Inlägg från: Bebislängt |Visa alla inlägg
  • Bebislängt

septemberbarn 2014

linnéa001 skrev 2014-11-26 09:40:09 följande:
    Fungerar det inte att pappan går? Så kan ni byta av varandra. För några veckor sedan var det svårt att få min dotter att somna. Hon åt, somnade, vaknade efter några minuter eller när man la ner henne, skrek, åt, somnade, o.s.v. Fick då tips här att ge flaska och det fungerade. Tror att hon helt enkelt var för trött för att äta, men för hungrig för att somna ordentligt. Kanske är det något liknande med din kille. Kanske är värt att pumpa och ge flaska eller ge ersättning (jag blandar ibland). 

Fungerar det att låta honom göra något annat? Ligga i babygym, sitta i babysitter eller så? Då blir han kanske lite tröttare (endast teori, jag vet absolut inget) och kan somna.
    Pappan fungerar inte till någonting för tillfället, det är bara jag som duger. Så jobbigt. Vi ger ersättning så vi ger ju alltid flaska.

Han gallskriker om jag lägger ner honom någonstans. Hoppas det ger sig snart. På dagarna är han ju världens charmigaste snällaste unge men då är ju mamma istället trött och grinig. Känner mig så elak då :(
  • Bebislängt

Ni som har gjort tremånaders vaccinationerna, hur var era barn efteråt? Vi ska ta våra strax innan jul...

• Bebislängt
    BjörkW skrev 2014-12-03 12:30:03 följande:

Nu har lillemannen börjat växa ur några kläder och pappa tjatar om att vi ska ge bort allt. När jag säger att det är bättre att vi sparar så slipper vi köpa allt nytt nästa gång så har han svarat "Vi får se hur det blir.." Det har alltid varit han som velat ha fler barn men denna graviditet tog vist knäcken :/ Jag är absolut rädd för att bli gravid igen och behöva genomlida det hela en gång till. Men 9 månader är egentligen "ingenting" om man tänker sig resten av livet. Det är värt ett syskon, men sambon verkar rädd.

Jag tror att det är ganska vanligt att känna så här nära inpå, att man inte vill ha fler barn. Om ett par år har han säkert glömt bort hur jobbigt det var. Jag tycker att du ska packa ihop kläderna och ställa undan dem. Alternativt bara spara favoriter som du ändå vill ha kvar, det är ju ändå roligt att köpa en del nytt sen :)
  • Bebislängt

Jag är nyfiken på hur era bebisar sover och hur mycket. Har ni börjat få in några rutiner än?

Min bebis sover 2timmar på förmiddagen, 1 timme mitt på dagen och 2 timmar på eftermiddagen typ 16.30-18.30 och det har vi fått in rutin på, superskönt. Samt att vi kliver upp mellan 8-8.30. Däremot är kvällarna lite stökiga och ibland somnar han inte förrän 23 och är då jätteledsen. Nu håller vi på att försöka få honom att somna 21 istället. Men det går sådär. Kan en bebis sova för mycket på dagarna?

• Bebislängt

Men somnar hon bara då av sig själv? Somnar hon i sin säng?

Vi brukar ha bytt om till pyjamas och gjort färdigt kvällsrutinerna till kl20 och då brukar han äta (har testat tidigare någon gång men det har inte heller funkat). Trodde förut att det berodde på att har var för trött för att äta och för hungrig för att sova men nu äter han massor på kvällarna men somnar ändå tidigast tio. Och då måste man vagga i famnen eller gå med selen i minst en halvtimme. Fattar inte varför han inte kan somna :(

• Bebislängt
    septemberfjorton skrev 2014-12-06 21:47:01 följande:
    Oj, jag trodde inte ens det var möjligt för så små att ha rutiner. Ingrid sover när hon är trött på dagen, en stund varannan timme ungefär. Hon sover lite hackigt runt midnatt, har förstått att det är vanligt att små bebisar är nattugglor. Hon sover oftast fyra till sex timmar från klockan 04. Det enda vi gör är väl att inte försöka få henne att somna på dagen, samt att lägga henne för kvällen runt 22. Hon sover ju dock aldrig själv, så tyst blir det ju inte. Hon är dessutom mörkrädd, så riktigt mörkt har hon inte heller. Jag har sådana sömnproblem, så vi kommer nog fortsätta vara avslappnade kring sömn, mest lära henne att på natten är det mörkt och tyst och lugnt, samtidigt som ingen kommer väcka henne på dagen om hon behöver vila även då.
    Min bebis kan inte "bara somna" utan somnar bara i vagnen på dagarna. Han måste liksom "gå och lägga sig". Dock att han själv gäspar och har sig samma tider varje dag så det är lätt att veta när han vill sova och då sover han ju ungefär lika länge också. Det är superpraktiskt. Det skulle vara så skönt om det vore lika enkelt på kvällarna.

Men har ni alltså bebisar som liksom bara somnar klockan åtta på kvällarna? *avis*
  • Bebislängt

Jag är såååå glad att hag upptäckt att han kan sova i vagnen utan att vi går ut. Det genererar väldigt mycket egentid för mig :D Och jag som oerfaren förstagångsmamma, innan jag fattade att han inte längre kunde somna hur som helst eftersom det fanns så mycket intressant och titta på.. Vi hade ett par riktigt griniga veckor innan jag fattade det haha. Trött mamma och stackars övertrött bebis. Men nu är han pigg och glad igen när han får sova ordentligt. :) Förutom på kvällarna då, men jag antar att det ger sig.

• Bebislängt
    replica skrev 2014-12-07 22:23:31 följande:

Vi har inga rutiner alls just nu utan går efter lillens behov.. Han är nog inne i någon fast just nu då han är väldigt oregelbunden.. Sover mellan 15min-3h åt gången, och vill amma så fort han vaknar..

Har blivit väldigt lustig nattetid nu i helgen.. Är vaken mellan 22-04.00 ungefär där han är väldigt gnällig.. Varit dålig i magen några nätter nu så det har blivit många blöjbyten.. Fick totalt ca 30 minuters sömn fram till 04.30..Foten i munnen

Om dagarna är han jätteglad, pratar och småskrattar.. Men nätterna är riktigt jobbiga!

"Practise makes perfect"
    Oj, det låter tufft. Det som är bra ned faser är ju att de går över. Hur många veckor är han?

Jag vill också förtydliga att jag absolut inte väcker bebisen för att han ska passa in i mina rutiner på något sätt utan han har liksom hittat sina sovrutiner på dagarna och jag hjälper honom följa dem genom att lägga honom i vagnen när jag ser att han börjar bli trött. :)

Nu har vi fått honom i säng redan kl22 flera kvällar i rad. Så skönt!
  • Bebislängt
    Steph91 skrev 2014-12-08 11:46:31 följande:

På dagarna kan jag inte se något mönster i hur hon sover förutom att 30-45 min efter att hon vaknat på morgonen behöver hon sova en stund igen för att inte bli grinig. Är vi ute och går med vagnen somnar hon direkt i den och är vi hemma ammas hon till sömns både dag och kväll. På kvällarna somnar Ellen för natten (somnar tungt) mellan 23-01 och sover fram tills 8-9 på morgonen med 2-3 uppvak för amning. Så brukar nätterna se ut men plötsligt kommer det några nätter som ser annorlunda ut. Hittils har hon vart en väldigt enkel bebis och vi har bara följt henne.

Jag blir så stressad av allt alla andra bebisar kan, "min bebis är 10 veckor och kan redan sitta" "min bebis är 11 veckor och kan rulla fram och tillbaka och göra bakåtvolter" Får mig att tro att jag gör något fel som gör att hon inte utvecklas lika snabbt. Men samtidigt märker jag ju massor av utveckling och hon är helt underbar och allt kommer ju..

Min bebis är lite "tidig" med vissa grejer och lite "sen" med andra. Han är väldigt fysiskt stark och kan rulla men fattar inte alls grejen med babygymet och prylarna i det :D. Superkul med ens bebis utveckling (och lite jobbigt att han blir äldre hehe) men jag tror inte att man ska stressa. Den utvecklas i sin egen takt och lär sig olika grejer olika snabbt.
Svar på tråden septemberbarn 2014