• Kroken

septemberbarn 2014

Nu hittade även jag hit. Fick mitt fjärde barn den 26 augusti, beräknad 10 september, efter en akut igångsättning pga havandeskapsförgiftning. En liten tjej på 2728 gram blev det, Tilde heter hon. Förlossningen gick på 3,5 timme men att sättas igång är inget jag skulle vilja göra igen. Tycker det var jobbigt med värkarna som kändes med full kraft från start i princip.

Har haft det ganska tufft sen Tilde föddes, ja redan innan hon föddes, och har hamnat i en lätt depression. Min pappa dog två veckor innan Tilde föddes. En vecka efter förlossningen var det begravning. Min man har jobbat hemskt mycket sen Tilde föddes så jag har känt mig som en ensamstående fyrbarnsmamma ungefär. Dessutom är mitt blodtryck inte ok sen havandeskapsförgiftningen så jag äter medicin och kan så få göra ett bra tag till. Uppepå det tusen andra saker att hålla koll på och åka på, det finns ju tre barn till i familjen. Det är föräldramöten, utv.samtal, tandläkartider, läkarbesök osv. Just nu känner jag mig slutkörd!

• Kroken

Vi har testat napp till vår lilla tjej men hon är inte så jätteimpad av den. Hon kan ta den nångång om hon är hungrig, som en muta ungefär. Men oftast så spottar hon ut den efter två sug. Har testat olika sorter men ingen verkar falla henne i smaken.

• Kroken
    Bebislängt skrev 2014-10-01 18:46:53 följande:

Vad jobbigt det låter. Har du ingen som kan avlasta dig lite grann?

Har min mamma i grannstaden 3 mil bort. Hon har ju Dick haft fullt upp ändå eftersom pappa dog. Sen har jag svärföräldrarna i samma stad men jag tycker det blir krångligare att ha nån här än att sköta allt själv. Sen att ha nån här, för att hjälpa med tvätt och hushåll, det vill jag inte. När jag är ensam på dagarna vill jag vila och inte ha nån annan här springandes. Blir liksom bara ett extra moment. Ser fram emot när Tilde blir större med fastare sovtider och mer rutiner.
  • Kroken
    Milla 79 skrev 2014-10-01 21:49:02 följande:

Men fy vad trist det låter.. Måste din man jobba så mycket då? Du behöver ju stöttning i din situation även utan att ha förlorat din pappa och allra helst nu.

Hoppas att det finns någon du kan prata med och att din man kan stötta dig mer så att du får en chans att kunna njuta av denna tid i stället.

Styrkekram

Ja tyvärr måste han jobba så mycket. Han är delägare till företaget (konsultföretag) och det är bara han och den andra delägaren som jobbar, inga anställda. Det går bra för dom och de har mycket jobb, men det hopar sig ibland och det blir väldigt mycket jobbande mellan varven (typ jämt känns det som). Jag tror dock han fattat ordentligt att jag mår väldigt dåligt då jag brutit ihop några gånger nu, senast imorse kl.04.45.

Annars är jag en jäkel på att hålla masken. Frågar nån hur jag mår så säger jag att det är bra, lite mycket har det varit men jag mår bra. Jo tjena, vill bara skrika ikapp med bebisen ibland känns det som.
  • Kroken
    Bebislängt skrev 2014-10-03 07:47:13 följande:

Men jag är ju inte så sugen på att ge bebisen mjölk om det är var i :/

Men mjölkstockning innebär inte automatiskt att du har var i mjölken. Det är bara när det utvecklas till böld som det är var inblandat i det hela. Mjölkstockning innebär bara att en eller flera mjölkgångar blivit tilltäppta, mjölken har stockat sig i gången/gångarna. Och det effektivaste sättet att häva det är just att låta barnet suga på bröstet man kan även duscha varmt och samtidigt massera och mjölka ur bröstet.
  • Kroken

Tilde är nu fem veckor och igår var vi på första läkarkontrollen Det har ändrats från när mina stora barn var små. Då var första läkarkontrollen vid 3 månader har jag för mig, nu är första kontrollen mellan fyra och sex veckors ålder. Allt var helt ok med Tilde. Hon har tagit igen det hon förlorade i vikt i magen med råge och har gått upp drygt 1,5 kilo på fem veckor. Nu har hon fått en rejäl dubbelhaka och valkar på låren. Min snart 13-åring säger att nu börjar hon se ut som en bebis ska göra

• Kroken
    Bebislängt skrev 2014-10-03 08:13:32 följande:

Min mjölk i det bröstet kommer ut gulaktig och liksom klumpig emellanåt och det ser väldigt mycket ut som om det är var i den. Men ibland kommer det vanlig vit mjölk.

Jag skulle nog ringa och rådfråga om jag vore du!
  • Kroken

På natten sover Tilde i vår säng, mellan oss, eller så sover hon på mig. På dagen sover hon i vagnen, på mig eller i sitt babynest i soffan.

• Kroken
    fiialotta3 skrev 2014-10-11 03:19:59 följande:

Är det någon som har fått ett leende än, alltså ett riktigt leende och inte bara en omedveten grimas ;)

Här fick vi ett medvetet leende för ungefär en vecka sen, fem veckor var hon då. Mina andra barn har gett medvetna leenden allt mellan 3 veckor och 6 veckor. Men det är underbart när det där lilla leendet kommer
  • Kroken
    fiialotta3 skrev 2014-10-17 00:06:04 följande:

Var på läkarundersökning idag med lillsnuttan och då pratade vi lite om amning och gaser osv. Min tjej är ganska gasig så blev tipsad om minifom-droppar som man ska ge innan varje amning, de ska tydligen minska uppkomsten luftbubblor som bildas i mjölken när bebisen sväljer luft. Någon som har testat dem? Det skulle tydligen ta några dagar innan man märkte någon skillnad

Jag testade dom till mitt första barn för 15 år sedan och för någon vecka sen även till min lilla tjej. Hon hade mycket gaser och kämpade med att få ut dom. Vet inte om de hjälpte så mycket, lite kanske. Höll på en vecka kanske med dropparna men slutade sen för det var så bökigt att alltid fixa med dropparna innan amningen. Och flaskan ska stå i kylen dessutom, kan dock stå framme i 2 månader. Vår barnläkare på BVC sa att många barn blir gapiga i början innan tarmarna rättar till sig och får rätt flora. Vid 3 månader brukar allt rättat till sig, oftast tidigare. Men runt 4-6 veckor kan det vara som värst. Han tipsade även om magdroppar från Semper (finns på apotek) som hjälper bakteriefloran i magen en bit på vägen.
Svar på tråden septemberbarn 2014