Inlägg från: linnéa001 |Visa alla inlägg
  • linnéa001

septemberbarn 2014

Jag tror inte att man mår bättre av syskon, men inte heller sämre. Anser inte att det finns något rätt eller fel. Jag tror att jag skulle orka med fler barn, men jag vill inte ha fler. Jag har en lillasyster som jag så klart älskar, men om det inte vore för hennes son så skulle vi troligen inte haft så mycket kontakt idag, vi har alldeles för lite gemensamt. Vi ses mest för att vi vill träffa varandras barn. Jag har väldigt svårt att förstå att man vill ha fler barn och jag tänker inte gå igenom en till graviditet eller förlossning. Min dotter är värd all smärta, men det betyder inte att jag vill göra det igen.

Nu ska vi ha födelsedagskalas :)

• linnéa001

Ikväll gav jag min dotter gröt för första gången. Gjorde en halv smakportion (10 g grötpulver) och hon gillade det! Gapade hela tiden och hade säkert kunnat äta en hel portion. Tänkte dock att jag skulle ta det lite lugnt. Är det någon som vet om det på något vis är farligt att sluta helamma innan 6 månader? Kan barnet skadas på något vis (t.ex. tarmen)? Jag har googlat lite men inte direkt hittat någon information om varför man ska helamma till just 6 månader. Det enda jag hittat information om är att det är bra att introducera gluten mellan 4 och 6 månader medan man fortfarande ammar. Sedan har jag läst att "bröstmjölken innehåller all den näring ett barn behöver för att växa och utvecklas under de första sex månaderna" (Livsmedelsverket). Jag får dock ingen klarhet i om det är skadligt att t.ex. byta ut ett mål mot t.ex. gröt innan 6 månader. Kan ju höra med BVC, men om någon vet något så vore det intressant att höra.

• linnéa001
    BjörkW skrev 2015-01-06 20:52:13 följande:
    Jag har hört att studier visar att barn som dricker bröstmjölk till dom är minst 6 månader får mindre allergier. Vet dock inte om det rubbas av att man byter ut enstaka mål. Ska till läkaren imorgon så ska försöka komma ihåg att fråga då vi tänkte börja ge lite "vanlig mat" när sonen blir 4 månader :)
    Om du kommer ihåg får du gärna skriva här. Vi ska till BVC på fredag för vaccination så jag ska försöka komma ihåg att fråga. Min tanke var bara att ge lite gröt på kvällen, inte sluta amma helt ännu (även om jag gärna skulle vilja).
  • linnéa001
    replica skrev 2015-01-06 21:16:07 följande:

Står bra info om smakportioner på Livsmedelsverkets hemsida tycker jag (www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Spadbarn/)..

Då vi har haft så krångligt med amningen och inte kunnat helamma de första 2½ månaderna så tänker vi vänta med smakportioner så länge vi kan.. Planen är att helamma i 6 månader och sedan introducera mat (såvida lilleman inte är superintresserad av att prova innan).. Jag vill gärna hinna njuta lite av amningen innanTungan ute

Det är där jag har läst, men saknar lite info. Om det verkligen var skadligt att ge barnet mat/gröt innan sex månader borde det stå t.ex. "Eftersom barnets *kroppsdel* inte utvecklats och kan ta skada av *ämne* bör man inte ge mat innan sex månader". Bara som exempel alltså.
  • linnéa001
    replica skrev 2015-01-06 22:21:49 följande:
    Det står ju dock såhär på SLVs hemsida
    "Det finns inte tillräckligt med forskning för att kunna säga hur fort barn ska eller kan vänja sig vid mat. De åldersintervall som beskrivs här grundas i stället på beprövad erfarenhet. Eftersom alla barn är olika ska du inte se de här intervallen som exakta gränser. Du behöver därför inte vara orolig om ditt barn vill gå fortare eller långsammare fram."

Det tolkar jag som att det är OK att ge större smakportioner innan sex månader om man vill och barnet visar intresse för det.. Men det är ju aldrig fel att dubbelkolla med BVC :)
    Tack! Det missade jag trots att jag tyckte att jag läste så noga. Ska fortsätta ge en liten portion gröt på kvällen och sedan amma för att successivt öka grötportionen tror jag. Ska kanske kolla med killen/pappan vad han tycker förstås för han har väl också något att säga till om. 

Min dotter såg lite äcklad ut vid första tuggan, men sedan käkade hon glatt på. Hade lite svårt med tekniken så klart, hon lapade typ i sig. Kladdigt blev det, men himla kul!
  • linnéa001
    Bebislängt skrev 2015-01-06 22:53:50 följande:
    Vad ger du för gröt? Började du direkt vid 4 månader? Vår är ju född en vecka tidigt så jag funderar på om man borde vänta en vecka extra då eller hur det funkar.
    Jag gav henne Sempers havregröt från 4 månader. Hon blir 4 månader nästa onsdag så egentligen var jag väl 8 dagar för tidig. Hon föddes 2 dagar innan BF så lägger man till de 2 dagarna började jag 10 dagar för tidigt. Jag tänkte dock att några dagar hit eller dit inte kan ha så stor betydelse.
    Vii3 skrev 2015-01-07 01:44:48 följande:
    Hej

Va din dotter fyra månader? Jag var på ammningskurs under graviditeten och där visade dom statistik över hur barn ammas/äter. Verkar som om många börja introducera mat redan vid 4 månaders ålder trorts att man inte behöver det fram till de är 6 månader. Vad jag förstod så är det inte farligt men det är bra att du forstätter amma Lika mycket.

Det enda som kan vara "farligt" är att hon kan bli förstoppad, de förklarade att tarmarna är inte fullt utvecklade för stt klara av mat innan de är 6 månader och de har därmed lättare för att bli förstoppade och eftersom bröstmjölk är lite "laxerande" så var det bra att amma för att undvika att de blir hårda i magen.
    Jo, jag vet att det inte"behövs", men jag vill gärna vända på det. Det kanske inte "behövs" att ammas om barnet gillar mat och har en mage som klarar av det. Alla verkar liksom utgå från att man vill amma och därför inte "behöver" ge mat. För mig är det tvärtom. Jag vill inte "behöva" amma om det inte är nödvändigt.
    Bebislängt skrev 2015-01-07 07:20:53 följande:

Jag fattade det som på Livsmedelsverkets hemsida nu när jag läste att man bara ska ge typ kryddmåttsstora "portioner" till att börja med. Jag som trodde att man kunde ge typ en matsked lite här och var, hehe.

Jo, så har jag också fattat det, men om min dotter nu gillar gröt och hennes mage klarar av det så tror jag inte det är farligt att ge en liten portion. En portion gör man på 30 g gröt och jag gjorde på 10 g. Därefter ammade jag henne. Jag ska se hur hennes mage reagerar innan jag/vi fortsätter.

• linnéa001
    Emma90 skrev 2015-01-07 09:48:18 följande:
    Just den frågan har jag också, vår son föddes 4 veckor förtidigt och jag undrar om jag kan börja ge han smakportioner nu (4 mån och 5 dagar) eller om jag ska vänta tills han är 5 mån. Han verkar riktigt intresserad varje gång vi äter här hemma så känns som han börjar vara redo till att smaka ett kryddmått lite då och då. Den 12 ska jag till BVC för kostsamtal så då kan jag återkomma om ingen annan här har ett svar till oss :)
    Jag gav henne Sempers havregröt från 4 månader och hon gillade den som sagt. Dock spädde jag ut den med lite ersättning eftersom jag tyckte den blev så "grötig", ville ha den lite rinnigare.

Kan tillägga att jag, som inte gillar gröt, tyckte den var ganska god.
  • linnéa001

Gröten kom ut som den skulle :) inga problem med förstoppning alltså. Nu på kvällen var hon så sur min dotter, jättehungrig och inget var bra. Det kom inte mat tillräckligt snabbt när jag ammade och gröten var för svår att äta. Efter 100 ml ersättning åt hon dock glatt sin gröt. Hon gillar den verkligen, men kan inte riktigt tekniken än. Men hon gapar efter varje tugga och vill ha mer. Jag gjorde på 10 g grötpulver ikväll med, men spädde ut den med lite bröstmjölk.

En enorm fördel med gröten (och ofta med bara ersättning) är att min dotter håller sig mätt länge. Hon sover mellan 7 och 8 timmar innan hon behöver äta igen. Det är ganska viktigt för mig att sova ordentligt då jag har epilepsi och lättare får anfall om jag är trött (anfallen gör mig trött och så blir det lite av en ond spiral).

BjörkW skrev 2015-01-07 13:05:28 följande:

Nu har vi varit hos läkaren och dom (fyra olika läkare) hittade inget fel på lillens mage. Skönt! Så vi får hoppas att han vänder och börjar gå upp i vikt ordentligt snart.

Läkaren sa iaf att amningen räcker gott och väl i normala fall, och magen klarar av "vanlig mat" vid 4 månaders ålder men har man möjlighet ska barnet få bröstmjölk till 6 månader.

Håller tummarna! Skönt att det inte var något fel.
  • linnéa001
    Jensa85 skrev 2015-01-10 01:29:20 följande:

Min lille blev 4 mån den 4/1.

Han fick smaka vår soppa en dag men kommande dagar hade vi mat som var svår att ge honom tyckte jag. Det var mest större bitar så jag köpte burkmat från 4 mån för att testa - potatis/majs.

Ludwig är jätteglad för den :)

Idag fick han prova mango efterrätten med.

Jag känner lite så att jag testar på dem två som jag nu har hemma, o så hör jag med bvc nästa vecka om vidare steg.

Jag tänker iaf vänta med gluten eftersom man skulle det (enligt matboken man fick hem) o Ludwig helammas.

Känns som detta med mat är så individuellt..

Jag har också köpt potatis/majs på burk, men inte testat än. Ska nog göra det idag och se om lillan gillar det. Hon gillar ju havregröten, men får än så länge bara lite och inte varje kväll. 

Som jag förstått det ska man introducera gluten medan barnet ammas, men jag vet inte hur mycket man ska ge eller på vilket sätt. Havre innehåller ju inte gluten så den gröt som min flicka får borde vara glutenfri.

När jag berättade att min dotter får lite gröt sa vår BVC-sköterska att det inte var farligt eftersom tarmarna var färdigutvecklade, men att WHO rekommenderar helamning i sex månader. Så jag tolkade henne som att hon tyckte vi skulle köra på helamning, vilket min kille också tycker. Det är lätt att ha åsikter om det när man inte ammar själv...

Tror också det är väldigt individuellt med mat och jag tror inte att mitt barn tar någon skada av att få lite gröt och potatis då och då även om hon inte fyllt sex månader.
  • linnéa001

Min dotter skrattade en gång innan jul, men då var jag osäker på om det verkligen var ett skratt eller bara ett ljud. Igår skrattade hon dock, det är säkert. Hon låg på sin skötbädd och gjorde ljud som jag härmade. Det var tydligen jättekul.

Sömnen är ok. Hon sover nästan bara 30 minuter åt gången på dagtid, även om vi är ute och går och hon ligger i vagnen. Bäst somnar hon i bärselen medan man går omkring och klappar henne på rumpan. Samtidigt så får man ha ett finger på nappen så den inte ramlar ut för om den gör det, då blir hon tokig. Ett bra knep för att få henne att somna är att hålla för ögonen för då finns inget spännande att titta på. Hon sover nog 15-16 timmar per dygn.

Hon har varit lite orolig på kvällarna idag och igår, har inte riktigt kommit till ro. Hon vill inte ammas, men äter glupskt när hon får flaska. Äter bra på nätterna. Kanske ett utvecklingssprång på g, hon blev 17 veckor idag.

Bada är så där. Nu var det ganska länge sedan så det är väl dags att göra det igen.

Hon gillar gröt som sagt och fick igår lite majs- och potatispuré som hon också gillade. Behövdes inga smakprov när det gäller de två grejerna. Hon hade nog ätit upp hela burken om jag inte hade avbrutit.

Svar på tråden septemberbarn 2014