Inlägg från: MammaTillBäbis |Visa alla inlägg
  • MammaTillBäbis

septemberbarn 2014

Vad gör man när ens bröst sprängs? Är inne på lillkillend fjärde dygn nu och brösten är så spända om mjölken bara rinner konstant. Handmjölkar och han får suga. Är kvar på bb och de tycker inte jag ska pumpa och helst inte handmjölka så mycket mer för då kommer jag få ännu mera mjölk. Har ju en ganska stor kille att mätta och han äter bra.

Men brösten sprängs ju snart! Ajaj.. Hur överlever ni?

• MammaTillBäbis

Kan jag bara vänta och stå ut tills det rättar till sig? Måste amma honom mycket då han är stor och har lite höga gulsotvärden och han kom ut med två blödningar på huvudet, en efter sugklockan. Så vi har kämpat på mycket med allt här känns det som. Och för blödningarnas skull och gulsoten så ska jag amma ofta men känns som han idag mest bara vill sova och väcker jag honom för att han ska äta så suger han inte eftersom mina bröst är så spända...

• MammaTillBäbis

Tack för många svar. Känner sån stress för amningen. Det där med hur länge det får gå emellan och får panik och blir ännu mer stressad om han sover. Har han sovi tre timmar vill jag bara väcka honom och mata och check. Hur länge måste man ha detta tänk? Var nog lite naiv innan då jag trodde spädbarn vaknade när de var hungriga och att de skulle sova mycket så man fick lov att låta dem sova..

Hur gör ni? Blir lite extra nervös då det blir första natten hemma nu..

• MammaTillBäbis

Hade en jättebra natt när lillen vaknade när jag väckte honom för mat. Han åt och domnade om. Men sedan fem har han sovit totalt tre timmar idag, resten av tiden har han ätit.

Igår oroade jag mig för att han sov för mycket och åt för lite. Idag oroar jag mig för att han äter för mycket och sover för lite. Undrar hur natten kommer bli.

Är lite extra nedstämd då jag har så rysligt ont och svårt att röra mig öga stygnen efter klippet. Jag som vill njuta av den här tiden. Mest nedstämd blir jag för svärmor är så jobbig. Hon har väldigt mycket att säga till om och tror hon ska kunna uppfostra vår son vid sidan av oss då jonntror han kommer bli för snäll och mesig. Så har hon varit hela graviditeten och nu är han här och då har honnrätt till så mycket. Känner mig totalt överkörd och vill ju ha det på mitt sätt.

• MammaTillBäbis

Någon mer som är supertrött? Jag orkar knappt röra mig för är så trött. Lillkillen äter var tredje timma under natten och oftare än så under dagen. Hinner ju sova någon till däremellan på natten men kommer aldrig bli hyfsat pigg känns det som.

Har dessutom fruktansvärt ont i brösten. Högra bröstet gör det så ont i när han suger att jag gråtandes vill banka huvudet i väggen, och jag matar honom med det onda ofta för trodde det skulle gå över men har haft ont i en vecka. Visst bröstvårtan gör ont men det jobbigaste är att det gör ont i muskeln i bröstet och liksom drar så det stråkar ut i arm och rygg.

Någon som känner igen sig eller har tips angående tröttheten eller smärtan?

• MammaTillBäbis

Allt skall hända samtidigt! Tur man kan skratta åt det efteråt ialla fall. Min sambo ringer upp sin mamma som försökt nå honom och jag skall byta blöja samtidigt. Då bestämmer sig sonen för att kissa. Överallt. Och varför inte bajsa medan mamma försöker torka. Får ropa på sambon så han får avsluta samtalet. Jag ska böja mig ner för en handduk och tjofs så är mitt linne och golvet blött. De där förbannade bröstvårtsskydden jag köpte på apoteket för mina onda såriga bröstvårtor läcker ut all mjölk. Vi badar lillen och när vi ska torka honom bajsar han mer.

Lyckades få rent honom och en ny blöja. Haha tur vi var två hemma idag för min trötta hjärna hade inte fungerat själv.

• MammaTillBäbis

Allt skall hända samtidigt! Tur man kan skratta åt det efteråt ialla fall. Min sambo ringer upp sin mamma som försökt nå honom och jag skall byta blöja samtidigt. Då bestämmer sig sonen för att kissa. Överallt. Och varför inte bajsa medan mamma försöker torka. Får ropa på sambon så han får avsluta samtalet. Jag ska böja mig ner för en handduk och tjofs så är mitt linne och golvet blött. De där förbannade bröstvårtsskydden jag köpte på apoteket för mina onda såriga bröstvårtor läcker ut all mjölk. Vi badar lillen och när vi ska torka honom bajsar han mer.

Lyckades få rent honom och en ny blöja. Haha tur vi var två hemma idag för min trötta hjärna hade inte fungerat själv.

• MammaTillBäbis

Någon som har koll på var jag kan läsa om mina rättigheter om att komma tillbaka och jobba efter föräldraledighet?

Har sagt till på jobbet att jag skall börja jobba i maj. Dr trodde mars och nu säger de att jag inte får komma tillbaka förrän i juli efter semestern och jag har ju inte dagar till det...

• MammaTillBäbis

Någon mer här inne som har så ont i bröstet när ni ammar att ni gråtande gärna kör huvudet i betongväggen? Har typ haft sår sedan nån vecka i början och de har kollat flera gånger (även nyligen) att min son har rätt grepp. Men såret vill inte ge med sig och bröstet är stenhårt och smärtar så fruktansvärt i början på amning och efteråt och när jag inte ammar. Ammar mest på detta bröst för att han ska suga bort det onda. Alla säger att det går över men nu har jag haft så här ont i tre veckor. :(

någon mer med samma symptom eller erfarenhet? Så jag kan få en positiv bild att sträva efter...

• MammaTillBäbis

Tack för svaren tjejer! :)

Jag kör med amningsnapp nu sedan några dagar tillbaka, provade utan igår med. Är ett sår mitt på vårtan å set ut som ett hål. Jätteläskigt. Sedan har jag en knöl i det bröstet sedan innan och jag funderar på om det kan vara den som gör så det gör ont ibland i bröstet. Men en gång under gårdagen kändes det vra. Bröstet var mjukt igen men så gör det ont efteråt. Liksom drar i bröstet. Kanske helt enkelt är för att de är tyngre och större nu.. Haha

• MammaTillBäbis

Någon mer som har problem med att lillen/lillan är ledsen när den är hos pappa? Vår son är ledsen på kvällarna och min sambo försöker gå och trösta och sjunga men sonen fortsätter skrika och så fort han kommer till mig så blir han lugn och somnar.

Ser hur min sambo blir ledsen och han säger själv att det är jobbigt. Vill höra om fler har det likadant och om det finns tips på hur ni löser/har löst det..

• MammaTillBäbis

Han är sex veckor nu. Samtidigt har han stunder när han kan ligga i famnen pigg och glad och bara prata men när han väl är ledsen (oftast på eftermiddagen) så är han väldigt ledsen och då gäller bara mamma.. :(

• MammaTillBäbis

Hej. Behöver lite hjälp med storlekar på kläder, ska till Gekås imon och shoppa. Vet inte vilken storlek jag ska köpa...

Lilleman är minst 66cm lång och vissa 68 känns små (han har haft 68 några veckor nu).

Vilken storlek har era barn och hur långa är de?

• MammaTillBäbis

Ni som är gravida igen, hann ni få tillbaka mensen? Å var den hyfsat "regelbunden"?

Jag har haft en mens å nu var nästa enligt kalendern beräknad till komma de dagar. Hoppas ju inte att den kommer men tänker att den kanske är senare bara för att den börjar komma igång..

Vet att det är

Olika från person till person...

• MammaTillBäbis

Sista maj slutade jag med cerazette, hade då ätit dem i ca 5 månader. Har haft liknande menssmärtor i typ tre-fyra månader. Mensen kom tillbaka i mitten av juli. Haft mensliknande smärtor i över en vecka innan mensen skulle kommit tillbaka.

Ingen mens än.

När vågar man testa?

Vill ju så gärna plussa...

• MammaTillBäbis

Hej. Längesedan nu!

Vad tiden går fort. Sonen busar hela dagarna. Klättra och springa överallt. Jag jobbar och det känns inte bra. Vill vara hemma med honom men har jobbat sedan augusti nu.

Syskon har vi funderat på och försökt skaffa sedan juni. Men det går inte så bra. två negativa tester och jag vågar inte testa igen. Nu är mensen väldigt sen och mår illa hela dagarna, samt magen har varit konstig ett tag. Men vågar som sagt inte testa ännu...

Kul att läsa om hur det går för era stora nu. :)

• MammaTillBäbis

Sonen min är hemma med sin pappa, så just därför borde jag inte ha så dåligt samvete för att jag jobbar. Vet ju att de har det jättebra ihop och får en bättre relation.

Inatt är jag uppe med så ont i magen och illamående, vet inte vad jag ska ta mig till. Tror jag fått magkatarr... :(

• MammaTillBäbis

Äntligen plussat igen! :) Det förklarar illamåendet i flera veckor. En liten i mitten på sommaren om allt går som ert skall. :)

Julklappar är färdiga här med: en gunghäst, böcker, en docka, kassaapparat. :) Känns riktigt bra än så länge.

Svar på tråden septemberbarn 2014