Inlägg från: linnéa001 |Visa alla inlägg
  • linnéa001

septemberbarn 2014

Jag hänger också gärna på. Fick en tjej 14/9.

• linnéa001

Mina värkar började vid 19:30 lördag kväll. Vid halv två på natten var de så täta att vi åkte till sjukhuset. Då var jag öppen 5 cm. Jag bad om epidural efter ett par timmar (tror jag, svårt med tidsuppfattningen). Då hade jag öppnats ytterligare ett par cm och det var lite tveksamt om jag skulle hinna få bedövning. Som tur var hann jag få det, men värkarna avtog efter ett tag så värkstimulerande dropp sattes in. Kvart över sex på söndag morgon föddes lilltjejen. 

Så förlossningen var väl rätt snabb för att vara första barnet antar jag, men jag hade haft förvärkar i veckor.

Nu har vi en underbar dotter som äter, sover och bajsar. Tyvärr sover hon mest på dagen och är vaken på nätterna, men det rättar förhoppningsvis till sig om inte alltför lång tid hoppas jag.

• linnéa001

Till mig sa de inte något om kudde, varken på BB eller BVC. Vi har köpt en jättefin korg till henne som det var tänkt att hon skulle sova i, men det har blivit så att hon legat i sitt näst mellan oss (faktiskt rätt mysigt även om jag alltid varit ganska anti samsovning). Men ska det vara kudde i nästet alltså? Den jag har får nog inte riktigt plats.

Vet inte om det beror på teet (jag dricker ett speciellt amningste), men för mig börjar brösten läcka efter ca fyra timmar om tjejen inte ätit. Så jag verkar ha gott om mjölk i alla fall.

Är det någon som upplever att barnet är lugnare hos pappan? Min dotter gör sugrörelser med mun och huvud så fort hon är hos mig även om hon precis ätt, men får hon ligga hos pappan gör hon inte det. Funderar på om jag luktar mat. Tycker det är jobbigt att ge henne bröstet hela tiden.

• linnéa001
    Bebislängt skrev 2014-09-28 13:09:06 följande:

Han har dock blivit väldans arg det senaste dygnet. Hoppas att min mjölk inte gör att han får ont i magen...

Det låter som du har det väldigt jobbigt. Har du prövat amningsteet från Weleda? Det finns att köpa i hälsokostbutiker. Jag kan ju inte svära på att det är pga det som jag har så mycket mjölk men det är kanske värt att testa om du verkligen vill amma. Jag tycker dock det är lite överreklamerat.

Mysigt att amma? Definitivt inte. Min tjej har ett bra grepp (inga sår på mina bröst) och hon verkar få i sig tillräckligt (jag har gott om mat), men satan vad det gör ont. Det är visserligen bättre nu efter två veckor, men det är fanimej inte skönt. Har konstant ont i bröstvårtorna och bara att ha täcket mot brösten gör ont. Dessutom avskyr jag att ha bh på mig, men något måste jag ju ha för att lägga i skydden som suger upp när jag börjar läcka.

Ska man pumpa när man har överflöd av mjölk? Är livrädd för att börja producera ännu mer.
  • linnéa001
    septemberfjorton skrev 2014-09-28 17:54:24 följande:
    Jag håller med, det är inte skönt ens när det går bra. Blir uttorkad trots ett vattenintag på 4L om dagen, kräkfärdig och får ont varje gång. Jag har också mycket mjölk, och har nu fått mjölkstockning så jag panikköpte faktiskt en pump tidigare idag. Hon ammar och ammar men det försvinner inte, så ikväll när jag kommer hem tänkte jag försöka pumpa ut lite. Avskyr också att ha BH, men det är ju ett måste när det nästan rinner från brösten.. Har köpt såna koppar som samlar upp mjölk, och de är bra eftersom jag kan mata lite med en sked, samtidigt som de håller bröstvårtorna "fria".

Bebislängt: om du tycker det är jobbigt och krångligt tycker jag inte du ska ge det alltför lång tid, det finns många fördelar med ersättning också.
    Jag dricker också kopiösa mängder vatten varje dag men tycker ändå att jag jämt är törstig. Jag har fått låna en pump av min syster, men inte testat den än. Enligt henne var det inte svårt att pumpa men vi får väl se. Det är en elektrisk pump, men det kanske alla är nuförtiden. Ska nog köpa såna där koppar som samlar upp mjölk jag också. Går det bra att mata med sked? Min lilla grimaserar som sjutton när vi försöker få i henne d-dropparna med sked, men det är kanske dropparna som smakar konstigt. Svårt att veta.

Egentligen skulle jag vilja pumpa och mata med flaska eller kopp ett tag för att låta brösten vila lite men flaska rekommenderas ju inte så tidigt om jag förstod det hela rätt. Mjölkstockning låter jättejobbigt. Det är inget jag haft, men mjölkstanning fick jag på BB och det var inte skönt.
  • linnéa001

Trött jag är, det heter nog inte stanning, tänkte på äggstanning... har för mig att det kallades något speciellt när brösten övergick från att producera råmjölk tlll riktigt mjölk. Nu är jag dock för trött för att ta reda på vad det kallades.

• linnéa001
    septemberfjorton skrev 2014-09-29 16:57:50 följande:

Jaha, 1177 visste visst inte vad de pratade om när de bad mig ringa vårdcentralen imorse. Sitter just nu på BB och ska bli inskriven och satt på dropp med antibiotika och antiinflammatoriskt pga skyhöga infektionsvärden. Hade inte en aning om att det kunde bli såhär, och att det dessutom är hög risk för en böld i bröstet(hur får man ens bort en sådan??). Jag börjar ångra att jag valde att amma för det här är fruktansvärt läskigt. Har någon haft liknande?

Fy så hemskt, har aldrig hört talas om detta. Hoppas du blir bra snart!
    Bebislängt skrev 2014-09-29 09:35:38 följande:

Hur har ni gjort med napp? När brukar man börja med det?

På BB sa de till oss att man skulle vänta med napp eftersom det är olika sugtekniker och barnet därmed kan tappa intresset för bröstet. Samma sak sa de på föreläsningen vi var på innan förlossningen. Min kille har googlat en massa och hittat en del info. Bl.a. stod det att man ska undvika napp och använda det mer som en medicin, alltså så sällan det bara går och i nödfall. Har tyvärr ingen länk med information då han söker på tyska sidor.

Jag börjar bli trött på min dotters konstanta sugande/snuttande och är väldigt sugen på att testa med napp. Jag vet dock inte om hon skulle ta den, fingret brukar inte duga. Min systerson vägrade napp så alla barn uppskattar den ju inte. Frågan är också hur länge man ska vänta, men min tjej suger ju fint och får i sig tillräckligt med mat tror jag. Ska höra med BVC imorgon.

Det är inte lätt att vara förälder, så många frågor.

• linnéa001
    misa85 skrev 2014-09-29 17:17:18 följande:
    Ammar hon redan? Iaf har hon ju redan tekniken.
    Hon ammar, är 15 dagar gammal. Jag tycker också att man borde kunna testa med napp nu, men min kille är så anti, speciellt efter att han hittat massa info på tyska sidor. Det är ju lätt för honom att säga nej till napp, det är inte hans bröst eller han som måste vara vaken på nätterna och bara sitta med dottern vid bröstet hela dagarna. Ska som sagt kolla med BVC imorgon.
  • linnéa001

Med tanke på att ett barn på 6000 i Sverige dör i psd  varje år (källa 1177) så måste ju nappens påverkan vara marginell. Fast det är klart, om barnet mår bättre av napp så är det ju en jättebra "biverkning", att risken för psd minskar alltså.

Jag försökte ge min dotter nappen i går kväll, men hon spottade bara ut den. Kan väl hända att hon var lite för arg när jag gav henne den, ska försöka igen i kväll. Tog era barn nappen på en gång? Hur fick ni dem annars att förstå vad den var till för? Vilken typ av napp använder ni?Jag har en som jag fick gratis från Apotek hjärtat, men funderar på att köpa en i naturgummi då jag inte är så förtjust i plast. Någon som testat det?

• linnéa001

Tack för napptipsen. Min dotter såg ut som hon skulle kräkas när jag stoppade in nappen. Efter många försök sög hon typ två "sug" och såg sedan kräkfärdig ut igen och spottade ut den. Sedan hade jag inte hjärta att fortsätta, hon fick suga vidare på bröstet. Att snutta i typ två timmar på kvällen är inte kul för mig, men det enda sätt hon kommer ner i varv av och somnar. 

Svar på tråden septemberbarn 2014