Inlägg från: Brewilma |Visa alla inlägg
  • Brewilma

septemberbarn 2014

Jag hänger gärna på här med. Vi fick våran lilla Matilda den 9/9

• Brewilma

Jag hade en toppenförlossning. Vi åkte in på söndag kväll för att vattnet hade börjat gå. När vi kom in hade jag lite sammandragningar så vi blev inlagda på bb. Runt halv två på natten började det göra riktigt ont och när dom kände var jag öppen 3 cm. Vi fick gå ner till förlossningen igen vid halv tre tiden och där hängde jag i badkaret fram till kvart i sex ungefär.

Vid sex fick jag antibiotika eftersom vattnet hade gått och då började värkarna komma i ett. Jag fick lustgas och när jag la mig i sängen någon halvtimme senare var jag fullt öppen. Krystvärkarna varade rätt länge och Matilda kom ut 09.23. Jag behövde inte något och kände mig faktiskt relativt ok och pigg efter en dusch.

Även om det gjorde fruktansvärt ont var det en riktigt häftig upplevelse och klart värt all smärta. Redan några timmar efter hade jag glömt hur ont det gjorde och tur är väll det :)

• Brewilma

Håller tummarna för att din unge vill komma ut snart BjörkW.

Första tiden har varit bra men amningen gjorde rätt ont första veckan och när mjölken väl började rinna till efter fyra fem dagar var det inte så kul. Mjölken rann och Matilda fick ingen bra grepp eftersom brösten var så spända. Höll på att få halvt panik innan jag insåg att det hjälpte att pumpa ut lite mjölk innan jag ammade henne. Nu är hon 13 dagar och amningen funkar bra. Vill man amma är det helt klart värt att kämpa lite för att få det att funka

• Brewilma

Kanske en dum fråga men hur mycket ska dom äta om man har pumpat ut mjölk och ger dom flaskan? Våran dotter är 3 veckor nu.

• Brewilma

Våran dotter sover i sin spjälsäng som står precis bredvid våran säng. Vi har lagt hennes babynäst i sängen så att hon sover i det, spjälsängen kändes så himla stor annars.

Är det någon här som pumpar ut bröstmjölk och ger i flaska ibland? Hur gör ni när ki värmer bröstmjölken i sådana fall?

• Brewilma

Hur lång tid tar det att värma bröstmjölken om man ställer den i varmt vatten och hur varm måste den vara?

• Brewilma

Idag är våra dotter 4 veckor och jag har tappat 11 kg. Men jag helammar och dessutom har vi en hund så det blir minst två längre promenader varje dag. Jag köpte boken "träning för nyblivna mammor" och kan starkt rekommendera den.

Är det någon av er andra som vet när man kan börja jogga lite lugnt igen utan risk för framfall eller andra biverkningar?

• Brewilma

Ska tilläggas att jag absolut inte har bantat. Har blivit mycket extra fika nu när folk har varit på besök..

• Brewilma

[quote=74127653][quote-nick]Mrs West skrev 2014-10-07 20:30:21 följande:[/quote-nick]Har också köpt den och sätter igång om en vecka. Har tänkt att köra träningen och sen försöka minimera gottis till helgen för att senare kanske även köra Viktväktarna. Men jag helammar också och vågar inte banta riktigt än då jag vill att mjölken ej ska försvinna.[/

Nä jag tror det är bättre att satsa på att träna och röra sig mer och äta lite nyttigare än att banta. Dessutom mår ju kroppen bättre av det också :)

• Brewilma
    MammaTillBäbis skrev 2014-10-10 11:11:37 följande:

Kan jag bara vänta och stå ut tills det rättar till sig? Måste amma honom mycket då han är stor och har lite höga gulsotvärden och han kom ut med två blödningar på huvudet, en efter sugklockan. Så vi har kämpat på mycket med allt här känns det som. Och för blödningarnas skull och gulsoten så ska jag amma ofta men känns som han idag mest bara vill sova och väcker jag honom för att han ska äta så suger han inte eftersom mina bröst är så spända...

Min dotter är fyra veckor nu och har fortfarande svårt att få grepp när brösten är riktigt spända. Eller hon får bara grepp om bröstvårtan vilket resulterar i sår och mycket smärta. När brösten är så spända brukar jag bara pumpa ut lite så att det värsta försvinner innan hon får äta. Det har funkat för oss i alla fall :)
Svar på tråden septemberbarn 2014