• misa85

septemberbarn 2014

Ja vad roligt med en fortsättningstråd :)

• misa85

Min sally kom den 31/8 2710 cm och 48,5 cm lång.

Vi åkte in till förlossningen för att kolla en crg kurva då jag inte hade kännt av henne på hela dagen. Vi kom in kl 21 och fick ligga i crg kurva och göra ultraljud ett flertal gånger. Läkaren konstaterade att kurvan inte var bra och det bestämdes att det skulle bli ett akutsnitt vid 02:00. Då hade jag även fått regelbundna värkar så de stoppades med bricanyl innan de rullade mig till op.

Sally kom ut 04:15 med navelsteängen 5 varv hårt runt halsen och ett varv runt kroppen så hon kunde inte röra sig. Läkaren och BM sa flera ggr att det var bra att jag gick på magkänslan och åkte in för kontroll.

Vi har även tvillingar på fyra år som år väldigt stolta storebröder och hjälper till och tar hand om lilla Sally som nu är tre veckor.

• misa85
    myperfectlife skrev 2014-09-23 10:08:35 följande:

Åh men gud vad roligt med tvillingar. 

Ja mestadels är det roligt. Nu har de varit hemma en månad snart och de gör mig smått gråhårig men mellan fyraårstrots och utbrott är det super kul!
  • misa85
    Bebislängt skrev 2014-09-25 16:24:11 följande:

Oj! Lustgas fungerade inte alls för mig. Men trodde också att jag skulle svimma innan edan började verka. Din var nästan precis lika stor som min lille. Han hade också bråttom ut i den meningen att han bestämde sig för att komma fem dagar tidigare.

Jag har inte kommit igång med amningen än. Fem dagar känns lite långt. Men vi kör med ersättning och jag pumpar och försöker få igång allt. Men känner att det hade varit skönt om mjölken kunde rinna till någon gång..

Jag har köpt amningste från weleda som jag tycker hjälpt mig att då igång mjölken.
  • misa85
    Bebislängt skrev 2014-09-25 21:01:08 följande:

Var köper man det? Apoteket?

Köpte på apotea. Uppge koden babybox får du 10 % :)
  • misa85
    Bebislängt skrev 2014-09-26 09:01:23 följande:

När brukar bebisar börja vända sig från rygg till sida? Vår gör det nu och vänder på huvudet när han sover. Det står ju att man ska vända bebisens huvud så att det inte blir snett men det är ju jättesvårt att hålla reda på när han vänder sig själv.

Hoppas för övrigt att naveln ramlar av snart för fy vad den stinker! :P

Det är så himla olika från barn till barn. Twinsen var flera månader. Dock aldrig hört om en sån liten som klarar det :)
  • misa85
    Bebislängt skrev 2014-09-26 09:01:23 följande:

När brukar bebisar börja vända sig från rygg till sida? Vår gör det nu och vänder på huvudet när han sover. Det står ju att man ska vända bebisens huvud så att det inte blir snett men det är ju jättesvårt att hålla reda på när han vänder sig själv.

Hoppas för övrigt att naveln ramlar av snart för fy vad den stinker! :P

Alltså godmorgon! Jag trodde du skrivit från rygg till mage. DET hade faktiskt varit galet tidigt. Sorry. Skyller på att jag är så trott så jag skelar :p

Från rygg till sida gör sally med och lyckades med tidigt :)

Ang kudde sa BVC att de alltid ska.sova på kudde, även i nestet :)
  • misa85
    Bebislängt skrev 2014-09-26 23:17:00 följande:

Jag funderar på att ge upp amningen. Vår som blir en vecka i morgon och jag har fortfarande knappt någon mjölk.

Vi har hyrt bröstpump som jag sitter med var tredje timme, det kommer ca 3ml på 20 min. Jag har provat att handmjölka och jag lägger bebisen vid bröstet så ofta jag kan. Men det är svårt att hitta bekväma amningsställningar när man har ont överallt och bebisen blir bara arg och frustrerad när det inte kommer något.

Hur lång tid bör man ge det. Just nu känns det bara som ett jobbigt moment och att det gör både mig och bebisen ledsen.

Att du inte få ut nåt i pumpen säger inte hur mkt mjölk du har. Det är inte samma sak som.när bebisen ammar. Hur lång tid du ska ge det är heeeelt upp till dig, blir du frustrerad, stressad och ledsen så är det inte heller bra. Ersättning är inte fel. Vill du amma? Ta hjälp på amningamottagningen eller går med i amningagruppen på facebook är mitt råd isf
  • misa85
    Mrs West skrev 2014-09-28 18:56:37 följande:

Kikar in hos alla mammor trots att min bebis ff ligger i magen. Slemproppen har börjat gå idag och magen kör hela tiden så vi får väl se när den lille behagar att titta ut.

Bebislängtan, om du bara får ut 3ml efter 20 min pumpning så tycker jag oxå det verkar kört. Du borde ha mkt mer mjölk nu. Är det bara till bekymmer så tycker jag du med gott samvete ska flaskmata istället.

Fast hur mkt man får ut med hjälp av en pump säger inget om hur mkt mjölk man har. Man släpper oftast inte lika mkt mjölk till en ounp som till sin bebis. Jag får ut kanske 10 ML när jag försöker amma men helammar sally som äter var tredje timme och blir mätt och belåten!
  • misa85
    Brewilma skrev 2014-09-29 04:24:45 följande:

Kanske en dum fråga men hur mycket ska dom äta om man har pumpat ut mjölk och ger dom flaskan? Våran dotter är 3 veckor nu.

Säkert olika men vår dotter fick 100 ML igår i flaskan som hon åt, stoppade själv.
Svar på tråden septemberbarn 2014