• missnea

hur skulle ni göra?

Min flicka är 3,5 år.. Börjat en ny avdelning på dagis efter sommarlovet och hon är såååå ledsen varje lämning :( nu till ett annat problem.. Hon har helt plötsligt börjat vägra tandborstning.. Klart hon måste borsta tänderna men är så jobbigt att kriga sig fram till det och hon ör helt hysterisk innan dagis,, då hon redan är så ledsen över just dagis.. Hade ni krigat varje morgon eller hade ni struntat i att borsta dem morgonarna som är värst? Dem borstar på dagis efter frukost...

• Svar på tråden hur skulle ni göra?
  • Birgitta02

Om de borstar på dagis efter frukost så skulle jag göra en kompromiss. Lördag och söndag borstar vi hemma. De andra dagarna på dagis. Typ. Jag hade gjort så i alla fall.

Minns det där med ledsenheten vid lämning. Jag ringde när jag kom till jobbet och oftast hade min dotter slutat gråta bara nån minut efter jag lämnat dagis för att åka till jobb. Eller är din tös ledsen väldigt länge efteråt.

• Stårschan

Varför borsta tänderna INNAN frukost? Om ni borstar innan hon går och lägger sig på kvällen och de dessutom borstar på dagis (UNDERBART att de gör det där - inte alla dagis som tar tandvård på allvar!) så är det väl en himla onödig strid att ta på morgonen.

• missnea

Nä det lugnar sig efter en stund.. Men hon är så himla ledsen just innan och under lämning... Frågar så fort hon vaknar om hon ska till dagis:( men som sagt, det lättar efter en liten stund..

• missnea
    Stårschan skrev 2014-08-21 13:08:15 följande:

Varför borsta tänderna INNAN frukost? Om ni borstar innan hon går och lägger sig på kvällen och de dessutom borstar på dagis (UNDERBART att de gör det där - inte alla dagis som tar tandvård på allvar!) så är det väl en himla onödig strid att ta på morgonen.

Men där borstar dem bara själva så e därför jag velat borsta själv hemma. O vill dem inte en dag så tvingar dem ju inte barnen o då blir det inte borstat den morgonen... Men jag gör det kanske till ett större problem än vad det är...? Tack för svaren!
  • tjockobbe
    missnea skrev 2014-08-21 13:04:25 följande:

Min flicka är 3,5 år.. Börjat en ny avdelning på dagis efter sommarlovet och hon är såååå ledsen varje lämning :( nu till ett annat problem.. Hon har helt plötsligt börjat vägra tandborstning.. Klart hon måste borsta tänderna men är så jobbigt att kriga sig fram till det och hon ör helt hysterisk innan dagis,, då hon redan är så ledsen över just dagis.. Hade ni krigat varje morgon eller hade ni struntat i att borsta dem morgonarna som är värst? Dem borstar på dagis efter frukost...

Borstar hon på dagis efter frukost måste hon väl inte göra det hemma också. Helt onödigt att ta den fighten. Borsta på kvällen istället.
    Vera 130923
  • missnea

Tack för svaren! Nu kan jag släppa mitt dåliga samvete lite... Nu när hon har det jobbigt som det e på morgonarna så vill jag inte strida om sånt som jag inte behöver strida om!

Svar på tråden hur skulle ni göra?