Inlägg från: mirakelmamma |Visa alla inlägg
  • mirakelmamma

septemberbarn 2014

Bebislängt skrev 2014-09-29 09:35:38 följande:

Hur har ni gjort med napp? När brukar man börja med det?

Har min i magen min kikar in lite här i alla fall.

Första fick napp på bb. Sen funkade inte amningen. De två andra fick vänta någon vecka, tills jag kände att amningen funkade. Kommer göra lika med fyran.

Angående mjölkstockning och bröstböld. Försök att amma mest på den sidan som det sitter. Massera samtidigt från bölden mot bröstvårtan. Det gör superont jag vet! Sök vård. Skydda brösten från drag och kyla. Finns ullinlägg att ha i bhn.

Lycka till!
  • mirakelmamma
    Bebislängt skrev 2014-10-01 19:59:23 följande:

Jag tycker att det är mäktigt hur fort man vänjer sig vid att vara mamma. Jag var på sjukhuset idag för första gången utan att vara gravid och utan bebis och jag kände mig helt vilsen och identitetslös :D

Jag kan fortfarande komma ihåg känslan när jag åkte och handlade första gången efter vi hade fått vår första, 14 år sedan. Det va en väldigt konstig känsla! Jag va inte gravid och hade inte mitt lilla knyte med mig men jag va ändå en mamma!
    Det är lika konstigt varje gång man är i från sin lilla för första gången. Den har ju varit med mig hela tiden sen den blev till och sen kan man "helt plötsligt" åka en sväng utan. Får alltid lite ångest över det. MEN nu väntar jag bara på att denna plutt ska bestämma sig för att komma ut!
  • mirakelmamma
    MammaTillBäbis skrev 2014-10-10 10:42:02 följande:

Vad gör man när ens bröst sprängs? Är inne på lillkillend fjärde dygn nu och brösten är så spända om mjölken bara rinner konstant. Handmjölkar och han får suga. Är kvar på bb och de tycker inte jag ska pumpa och helst inte handmjölka så mycket mer för då kommer jag få ännu mera mjölk. Har ju en ganska stor kille att mätta och han äter bra.

Men brösten sprängs ju snart! Ajaj.. Hur överlever ni?

Jag har pumpat ut bara litelite grann för att lätta på trycket - annars brukar det "rätta sig till" efter 3-7 dygn, det är i alla fall min erfarenhet. 
  • mirakelmamma

Jag har alltid gått efter att de vaknar själva och är hungriga om de inte är sjuka eller vägde väldigt lite när de föddes. Den lille killen som låg jämte oss på BB, född i v 35+5 va tvungen att väckas var tredje timme för att han skulle äta men det va just för att han va så liten. Vår lilla tös väckte jag också var tredje timme när vi såg att hon låg på gränsen till att gå ner mer än 10% av födelsevikten. Men när det väl hade vänt så får hon sova tills hon vaknar. Ibland är det två timmar mellan och ibland fyra. Jag låter henne alltid "äta klart" på en sida innan jag byter men oftast blir hon mätt av att bara amma på ett bröst i taget. Men på kvällen kan det behövas från båda. Mjölken minskar alltid för mig på kvällen när jag blir lite trött.

Bra jämförelse med kossorna. För vi funkar nog faktiskt likadant!

Inget medvetet smile här än men hon är ju bara en vecka idag. Jag har för mig att mina andra barn varit ca 1 månad när de log första gången. 

• mirakelmamma
    Bebislängt skrev 2014-10-15 22:13:52 följande:

Fler än jag som fortfarande känner av foglossning? Det blir ju inte bättre av att jag måste släpa liggdelen till vagnen med bebisen i upp och ner för trappen varje dag. Det blir inga långa promenader direkt..

Det kan ta ett bra tag efter förlossningen innan fogarna har läkt. Jag hade jätte ont av foglossning när vi väntade nr 2 och 3 (det är ganska tätt mellan dem) det tog minst ett år innan det hade läkt och jag kunde röra mig som vanligt igen. Kanske inte så uppmuntrande att höra men vad jag vill säga är att det kan ta tid innan det läker och att det inte är ovanligt att det gör ont även efter förlossningen.
  • mirakelmamma
    BjörkW skrev 2014-10-17 09:53:53 följande:

Jag köpte en manuellpump i panik efter några dagar för att brösten blev så knöliga. Men nu donerar jag överflödig mjölk till neo så får låna en elektrisk pump gratis från sjukhuset, och den är bra! :) Har ni mycket mjölk är den guldvärd på neo!!

Jag har ju också ett överflöd av mjölk. Hur funkar det att donera/sälja mjölk till neo? Bor ni nära ett sjukhus med neo?
  • mirakelmamma
    Steph91 skrev 2014-10-17 19:00:44 följande:

Jag känner mig så ytlig, trodde inte de här känslorna skulle komma och jag skäms för det för min kropp har ju bakat ihop vår helt underbara dotter.

Massor med lös hus på magen med massor med bristningar, bristningar längst hela insidan av låren, rumpan höfterna och nu på brösten. Gick upp 20kilo under graviditeten och hade idag 3 veckor efter snittet gått ner 10 av dem. Har alltid vart en smal tjej och nu känner jag mig så tjock och ful och min dumma hjärna får för sig att min man också tyxker att jag är tjock och ful.

Arg blir jag för vad sjutton spelar det för roll, bristningar lös hud och mullig är ju egentligen fullkomligt skitsamma.. Men känslorna är där ändå.

Tur att man har lillan att titta på som är helt perfekt och frisk.

Men det tar tid innan normal kroppen är tillbaka. Jag fick bristningar när jag väntade vår tvåa. Jag ser dem nu, 10 år senare som ett minne från henne. Kan även säg att de har bleknat så det är i princip bara de som vet att de finns som ser dem.
    Jag är helt övertygad om att din man tycker du är vackrast i världen, just av den anledningen att du har "bakat ihop" er underbara dotter.
  • mirakelmamma
    BjörkW skrev 2014-10-17 20:02:49 följande:
    Jag bara ringde dit och så fick jag komma dit och länna mjölk och blodprov. Sen pumpar jag hemma och fryser in. Här ska man lämna in minst varannan vecka eller vid varje liter. Vi bor typ 100 m från sjukhuset med neo :)
    Vi har typ 10 mil men jag ska ringa och kolla.
  • mirakelmamma
    Mrs West skrev 2014-10-18 20:29:34 följande:

Ett tips vid stockning är att ta en värmedyna och lägga vid det onda stället när man ammar. Värm sen på den flera gånger och ha vid det onda stället.

Jag fick stockning för några dar sen och gjorde så här. Gick omkring med dynan i tröjan hela dagen och efter 1 dygn var jag bra igen.

Jag märker att jag är jättekänslig för kyla så har alltid ullinlägg i bh-n och mycket på överkroppen.

Jag har också använt värme för att lösa stockningar och lätt massage från stockningen mot bröstvårtan. La bebisens haka mot stockningen när jag ammade för det sägs att de suger kraftigare så och då löser sig stockningen snabbare.
    Jag har alltid ullinlägg i bh-n, vågar knappt öppna frysen utan. Har det väl börjat stocka sig så har det en tendens att fortsätta om man inte är försiktig. 
  • mirakelmamma

Här har det varit lagom mycket besök. Tycket gott att folk kan vänta lite för man orkar absolut inte träffa en massa folk i början när man kommit hem. Bebisen är ju faktiskt kvar... Vi hade lite kalas i helgen och hela min mans släkt kom på besök. Inget avancerat - köpte tårta, bullar och kakor som vi bjöd på. Vår andra dotter fyllde 10 år några dagar efter bebisens födelse så det va henne vi firade. Men bebisen fick nästan mer presenter än systern.  

Angående svamp, prata med BVC de brukar kunna skriva ut något som man penslar på bröstet och ev i munnen på bebisen. Försök att lufta brösten så mycket som möjligt. 

Svar på tråden septemberbarn 2014