• maddelin

Varför betalar man underhåll?

Varför måste den ena föräldern betala underhållsbidrag för sina barn om de bor permanent hos den andra föräldern?
    Den andra föräldern får ju barnbidrag för alla barnen och troligtvis bostadsbidrag också. Om man måste betala underhåll men inte kan det pga dålig ekonomi vad händer då? Går försäkringskassan in o betalar och så blir man skyldig dom pengar?

• Svar på tråden Varför betalar man underhåll?
  • Birgitta02

Man är skyldig att försörja sina barn. Så är det.

Försäkringskassan kan lämna bidragsförskott och sedan kräva den förälder som inte vill betala underhållsbidrag. Betalas inte dessa tillbaka till försäkringskassan så går fk till kronofogden.

• Dixie
    maddelin skrev 2014-09-15 15:16:21 följande:
    Varför måste den ena föräldern betala underhållsbidrag för sina barn om de bor permanent hos den andra föräldern? Den andra föräldern får ju barnbidrag för alla barnen och troligtvis bostadsbidrag också. 
    Ja, för att försörja sitt barn - barnbidraget räcker ju inte så långt! 
  • maddelin

Så om man inte har råd så går fk in. Men någon betalningsplan måste väl göras för den föräldern som har dålig ekonomi?

• Birgitta02
    maddelin skrev 2014-09-15 15:23:53 följande:

Så om man inte har råd så går fk in. Men någon betalningsplan måste väl göras för den föräldern som har dålig ekonomi?

De gör inga betalningsplaner. De lägger ut bidragsförskott, sen kräver de föräldern. Betalar inte föräldern så går fk till kronofogden för att driva in pengarna.

Varför skall man skaffa barn och sen inte försörja dem?
  • maddelin
    Birgitta02 skrev 2014-09-15 15:25:39 följande:

De gör inga betalningsplaner. De lägger ut bidragsförskott, sen kräver de föräldern. Betalar inte föräldern så går fk till kronofogden för att driva in pengarna.

Varför skall man skaffa barn och sen inte försörja dem?

Nä håller med dej om det med försörjning.

Hur mkt är bidragsförskott på?
  • Birgitta02
    maddelin skrev 2014-09-15 15:30:47 följande:
    Nä håller med dej om det med försörjning.

Hur mkt är bidragsförskott på?
    Längesen jag hade omyndiga barn. 1200 kr eller nåt sånt.
  • Honungsblomman

Vilken korkad fråga.

• maddelin
    Honungsblomman skrev 2014-09-15 16:10:33 följande:

Vilken korkad fråga.

Varför tycker du det?
  • Honungsblomman
    maddelin skrev 2014-09-15 17:41:37 följande:

Varför tycker du det?

Det säger väl sig självt att man betalar för sitt barn!?
  • mammalovis

1273 kr är det underhåll som försäkringskassan har som sitt belopp som betalas ut. Sedan kan beloppet ändras efter antalet barn, personens inkomst och hur umgänget ser ut. Han man varannan vecka betalas som regel inget underhåll alls utan var och en står för sina kostnader eller hur man nu klarar av att samarbeta. Det är när övernattningarna är färre än 6 i månaden som fullt belopp betalas ut, sedan minskas underhållet med 1/40 för varje extra natt per månad. Det är barnets dygnsvila som utgör beräkningsgrund.

Många splittrade familjer sköter dock underhållet själva utan fk´s inblandning.

Ser man till min bonusdotter, så får mamman beloppet via försäkringskassan, men sedan skjuter pappan till pengar vid större extrautgifter som t ex vinterkläder. Sedan står han för umgängesresor och uppsättningen kläder som behövs för fredag till söndag samt det hon i övrigt behöver här. Så varannanhelgföräldrar KAN betala betydligt mer än underhållet är på för sitt barn ...

Mitt barns pappa betalar det beloppet till mitt konto varje månad sedan står jag för alla kläder, skor, leksaker, mat, förskoleavgift mm. Han betalar underhållsresorna på 8 mil per månad och förhoppningsvis hennes försäkring och ett sparande på 100 kr. Sedan får hon nog någon present till jul och födelsedag, men that´s it. Han har nog fortfarande inte ersatt babygungan sedan han satte upp en stålrörsstol med avsågade ben som han tyckte var lämplig som gunga för en 3,5-åring  ...

Så vill umgängesföräldern inte ta ansvar alls anser jag nog att 1273 kr är en billig avbetalning för att slippa ta dygnet-runt-ansvar, förlorad inkomst vid vab o s v. För mig var tanken om att man var två om ett barn självklar, men så blev det inte, tack och lov kan jag väl säga i efterhand nu när jag har en ny sambo som jag har ett delat ansvar med.

• Ess
    maddelin skrev 2014-09-15 15:23:53 följande:

Dom räknar ut hur mycket föräldern har råd att betala, om hen har råd att betala alls. Men så länge det framräknade beloppet betalas, så blir det ingen skuld till fk.
    Men boende föräldern får ändå 1273:-

Summan man betalar till fk kan även sänkas pga att man skaffar fler barn, men den andre föräldern får ändå 1273:-
  • Astarte

Varför skulle man inte betala underhåll om man har barn? Det är väl inte bara BF och staten som ska försörja alla barn, det ska väl föräldrarna göra? Nu har ju sossarna lovats att det ska höjas en gnutta också, får se om det blir så.

• maddelin

Tack för alla svar. Självklart ska man som förälder försörja sitt barn oavsett hur bra/dålig ekonomi man har.

• Brumma
    maddelin skrev 2014-09-15 19:26:33 följande:

Tack för alla svar. Självklart ska man som förälder försörja sitt barn oavsett hur bra/dålig ekonomi man har.

Som ESS skriver ovan (alla andra har ge fel information) angående underhållsstödet stämmer.

Försäkringskassan räknar ut hur mkt föräldern kan betala. Flest har man rätt att dra av 100 000 för egna kostnader. Sedan görs även avdrag för eventuella övriga barn. Därefter betalar man en procentsats på sin lön (max 1273). Blir summan minst än 50:- räknas det som 0:- betalar man den uträknade summan (tex 150:- för argumentationens skull) så blur man inte skyldig en krona. Om man inte kan betala den uttråkande summan kan man ansöka om anstånd - då samlas en skuld som man får betala senare.

Uträkningen görs på inkomsten föräldern hade två år tidigare och räknas om varje år.
  • Brumma
    Brumma skrev 2014-09-16 14:50:08 följande:
    Som ESS skriver ovan (alla andra har ge fel information) angående underhållsstödet stämmer.

Försäkringskassan räknar ut hur mkt föräldern kan betala. Flest har man rätt att dra av 100 000 för egna kostnader. Sedan görs även avdrag för eventuella övriga barn. Därefter betalar man en procentsats på sin lön (max 1273). Blir summan minst än 50:- räknas det som 0:- betalar man den uträknade summan (tex 150:- för argumentationens skull) så blur man inte skyldig en krona. Om man inte kan betala den uttråkande summan kan man ansöka om anstånd - då samlas en skuld som man får betala senare.

Uträkningen görs på inkomsten föräldern hade två år tidigare och räknas om varje år.
    Oj. Ber om ursäkt för alla autocorrect....
  • mia maria

Barnbidrag är ett bidrag som alla föräldrar i Sverige får, o såvitt jag vet så uppkom det en gång i tiden som en "morot" för att det skulle födas fler barn helt enkelt.

Bostadsbidrag kan man söka - både som ensamstående och sammanboende, med eller utan barn - och det är inkomstbaserat och således inte alls något som alla ensamstående föräldrar har rätt till. Det beror helt på hur stor årsinkomst du har, hur många barn du har samt även hur stort ni bor/vad boendet kostar.

Underhåll är något den förälder som inte bor tillsammans med barnet betalar eftersom alla barn i Sverige har rätt att bli försörjda av sina föräldrar tills dess att de kan försörja sig själva - enkelt förklarat.

Barnbidrag, bostadsbidrag och underhåll från en förälder har alltså väldigt lite (ingenting alls!) med varandra att göra!

Svar på tråden Varför betalar man underhåll?