• trolls

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.
    Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)
    Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)
    ?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
  • Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
  • Sommarsnö
    Bell13 skrev 2014-11-20 06:30:54 följande:
    Min första förlossning hade jag inget val, det var fullt på alla förlossningsavdelningar i Sthlm. Jag fick till slut komma in och då fanns det ingen tid till bedövning. Hon föddes 13 minuter senare i en gynstol med hjälp av yttre press. Hjärtljuden gick ner så pass mycket så det blev bråttom, hon hade också bajsat i fostervattnet så de ville ha ut henne asap.

Trots allt så hade jag en fantastisk förlossningsupplevelse. Förlossningen tog 9 h från första värk till hon var ute.

När det sedan var dags för hennes syster att födas så fick vi komma in till förlossningen, åkte in när jag hade 4 min mellan värkarna. Jag fick ett varmt och vänligt mottagande och kände mig trygg. Jag provade lustgas men hatade den. Kände mig dyngrak och mådde illa av den. Jag hade det riktigt jobbigt ca 45 minuter mellan 9 och 10 cm. Sedan gick vattnet och krystvärkarna kom nån minut senare och hon var ute på 3 värkar. Jag hade en jättebra förlossningsupplevelse. Förlossningen tog 6 h från första värk till hon var ute.

Jag andade mig genom värkarna i början och sedan duschade jag hett och det hjälpte mig under flera timmar. Tror att jag använde mig av dykmetoden omedvetet, bara accepterade smärtan och hängde med i den. Att vara där och då i nuet var det som gällde.

Hoppas att jag inte skrämmer dig på nåt sätt. Man får oftast höra om riktigt hemska förlossningar och jag ville dela med mig av mina som varit det motsatta.
    Nej absolut inte, det är bra att höra positiva förlossningsberättelser som motvikt mot de negativa. Tror det är bra att få en så nyanserad bild som möjligt före. Det enda man vet är att man inte vet hur det kommer att bli helt enkelt =)
  • ArdnasK
    EmmasaraL skrev 2014-11-20 10:13:08 följande:

Ja, jag känner detsamma. Allt såg bra ut när vi var på spec ultraljudet i v 14 (pga mitt hjärtfel) men hon sa att allt såg bra ut i nuläget med hjärta, hjärna, nackvecket såg normalt ut och resten av barnet. Men man vet ju aldrig.

Spännande det där med känslan! Jag har inte fått någon känsla av vad det kan vara, men alla (precis alla!) säger att de tror det blir en flicka. Men vem vet? :) Dina två andra barn, pojke/flicka? :)

En av varje... :)
  • S1528
    Freje skrev 2014-11-20 11:28:43 följande:

Grattis till fint RUL. Har 11 dagar kvar till mitt, längtar varje dag. Tidigare i graviditeten så tänkte jag mycket på vilket kön det kan vara. Men nu vill jag bara veta att allt ser bra ut och att allt sitter där det ska. Att få veta könet känns inte så viktigt, men kanske nyfikenheten kommer tillbaka när det är dags.

Jag undrar om det är fler som ännu inte fått någon mage? Har fortfarande samma kläder som innan, dock spänner det lite över magen på vissa jeans. Går in i vecka 19 imorgon.
    Jag har rul samma dag som du :)

Har inte heller fått någon mage att prata om (är i v.18), men jag känner av livmodern väldigt tydligt som en boll på insidan :) Tror nog att magen kommer att visa sig snart :)
  • EmmasaraL
    Emmadee skrev 2014-11-20 10:40:24 följande:

Nu har vi varit på RUL. Allt såg bra ut
    Trots att vi tänkt tanken, så tog vi inte reda på könet. Vi är bara så glada att allt såg bra ut.
    Fick BF datumet flyttat till 17 april på UL i v 14 och stämde med vad hon såg idag.

Vad roligt! Vad bra att allt så fint ut :)
    Freje skrev 2014-11-20 11:28:43 följande:
    Jag undrar om det är fler som ännu inte fått någon mage? Har fortfarande samma kläder som innan, dock spänner det lite över magen på vissa jeans. Går in i vecka 19 imorgon.
    Jag har gått upp lite i vikt sen jag blev gravid och hade lite mage innan också. Men nu kan jag kan inte knäppa mina jeans alls men tycker inte magen syns sådär jättemycket egentligen, det är mest att livmodern och tarmarna pressar uppåt så man ser lite mer fet ut bara :P Är i v 18+1 idag. Känner livmodern tydligt iaf :)
    Humledumle skrev 2014-11-20 12:04:57 följande:

En halvvägs bild :)

Åh fin mage! :)
  • EmmasaraL
    Jempi skrev 2014-11-20 11:33:01 följande:
    Tack :) Ofta så blir man nog inte "aktiv" fören dom sista veckorna innan BF, det är då man har tiden! Jag själv är undersköterska och jobbar på Karolinska här i Sthlm i vanliga fall, men som sagt, nu är jag mammaledig! Du gör rätt i att försöka vara ledig några veckor innan :) så härligt att kunna "boa" ordentligt innan den lilla kommer! :)
    Skoj att läsa! :) Ja just det ja! Ja, jag tror inte jag orkar jobba in i det sista. Tycker dagarna knappt räcker till som det är nu.
  • EmmasaraL
    Linaslus skrev 2014-11-20 11:44:00 följande:
    Min man vill inte heller veta könet :( Å jag vill så gärna veta. Vet inte hur jag ska klara att gå hela graviditeten utan att veta. Men vi har ju redan två barn, en son som är 5 och en dotter som är 3,5 och båda dom har vi kollat könet på så antar att jag måste låta honom få som han vill denna gång.

Tänkte iaf be dom på rul (om 11dagar) att ta en bild på könet så att jag kan klura lite självi alla fall.
    Ja, det är just det jag också funderar på! Könet är ju inte viktigt i sig, men jag har tänkt mycket på namn. Har jättemånga fina pojknamn men nästan inga flicknamn.. tycker det är så svårt. Trist att behöva stressa fram ett namn för att man inte har fått tid att förbereda sig (även om man har 3 mån att klura ut nått). Vet inte heller hur jag ska klara ovissheten tills BF haha.

Ja, kanske de kan göra det? :) Jag kommer fortsätta bearbeta sambon som sagt, sen får vi se :)
  • mandalii

VI fick som sagt reda på att vi ska få en liten pojke på vårt RUL. Oj vad jag längtar efter honom, han var den finaste jag sett!

Ni som ska få pojkar, vad har ni för namnförslag? Tycker det är så svårt med namn till pojke, lättare till flicka.

• Jempi
    mandalii skrev 2014-11-20 13:24:40 följande:

VI fick som sagt reda på att vi ska få en liten pojke på vårt RUL. Oj vad jag längtar efter honom, han var den finaste jag sett!

Ni som ska få pojkar, vad har ni för namnförslag? Tycker det är så svårt med namn till pojke, lättare till flicka.

Jag håller med dig :) Jag har tre pojkar och väntar nu mitt fjärde barn. Dom finaste pojknamnen (enligt mig) har jag ju redan tagit, så vet inte alls om det blir en pojke till :) Mina pojkar heter Ludwig, Elias och Felix ;)
  • Linaslus
    EmmasaraL skrev 2014-11-20 13:13:18 följande:
    Ja, det är just det jag också funderar på! Könet är ju inte viktigt i sig, men jag har tänkt mycket på namn. Har jättemånga fina pojknamn men nästan inga flicknamn.. tycker det är så svårt. Trist att behöva stressa fram ett namn för att man inte har fått tid att förbereda sig (även om man har 3 mån att klura ut nått). Vet inte heller hur jag ska klara ovissheten tills BF haha.

Ja, kanske de kan göra det? :) Jag kommer fortsätta bearbeta sambon som sagt, sen får vi se :)
    Här är det tvärt om, har massa fina tjejnamn men inga killnamn alls.

Jag har tyckt att det har varit jätte mysigt att veta vad det har varit för kön. Kunna planera namn och göra lite inköp som passar. Men men känns som att jag har fått min vilja igenom på dom två andra och nu är det hans tur. Men det skulle vara riktigt kul att ha en bild att klura på!
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)