• Svar på tråden Äggen gick till fel par, vad tycker ni?
  • Anonym (salomo)
    Madraykin skrev 2014-08-10 21:20:07 följande:
    Men barnen som har rätt till sitt ursprung då? Inte nödvändigtvis att vårdnaden ska gå över till de biologiska föräldrarna, vet inte vad jag tycker där än, men barnen har ju oavsett rätt att få veta sitt ursprung. Och om något av barnen skulle bli sjukt framöver, där genetiken kan bli avgörande t.ex. vid njurdonation m.m.
    Stark poäng där, med njurdonationen. Då ändrar jag mig. Inte för rätten till sitt ursprung, utan för möjligheten till en njurdonation. Men katastrofen är fortfarande lika stor, så jag vet inte heller vem som har större rätt till barnen. Ingen vet om de ens hade fäst i sin genetiska mammas livmoder.
  • Anonym (salomo)

Ursäkta spamen, uppkopplingen bröts.

• Anonym (Diskutera mera)
    Anonym (salomo) skrev 2014-08-10 21:04:29 följande:
    Skillnaden torde vara att medan en mamma kan vara antingen genetisk eller biologisk mamma, eller både och, är den biologiska pappan alltid också genetisk pappa.
    Någon med lite klass på diskussionstekniken. Härligt!
  • Anonym (doh)
    Anonym (-) skrev 2014-08-10 21:38:44 följande:
    Anonym (Hellas) skrev 2014-08-10 21:15:02 följande:

Precis!

Fast det går inte ihop om man vill ha en korrekt definition av ordet "biologisk". Den bör vara allmängiltig och inte skilja sig mellan könen.
    En korrekt definition måste skilja sig mellan könen eftersom skillnaderna vad gäller detta ÄR faktiska. Tills den dag man tar en outvecklad sädescell från en man och sprutar in i en annan där den sedan får utvecklas vidare så kommer det att skilja sig åt.
  • Anonym (Ångest)

Jag får ångest av hela den här historien, och då läser jag bara om den. Jag tänker på kvinnan som burit och fött barnen, och jag tänker på hur hemskt det hade varit om någon hade tagit mitt barn ifrån min. Barnen har ju växt och sparkat i hennes mage och nu helt plötsligt är de inte hennes längre. 

Den andra kvinnan, vars ägg blivit barnen, måste såklart längta efter sina biologiska barn. Men fy tusan vad hemskt det hela är för dem båda, ja alla fyra föräldrarna. 

• Anonym (salomo)
    Anonym (-) skrev 2014-08-10 21:38:44 följande:
    Anonym (Hellas) skrev 2014-08-10 21:15:02 följande:

Precis!

Fast det går inte ihop om man vill ha en korrekt definition av ordet "biologisk". Den bör vara allmängiltig och inte skilja sig mellan könen.
    Som sagt, eftersom män och kvinnor blir föräldrar på rätt olika villkor kan det inte bli allmängiltigt och lika för könen. Definitionen av "biologisk" är bara att det avser biologi. Barnet har varit en del av kvinnans kropp i nio månader, det är klart att det är hennes biologiska barn även om det inte är hennes genetiska.
  • Anonym (-)
    Anonym (Diskutera mera) skrev 2014-08-10 18:51:22 följande:

"Surrogatmödraskap innebär att en kvinna blir gravid och väntar barn med den uttalade avsikten att inte själv behålla barnet. Det finns två olika former av surrogatmödraskap: partiellt och fullständigt. Vid partiellt surrogatmödraskap befruktas surrogatmamman genom insemination. Det gör henne till både biologisk och genetisk förälder till barnet. Vid fullständigt surrogatmödraskap förs ett befruktat ägg från en annan kvinna, ofta en kvinna som har för avsikt att utöva föräldraskapet, in i surrogatmamman. Det gör surrogat-mamman till biologisk men inte genetisk förälder till barnet"

www.rfsl.se/

Det är skrämmande vilka dåliga biologikunskaper vissa har. Självklart skulle barnet sett likadant ut om embryot placerats i donatorn. Utseende styrs av gener. Tänk efter, hur skulle utseende kunna överföras under graviditeten? Skulle det gå något slags info i navelsträngen om ögonfärg, nässtorlek, längd osv? Självklart inte. Kanske blir det mer begripligt så här: det är ju ganska många som utnyttjar en indisk surrogatmamma. Hur ser de barnen ut? Får de den indiska kvinnans mörka hy, bruna ögon, längd osv? Nej självklart inte. Om det är ett blåögt blont par blir barnet ljust. 

Personlighet, begåvning osv styrs också i stor utsträckning av gener. Miljön, både i livmodern och efter att man fötts påverkar också. Men det är självklart inte så att om donatorn inte är musikalisk men den bärande kvinnan är det så "förs musikalitet över" under graviditeten. 

Om jag skulle donera ett ägg skulle det barnet vara lika mycket eller lika likt mig som mina barn som jag fött. Vissa barn är väldigt lika sina föräldrar, andra inte. Men det påverkas inte ett dugg av vilken livmoder man legat i.

I Sverige har man bestämt att den som föder barnet är biologisk mamma. Men det är ju bara något man bestämt. 

Men jag tycker absolut inte ÄD är fel och jag tycker självklart att den som barnet växer upp hos är mamman.

Detta var alias "enbär"'s svar på alias "Vinterprinsessa"'s inlägg:

"Du verkar dåligt påläst..

En ÄD är inte något mamman och donatorn "kommer överens om". Donatorn donerar en äggcell. Givetvis sitter alla gener där men barnet påverkas vid ÄD av tre personer, pappan, mamman och donatorn. Skulle äggcellen och mannens spermie ha placerats i tex i donatorn så skulle barnet se helt annorlunda ut. Och donatorn är genetisk "mamma" men den bärande kvinnan är biologisk mamm. Genetisk och biologisk är alltså inte samma sak vid ÄD."

I denna tråd: www.familjeliv.se/forum/thread/73760639-ni-som-berattat-for-era-barn
  • Anonym (r)

Otroligt egoistiskt av de att inte lämna tillbaka barnen. De borde rikta sin ilska mot kliniken och stämma skiten ur de och använda pengar till att skapa ett eget barn. Jag hade känt ett stort agg mot mina "föräldrar" om jag visste att de "skaffade" mig på detta sätt

• Anonym (-)
    Anonym (r) skrev 2014-08-11 01:27:41 följande:

Otroligt egoistiskt av de att inte lämna tillbaka barnen. De borde rikta sin ilska mot kliniken och stämma skiten ur de och använda pengar till att skapa ett eget barn. Jag hade känt ett stort agg mot mina "föräldrar" om jag visste att de "skaffade" mig på detta sätt

Jag hade också HATAT mina "föräldrar" som tagit mig ifrån mina genetiskt biologiska föräldrar - mot deras vilja, till på köpet. Fy fan!
  • Anonym (B)
    Anonym (salomo) skrev 2014-08-10 17:15:22 följande:

Varför skulle det vara värre? Det man inte vet har man inte ont av - en sliten klyscha men alldeles sant i det här fallet. Den här processen måste vara oerhört uppslitande för alla, och resultatet kan bara bli att någon förlorar sina barn.

Jag skulle möjligen kunna tänka mig att man gav tvillingarna till de biologiska föräldrarna vid födseln, och att kliniken lovade att ta fullständigt ansvar för det som hänt och behandlade dem som burit fram barnen gratis till dess att de hade två egna barn. Och lite ekonomisk ersättning också som plåster på såren och för att kvinnan tvingades vara ofrivillig surrogatmamma, med allt vad det innebär av graviditetsrelaterade hälsorisker och påfrestningar på kroppen. Men nu har de haft barnen ett tag redan och processen kommer att dra ut på tiden, föräldrarna och barnen knyter an till varandra och alla är olyckliga. Det är en mardröm helt enkelt.

Usch. Vilken synd. Tragiken för det i tron barnlösa paret som får gå igenom en hel livstid av sorg, utanförskap och ensamhet och inte ha en aning om att de har barn, biologiska barn, kvinnan är mor och mannen är fadern till detta barn, det är deras barn som någon annan har och de har ingen aning om detta.

Samtidigt är det det allra bästa för barnet att faktiskt få växa upp med sin riktiga mor och far. Tänker du alls på barnet? Det finns liksom inget annat alternativ. Du kan inte sära på barn och föräldrar, vi lever inte på stenåldern.

Det finns ju en anledning till varför kliniken valde att berätta, förmodligen av civilisationen och medmänskligheten för ALLA de inblandade parterna, men framförallt barnet!
Svar på tråden Äggen gick till fel par, vad tycker ni?