septemberbarn 2014
Jag hänger också gärna på. Fick en tjej 14/9.
Jag hänger också gärna på. Fick en tjej 14/9.
Mina värkar började vid 19:30 lördag kväll. Vid halv två på natten var de så täta att vi åkte till sjukhuset. Då var jag öppen 5 cm. Jag bad om epidural efter ett par timmar (tror jag, svårt med tidsuppfattningen). Då hade jag öppnats ytterligare ett par cm och det var lite tveksamt om jag skulle hinna få bedövning. Som tur var hann jag få det, men värkarna avtog efter ett tag så värkstimulerande dropp sattes in. Kvart över sex på söndag morgon föddes lilltjejen.
Så förlossningen var väl rätt snabb för att vara första barnet antar jag, men jag hade haft förvärkar i veckor.
Nu har vi en underbar dotter som äter, sover och bajsar. Tyvärr sover hon mest på dagen och är vaken på nätterna, men det rättar förhoppningsvis till sig om inte alltför lång tid hoppas jag.
Till mig sa de inte något om kudde, varken på BB eller BVC. Vi har köpt en jättefin korg till henne som det var tänkt att hon skulle sova i, men det har blivit så att hon legat i sitt näst mellan oss (faktiskt rätt mysigt även om jag alltid varit ganska anti samsovning). Men ska det vara kudde i nästet alltså? Den jag har får nog inte riktigt plats.
Vet inte om det beror på teet (jag dricker ett speciellt amningste), men för mig börjar brösten läcka efter ca fyra timmar om tjejen inte ätit. Så jag verkar ha gott om mjölk i alla fall.
Är det någon som upplever att barnet är lugnare hos pappan? Min dotter gör sugrörelser med mun och huvud så fort hon är hos mig även om hon precis ätt, men får hon ligga hos pappan gör hon inte det. Funderar på om jag luktar mat. Tycker det är jobbigt att ge henne bröstet hela tiden.
Han har dock blivit väldans arg det senaste dygnet. Hoppas att min mjölk inte gör att han får ont i magen...
Trött jag är, det heter nog inte stanning, tänkte på äggstanning... har för mig att det kallades något speciellt när brösten övergick från att producera råmjölk tlll riktigt mjölk. Nu är jag dock för trött för att ta reda på vad det kallades.
Jaha, 1177 visste visst inte vad de pratade om när de bad mig ringa vårdcentralen imorse. Sitter just nu på BB och ska bli inskriven och satt på dropp med antibiotika och antiinflammatoriskt pga skyhöga infektionsvärden. Hade inte en aning om att det kunde bli såhär, och att det dessutom är hög risk för en böld i bröstet(hur får man ens bort en sådan??). Jag börjar ångra att jag valde att amma för det här är fruktansvärt läskigt. Har någon haft liknande?
Hur har ni gjort med napp? När brukar man börja med det?
Med tanke på att ett barn på 6000 i Sverige dör i psd varje år (källa 1177) så måste ju nappens påverkan vara marginell. Fast det är klart, om barnet mår bättre av napp så är det ju en jättebra "biverkning", att risken för psd minskar alltså.
Jag försökte ge min dotter nappen i går kväll, men hon spottade bara ut den. Kan väl hända att hon var lite för arg när jag gav henne den, ska försöka igen i kväll. Tog era barn nappen på en gång? Hur fick ni dem annars att förstå vad den var till för? Vilken typ av napp använder ni?Jag har en som jag fick gratis från Apotek hjärtat, men funderar på att köpa en i naturgummi då jag inte är så förtjust i plast. Någon som testat det?
Tack för napptipsen. Min dotter såg ut som hon skulle kräkas när jag stoppade in nappen. Efter många försök sög hon typ två "sug" och såg sedan kräkfärdig ut igen och spottade ut den. Sedan hade jag inte hjärta att fortsätta, hon fick suga vidare på bröstet. Att snutta i typ två timmar på kvällen är inte kul för mig, men det enda sätt hon kommer ner i varv av och somnar.