Bonusbarnens pappa krånglar
Hejsan,
Är helt ny på detta forum, så säkerligen lägger jag denna tråd i fel kategori.
Ni moderatorer får gärna guida mig rätt.
Jag är gift och har två bonusbarn som går i mellanstadiet. Barnen bor hos oss och besöker sin pappa varannan helg. Varje gång de kommer hem efter ett besök hos honom så uppstår alltid nya problem. Han ljuger för barnen och försöker alltid vända dem mot oss.
Varje gång.
Det finns mycket att berätta, men jag väljer just nu ett specifikt ämne; barnens skolgång.
Det har framkommit, med tydlighet (via kommunens familjerätt), att barnens pappa inte engagerar sig tillräckligt. Han hjälper dem inte med läxorna och tycker allmänt att det är barnens och lärarnas ansvar att skolgången sköts.
Jag tillkom som bonuspappa för ett par år sedan.
Jag engagerar mig i barnens utveckling och intresserar mig för deras skolgång. Jag hjälper dem med läxorna och ger dem tips hur de lättare ska kunna tackla de problem de möter.
Nu nalkas skolans utvecklingssamtal (tidigare kallade kvartsamtal) för barnen.
Dessa samtal vill jag som bonuspappa närvara vid, och barnens mamma (min fru) välkomnar detta med lycka.
Deras pappa har tydligt berättat att han absolut inte kommer närvara vid dessa sammankomster, men han har lika tydliga åsikter om att jag inte har där att göra.
Det är han som är pappan, inte jag. Han förbjuder mig att gå dit.
Kan han göra det?