Äggen gick till fel par, vad tycker ni?
Som rubriken säger, vad tycker ni?
Vilket par ska få barnen?
omni.se/utrikes/bf3de8ac-da7a-4ee1-b5c2-9b89ef40f2dc[omni]-[tf_utrikesbox_1404]-[integration]-[aftonbladet]-[startsidan]-[26002]
Som rubriken säger, vad tycker ni?
Vilket par ska få barnen?
omni.se/utrikes/bf3de8ac-da7a-4ee1-b5c2-9b89ef40f2dc[omni]-[tf_utrikesbox_1404]-[integration]-[aftonbladet]-[startsidan]-[26002]
"Surrogatmödraskap innebär att en kvinna blir gravid och väntar barn med den uttalade avsikten att inte själv behålla barnet. Det finns två olika former av surrogatmödraskap: partiellt och fullständigt. Vid partiellt surrogatmödraskap befruktas surrogatmamman genom insemination. Det gör henne till både biologisk och genetisk förälder till barnet. Vid fullständigt surrogatmödraskap förs ett befruktat ägg från en annan kvinna, ofta en kvinna som har för avsikt att utöva föräldraskapet, in i surrogatmamman. Det gör surrogat-mamman till biologisk men inte genetisk förälder till barnet"
www.rfsl.se/
Precis. Allt som handlar om arvsmassa kommer från den vars ägg befruktats och ögonfärg, DNA o s v påverkas inte av mottagaren. Däremot påverkas embryot/fostret på andra sätt av mottagaren eftersom det befinner sig i hennes kropp, tar del av hennes livsstil med mat o s v, delar hennes blodomlopp o s v. Genetiken är en del av biologin, inte hela.
Men om genetiken är en del av biologin (en VÄLDIGT stor del, skulle jag vilja påstå), så är ju barnet de facto även den andra kvinnans biologiska barn (dvs kvinnan varifrån ägget kommer).
Jag förstår inte hur så många kan tycka att de som ägg och spermie kom ifrån ska få barnen?! Själv tycker jag att det verkar fan så mycket värre att tvingas till att vara surrogat än att tvingas vara donator. För donatorerna är det lite könsceller, för surrogaten är det ett barn hon burit i nio månader och sedan fött fram. Hade jag "förlorat" ett embryo genom ihopblandning på klinik hade jag aldrig tvingat av den födande modern barnet. Det är fullkomligt omänskligt! Dock hade jag förväntat mig en generös ekonomisk ersättning från kliniken samt hjälp till ett eget barn.
Jag förstår inte hur så många kan tycka att de som ägg och spermie kom ifrån ska få barnen?! Själv tycker jag att det verkar fan så mycket värre att tvingas till att vara surrogat än att tvingas vara donator. För donatorerna är det lite könsceller, för surrogaten är det ett barn hon burit i nio månader och sedan fött fram. Hade jag "förlorat" ett embryo genom ihopblandning på klinik hade jag aldrig tvingat av den födande modern barnet. Det är fullkomligt omänskligt! Dock hade jag förväntat mig en generös ekonomisk ersättning från kliniken samt hjälp till ett eget barn.
Det är både hennes genetiska och biologiska barn!
Rubriken säger väl dock allt; "Äggen gick till FEL par".
Rubriken säger väl dock allt; "Äggen gick till FEL par".