• HästÄlskaren

Egen häst

Jag och min kompis sitter och drömmer om en egen häst. Vi behöver övertalnings tips eftersom vi är barn, och måste övertala våra föreldrar. Jag hade tänkt fråga hur mycket en häst kostar ca 3 mil om Stockholm? Då menar jag:

Stallplats:
    Hö:
    Grovfoder:
    Mineraler, vitaminer, saltsten och hästgodis:
    Strö/Torv:
    Hovslagare:
    Veterinär (år) :
    Smågrejer så som, t.ex. lädertvål, läderbalsam osv. :
    Oberäknade kostnader:

• Svar på tråden Egen häst
  • Yonndax

Vad stallhyran ligger på 3 mil om Stockholm vet jag inte men första året får ni räkna med ca 100.000 kr. Då är det inköp av häst, veterinärbesiktning, transport av hästen dit den ska stå och sen det övriga som du skriver. Därefter får ni räkna runt 3000-4000 kr per månad beroende på hyra

• tjockobbe

Jag vet inte priser i Stockholm då jag bor i Västsverige. .. men jag tror ni ska räkna med 4000 i månaden som kallhyra. Dvs. utan foder o ev strö.

Hovslagaren minst 1000 kr varannan månad, veterinärvaccination 500 varje år, ev foder o strö 1000 minst varje månad beroende på storlek på häst. Småprylar beror på vad och var man köper det.

O beräknade kostnader är väl skador m.m. Inte billigt överhuvudtaget.

Förutom att det kostar massvis med pengar att ha häst så tar det massor med tid- mer än vad man tror- och man behöver ha mycket kunskap. Mer än vad man får på ridskolan har jag märkt, av egen erfarenhet.

Vera 130923
  • Majsan70

Jag gissar på att kostnad på stallplatser varierar även i Stockholmsområdet. Gå in på hästnet och sök på stallplatser i området så får ni ett hum om vad det kostar.

Vi bor 3,5 mil från Göteborg och har dotterns ponny på lösdrift. Det kostar 1800 per månad inkluderat fri tillgång på analyserat ekologiskt grovfoder, samt strö till ligghallen. 
    Hon får krafft grund som tillägg efter ridning och det kostar ca 50 spänn i månaden. Sen köper vi morötter och grovsalt samt munkpeppar till extra tillskott. Kostnad 100 spänn per månad. Hovslagare 500 spänn per månad. 
    Vaccination, avmaskning, tandläkare ca 200 spänn per månad. Försäkring ca 250 spänn i månaden. 

Ridlektioner kostar ungefär 1000 kronor per månad och det är något man behöver oavsett vart man är i ridkunskap.

Materialkostnad blir ju lite vad man gör det till men täcken går sönder,glansmedel tar slut och salvor o lite annat behövs ju. Så kanske 3000 om året?

Vi lägger, där vi står nu, kanske 2-3 timmar per dag på dotterns ponny, står man i ett stall där det är annan typ av arbete de räknar med kan man lägga bra mycket mer tid. 

Lägger vi sen till kostnad för trailer, bränslekostnader till o från stallet samt olika träningar och tävlingar ja då hamnar vi på massor av pengar. Och är man inte så gammal behöver man föräldrar som stöttar. 

• HästÄlskaren

Om jag har fattat det rätt så:

Majsan70 skrev 2014-08-24 11:41:09 följande:

Jag gissar på att kostnad på stallplatser varierar även i Stockholmsområdet. Gå in på hästnet och sök på stallplatser i området så får ni ett hum om vad det kostar.

Vi bor 3,5 mil från Göteborg och har dotterns ponny på lösdrift. Det kostar 1800 per månad inkluderat fri tillgång på analyserat ekologiskt grovfoder, samt strö till ligghallen. 
    Hon får krafft grund som tillägg efter ridning och det kostar ca 50 spänn i månaden. Sen köper vi morötter och grovsalt samt munkpeppar till extra tillskott. Kostnad 100 spänn per månad. Hovslagare 500 spänn per månad. 
    Vaccination, avmaskning, tandläkare ca 200 spänn per månad. Försäkring ca 250 spänn i månaden. 

Ridlektioner kostar ungefär 1000 kronor per månad och det är något man behöver oavsett vart man är i ridkunskap.

Materialkostnad blir ju lite vad man gör det till men täcken går sönder,glansmedel tar slut och salvor o lite annat behövs ju. Så kanske 3000 om året?

Vi lägger, där vi står nu, kanske 2-3 timmar per dag på dotterns ponny, står man i ett stall där det är annan typ av arbete de räknar med kan man lägga bra mycket mer tid. 

Lägger vi sen till kostnad för trailer, bränslekostnader till o från stallet samt olika träningar och tävlingar ja då hamnar vi på massor av pengar. Och är man inte så gammal behöver man föräldrar som stöttar. 

Om jag har fattat det rätt rätt så:

Stallplats: Ca 1000-4000 (olika i olika annsonser)
    Hö: 1.000
    Foder/Havre: ca 250 kr
    Spån/Torv: ca 400 kr
    Ridlektioner: ca 1.000
    Hovslagare: 1.000
    Veterinär: 1000 kr året
    Oberäknade kostnader: ca 1000 i månaden
    Försäkring: Hade tänkt en dyrare försäkring där självrisk, mediciner osv. ingår då kanske 500 KR månad (trode först att försäkringen kostade 5.000 kr månadFlört)

Något jag har glömt?

• HästÄlskaren
    tjockobbe skrev 2014-08-24 10:26:45 följande:

Jag vet inte priser i Stockholm då jag bor i Västsverige. .. men jag tror ni ska räkna med 4000 i månaden som kallhyra. Dvs. utan foder o ev strö.

Hovslagaren minst 1000 kr varannan månad, veterinärvaccination 500 varje år, ev foder o strö 1000 minst varje månad beroende på storlek på häst. Småprylar beror på vad och var man köper det.

O beräknade kostnader är väl skador m.m. Inte billigt överhuvudtaget.

Förutom att det kostar massvis med pengar att ha häst så tar det massor med tid- mer än vad man tror- och man behöver ha mycket kunskap. Mer än vad man får på ridskolan har jag märkt, av egen erfarenhet.

Vi båda rider på ridskola, och vi (iaf jag) kommer ägna hela min fritid på hästen. V båda är morgon pigga och gillar att fodra, göra höpåsar, mocka osv. Vi brukar ofta hjälpa till på ridskolan, jag brukar också hjälpa till med alla busiga ponnyer.
  • jossa8

Jag har tre hästar och dom är väldigt olika i kostnaden men jag lägger mellan 3000-5000 per månad och häst. Jag har eget stall så ingen stallhyra :) 

• Hallonbåt02
    HästÄlskaren skrev 2014-09-05 18:27:59 följande:

Om jag har fattat det rätt så:

Om jag har fattat det rätt rätt så:

Stallplats: Ca 1000-4000 (olika i olika annsonser)
    Hö: 1.000
    Foder/Havre: ca 250 kr
    Spån/Torv: ca 400 kr
    Ridlektioner: ca 1.000
    Hovslagare: 1.000
    Veterinär: 1000 kr året
    Oberäknade kostnader: ca 1000 i månaden
    Försäkring: Hade tänkt en dyrare försäkring där självrisk, mediciner osv. ingår då kanske 500 KR månad (trode först att försäkringen kostade 5.000 kr månadFlört)

Något jag har glömt?
    En buffert.
  • HästÄlskaren
    Hallonbåt02 skrev 2014-09-07 13:16:41 följande:
    En buffert.
    Men vet ju inte hur mycket stallplatsen kommer kosta
  • Hallonbåt02
    HästÄlskaren skrev 2014-09-09 12:23:45 följande:
    Men vet ju inte hur mycket stallplatsen kommer kosta
    Oj då :D , du verkar ens inte veta vad en buffert är.
    Att ha en buffert menas med att man har en del pengar sparade ifall något skulle hända din häst, 1000 kr i månaden räcker föga ifall din häst får en allvarlig skada eller sjukdom och måste tas in på  en klinik, försäkringen täcker  inte hela summan alltid och då kan du behöva betala 30 000kr eller mer från din egen ficka.

Svar på tråden Egen häst