1273 kr är det underhåll som försäkringskassan har som sitt belopp som betalas ut. Sedan kan beloppet ändras efter antalet barn, personens inkomst och hur umgänget ser ut. Han man varannan vecka betalas som regel inget underhåll alls utan var och en står för sina kostnader eller hur man nu klarar av att samarbeta. Det är när övernattningarna är färre än 6 i månaden som fullt belopp betalas ut, sedan minskas underhållet med 1/40 för varje extra natt per månad. Det är barnets dygnsvila som utgör beräkningsgrund.
Många splittrade familjer sköter dock underhållet själva utan fk´s inblandning.
Ser man till min bonusdotter, så får mamman beloppet via försäkringskassan, men sedan skjuter pappan till pengar vid större extrautgifter som t ex vinterkläder. Sedan står han för umgängesresor och uppsättningen kläder som behövs för fredag till söndag samt det hon i övrigt behöver här. Så varannanhelgföräldrar KAN betala betydligt mer än underhållet är på för sitt barn ...
Mitt barns pappa betalar det beloppet till mitt konto varje månad sedan står jag för alla kläder, skor, leksaker, mat, förskoleavgift mm. Han betalar underhållsresorna på 8 mil per månad och förhoppningsvis hennes försäkring och ett sparande på 100 kr. Sedan får hon nog någon present till jul och födelsedag, men that´s it. Han har nog fortfarande inte ersatt babygungan sedan han satte upp en stålrörsstol med avsågade ben som han tyckte var lämplig som gunga för en 3,5-åring ...
Så vill umgängesföräldern inte ta ansvar alls anser jag nog att 1273 kr är en billig avbetalning för att slippa ta dygnet-runt-ansvar, förlorad inkomst vid vab o s v. För mig var tanken om att man var två om ett barn självklar, men så blev det inte, tack och lov kan jag väl säga i efterhand nu när jag har en ny sambo som jag har ett delat ansvar med.