replica skrev 2015-04-24 23:50:38 följande:
När det gäller folk som lägger sig i så håller jag och sambon på att kräkas (!) på min mor och hennes man. De har åsikter om precis ALLT. Det är första barnbarnet för min mamma så hon är upp över öronen förälskad (läs besatt) i sonen.
De anser/gör följande:
1. De kommer på besök VARJE söndag. Är vi inte hemma då så kommer de på måndagen efter.
2. De anser att det är helt gaaaalet att vi samsover (ngt min far håller med om). "Sonen blir bortskämd och bör sova i egen säng i eget rum" (eh)..
3. Är sonen trött så ska man hålla honom vaken för att han ska sova hela nätterna (han vaknar vanligtvis 2-3ggr/natt för att ammas/snutta).
4. "Va?! Ska han äta nu igen?? Han blir ju bara bortskämd!" (Han har alltid varit en småsnuttare, ätit ett par minuter och sedan sovit/tittat på annat/busat en stund innan han vill äta lite till)
5. "Mamma säger hela tiden att du är trött när vi kommer på besök, men det är du ju inte aaaaalls det så som du busar" (Nää då, ögonen går bara i kors på ungen och han blir helt överstimulerad när han är trött).
6. Mammas man ska ALLTID pilla på honom när han sover, försöker trycka upp saker i ansiktet på honom för att han ska "smaka" - senaste gången var det en glass.
7. Mamma ska ALLTID komma och pilla på honom när han t.ex. ammas. Är han ledsen så ska hon ALLTID ta honom och trösta.
Tror det var det var allt.. Det jag kommer på nu i alla fall. Och ja, vi har pratat med dem. Fräst åt dem. Blivit arga på dem. Men det går in i ena örat och ut lika fort igen.
*suck*
Fy vad tråkigt och jobbigt! Så trist när andra inte kan respektera det man som förälder säger. Jag hade blivit galen om min mamma hållet på sådär! Min mamma har som tur är inga åsikter om oss föräldrar och hur vi gör (tack och lov för det!). Inte heller svärföräldrarna lägger sig i. Min svärmor är sjukt rädd för att lägga sig i och göra fel osv. Däremot var min fd svärmor riktigt knepig. Varje gång hon kom på besök (vilket inte var så ofta som tur var) så hade hon med sig ett kilo klubbor till barnen. När hon började med den traditionen så var den äldsta 2 år. Hon hade då endast fått smaka en liten bit choklad vid nåt tillfälle men det var inte alls bra enligt svärmor. Choklad får man nämligen hemskt ont i magen av, klubbor är bättre. Sen frågade hon på allvar om äldsta dottern, då 1,5 år, fick nån mat. Hon var en smalis och är det fortfarande. När tredje barnet föddes och det senare visade sig att han var allergisk mot komjölksprotein så fick hon reda på att jag använde havremjölk i mat och bakning. Då försökte hon övertyga mig om att russinvatten (vatten som russin legat i blöt i) var sååååå mycket bättre. Hon var även lite sur över att barnen inte ville sitta i knä som små eller var så fästa vid henne. Konstigt när hon bara kom och hälsade på 2-3 ggr om året.
Dasha skrev 2015-04-25 15:52:48 följande:
replica, vilken sött pojke!
visst är det härligt att de få nu vara ute i det gröna, kan inte ens föreställa mig så fantastiskt det måste kännas för bebisar!
förlåt, men skrattade en hel del när jag läste om din mamma och hennes man. förstår dock att det inte är roligt för er.
ibland tycker jag att det är tur att min mamma bor i ett annat land.
tror nog att jag inte skulle skrattat åt hennes goda råd om hon bodde nära oss... Hon är en väldigt dominant dam, så det skulle bli många hetsiga bråk...
mina favorita råd från min mamma:
- du måste linda bebisens ben hårt, så att benen inte blir krokiga. jag lindade dig hårt och se vilka raka ben du har!
- en nyfödd bebis ska sova ensam i sin säng, och inte äta på natten. jag lärde dig att sova själv hela natten, utan att vakna, redan när du var en vecka!
- se till att sonen har skeden i sin HÖGRA hand, annars blir han forsummad som din dotter som blivit vänsterhänt, bara för att du struntade i att lära henne när hon var liten.
- (när jag berättar att sonen har lärt sig nåt nytt motoriskt): det är för tidigt för honom! låt inte honom göra det!
hon är en person med universitetsutbildning, hon fortfarande läser en bok om dagen (mest deckade dock, ska kanske skicka böcker om barn till henne)
när jag försöker att förklara och resonera, säger hon bara: "det är lönlöst att prata med dig"
Jag hade blivit skogstokig här med