Inlägg från: septemberfjorton |Visa alla inlägg
  • septemberfjorton

septemberbarn 2014

Hoppar in här nu, våran Ingrid kom ju förra måndagen. Det är sjukt jobbigt att inte ha några vänner med barn, tycker jag. Ser på instagram hur mina vänner hittar på saker och det känns extra jobbigt när en av mina bästa vänner säger att hon inte kan komma och hälsa på bebisen förrän i helgen för att hon har fullt upp med pluggande, och så ser jag att hon hittar på annat liksom. Usch, kommer bli en ensam ledighet känns det som.

Men! Tur att jag har en sådan smaskig bebis som sällskap i alla fall :)

• septemberfjorton
    linnéa001 skrev 2014-09-28 17:27:12 följande:

Det låter som du har det väldigt jobbigt. Har du prövat amningsteet från Weleda? Det finns att köpa i hälsokostbutiker. Jag kan ju inte svära på att det är pga det som jag har så mycket mjölk men det är kanske värt att testa om du verkligen vill amma. Jag tycker dock det är lite överreklamerat.

Mysigt att amma? Definitivt inte. Min tjej har ett bra grepp (inga sår på mina bröst) och hon verkar få i sig tillräckligt (jag har gott om mat), men satan vad det gör ont. Det är visserligen bättre nu efter två veckor, men det är fanimej inte skönt. Har konstant ont i bröstvårtorna och bara att ha täcket mot brösten gör ont. Dessutom avskyr jag att ha bh på mig, men något måste jag ju ha för att lägga i skydden som suger upp när jag börjar läcka.

Ska man pumpa när man har överflöd av mjölk? Är livrädd för att börja producera ännu mer.

Jag håller med, det är inte skönt ens när det går bra. Blir uttorkad trots ett vattenintag på 4L om dagen, kräkfärdig och får ont varje gång. Jag har också mycket mjölk, och har nu fått mjölkstockning så jag panikköpte faktiskt en pump tidigare idag. Hon ammar och ammar men det försvinner inte, så ikväll när jag kommer hem tänkte jag försöka pumpa ut lite. Avskyr också att ha BH, men det är ju ett måste när det nästan rinner från brösten.. Har köpt såna koppar som samlar upp mjölk, och de är bra eftersom jag kan mata lite med en sked, samtidigt som de håller bröstvårtorna "fria".

Bebislängt: om du tycker det är jobbigt och krångligt tycker jag inte du ska ge det alltför lång tid, det finns många fördelar med ersättning också.
  • septemberfjorton
    linnéa001 skrev 2014-09-28 21:26:22 följande:

Jag dricker också kopiösa mängder vatten varje dag men tycker ändå att jag jämt är törstig. Jag har fått låna en pump av min syster, men inte testat den än. Enligt henne var det inte svårt att pumpa men vi får väl se. Det är en elektrisk pump, men det kanske alla är nuförtiden. Ska nog köpa såna där koppar som samlar upp mjölk jag också. Går det bra att mata med sked? Min lilla grimaserar som sjutton när vi försöker få i henne d-dropparna med sked, men det är kanske dropparna som smakar konstigt. Svårt att veta.

Egentligen skulle jag vilja pumpa och mata med flaska eller kopp ett tag för att låta brösten vila lite men flaska rekommenderas ju inte så tidigt om jag förstod det hela rätt. Mjölkstockning låter jättejobbigt. Det är inget jag haft, men mjölkstanning fick jag på BB och det var inte skönt.

Jag köpte en manuell eftersom det var så sjukt dyrt med elektrisk. Den funkade väldigt bra på det friska bröstet, men det löste inte mjölkstockningen tråkigt nog. Om febern sitter i imorgon får jag nog ringa BVC eller BB. Gav henne i alla fall flaskan med urpumpad mjölk och det gick jättebra, hon tog bröstet som vanligt efteråt också. Sked fungerar bra om hon inte är vansinnigt hungrig, men det går inte ner några mängder direkt :)
  • septemberfjorton
    Bebislängt skrev 2014-09-29 09:35:38 följande:

Hur har ni gjort med napp? När brukar man börja med det?

Direkt på BB här också :) erbjuder dock alltid bröstet, närhet eller lite sång(ehehe) först.
  • septemberfjorton

Jaha, 1177 visste visst inte vad de pratade om när de bad mig ringa vårdcentralen imorse. Sitter just nu på BB och ska bli inskriven och satt på dropp med antibiotika och antiinflammatoriskt pga skyhöga infektionsvärden. Hade inte en aning om att det kunde bli såhär, och att det dessutom är hög risk för en böld i bröstet(hur får man ens bort en sådan??). Jag börjar ångra att jag valde att amma för det här är fruktansvärt läskigt. Har någon haft liknande?

• septemberfjorton
    Bebislängt skrev 2014-09-29 17:08:59 följande:

Har en kompis som fick en infektion och böld i bröstet. Har för mig att de tömde den på var och sen fick hon penicillin.

Jaha, det kanske inte är jättehemskt, jag trodde typ de skulle skära upp bröstet hehe. Angående napp så fick vi rådet att ge napp på natten redan på mvc, för att minska risken för plötslig spädbarnsdöd. Men så hade ju amningen kommit igång och sugtekniken var bra när vi gjorde det också.
  • septemberfjorton
    mirakelmamma skrev 2014-09-29 19:19:59 följande:

Har min i magen min kikar in lite här i alla fall.

Första fick napp på bb. Sen funkade inte amningen. De två andra fick vänta någon vecka, tills jag kände att amningen funkade. Kommer göra lika med fyran.

Angående mjölkstockning och bröstböld. Försök att amma mest på den sidan som det sitter. Massera samtidigt från bölden mot bröstvårtan. Det gör superont jag vet! Sök vård. Skydda brösten från drag och kyla. Finns ullinlägg att ha i bhn.

Lycka till!

Sökte vård och är nu inlagd med antibiotikadropp, har en sänka på 267. Ska kolla upp det med ullinlägg!
  • septemberfjorton
    linnéa001 skrev 2014-09-30 16:59:23 följande:

Med tanke på att ett barn på 6000 i Sverige dör i psd  varje år (källa 1177) så måste ju nappens påverkan vara marginell. Fast det är klart, om barnet mår bättre av napp så är det ju en jättebra "biverkning", att risken för psd minskar alltså.

Jag försökte ge min dotter nappen i går kväll, men hon spottade bara ut den. Kan väl hända att hon var lite för arg när jag gav henne den, ska försöka igen i kväll. Tog era barn nappen på en gång? Hur fick ni dem annars att förstå vad den var till för? Vilken typ av napp använder ni?Jag har en som jag fick gratis från Apotek hjärtat, men funderar på att köpa en i naturgummi då jag inte är så förtjust i plast. Någon som testat det?

Våran dotter sög väldigt mycket på pappans finger, så till slut fick hon nappen vi tagit med till BB. Den är i naturgummi, och fungerade förvånansvärt bra. Hon häll kvar den länge, antagligen för att hon ville suga så mycket. Den var dock lite stor och krockade med näsan så hon fick lite svårt att andas. På vägen hem köpte vi en liten från MAM som hon får ha tills hon växt till sig lite och kan använda naturgumminappen :) vi köpte en naturnapp för nyfödda, större hade nog blivit helt galet.
  • septemberfjorton
    Bebislängt skrev 2014-10-02 20:43:08 följande:

Någon som har erfarenhet av mjölkstockning? Har ont i ena bröstet och när jag handmjölkar är mjölken lite gulaktig. Är det fortfarande ok att amma barnet med det? Måste nästan ringa journumret till bb och fråga.

Jag tycker du ska ringa, helst få någon att visa hur du ska göra(olika ställningar, typ på alla fyra, värme, massage, amma med bebisens haka mot det hårda området, osv). Det är bra att amma det bröstet du har mjölkstockning på.
  • septemberfjorton

Jag är så bortskämd nu, sambon har varit hemma sedan Ingrid föddes för tre veckor sen och ska vara det en vecka till. Han sover med henne bredvid sig i en sleepcarrier medan jag sover med hunden på övervåningen(jag har sömnproblem och det gick inte att slappna av med henne). Han kommer upp med henne när hon vill äta, ungefär tre gånger mellan 03 och 11, då jag sover. Är livrädd att sköta henne helt själv sen när sambon börjar jobba igen, hu.

Svar på tråden septemberbarn 2014