Anonym (Biologiska) skrev 2014-08-11 10:40:37 följande:
Jag jämför inte denna situation med någon annan, där kvinnan bär på ett barn som hon gjort med en man hon har haft sex med.
Detta är en helt annan situation, och det har begåtts ett fel när man satte in ägget och spermierna. Då kan man inte komma med samma konsekventa svar som man alltid drar fram.
Att bara kunna se ett svar för alla situationer är att vara inskränkt, tycker jag.
Detta är en delikat och svår fråga, för alla inblandade. Ser man inte det komplexa i det, så blir det lätt att man drar man sitt konsekventa svar, för då behöver man inte sätta sig in i situationen.
Det är svårt att se utanför sin egen lilla box, det kan även vara skrämmande. För många är det en trygghet att alltid ha ett standardsvar, att alltid vara konsekvent, för att det underlättar.
Ska jag vara fullkomligt ärlig, så är även jag kluven i frågan.
Just "att se utanför sin lilla box". Se på detta forum, vad händer generellt då en man av misstag gjort en kvinna gravid?
Det ropas högt och vilt att "kvinnan har rätt till sin kropp, och hon bestämmer".
Den här situationen är exakt jämförbar. Men nu ser många kvinnor att deras självbestämmande över sina gener är hotade. Och helt plötsligt tycks inte kvinnans rätt till sin kropp vara så viktig längre.