septemberbarn 2014
På dem stolen vi ska ha gällde inte rabatten iaf, jag tror inte den gäller på bilstolen :)
Fast tar tillbaka det jag skrev för det ser ut som rabatten gäller axkid :)
På dem stolen vi ska ha gällde inte rabatten iaf, jag tror inte den gäller på bilstolen :)
Fast tar tillbaka det jag skrev för det ser ut som rabatten gäller axkid :)
Får hon kväljningar av pipmugg också? Tänkte om det kanske finns alternativ istället för att mata med sked som för övrigt låter drygt med välling :)
liknande har hänt mig flera ggr, t.ex när jag köper skor osv och nästa dag har de rabatt.
försäljare brukar säga att de tyvärr inte kan hjälpa.
men,
det har alltid funkat att lämna tillbaka saken, få pengarna tillbaka och köpa samma igen omedelbart. fast denna ggn med rabatt .
Hjälp! Vi fick en bilbarnstol av mina föräldrar i julklapp, en britax köpt i november. Idag skulle den invigas och jag insåg att det bara är ett trepunktsbälte, och inte fempunkts, som jag var noga med att ha till babyskyddet. Är detta säkert nog eller borde vi byta till en stol med fempunktsbälte(vore så himla jobbigt att tacka nej till en rätt dyr present osv)?
Hon verkar sitta väldigt bra, men remmarna ovanför axlarna är lite för långt ner på lägsta nivån och alldeles för långt upp på högsta.. Detta gör mig också nojig nu.. Min oro för den lilla dyrgripen har verkligen nått svindlande höjder den sista tiden, hehe.
Här äts det ingen mat alls än. Tilde är 6,5 mån nu. Ingen gröt, ingen mat, ingen välling. Bara tutte! Man får in en sked i munnen, sen tittar hon skeptiskt på oss. Det går att lirka med henne och få in några skedar till men sen kniper hon igen munnen allt vad hon kan. Nu är det ju inga stora mängder på skeden heller utan lite längst fram bara. Välling verkar hon dock tycka om men senaste veckan har hon vägrat smaka den med.
Hittills har hon vaknar runt åtta på morgonen, sover sen ute i vagnen runt 9.30 och sover då 2-3 timmar. Sen somnar hon igen runt 14-14.30. Lägger jag henne då inne i vagnen eller sängen sover hon 40 min, max 1 timme. Får hon istället sova kvar på mig så sover hon upp till två timmar. Sen har hon en längre vakenperiod då jag lagar mat, vi äter, Tilde tvättas/badas och får pyjamas osv. Beroende på hur hon sovit på eftermiddagen kan hon somna en stund vid 19 men då vakna efter 40 min. Då är hon sen vaken till 23. Annars somnar hon för natten vid 20-21. Senaste veckan har hon varit lite knölig för när hon somnat för natten går det inte att lägga henne i sängen, hon vaknar och skriker direkt. Hon ska ligga i min famn och sova. När jag ska göra mig i ordning för natten så vaknar hon direkt när jag lägger ner henne i sängen. Pappa duger inte utan hon skriker tills jag tar henne igen. När jag lägger mig samtidigt som henne, så hon ligger nära mig, då går det bra. Sen vaknar hon med 2-3 timmars mellanrum hela natten. Ibland oftare och ibland kan det gå lite längre. Inatt har hon knölat ordentligt sen 02.30 och så vaknade hon och ville upp vid 06.50.
Min tjej är 6,5 mån, blir 7 mån den 26:e. Hon är vaken 1,5-2 timmar som mest under dagen. Lite längre på kvällen då det kan bli 3-4 timmar.
Ni som köpt bilbarnstol, har ni börjat använda den? Vi köpte en Britax Max Way förra veckan, men tycker den är för stor än så länge. Känns inte som om de där kuddarna som ska stötta huvudet kommer tillräckligt långt ner (dottern är 66 cm). Dessutom sitter hon inte själv än och det står överallt att man ska byta till en stol när barnet sitter själv. Stod i butiken att stolen är från 5 månader, men på Britaxs hemsida stod det från 9 månader. Det varierar så klart mellan olika barn, men det är ganska stor skillnad på 5 och 9 månader.
När det gäller matbitar går det inte så bra. Hade tänkt att dottern skulle få sitta i sin stol och äta små bitar medan vi äter middag, men det funkar inte. Hon stoppar nästan inget i munnen utan pillar bara på det eller sopar ner det på golvet. Gav henne en bit broccoli en gång och efter 30 s var det bara smulor kvar.
Förklaringen till de senaste dagarnas bök med sovandet och kinkighet fick nog sin förklaring nu. Två små risgryn i underkäken. Nu får de gärna skynda på att komma upp för jag behöver få sova på natten och få saker gjorda på dagen.
Jo jag är väl insatt i det här med bilbarnstolar och har full koll Uttryckte mig nog lite dumt, eller skrev inte vad jag menade fullt ut. I en bakåtvänd stol så sitter barnet mer upprätt än i ett babyskydd. Och ju mer barnet lutar ju större kraft får nacken ta vid en ev. krock. Därav att det oftast anses att det är säkrare med bakåtvänd bilstol än babyskydd.
Det håller jag med om men det förutsätter att bebisen sitter rätt och bra i stol nummer två. Annars blir den inte säkrare.