev 2014-08-11 11:29:44 följande:
    Skillnaden här, som jag hoppas du också ser, även om jag tvivlar, är ju att varken kvinnan eller mannen har begått ett misstag. Det är sjukvården som begått ett misstag.
     Varken det ena eller det andra paret i denna situation har kunnat kontrollerat det som hänt, ingen av dom har valt detta. Ingen av dom kan klandras för att ha varit vårdslösa, eller för att lurat någon annan. Det är ett misstag gjort av en utomstående part.
    Mm och ska en gravid kvinna behöva förlora ett barn på grund av ett misstag som gjorts av utomstående? Hon har ju inte gjort nåt fel, hon har gjort hela jobbet.

Ta ut ett ägg - några minuter. Inga känslor inblandade i ägget.

Bära ett barn i nio månader - hmm...
  • Chrysabelle
    Anonym (Passionata) skrev 2014-08-11 11:43:00 följande:
    Mm och ska en gravid kvinna behöva förlora ett barn på grund av ett misstag som gjorts av utomstående? Hon har ju inte gjort nåt fel, hon har gjort hela jobbet.

Fast hon var ju medveten om att det inte var hennes barn hon bar på.
  • Anonym (Passionata)
    Chrysabelle skrev 2014-08-11 11:43:55 följande:
    Frågan är NÄR hon fick veta det.
    Direkt? Skulle äggägaren varit nöjdare om bäraren av barnen gjort abort?
    Eller efter lång tid när valet att abortera inte längre fanns?
  • Anonym (Biologiska)
    Haskel skrev 2014-08-11 11:38:48 följande:
    Så om någon annan har gjort fel, har alltså inte en kvinna rätt till sin kropp längre.

Är det rätt uppfattat?
    På vilket sätt har denna kvinna inte rätt att bestämma över sin egen kropp?

Blev hon tvingad att föda barnen alternativt göra abort?

Men, ja, jag tycker att i detta fall, när någon utomstående gjort ett sådant allvarligt fel, så kan inte principen råda. Kvinnans rätt till sin egen kropp är inte större än det andra parets rätt över sina ägg och spermier.

• Anonym (Linn)
    Chrysabelle skrev 2014-08-11 11:43:55 följande:
    Absolut, och det är också där "barnets rätt till sina biologiska föräldrar" väger tyngre än kvinnan som bar barnen väger in tycker jag. Måste också vara fruktansvärt för de biologiska föräldrarna att veta att deras ägg/biologiska barn getts bort till någon annan.

Däremot bör kvinnan som bar barnen kompenseras både ekonomiskt och med hjälp att bli gravid igen samt ev psykologhjälp.

Även om det är hårt anser jag att barnens rätt till sina biologiska föräldrar väger tyngre.

• Anonym (Biologiska)
    Anonym (Passionata) skrev 2014-08-11 11:43:00 följande:

Klart det är tragisk för kvinnan och mannen som trodde att det var deras barn.

Men det ger ändå inte dom rätt att behålla barnen, tycker jag.

Man kan bli drabbad av andras fel, det händer väl hyfsat ofta i vården.
  • Litet My

Anonym(Linn): Kan bara instämma.

Svar på tråden Äggen gick till fel par, vad tycker ni?