Inlägg från: Mrs West |Visa alla inlägg
  • Mrs West

septemberbarn 2014

Kikar in hos alla mammor trots att min bebis ff ligger i magen. Slemproppen har börjat gå idag och magen kör hela tiden så vi får väl se när den lille behagar att titta ut.

Bebislängtan, om du bara får ut 3ml efter 20 min pumpning så tycker jag oxå det verkar kört. Du borde ha mkt mer mjölk nu. Är det bara till bekymmer så tycker jag du med gott samvete ska flaskmata istället.

• Mrs West

Vi har börjat med napp när barnen varit ca 5 dagar. Då har mjölken kommit och de har lärt sig att amma, iaf var det så för oss.

• Mrs West

Min lille är idag 1 vecka gammal. Han äter och sover mest. Ligger just nu på mitt bröst och är alldeles underbar! Detta är mitt tredje barn men jag hade faktiskt helt glömt hur fantastiskt det är med dessa små underverken. Vill stanna i denna bubblan för evigt!

Nej, inte riktigt kanske. Är mkt sugen på att komma i form igen. Har tänkt att ge det 1 vecka till och sedan sätta igång med lite lätt styrka och promenader.

Undrar hur mkt ni tappat i vikt från innan förlossningen och tills nu? Jag har bara tappat 7kg och har nu 12 kg kvar till målvikt.

• Mrs West
    Brewilma skrev 2014-10-07 14:34:29 följande:

Idag är våra dotter 4 veckor och jag har tappat 11 kg. Men jag helammar och dessutom har vi en hund så det blir minst två längre promenader varje dag. Jag köpte boken "träning för nyblivna mammor" och kan starkt rekommendera den.

Är det någon av er andra som vet när man kan börja jogga lite lugnt igen utan risk för framfall eller andra biverkningar?

Har också köpt den och sätter igång om en vecka. Har tänkt att köra träningen och sen försöka minimera gottis till helgen för att senare kanske även köra Viktväktarna. Men jag helammar också och vågar inte banta riktigt än då jag vill att mjölken ej ska försvinna.
  • Mrs West
    Emmask skrev 2014-10-11 04:29:18 följande:

Min veknar var tredje timme för mat. Ingår i en amningsstudie där sköterskan igår sa att jag borde tömma ett helt bröst istället för lite från varje (som bb rådde mig i början) och att hon då f h skulle sova längre än tre h i sträck. Hon tyckte gott att min 2v kunde sova åtminstone fem h i sträck om nätterna. Det handlar enl henne inte om hur ofta utan om hur mycket av fetmjölken de kommer åt. Eller, så förstod jag henne iaf.

Vilket konstigt råd från bb! Självklart ska man tömma ett bröst i taget. Först kommer lite mer rinnig mjölk som släcker törsten därefter kommer den feta mjölken som de blir mätta av.

Jag ammar var 3e timme på dagen men låter honom vakna själv på natten. Det går då ca 3-5h innan han vaknar. Min kille är idag 11 dagar och har gått över sin födelsevikt med ca 200 gram.

Emmask, jag tycker inte att du behöver oroa dig för den stora kärleken. För vissa kommer den senare och att få sitt första barn är en jättestor omställning.

Men jag tycker det är bra att du är öppen med dina känslor. Fortsätt med det och om du känner minsta oro för detta ska du ta upp det med BVC.

Vissa drabbas av omställningar i humöret och det är viktigt att komma till rätta med dessa.
  • Mrs West

Ett tips vid stockning är att ta en värmedyna och lägga vid det onda stället när man ammar. Värm sen på den flera gånger och ha vid det onda stället.

Jag fick stockning för några dar sen och gjorde så här. Gick omkring med dynan i tröjan hela dagen och efter 1 dygn var jag bra igen.

Jag märker att jag är jättekänslig för kyla så har alltid ullinlägg i bh-n och mycket på överkroppen.

• Mrs West

Ni som har problem med snuttande, har ni provat att ge lite ersättning på kvällen? Min kille är oxå mer orolig/hungrig på kvällen så vi ger alltid ett extra mål med ersättning mellan ca 18-20. Då blir han mkt lugnare och kan ligga och gosa med oss i sängen.

Det har varit likadant med mina andra barn, mjölken har inte räckt till på kvällen helt enkelt.

• Mrs West
    linnéa001 skrev 2014-11-01 22:57:28 följande:

Det jobbigaste är nog att jag börjar känna mig arg och irriterad på min kille som kan sova när han vill. Det är någon typ av avundsjuka från min sida.

Ledsen för alla inlägg men min tjej har ätit och snuttat i fem timmar och jag är så trött pga sömnbrist de senaste nätterna. Känner mig förtvivlad. Älskar min dotter, men blir galen på kvällarna.

Håller med bebislängtan, du ska göra som du vill. Att ligga i 5h hade jag aldrig gjort.

Jag är noga med att först amma typ kl 19. Därefter ger jag ersättning, 60ml eller 90ml brukar det bli. Han blir mer nöjd efter detta men måste alltid få ligga och krama mig härefter.

Det brukar sammanfalla bra med att vi lägger oss i sängen för att kolla på tv. Så från kl 20-21 ligger vi och kramas och han suger på sin napp, mysigt. Härefter märker man att han somnar djupare. Vid 22 när vi vill släcka byter jag blöja och ammar igen. Sen brukar han sova till kl 3 innan nästa amning.

Tycker du ska prova med lite extra mat, tror inte det blir nån konflikt med bröst vs flaska. Det allra viktigaste är att man som mamma mår bra.
  • Mrs West
    linnéa001 skrev 2014-11-02 13:00:57 följande:

Använder du en "vanlig" nappflaska? Min dotter har fått utpupmpad mjölk och färdig ersättning i tetra några gånger från flaska och det har inte påverkat amningen. Jag har också en sådan där calmaflaska som ska vara bra för utpumpad mjölk och som påminner mer om att suga på bröstet än en vanlig nappflaska. Frågan är bara om den funkar bra till ersättning också. Den verkar ju mest vara gjord för att användas innan man fått igång amningen. 

BVC-sköterskan tipsade också om ersättning på kvällen och sa "det är viktigt att pappan mår bra, men det allra viktigaste är faktiskt att mamman mår bra".

Jag har en vanlig flaska, nappen ska vara lik bröstet och den funkar fint.

Vi har gjort likadant med alla tre barnen och det har aldrig stört amningen. Sköterskan har helt rätt, det allra viktigaste är att du mår bra. Om din man är så emot ersättning så tycker jag att han kan ta dina 5 timmarspass, han har ju oxå bröstvårtor;)

Skämt åsido, hoppas detta blir lite bättre för er. Nu ska jag ta min lilla kinkkille.
  • Mrs West
    linnéa001 skrev 2014-11-02 22:15:21 följande:

Tusen tack för detta tips! Gav dottern en flaska med hälften bröstmjölk och hälften ersättning vid kvart i åtta. Efter lite mys med sin pappa och sedan en halv minuts snuttande så somnade hon halv nio! Hon har sovit sedan dess och jag kan lägga mig nu. Första gången på veckor som hon inte snuttar i timmar och somnar innan elva.

Å vad härligt! Kul att det funkade!

Här hade vi en ledsen kille igår kväll. Från 22-00 så hade han klara magsmärtor. Jag hade ätit grönkål och en mkt pepprig sås på kvällen. Hoppas det var det som skapade problemen så det inte är begynnande kolik.

Provar att äta snällt idag och hoppas på det bästa!!
Svar på tråden septemberbarn 2014