• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • fiialotta3

Nu har jag hittat hit också! Fick min lilla Vera den 21/9 kl 8.35 på morgonen, 4155g och 51cm :)

Hon kom två dagar innan bf, själv hade jag ställt in mig på att jag skulle gå över tiden och vi var på bröllop den 20e när vattnet gick! Hade ont i ryggen under kvällen men trodde att det berodde på att jag suttit på hårda underlag och stått upp mycket under vigseln och minglet innan själva middagen så tog alvedon vid 18-tiden. Någon timma senare gick slemproppen men tänkte inte mer än att den kan ju komma en vecka innan vattnet går ;) men inte för mig, kände att vattnet började sippra någon gång runt 21.30 och kort efter det var vi påväg till förlossningen. Väl där inne kändes det som tiden gick väldigt fort, var öppen 3cm när jag kom in men fick stanna kvar ändå, de satte en elektrod på Veras huvud för att hålla koll och en stund senare kom de och kollade igen och var då öppen 4 cm, nästa gång de kollade var det 8 cm och sedan helt öppnat, då hade mina värkar dock börjat trappa av så fick värkstimulerande dropp för att få ordentliga krystvärkar. Under nästan hela öppningsskedet hade jag lustgasen till hands och fick även ryggbedövning (som jag bad om även fast jag är nålrädd). Läkaren misslyckades ryggbedövningen två gånger och vid tredje försöket lyckades en annan läkare, och efteråt på bb var det ömheten efter det som märktes mest.

Nu har vi iallafall varit hemma en vecka och amningen har kommit igång som den ska, vi introducerade napp i förrgår kväll vilket resulterade i en extra timmas sömn innan hon vaknade, samma inatt så den fortsätter vi med iallafall på kvällar/nätter ;)

• BjörkW

Grattis fialotta :) Var så för mig med att på bb var det mest ryggbedövningsstivket som gjorde ont.

• Bebislängt

Jag är verkligen så nöjd med min Eda. Kände ingenting och den tog exakt som den skulle. Kände inga värkar alls, kände bara sen när jag skulle krysta utan att det heller gjorde ont. Fick heller inga men efteråt av den.

När de skulle lägga spinalbedövningen när jag skulle sy stack han fel ett par gånger men det gjorde inte heller ont direkt. Men då var jag så trött.

• fiialotta3

Grattis själv BjörkW!

Fick sy lite jag med men hade lokalbedövning och lustgas under tiden, mest för att jag inte tycker om nålar och sprutor ;) hade nog inte klarat av att få ryggbedövningen utan lustgasen, den höll jag krampaktigt i men efter bedövningen började verka kunde jag släppa lustgasen helt ett tag, den fungerade ju helt fantastiskt!

• Bebislängt

Önskar att lustgasen hade funkat på mig men jag mådde bara illa av den och fick sån panik att de var tvungna att stänga av den.

Sen fick jag sy så pass mycket att jag fick åka in på op direkt efter förlossningen.

• Emma90

Idag blir min lilla Jayden redan 1 månad, var har denna månaden tagit vägen?

Han är numera 49,9 cm lång och väger 3085g, min lilla bebis börjar komma ikapp :)

• Bebislängt

Någon som har erfarenhet av mjölkstockning? Har ont i ena bröstet och när jag handmjölkar är mjölken lite gulaktig. Är det fortfarande ok att amma barnet med det? Måste nästan ringa journumret till bb och fråga.

• BjörkW

Gillade inte heller lustgasen och det var nog därför edan blev mer aktuell för att få någon vila i allt. Även fast den tog snett så blev det lite andrum :)

Dom sa till mig på bb att det var okej att amma även fast man fick mjölkstockning. Här skulle man ringa vårdcentralen om man misstänkte det. Köpte en pump idag och guuud vilken lättnad i brösten!

• septemberfjorton
    Bebislängt skrev 2014-10-02 20:43:08 följande:

Någon som har erfarenhet av mjölkstockning? Har ont i ena bröstet och när jag handmjölkar är mjölken lite gulaktig. Är det fortfarande ok att amma barnet med det? Måste nästan ringa journumret till bb och fråga.

Jag tycker du ska ringa, helst få någon att visa hur du ska göra(olika ställningar, typ på alla fyra, värme, massage, amma med bebisens haka mot det hårda området, osv). Det är bra att amma det bröstet du har mjölkstockning på.
Svar på tråden septemberbarn 2014