Inlägg från: Patricia Helena |Visa alla inlägg
  • Patricia Helena

septemberbarn 2014

BjörkW skrev 2014-10-04 10:22:52 följande:

Inatt sov vår plutt första natten i sin egna säng. Han verkade tycka det var skönt att slippa mamma och pappa ett tag ;) Var mest vi som tyckte det var jobbigt att inte bara kunna lägga en hand på magen och känna att han andas.

Hur sover era små? :)

Vår lille sover i sin vagn på natten bredvid sängen. Han storm trivs i den, sov oroligt med oss i sängen, och hans spjälsäng står för långt bort tycker jag, och då får jag panik om jag inte kan ha han nära och lyssna på han.
  • Patricia Helena
    Brewilma skrev 2014-10-05 17:11:25 följande:

Våran dotter sover i sin spjälsäng som står precis bredvid våran säng. Vi har lagt hennes babynäst i sängen så att hon sover i det, spjälsängen kändes så himla stor annars.

Är det någon här som pumpar ut bröstmjölk och ger i flaska ibland? Hur gör ni när ki värmer bröstmjölken i sådana fall?

Jag pumpar 1-2 gånger om dagen, sätter det i kylen i en falska med hatt på. Sedan får det ju stå där upp till ett dygn, men jag använder den mjölken innan det. Och då tar jag bara av hatten och värmer det några få sekunder på medel värme i micron, sen känner jag med tungan så det inte är för varmt.
  • Patricia Helena
    Emma90 skrev 2014-10-06 12:50:03 följande:
    Man ska väll aldrig värma utpumpad mjölk i micron?

Jag värmer det jag pumpar ut genom att sätta flaskan i en mugg med varmt vatten i. Så gjorde vi på neo/bb dom två veckorna jag va där och har fortsatt så hemma med för det funkar kanon :)
    Ååå nej ska man inte :( har gjort det kanske sammanlagt 4-5 gånger.

Tack för att du sa det !!!!!!! ;)
  • Patricia Helena
    septemberfjorton skrev 2014-10-16 11:54:13 följande:

De senaste dagarna har varit vidriga. Hon vill plötsligt inte sova längre. Gasig i magen, snuttig och vill bara ligga bredvid i sängen och ha konstant tillgång till bröstet(men bara när båda ligger ner). Hon har dessutom blivit besatt av en lampa vi har ovanför sängen, den enda lampan vi har där. Hon blir arg när jag tänder den och släcker jag den efter hon fått syn på den blir hon ännu värre.

Ni som har sambo som jobbar, hur löser ni jobbiga nätter och dagar? Det känns sjukt jobbigt att han bara är med oss(henne, jag vilar då) några timmar efter jobbet.

Det där med lampan var lite roligt ändå hihi..

Här har vi en kille som hatar att bytas blöja och kläder på, gallskriker och sparkar och fäktar med armar och ben, så allt bara tar längre tid. När allt är klart och man tar upp han i famnen igen, blir han lugn som en filbunke :)

På nätterna är han exemplarisk, somnar vid 24 matar han vid 4 tillfällen fram till kl 9 på morgonen, så här är en ut vilas mamma i alla fall. Får ta vara på det så länge de varar hihi..
  • Patricia Helena
    Bebislängt skrev 2014-10-15 22:13:52 följande:

Fler än jag som fortfarande känner av foglossning? Det blir ju inte bättre av att jag måste släpa liggdelen till vagnen med bebisen i upp och ner för trappen varje dag. Det blir inga långa promenader direkt..

Japp, har problem här fortfarande, när jag ska kliva i och ur sängen eller komma upp från soffan. Men det börjar bli bättre sakta men säkert.
  • Patricia Helena
    Bebislängt skrev 2014-10-19 17:14:36 följande:

Jag tycker att det är jobbigt med alla besök och jag har så svårt att säga nej. Folk vill ju komma medan han är liten. Varje helg är det någon som kommer och jag bara längtar efter en helg med lugn och ro..

Vi har också haft mycket besökare dem första 2 veckorna, nästan konstant varje dag. Nu är Nico 3 veckor och det har börjat avta nu. Nu har vi bara dem vännerna kvar som ringer (skojar inte!) kl 22 på kvällen och vill komma. Har blankt sagt nej. När vi sedan lagt på har jag varit fullständigt vansinnig, och muttrat högt hur f*n man kan be om att få komma så sent på kvällen till nyblivna förändrar ! Vissa har inget hyfs och noll förståelse !
  • Patricia Helena
    replica skrev 2014-10-28 23:28:28 följande:

Usch! Känner mig som världens hemskaste mamma!!!!

Precis hemkommen från akuten.... Bytte blöja på lillfisen innan när en lampa som satt fast ovanför skötbordet trillade ner och brände honom på ena benet :'( :'( :'(

Fick ett brännmärke på typ 3x1cm och en brännblåsa mitt i (2a gradens brännskada enl. Google?)

De satte en kompress på och lindade om det på akuten.. Ska hålla koll på så att det inte blir infekterat, annars är det bara att låta det läka av sig själv...

Sitter just nu med en sovandes lillfis i famnen, han verkar inte ha ont då han låg och halvjollrade en stund innan.. Men det skär i mitt mammahjärta.. Suttit och bölat sen vi kom hem, känner mig verkligen urusel.......!! :'( :'( :'(

"Practise makes perfect"
    Förstår hur du känner. Men det var ju inte ditt fel ! Dumma lampa.
  • Patricia Helena

Någon mer här i tråden som han hundar som typ inte accepterat den nya familje medlemmen än eller där det faktiskt gått bra ?

Skulle gå över Nicos baby gym för att hämta en sak, vad trampar jag i som ligger mitt i baby gymmet jo HUND BAJS. Jag var så arg och ledsen att tårarna bara sprutade okontrollerat i 1h.

Sprang till tvättstugan i ren panik för att boka snarast möjliga tid. Fy vad jag äcklade mig.

Kan tillägga som tur är har vi 2 Chihuahuor. Så det var ju inte mycket, men förstår att detta är ren protest mot den nya bebisen då han hade varit ute för 1h sedan, och har inte bajsat inne på 2 år.

Tips någon ?

• Patricia Helena
    Mrs West skrev 2014-11-01 20:58:41 följande:

Ni som har problem med snuttande, har ni provat att ge lite ersättning på kvällen? Min kille är oxå mer orolig/hungrig på kvällen så vi ger alltid ett extra mål med ersättning mellan ca 18-20. Då blir han mkt lugnare och kan ligga och gosa med oss i sängen.

Det har varit likadant med mina andra barn, mjölken har inte räckt till på kvällen helt enkelt.

Skulle precis skriva samma sak när jag läste ditt inlägg.

Har läst om många föräldrar nu som börjat med ersättning på kvällen innan lägg dax, och då har deras bebisar sovit gott på natten sen :)
  • Patricia Helena

Är också väldigt tacksam att min man är sjukskriven, han är bra på att själva se vad som behöver göras utan att jag säger nått.

Jag är ju mer tvärt om, måste dubbel Cheka allt han gör, byter han blöja, kollar jag i smyg att han satt den rätt, ligger dem o myser i soffan, måste jag kolla så bebisen inte ligger konstigt. Men jag skulle aldrig säga att han gör nått fel (vilket han gör ibland) då vet jag att jag bara förstör. Jag berömmer han hela tiden att han är en bra pappa. Och så rättar jag till saker i smyg i stället :) hihi...

Sedan är det jag som tar nätterna och han sju sover till på eftermiddagen, nu har vi en snäll bebis, som bara vaknar äter sedan somnar om. Men skulle han våga säga att han är trött när jag går upp 6-7 varje morgon, skulle de bli liv här hemma kan jag lova ;)

• Patricia Helena
    Bebislängt skrev 2014-11-06 10:08:50 följande:

När vår ligger på filt på golvet så kan han hålla på i ett par minuter innan han lessnar men om jag själv (eller sambon) lägger sig halvliggande på rygg och lägger bebisen på magen så kan han hålla på mycket längre.

Så har vi också gjort här. Våran son är ju född utan sin vänstra under arm, han har inte det stödet som andra bebisar har med 2 armar/händer.

Lägger vi han på mage i sängen funkar det en stund, lägger vi oss i soffan halv sittande, är han grymt duktig och håller huvudet högt och stilla tittar han runt :)
  • Patricia Helena
    linnéa001 skrev 2014-11-09 21:10:21 följande:

Gjorde en supermysig grej med dottern idag som jag verkligen rekommenderar. Bada tillsammans i badkaret! Hon har bara badat ett par gånger i sin badbalja tidigare och det var väl sådär, men idag såg hon verkligen ut att gilla det. Log mycket och låg i ganska länge. Jag satt upp och hade henne mellan mina ben och så fick hon ligga där. Jag tryckte ner överkroppen så hon inte blev kall eller öste vatten över den. Så smorde jag in henne med olja (hon har torr hud) och sjöng och bara myste. Verkligen en mysig sak att göra tillsammans. Visserligen kräktes hon i vattnet, men att bada i mjölk ansågs väl förr vara fint så jag brydde mig inte så mycket om det :)

Åhh låter jätte mysigt, ska jag också prova nån dag :)
  • Patricia Helena
    septemberfjorton skrev 2014-11-13 08:43:55 följande:

Jag har förresten en fråga. Har varit så himla töntig med promenader, och har väl egentligen bara varit till affären och andra kortare promenader med bebisen.. Först var det kejsarsnittet som hindrade mig, sedan mjölkstockning med inläggning, och så vädret.. Men känner nu att jag måste ut på ordentliga promenader och undrar hur ni gör om bebisen bajsar?? Konstig fråga kanske, men Ingrid blir så ledsen när hon bajsat och tanken på att vara en halvtimme från hemmet, eller att klä av henne utomhus nu när vintern är här, känns inte helt okej..

Jag promenerar ca 6-7 km med bebisen i vagnen 2-3 gånger i veckan.

När vi köpte väskan till vagnen, låg där i ett tjockt underlägg som man kan använda när man är ute. Har funkat bra när han bajsat, har lagt den i vagnen och bytat på han där i. Och försökt göra det fort, så han inte blir kall om rumpan.

Men det skulle ju funka lika bra med en ihop vikt handduk eller vad man nu har hemma ;)
  • Patricia Helena

Som många säkert vet så har ju Semper bytt förpackning och ändrat i innehållet !

Vi körde på med den ändå i 1 vecka. Men för varje dag som gick blev Nico bara mer orolig och hade mycket gaser i magen ( som han alltid annars fixat själva genom att klämma också pruttar han ) han har även blivit mer svår sövd, bökat runt i över 30-40 min innan han somnat.

Igår va vi och storhandlade, och då köpte vi Nan istället och tänkte prova. Sedan då igår har han bara fått Nan och vi har fått vår vanliga son tbx känns det som !

Litar inte på Semper längre kan jag säga !

Ska ju inte ta ut nått i förskott, vi får se nu ett par dagar fram över om detta håller i sig.

Någon annan som känner igen sig i detta ?

• Patricia Helena
    BjörkW skrev 2014-11-17 18:39:52 följande:

När våran son var 6 v vägse han 4 kg och då gått upp 1 kg sen vi kom hem från bb. Vi har det väldigt bra än. Har haft ett och annat vredes utbrott men inget ihållande. Pappa duger lika bra som mamma. Idag har jag bakat bröd som alla sa att man inte hinner och orkar med småbarn. Har tillomed kommit igång med hästarna, sonen är så nöjd med att hänga med!

Vi är sjukt bortskämda med både skratt och sömn! Kanske hör till ovanligheten?

Vi är nog också bortskämda här :) sedan Nico föddes har han sovit hela natten, bara vaknat ätit somnat om. På dagarna ler han konstant och är sällan gnällig så vi har det bra här.

Idag ska vi på 2 mån kontroll. Ska bli spännande och se vad han väger nu ;) sist för 3 veckor sedan vägde han 3880g
  • Patricia Helena
    Mrs West skrev 2014-11-18 16:38:45 följande:

Vår kille har oxå börjat med lite ljud, väldigt gulligt. Dock tycker jag inte att han ler så värst mycket. Kanske 3ggr per dag, hur många leenden får ni ungefär? Min son är 7 veckor idag.

Flera stycken per dag, vi har märk att han ler nä vi säger jaaaaaa.. Och gapar stort med munnen, det tycker han är super kul. Han behöver inte ens titta på oss när vi säger det, och ler ändå. Tänk vad en sådan liten redan känner igen :)
Svar på tråden septemberbarn 2014