Inlägg från: Bebislängt |Visa alla inlägg
  • Bebislängt

septemberbarn 2014

Jag tror att jag hade en bra förlossning. Här kommer historien för den som är nyfiken :)

Slemproppen lossnade i måndags. I onsdags var jag på specialmödravården för att det kom klarrosa vätska. De sa att det var en teckningsblödning. Natten till fredagen började jag få lite förvärkar som eskalerade natten till lördagen men de var helt hanterbara. På lördagmorgon började det igen sippra vatten och eftersom jag hade värkar åkte jag upp till förlossningen.

Där konstaterades att jag hade lång vattenavgång så jag fick vara kvar trots att jag bara var öppen 2cm. Fick värkstimulerande första gången vid två eftersom ingenting direkt hade hänt. Fick igen vid fyra och vid fem började värkarna göra riktigt ont. Visade sig dock att jag bara hade öppnat mig en halv cm på hela dagen. Då kände jag mig uppgiven eftersom det hade gjort så ont ganska länge men inte hänt något. Fick mer värkstimulerande och vid sju var värkarna så smärtsamma att jag bara skrek. Tog en dusch och när jag kom ut var jag plötsligt öppen 6cm. Äntligen fick jag Eda! Bästa grejen! En timme senare var jag helt öppen, kände inga som helst värkar under den timmen. Ytterligare en halvtimme senare började jag känna att jag ville krysta. Kände dock ingen smärta alls. Bara ett behov av att trycka på och en kvart senare var han ute. :)

Det var en riktig upplevelse. Häftigaste grejen jag varit med om och plötsligt hade man en bebis på magen <3

• Bebislängt
    Milla 79 skrev 2014-09-25 16:02:14 följande:

Hej! Jag hoppar in här jag med! :)

Mitt vatten fick när jag tränade på crosstrainern hemma för en vecka sedan. Vi åkte in på kontroll för att se till så att barnet mådde bra. Allt såg bra ut men jag ville åka hem tills jag fick onda värkar.

Jag somnade till slut trots kraftiga sammandragningar och vattnet avtog lite.

Dagen efter satt jag och klockade det jag trodde var sammandragningar/förvärkar då det inte gjorde ont. Vid 13-tiden åkte jag in för kontroll då jag ville ha en plan för helgen med tanke på att jag har 2 barn på 6 & 8 så min pappa mötte upp barnen vid skolan medan jag och min man åkte in. På vägen från parkeringen till fl fick jag 2st ganska kraftiga värkar men de gjorde inte ont. Vi kom in 13:30 och kopplades upp mot ctg. Den visade att barnet blev påverkat av mina värkar och hjärtljuden gick ned till 60-80 slag/min. Jag var då öppen 5cm. Och vid kontrollen började vattnet rinna till ordentligt.

Jag bad om lavemang och under tömningen började värkarna göra galet ont helt plötsligt. Ingen som helst upptrappning. Jag gick sedan tillbaka till rummet igen och fick lustgas då värkarna nu kändes sjukt intensiva. De körde ctg igen och bebis fortsatte reagera negativt på värkarna. Vid kontroll var jag öppen 7cm men alla kanter var utplånade så det kunde gå fort nu sa BM. Jag ställde mig sedan upp då jag hade svårt att ligga still pga smärtan, det kändes då som att höfterna skulle hå isär av ett enormt tryck! Jag stod upp i kanske 2st värkar innan jag kände att min kropp började krysta. Jag skrek till BM att de måste lägga bedövningen NU! Men hon trodde det var för tidigt! Då la jag mig ned igen och andades lustgas som en tok och började helt enkelt krysta! Sonen hade sjukt bråttom ut! Jag minns bara att de sa; oj ja nu kommer den! Vi hinner inte med bedövningen! Sedan överdoserade jag lustgasen och tuppade av. När jag vaknade till hade min kropp krystat ut min son på 2 värkar på 5 min vid 15:32. 3486kg & 49cm.

Sjukt intensiv och traumatisk förlossning men jag klarade mig utan stygn så jag är nöjd ändå så här efteråt. Dock så förespråkar jag absolut en lugnare förlossning likt mina 2st tidigare.

Nu har jag priset här, min underbara Oliver! :) är så kär man kan bli! Amningen fungerade inte men allt annat går sååå himla bra och lyckan är verkligen fullständig!

Oj! Lustgas fungerade inte alls för mig. Men trodde också att jag skulle svimma innan edan började verka. Din var nästan precis lika stor som min lille. Han hade också bråttom ut i den meningen att han bestämde sig för att komma fem dagar tidigare.

Jag har inte kommit igång med amningen än. Fem dagar känns lite långt. Men vi kör med ersättning och jag pumpar och försöker få igång allt. Men känner att det hade varit skönt om mjölken kunde rinna till någon gång..
  • Bebislängt
    misa85 skrev 2014-09-25 20:41:34 följande:
    Jag har köpt amningste från weleda som jag tycker hjälpt mig att då igång mjölken.
    Var köper man det? Apoteket?
  • Bebislängt

När brukar bebisar börja vända sig från rygg till sida? Vår gör det nu och vänder på huvudet när han sover. Det står ju att man ska vända bebisens huvud så att det inte blir snett men det är ju jättesvårt att hålla reda på när han vänder sig själv.

Hoppas för övrigt att naveln ramlar av snart för fy vad den stinker! :P

• Bebislängt
    misa85 skrev 2014-09-26 09:06:36 följande:
    Det är så himla olika från barn till barn. Twinsen var flera månader. Dock aldrig hört om en sån liten som klarar det :)
    Det känns ju jättekonstigt att han gör det redan då. Tydligen var hans pappa väldigt stark som liten så det kanske är genetiskt.

Men då kanske man kan räkna med att huvudet blir välformat av sig själv? Man vill ju inte att det blir alldeles snett :|
  • Bebislängt
    Emma90 skrev 2014-09-26 15:24:54 följande:
    Vår bebis vänder också på huvudet så jag kan verkligen inte hålla koll på vilken sida han har huvudet mest på. Han lyfter även huvudet om man har han liggandes på mage på mitt bröst. Vist det blir bara ryckigt och inget stabilt alls men ändå :) och han har vänt sig från rygg till sida sen 1,5 vecka tillbaka. Han hatar verkligen att sova på rygg. Och vår plutt skulle inte ens ha varit född, han va beräknad den 30 sep. Men idag är han 3 veckor och 3 dagar gammal.

Så det måste verkligen vara bebis till bebis, tror inte man ska gå så mycket efter dom här riktlinjerna :)
    Vår gör också så med huvudet. :) Jag har ingen direkt koll på när saker ska ske men trodde inte att han skulle vara så här stabil så här tidigt. Han är 6 dagar idag men skulle egentligen ha kommit igår.

Hur gör ni andra med kudde? Vi har kudde i vaggan och i vagnen men oftast sover han i babynestet utan kudde. Men tänker att man kanske borde lägga dit en kudde?
  • Bebislängt

Jag funderar på att ge upp amningen. Vår som blir en vecka i morgon och jag har fortfarande knappt någon mjölk.

Vi har hyrt bröstpump som jag sitter med var tredje timme, det kommer ca 3ml på 20 min. Jag har provat att handmjölka och jag lägger bebisen vid bröstet så ofta jag kan. Men det är svårt att hitta bekväma amningsställningar när man har ont överallt och bebisen blir bara arg och frustrerad när det inte kommer något.

Hur lång tid bör man ge det. Just nu känns det bara som ett jobbigt moment och att det gör både mig och bebisen ledsen.

• Bebislängt

Jag ville amma men när bebisen bara suger i 15 sekunder och sen antingen börjar skrika eller somna så börjar det efter en vecka att kännas lite uppgivet. I torsdags sa bm att min mjölk inte hade runnit till och det är fortfarande ingen skillnad.

Jag vill gärna amma men just nu är det bara något som får mig att bli ledsen och det känns som om jag missar mysiga stunder med bebisen eftersom allt blir en kamp på något vis. På det sättet skulle det vara lättare att bara bestämma sig för ersättning men samtidigt, som sagt, jag vill ju amma. Och jag hatar att känna mig som en dålig mamma för att jag inte kan. Tänk om jag inte kämpar tillräckligt hårt osv.

• Bebislängt
    By Starlight skrev 2014-09-27 15:46:30 följande:
    Tittar in här och läser lite. Ge upp. Om det inte alls känns bra och bara är en kamp så ta beslutet att ge upp. Jag ska ju inte amma alls, och jag är ingen dålig mamma. Ersättning innehåller allt ditt barn behöver. Finns bra grupper på Facebook också för oss som ger flaska. Jag ångrar att jag inte gav upp tidigare med mitt första barn. Vår första tid ihop var så mkt kaos pgr av amningen och allas hets att jag ju mååååste amma osv. Så ta ett beslut, så känns det bättre sedan. Man får massor av närhet med sitt barn ändå.
    Vill du kämpa lite till så ge dig själv en vecka eller nåt. Funkar det fortfarande inte så ta beslutet! Är så jobbigt att vela fram och tillbaka. Har du sedan frågor om att flaska så hör bara av dig!
    Älskade Ellen född 16 nov 2009
    Fick en amningsnapp idag och nu verkar det dessutom komma lite mjölk, vilket i kombination gör att bebisen kan ligga längre stunder vid bröstet utan att bli arg. Så jag har lagt ner pumpandet. Tänkte ge det till min sambo börjar jobba igen. Fast jag tror inte att jag kommer att helamma. Delamning tycker jag verkar ultimat. Då kan jag dessutom få avlastning och kan ge ersättning när jag känner att inte mjölken räcker till.
  • Bebislängt

Han har dock blivit väldans arg det senaste dygnet. Hoppas att min mjölk inte gör att han får ont i magen...

Svar på tråden septemberbarn 2014