Inlägg från: savanna87 |Visa alla inlägg
  • savanna87

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

VIlken bra tråd och grattis till er allesammans!

Vi väntar vår första bebis (har enligt senaste menst gått in i V.15). Jag plussade precis när vi påbörjat en fertilitetsutredning så inse glädjen! :)

Min bästa kompis och min mamma listade ut det själva redan i vecka 7. Helt officiella blev vi väl kring V.12 eller 13, men redan innan dess hade flera listat ut det och frågat rakt ut :P Jag kan personligen känna att det egentligen är lite okänsligt att pressa ngn på sådan information - jag menar vill man berätta så gör man ju det och har man inte berättat så borde ju folk respektera det även om de listat ut det. Men tror i allmänhet folk bara vill glädjas med en :)

• savanna87
    Bell13 skrev 2014-10-31 15:15:18 följande:

Jag har fått hemska mardrömmar. Jag är rädd för att somna :( varje natt drömmer jag att jag får blödningar. Jag åker in till gynakuten och där konstateras det att babyn dött och att den inte vuxit som den ska. Jag tvingas att föda ut den och det är en helt perfekt liten pojke. Det är vidrigt och helt hemskt.

Jag har rul på onsdag och är lite nervös för att något inte ska vara helt ok. Kanske är därför det här kommer nu. Är det fler som drömmer otäcka drömmar.

Är själv i vecka 15 och jag har också drömt otroligt mycket mardrömmar i perioder nu, men inte om just barnet utan likkistor och allt mellan himmel och jord. BM påstod att det berodde på hormonerna...
  • savanna87

vad bra att ni delar med er av era erfarenheter från förlossningar!

är i v17+4, första barnet. är ganska säker på att det är fosterrörelser jag började känna i lördags. känns ngn cm nedanför naveln, som buffar och bubblor som spricker mjukt. sedan dess varje fm, dock inga tydliga sparkar.

• savanna87

vad roligt att läsa era upplevelser!har nu 3 dagar kvar till RUL, längtar!är ibörjan av v 19. tror mig känt buffar förra veckan, som bubblor som långsamt spricker nedanför naveln, men inte varje dag:( om det är bebis så är det otroligt fantastiskt!

har tidigare mått otroligt illa å kräkts, så nu när jag mår bra undrar jag ju om hen lever, åhhhhh snart ultraljudet !!!!!!

• savanna87
    Anonym (??) skrev 2014-11-29 21:19:05 följande:

När bör jag börja oroa mig?

Jag har sedan ca mitten på vecka 15 känt rörelser. De tre senaste veckorna har jag känt varje dag och de blev starkare, de senaste två har jag känt utanpå ganska så tydligt. Men nu sista veckan har det blivit svagare för varje dag och inte lite ofta. Jag är i v20, går in i v21 imorgon och har moderkakan i bakvägg. Det är första barnet. Jag var på RUL i torsdags och allt såg bra ut.

Kan moderkakan flytta på sig och lägga sig fram? Bör jag oroa mig?

Jag gjorde ett ultraljud i v13. Sen skulle jag ha gjort mitt rul veckan innan i torsdags men då den lilla låg dumt och ville inte visa hjärtat riktigt så vi fick komma tillbaka en vecka senare. Men som sagt allt såg bra ut och så. Fick veta på ul i v13 att jag hade moderkakan i bak men hon sa inget om det på RULet i torsdags.

På mitt RUL förra veckan sa de att det är först kring V25 som man kan börja känna varje dag. Jag började känna kring v18, dock har maken inte fått känna utanpå ännu :/, men sedan har bebben vänt sig och sparkat inåt - det såg man på RUL, där allt såg bra ut. Har moderkakan bakåt.

Jag förstår att du blev orolig, det är jag med, men på mitt RUL sa de att bebisen är så liten ännu att den enkelt kan vända och sparka mot ryggen :)  Är du orolig så ring och rådgör med BM! Lycka till!

• savanna87
    EmmasaraL skrev 2014-12-01 19:30:58 följande:

Hade köpt begagnat om jag inte skulle ärva en vagn av min syster. Mest miljövänligt. De flesta gifterna som barnvagnar ofta innehåller har ju då också försvunnit så tycker bara det finns fördelar med begagnat. Men ska man tvunget ha nytt så har jag inga tips :)

är inte alls inne på enbart nytt, kollar av vad folk varit nöjda med, vad heter den vagn ni ärver?
  • savanna87
    JhjärtaK skrev 2014-12-22 16:31:28 följande:

Mitt sf mått är ju lite "off the chart" denna gång men det låg på 28 i vecka 26

Under 140 anses väl vara pojke och över 140 flicka men iom att mina tjejer har legat både på 138 och 155 så tror jag inte sådär jättemycket på den. Dock låg en kompis kille aldrig över 137 medan det var dotterns lägsta värde genom graviditeten med henne så ibland stämmer det säkert. Frågan är om det stämmer i mer än 50% av fallen?

vad kul-det där med hjärtljud/kön hade jag aldrig hört förut!

Är i v22+1 och fick ringa förlossningen. hade något som de trodde var sammandragningar som höll i sig rätt länge. Så nu vila och hålla tummarna att det inte händer igen så tidigt annars får vi åka in...
  • savanna87
    S1528 skrev 2015-04-27 11:26:04 följande:

BF idag, och inga känningar på att bebis vill komma ut.. Igår kväll lossnade slemproppen, eller iallafall delar av den men sedan dess har det varit kolugnt.. Det känns lite ironiskt att man varit sjukskriven för prematura sammandragningar och hotande förtidsbörd och nu helt plötsligt är på väg att gå över tiden ;)

Har följt tråden men med vissa avbrott :)

Vad roligt att det går framåt för dig! Förstår känslan - jag har också varit sjukskriven några månader pga foglossning & prematura sd och delvis påverkan på livmodertappen. Fick ju som inte gå just något alls ett tag  men sedan V37 har sd varit jättelugna - TYPISKT! Så nu är jag ju som ute å går, bakar mm Helt sjukt.

Hade BF igår så är nu BF+1 då. Ingen slempropp (vad jag vet, eller tjaha en dag som rann det lite gul/vitt i toan och var slemmigt men har ju mkt flytningar numer också så). Inget annat. BM pratade om att sista träffen är på onsdag sedan blir det remiss på överburenhetskontroll V42+0.

Hoppas vi slipper vänta så mycket längre :)
  • savanna87

Å så många fina bebisar ni har fått!

Bf+7 idag och inga känningar alls, ingen slempropp, nada. försöker tänka "så länge bebis mår bra så" och "nu är det iaf inte månader utan dagar/veckor ", men det är ju som en bergochdalbana som många av er beskriver. Less och ibland känner jag mig liksom sviken av min egen kropp på något sätt.. Fastän det ju är normalt m 2v över bf :-P

• savanna87
    JenSagström skrev 2015-05-06 15:58:08 följande:

Nu är jag på förlossningen och det är äntligen på gång! Epidural är verkligen himmelriket

Här är en till som är avis men åh så roligt för dig! Jättestora lycka till!!!!!
  • savanna87
    S1528 skrev 2015-05-06 20:06:27 följande:

Är det bara du och jag som är kvar nu? Har tappat kollen..

Bf+11. Haha, ja det kanske är vi två kvar d? Hur går det för dig?

Känns som jag får vara glad om hen någonsin kommer ut inga känningar alls men tiden för överburenhetskontroll imorgon är ju alltid något att se framemot så får man kanske göra hur bebis har det helt sjukt hur man kan ha så stor mage och ändå visar bebis inga tendenser att det vore dags att komma ut!

Någon här som blev igångsatt och hur gick det?
  • savanna87

JenSagström - stort grattis till ditt underverk!

Bf+12. Var på överburenhetskontroll idag. Härligt att

höra att bebis mår bra - flödet i navelsträngen, fostervatten, ctg å så. Sen underbart att få se ul

BM undersökte mig och tydligen var jag öppen 3cm men tappen var dock inte helt utplånad, däremot mjuk. Hon försökte sig på en hinnsvepning så hoppas den triggar!

Annars har jag en till kontroll till veckan och sedan igångsättning. Jag försöker se igångsättning som en utväg som är bra att den finns men jag hoppas ju få det spontant. Däremot kan jag känna mig ledsen när vänner hela tiden "hoppas verkligen du slipper igångsättning " - som om jag skulle kunna styra det?!

• savanna87

Kämpa på ni nyblivna mammor m alla utmaningar! Är så avis på era små knyten <3

BF+13.

Efter försök på hinnsvepning & färdknäppen ( :P ) kom igår kväll vad jag är typ säker på var slemproppen - ursäkta, men såg verkligen ut som en slempropp m blodstrimmor alltså! Fick upp hoppet igen att kanske kanske vet kroppen vad den ska göra - men lugna gatan ännu :P öppen 3cm, mjuk tapp som nästan var utplånad och slemproppen verkar ha gått men ändå ingen förlossning. Hm...Någon som har bra erfarenheter av det? -någon vars förlossning startat spontant ändå?????

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)