• tinz

Hur får man klarhet vad man vill

Hej,
    Jag är en tjej som blir klar sjukskötare/sjuksköterska i december och skall börja hitta ett arbete.
    Nu är det såhär att jag har fått ett jobb erbjudande på ett åldringshem, det skulle börja i januari. Det är ett åldringshem som jag har arbetat på under min studietid och jag trivs mycket bra.
    Ni undrar nu kanske vad problemet är?

Jo, jag har drömt om att arbeta i Norge i några år. Har tittat runt på arbeten där, och har hittat ett arbete som jag skulle vilja söka till. Har även tittat på hyresbostäder och priser osv. Hade en tanke, att jag skulle börja arbeta i Norge i februari. Men nu vet jag inte vad jag vill mera. Vill inte ångra någonting efter några år.

Så nu är min fråga: Hur får man klarhet i vad man vill så man inte ångrar sig i framtiden? (och tänker varför tog jag inte chansen)
    Har ni haft ett sånt problem någon gång? Hur har ni gjort för att kunna tänka klart? (kan tänka mig att det inte finns något korrekt svar)
    Men kanske ni har några förslag. :)

• Svar på tråden Hur får man klarhet vad man vill
  • isabellab

Det bästa är väl att känna efter med magen, vad känns mest rätt och roligt?

Sen är det ju faktiskt så att det GÅR att ändra sig! Såna där beslut som rör flytt och jobb är inte så himla farliga, även om det kan ta tid så går det alltid att ändra sig och göra något annat.

Fundera på varför du vill till Norge? Vill du leva där? Eller är du kanske ute efter en allmän förändring? Kanske är det ett äventyr du suktar efter som kan fyllas av en långresa?

Och som sagt, vad du än väljer så kan du alltid styra om kosan senare.

• Kejo

Jag känner igen det där, jag är oerhört velig och tenderar att tänka rationellt istället för med magkänslan. Antagligen oerhört vanligt

Jag har fattat en del karriärsbeslut som inte varit genomtänkta så här i efterhand, men vaddå? Gjort är gjort. Och med det vill jag egentligen bara säga att allt blir vad man gör det till och oavsett vad du väljer så blir det säkert bra. Alltså ingen idé att oroa sig för vad du kommer att känna om ett par år NU.

Men för att tänka klart; jag är ett stort fan av den gamla klassikern plus- och minuslistor
    Och sedan brukar jag fundera - är det något av alternativen som *bör* upplevas nu snarare än senare? Tex Norgeresan kan väl vara bra att börja med och sedan så skaffar du en lite mer långsiktig karriärsplan hemmavid?

• tinz

Tusen tack för era tips, det är nog sant som ni säger :) Man kan alltid styra kosan åt ett annat håll senare i livet, är det så stort om man "väljer fel"? Kanske inte ;)
    Plus och minus listor en mycket bra idé det skall jag göra :D

Svar på tråden Hur får man klarhet vad man vill