• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Kroken
    Bebislängt skrev 2014-10-03 07:47:13 följande:

Men jag är ju inte så sugen på att ge bebisen mjölk om det är var i :/

Men mjölkstockning innebär inte automatiskt att du har var i mjölken. Det är bara när det utvecklas till böld som det är var inblandat i det hela. Mjölkstockning innebär bara att en eller flera mjölkgångar blivit tilltäppta, mjölken har stockat sig i gången/gångarna. Och det effektivaste sättet att häva det är just att låta barnet suga på bröstet man kan även duscha varmt och samtidigt massera och mjölka ur bröstet.
  • Kroken

Tilde är nu fem veckor och igår var vi på första läkarkontrollen Det har ändrats från när mina stora barn var små. Då var första läkarkontrollen vid 3 månader har jag för mig, nu är första kontrollen mellan fyra och sex veckors ålder. Allt var helt ok med Tilde. Hon har tagit igen det hon förlorade i vikt i magen med råge och har gått upp drygt 1,5 kilo på fem veckor. Nu har hon fått en rejäl dubbelhaka och valkar på låren. Min snart 13-åring säger att nu börjar hon se ut som en bebis ska göra

• Bebislängt
    Kroken skrev 2014-10-03 08:05:46 följande:
    Men mjölkstockning innebär inte automatiskt att du har var i mjölken. Det är bara när det utvecklas till böld som det är var inblandat i det hela. Mjölkstockning innebär bara att en eller flera mjölkgångar blivit tilltäppta, mjölken har stockat sig i gången/gångarna. Och det effektivaste sättet att häva det är just att låta barnet suga på bröstet smile1.gif man kan även duscha varmt och samtidigt massera och mjölka ur bröstet.
    Min mjölk i det bröstet kommer ut gulaktig och liksom klumpig emellanåt och det ser väldigt mycket ut som om det är var i den. Men ibland kommer det vanlig vit mjölk.
  • Bebislängt
    Kroken skrev 2014-10-03 08:10:07 följande:

Tilde är nu fem veckor och igår var vi på första läkarkontrollen smile1.gif Det har ändrats från när mina stora barn var små. Då var första läkarkontrollen vid 3 månader har jag för mig, nu är första kontrollen mellan fyra och sex veckors ålder. Allt var helt ok med Tilde. Hon har tagit igen det hon förlorade i vikt i magen med råge och har gått upp drygt 1,5 kilo på fem veckor. Nu har hon fått en rejäl dubbelhaka och valkar på låren. Min snart 13-åring säger att nu börjar hon se ut som en bebis ska göra smile1.gif

Dom är ju så söta när de är lite knubbiga :)
  • Kroken
    Bebislängt skrev 2014-10-03 08:13:32 följande:

Min mjölk i det bröstet kommer ut gulaktig och liksom klumpig emellanåt och det ser väldigt mycket ut som om det är var i den. Men ibland kommer det vanlig vit mjölk.

Jag skulle nog ringa och rådfråga om jag vore du!
  • Bebislängt
    Kroken skrev 2014-10-03 08:38:05 följande:
    Jag skulle nog ringa och rådfråga om jag vore du!
    Tänkte göra det idag. Usch vad det bara är krångel med min amning :(
  • BjörkW

Nu har bm från bvc varit här för 6 dagars kontroll och han hade gått upp nästan 200 gram sen vi kom hem i måndags :O Skönt att få kvitto på att amningen funkar så bra som det känns och att vikten inte påverkas av att han kräks hela tiden!

• BjörkW

Inatt sov vår plutt första natten i sin egna säng. Han verkade tycka det var skönt att slippa mamma och pappa ett tag ;) Var mest vi som tyckte det var jobbigt att inte bara kunna lägga en hand på magen och känna att han andas.

Hur sover era små? :)

• Bebislängt
    BjörkW skrev 2014-10-04 10:22:52 följande:

Inatt sov vår plutt första natten i sin egna säng. Han verkade tycka det var skönt att slippa mamma och pappa ett tag ;) Var mest vi som tyckte det var jobbigt att inte bara kunna lägga en hand på magen och känna att han andas.

Hur sover era små? :)

På nätterna sover vår alltid i sin vagga och vaknar två ggr per natt och vill ha mat. På dagarna sover han där han är. Oftast på oss, i vaggan eller i vagnen om vi är ute. :)
  • fiialotta3

Har våran Vera mellan oss i sängen, fast i babynest :) tycker att hon sover bättre och bättre för varje natt men det blir lite mat då och då och ett och annat blöjbyte/natt :)

Svar på tråden septemberbarn 2014