• Svar på tråden Äggen gick till fel par, vad tycker ni?
  • Anonym (B)
    Anonym (Diskutera mera) skrev 2014-08-10 18:51:22 följande:

"Surrogatmödraskap innebär att en kvinna blir gravid och väntar barn med den uttalade avsikten att inte själv behålla barnet. Det finns två olika former av surrogatmödraskap: partiellt och fullständigt. Vid partiellt surrogatmödraskap befruktas surrogatmamman genom insemination. Det gör henne till både biologisk och genetisk förälder till barnet. Vid fullständigt surrogatmödraskap förs ett befruktat ägg från en annan kvinna, ofta en kvinna som har för avsikt att utöva föräldraskapet, in i surrogatmamman. Det gör surrogat-mamman till biologisk men inte genetisk förälder till barnet"

www.rfsl.se/

Ved har detta med saken att göra?
  • Anonym (fcts)
    Anonym (salomo) skrev 2014-08-10 23:31:09 följande:
    Som sagt, eftersom män och kvinnor blir föräldrar på rätt olika villkor kan det inte bli allmängiltigt och lika för könen. Definitionen av "biologisk" är bara att det avser biologi. Barnet har varit en del av kvinnans kropp i nio månader, det är klart att det är hennes biologiska barn även om det inte är hennes genetiska.
    Precis. Allt som handlar om arvsmassa kommer från den vars ägg befruktats och ögonfärg, DNA o s v påverkas inte av mottagaren. Däremot påverkas embryot/fostret på andra sätt av mottagaren eftersom det befinner sig i hennes kropp, tar del av hennes livsstil med mat o s v, delar hennes blodomlopp o s v. Genetiken är en del av biologin, inte hela.
  • Anonym (-)
    Anonym (fcts) skrev 2014-08-11 06:44:39 följande:

Precis. Allt som handlar om arvsmassa kommer från den vars ägg befruktats och ögonfärg, DNA o s v påverkas inte av mottagaren. Däremot påverkas embryot/fostret på andra sätt av mottagaren eftersom det befinner sig i hennes kropp, tar del av hennes livsstil med mat o s v, delar hennes blodomlopp o s v. Genetiken är en del av biologin, inte hela.

Men om genetiken är en del av biologin (en VÄLDIGT stor del, skulle jag vilja påstå), så är ju barnet de facto även den andra kvinnans biologiska barn (dvs kvinnan varifrån ägget kommer).
  • Anonym (B)
    Anonym (-) skrev 2014-08-11 08:27:50 följande:

Men om genetiken är en del av biologin (en VÄLDIGT stor del, skulle jag vilja påstå), så är ju barnet de facto även den andra kvinnans biologiska barn (dvs kvinnan varifrån ägget kommer).

Det är både hennes genetiska och biologiska barn!
  • Gästrikott

Jag förstår inte hur så många kan tycka att de som ägg och spermie kom ifrån ska få barnen?! Själv tycker jag att det verkar fan så mycket värre att tvingas till att vara surrogat än att tvingas vara donator. För donatorerna är det lite könsceller, för surrogaten är det ett barn hon burit i nio månader och sedan fött fram. Hade jag "förlorat" ett embryo genom ihopblandning på klinik hade jag aldrig tvingat av den födande modern barnet. Det är fullkomligt omänskligt! Dock hade jag förväntat mig en generös ekonomisk ersättning från kliniken samt hjälp till ett eget barn.

• Anonym (salomo)
    Gästrikott skrev 2014-08-11 08:56:01 följande:

Jag förstår inte hur så många kan tycka att de som ägg och spermie kom ifrån ska få barnen?! Själv tycker jag att det verkar fan så mycket värre att tvingas till att vara surrogat än att tvingas vara donator. För donatorerna är det lite könsceller, för surrogaten är det ett barn hon burit i nio månader och sedan fött fram. Hade jag "förlorat" ett embryo genom ihopblandning på klinik hade jag aldrig tvingat av den födande modern barnet. Det är fullkomligt omänskligt! Dock hade jag förväntat mig en generös ekonomisk ersättning från kliniken samt hjälp till ett eget barn.

Det är nog viktigt att försöka leva sig in i hela situationen här, eftersom båda par gissningsvis var barnlösa och genomgick behandling, och det nio månader senare bara är det ena paret som har barn, tvillingar dessutom... är det antagligen en ofattbar sorg och bitterhet som det andra paret känner. Jag är inte säker på att någon av oss vet hur vi skulle reagera om vi plötsligt befann oss i den situationen. Men jag håller med dig om att det verkar omänskligt. Det gör varje alternativ.
  • Anonym (-)
    Anonym (B) skrev 2014-08-11 08:34:14 följande:

Det är både hennes genetiska och biologiska barn!

Ja, och således har hon mer rätt till barnen.
  • Anonym (Biologiska)
    Gästrikott skrev 2014-08-11 08:56:01 följande:

Du menar att den kvinna som haft det jobbigast ska få behålla barnen? Du bryr dig inte om barnens rätt till sina egna föräldrar, och det faktum att äggen och sperman inte var avsedda för den andra kvinnan?
  • Anonym (-)

Rubriken säger väl dock allt; "Äggen gick till FEL par".

• Anonym (Biologiska)
    Anonym (-) skrev 2014-08-11 09:17:06 följande:

Rubriken säger väl dock allt; "Äggen gick till FEL par".

Exakt. Ett fel har begåtts. Klart det ska rättas till.
Svar på tråden Äggen gick till fel par, vad tycker ni?