Inlägg från: linnéa001 |Visa alla inlägg
  • linnéa001

septemberbarn 2014

septemberfjorton skrev 2015-01-12 15:40:52 följande:

Idag gav vi Ingrid första biten "mat". En broccolibukett som hon fick suga på. Väldigt populärt :) vi gav henne en liten bit som hon först sög in i munnen, men som hon sen förstod att hon skulle tugga och svälja. Så himla tufft att de kan sådant där redan första gången.

Kul att hon gillade broccoli! Jag gav min flicka lite majs- och potatispuré idag. Planen var att hon skulle få lite och sedan ammas, men hon blev extremt upprörd när det tog slut och ville inte bli ammad. Så det var bara att fortsätta med purén tills hon var nöjd. Resten av dagen nöjde hon sig dock med min mat.
  • linnéa001
    Jensa85 skrev 2015-01-12 22:07:51 följande:

L gillar också maten vi serverar

Han blir arg när han inte får mer.

Har gett ngn tesked/dag men det mesta spottas/dreglas ut igen, men det är väl övning för dem innan dem fått kläm på allt!

Har märkt att han mage gjort uppror - idag har han bajsat 5 ggr!! Det gjorde han inte innan maten tillkom. Fler som märkt det?

I min bvc bok stod det att man skulle vänta med gröt men hur mkt ger ni era /gång?

Min dotters mage har också förändrats, men till det bättre (för mig) då hon inte bajsar lika många gånger per dag. Hon brukar bajsa ungefär fem gånger men när hon fått gröt eller mat blir det bra tre gånger om dagen efter och det första lasset kommer på eftermiddagen och inte på morgonen.

Jag gav en halv smakportion gröt några gånger förra veckan utspädd med lite bröstmjölk. Jag har inte läst något i någon bok utan köpte gröt från fyra månader då hon ju nästan är fyra månader. Jag är kanske lite väl "pushig" när det gäller att få henne att testa mat och gröt, men jag gillar verkligen inte att amma och tänker sluta amma på heltid och börja jobba en till två dagar i veckan då hon blir sex månader. Tills dess vill jag att hon ska ha vant sig vid mat. Tyvärr är vi inte överens jag och killen, men jag tänker som så att det är min kropp och det är jag som ammar så han har faktiskt inte så mycket att säga till om.
  • linnéa001

Vi har varit på minisemester och både flugit och åkt nattåg. Flyga gick ganska bra. Dottern skrek vid starten, men jag tror att det mest berodde på att hon tröttnat på att sitta i mitt knä. Så när hon skrek så tappade hon sin napp, blev ännu argare och skrek ännu mer. Det fungerade i alla fall bra när jag höll för öronen på henne och killen höll fast nappen. Under landningen somnade hon så där var det inga problem.

Nattåget var ganska jobbigt då hon hade svårt att komma till ro. Somnade till slut vid 23 men vaknade efter en halvtimme och somnade om igen vid två. När vi klev av i Stockholm sov hon som en gris och fortsatte sova i sin säng till kl 10. Själv sov jag ungefär två timmar på natten och har varit däckad idag.

Min dotter har sovit så bra och somnat själv, men den senaste veckan har hon haft grymt svårt att komma till ro på kvällarna. Det är svårt för jag vet inte vad hon vill. Idag ville hon inte ammas men inte ha nappen. Hon somnade i alla fall i min famn efter en stunds vaggande och jag kunde flytta över henne till babynestet. Utvecklingssprång kanske, hon är 17 veckor.

Har upptäckt en grym fördel med amning. Vi befann oss i en stuga i Norrbotten där det var 80 km till närmsta affär och större samhälle. Det blev strömavbrott en hel dag. Hade jag inte ammat lilltjejen hade vi verkligen haft problem att fixa mat till henne.

• linnéa001
    misa85 skrev 2015-01-20 10:36:01 följande:

Igår var vi på 4,5 mån koll på BVC med läkarbesök o vaccinering. S vägde 6,3 kg och var 62,5 cm lång. Stor tjej nu! Har börjat fått gröt på kvällen inför nattningen i hopp om att hon kanske sover lite längre första sträckan. Det verkar än så länge gå bra. Tagit set lugnt och hon har i tio sågar ätit en halv smakis så nu ökar vi på. Äter även laktulos nu varje morgon, fått öka till 10 ml. Jag undrar när hennes mage tänker bete sig, jag får fortfarande massa reaktioner när jag äter en rad livsmedel :(

Låter jättejobbigt med hennes mage, vi får hoppas att det blir bättre snart. Vad ger du för gröt?

Min dotter var 61 cm innan jul och vägde då 5,17 kg. Förra veckan hade hon gått upp till 5,5 kg. Längden kollade vi inte, men storlek 62 börjar bli lite kort så hon är nog runt 63 cm. Så din flicka väger 800 g mer till nästan samma längd. Tänk att det är så olika.
  • linnéa001

Vi är själva fredag-tisdag, men vi är vana då min pojkvän reser mycket i sitt arbete. Det jobbigaste med att vara själv tycker jag är att det är så svårt att slappna av när lillan sover och jag t.ex. duschar. Jag väntar tills hon somnat för kvällen och sedan duschar jag jättesnabbt, hela tiden orolig för att hon ska vakna och vara ledsen. Jag "hör" henne skrika när jag står i duschen trots att det är omöjligt och när jag kliver ur är det tyst.Märkligt vad man kan inbilla sig saker.

• linnéa001
    Kroken skrev 2015-01-21 10:41:32 följande:

Vi har testat gröt vi med för att kunna införa ett mål på kvällen. Den här lilla tjejen verkar dock inte tycka gröt är nån höjdare. Ska pausa nu och försöka om nån vecka igen, ev. med risgröt då istället för havregröt. Potatis har hon också fått smaka och det var inte lika otäckt

Såg att nån för ett tag sen pratade om bilbarnstol, den som kommer efter babyskyddet. Vi är på gång att byta snart, inom en månad iallafall. När bebisen sitter hyfsat stadigt med stöd är det bättre att byta till bakåtvänd bilbarnstol då den skyddar bättre än babyskyddet.

septemberfjorton skrev 2015-01-21 13:30:25 följande:
    Bra tips om bilbarnstol, vi har varit så veliga där, men då bör nog vi också byta inom en månad.

Ingrid var inte ett dugg förtjust i gröt, vilket jag tyckte var lite tråkigt eftersom jag dels älskar gröt och tänkte vi kunde äta samma, och dels ville få henne mättare till natten. Funderar på att köpa enagos gröt, men är inte alls sugen på köpegröt egentligen.
    Emma90 skrev 2015-01-21 13:33:04 följande:

Om 1,5 vecka ca har jag tänkt att börja introducera gröt, ska bli intressant och se vad han tycker om det då allt annat han har fått smaka har varit super gott. Blev nästan besviken första gången han fick smaka något för han gjorde ingen min alls utan smaskade bara på :D haha

Jag blandade i lite bröstmjölk i gröten de första gångerna. Min dotter grimaserade när hon fick första tuggan och sedan gapade hon. Jag gillade också bebisgröten, är inget stort fan av gröt annars. Min dotter har hittills gillat det jag gett henne. Smaskar glatt i sig potatis- och majspurén och skulle nog kunna äta en hel burk. I helgen fick hon lite banan. Först rynkade hon på ögonbrynen och sedan log hon jättestort så det var nog också gott.

Jag har inte ens tänkt på att byta bilstol. På de flesta står det från 9 kg så jag har trott att det är ett bra tag tills det är dags att byta, men man skulle kanske byta tidigare. Vi åker inte så mycket bil så det tar verkligen emot att lägga så mycket pengar på en bilstol. Begagnat vill jag inte köpa om det inte är av någon jag känner, som vi gjorde med babyskyddet, men tyvärr så är det ingen som har något till salu.
  • linnéa001
    Kroken skrev 2015-01-21 15:40:47 följande:
    Med tanke på att bilbarnstolen ska hänga med i minst 4,5 år, gärna längre, så blir det inte så dyrt om man slår ut det på åren. Men jag förstår dig, det är en stor kostnad på en gång. Vi ska dessutom ha två stolar så det blir ca. 6000:-.
    Visst har du rätt i det, men det tar ändå emot när vi åker bil typ en gång i månaden. Egentligen behöver vi inte min bil, men den är inte värd något så ingen mening med att sälja. Det är inte så att vi har ont om pengar direkt, men jag är lite snål måste jag erkänna. Fast just en sådan här sak bör man ju inte känna så för egentligen.
    septemberfjorton skrev 2015-01-21 19:45:19 följande:
    Det enda jag har lite svårt att få i är selen, men tänkte prova med paranöt om BVC godkänner. Annars har jag i lite järnsaft och berikad havremjölk, då har jag räknat ut att den får samma innehåll som köpegröt. Har inget emot köpemat egentligen, men maltodextrin känns bara fel för så små, eftersom det ger samma effekt som socker. Tror glykemiskt index är runt det dubbla.
    Har du lust att dela med dig av ditt grötrecept? Vore kul att göra egen, men jag har inte kommit på hur än.

Är det förresten någon som vet om gröt är så nyttigt egentligen? Vad är det som är så bra med det? Min kille är italienare och är inte uppväxt med gröt och välling som jag är och han frågar saker som jag inte kan svara på. Han visste inte vad något av det var ens. Det måste ju finnas massor av länder där barnen varken får gröt eller välling och de lär väl få i sig järn och annat på andra sätt.

• linnéa001
    septemberfjorton skrev 2015-01-22 01:14:00 följande:
    Såhär i början vill jag mest använda havre för att vänja henne vid smaken, när hon börjar äta hela portioner är jag mer inne på boveteflingor och kanske hirs. Bovetegröt har vi börjat ge henne smakprov på också. Då har jag boveteflingor, havremjölk, rapsolja, järnsaft. Jag förstår inte vad välling ska vara bra för faktiskt, det verkar mest som det använda för att trösta bebisen på kvällen
    Tack så mycket. Vi är inte veganer, men jag har inget emot att använda veganska recept. Paltbröd låter uräckligt så det tänker jag inte använda.

Jag fattar inte heller vad välling ska vara bra för. Det är säkert mysigt för barnet att ligga i famnen och dricka det, men jag tror gröt är bättre, om det är nyttig gröt förstås. Att bara äta havregryn och vatten ger kanske inte så mycket.

Jag tycker att min dotter äter så mycket just nu. Vill ha mat varannan timme typ. Igår ammade jag vid 19 och sedan åt hon en hel smakportion gröt (trodde inte att hon skulle äta upp allt) vid 20. Slutligen ammade jag henne till sömns vid 20:40, men då åt hon nog inte så mycket.
  • linnéa001

Ja, vi får väl se vad som händer. Kanske kommer jag att ge min dotter välling. För mig är det bara så svårt att förklara för mannen vad det är som är så bra med just gröt och välling för jag vet faktiskt inte. Det är intressant att höra från er som har flera barn.

Min dotter ratade potatis och palsternacka i dag (puré) men åt en halv potatis (liten) mosad med bröstmjölk senare på kvällen.

Svar på tråden septemberbarn 2014