Inlägg från: linnéa001 |Visa alla inlägg
  • linnéa001

septemberbarn 2014

Dasha skrev 2015-01-24 20:58:59 följande:

i UK tror dem att järnberikad mat gör mer skada än nytta om barnet inte lider av järnbrist. tog ni förresten själva järntabletter under graviditeten? vad tyckte ni? gillade ni dem?

Jag tog järntabletter under graviditeten då jag hade lågt järnvärde. Blev yr, andfådd och så och då fick jag järntabletter. De hjälpte men smakade inte gott.  
  • linnéa001
    Mrs West skrev 2015-01-25 20:30:25 följande:

Han är ff vettskrämd när man badar honom, stackarn.

Stackarn. Hoppas det blir bättre. Det är ingen tröst för dig, men min systerson var likadan. Skrek första fången han badade och så fortsatte det. Nu är han snart tre år och hatar fortfarande att både bada och duscha. Min syster och svåger har testat allt, men det går inte. Man ska så klart inte tvinga små barn, men det vore verkligen bra om han kunde vänja sig så att han inte är rädd vid tre års ålder som min nevö. Min dotter är inte överförtjust, men inte rädd i alla fall.
  • linnéa001
    septemberfjorton skrev 2015-01-29 00:46:17 följande:

Är det någon mer än jag som känner sig ensam pga föräldraledigheten? Alla mina vänner gör liksom annat, och jag flyttade tillbaka hit för ett och ett halvt år sen efter stt ha bott i Göteborg i sju år, bara att bo i en småstad med typ ett café känns.. Sådär. Jag kände mig lite ensam redan som gravid, men nu är det som att de få vänner jag har här inte ens vill ta i mig med tång. Vädret gör ju inget bättre, kan inte ens gå ut och ta en promenad för vagnen glider och trottoarerna är fulla av snö. Jaja, ville bara veta om det är en någorlunda vanlig grej.

Inte ensam direkt då jag trivs ganska bra med att vara själv, men lite uttråkad.

Varför vill inte dina vänner träffa dig? När mina vänner fick barn så hälsade jag på dem och de hälsar på mig nu när jag har barn. Har i och för sig bara två nära vänner, men den ena träffar jag i alla fall en eller ett par gånger varje månad. Faktiskt har jag via Familjeliv lärt känna en tjej som också är mammaledig. Vi träffas ibland och tar promenader. BVC ordnade en föräldragrupp för oss med barn som är lika gamla och en tjej där har jag också lite kontakt med. Annars föreslår jag öppna förskolan, kyrkans barntimmar eller kanske biblioteket. Här har biblioteket sångstunder för barn från 4 månader.

Tack för grötreceptet förresten!
  • linnéa001

Jag har inte bytt en bajsblöja sedan i förrgår. Inte för att dottern inte bajsat, utan för att jag lyckats pricka in det och satt henne på pottan. Jättekul! Med kissandet går det mindre bra. Sätter henne på pottan lite då och då. I morse bajsade hon och så lät jag henne sitta kvar en stund. När inget kiss kom och hon tröttnade så la jag henne på skötbödden medan jag borstade tänderna. Medan jag höll på med detta kom det kiss på skötbädden. Samma sak nyss och igår. Hon tröttnar på pottan efter en stund, men kissar ganska snabbt efter det. Väldigt irriterande. Varje gång jag ser att hon kissar säger jag "ksss" men det är inget hon verkar koppla ihop med att kissa för hon gör det inte när jag säger det. Idag behövde hon ju bevisligen kissa eftersom det kom typ en minut efter pottbesöket, men inget hände på pottan trots att jag sa "ksss". Alla andra här verkar ha sådant flyt med ec:andet så jag känner mig lite avis, även om jag förstår att alla bebisar är olika.

• linnéa001
    Dasha skrev 2015-01-30 17:47:21 följande:
    vad jag minns, så använder din dotter napp? brukar hon ha den på pottan? kanske kan hjälpa henne att slappna av?
    Hon använder oftast nappen, men efter en liten stund brukar hon tappa den eftersom hon ler eller gapar. Ibland vill hon ha tillbaka den, ibland inte.

Dottern har också börjat spänna benen och liksom ställa sig upp efter en liten stund. Ska testa att försöka få henne att slappna av lite mer och avleda när hon börjar spänna sig. Tack!

Min dotter tjuter också ibland, men jag tycker bara det är gulligt att hon testar sin röst. Alla ljud är söta tycker jag.
  • linnéa001
    bak14 skrev 2015-01-30 19:41:19 följande:

Lite sent kanske men är det ok att jag hoppa in här nu?

Självklart! Berätta gärna hur gammal din son/dotter är och lite hur det går för er. Alltid kul att höra hur andra har det. Tycker detta är en väldigt bra tråd där man får mycket tips, råd och stöttning. Alla är så trevliga.
  • linnéa001
    Bebislängt skrev 2015-02-02 14:02:30 följande:

Tack! Intressant att höra hur ni andra har det :)

Vad gör ni med era bebisar på dagarna? Kul och se om jag kan få någon inspiration. Det är rs-topp i Stockholm nu i februari så jag vill gärna inte vara ute bland så mycket folk.

Vi brukar kolla i böcker, busa, träna på mage och sjunga sånger men han får också sysselsätta sig själv i babygymet. Får lite dåligt samvete över det men känner samtidigt att jag måste få göra saker. Typ diska, gå på toa, äta lunch etc. Jag brukar ha honom i famnen men ibland behöver man ju båda händerna.

Jag tänker att han gnäller ju om han är missnöjd. :)

Är det rs-topp i Stockholm? Jag gör inget speciellt med min dotter. Hon ligger lite i sitt gym, men inte så långa stunder i taget. Sitter i mitt knä när jag sitter vid datorn en liten stund. Vissa dagar är vi på sångstund på biblioteket och vissa träffar vi kompisar till mig/oss. Promenader ibland, men inte så mycket nu när det är en massa snö. Det bästa min dotter vet är att sitta i famnen när man går omkring i lägenheten. Jag får också dåligt samvete ibland, men tänker som du, att hon väl säger till om hon är missnöjd.

Min dotter har varit lite snuvig i några dagar, men inget allvarligt. Genom att spraya koksaltlösning och lägga huvudet högt har hon sovit ganska bra.

Ec:andet går framåt. Upplever att dottern nu fattat att hon även ska kissa på pottan och t.o.m säger till ibland. Tycker bara det är svårt att veta om skriken beror på missnöje, hunger eller bajs-/kissnödighet.
  • linnéa001
    Bebislängt skrev 2015-02-01 10:13:28 följande:

Gör ni något aktivt för att försöka få bebisen att sova hela natten? När kan de börja göra det? Vi har börjat ge en halv smakportion gröt innan läggning och upptäckt att han sover väldigt bra på det. Sover ca 20-08 och vaknar en gång. Men det vore skönt att slippa den där gången. Även om jag absolut inte klagar när han sover så bra. Vilket absolut inte är varje natt. Ibland sover han till 03 och vaknar sen varannan timme.

Dasha skrev 2015-02-01 11:22:53 följande:
    samsover
    Min dotter sover ungefär samma tid (20:30-08:30) med två eller tre matpauser. Ibland bara en, om hon ätit gröt t.ex. Vi samsover, flickan ligger i sitt näst mellan mig och sin pappa, men jag tror inte hon är medveten om att vi finns precis intill henne. Har svårt att tro att samsovningen påverkar huruvida barnet sover hela nätter eller ej.

Jag tror att din son och min dotter vaknar för att de är hungriga, men man kan ju testa att försöka få dem att somna om utan att mata (buffa i rumpan t.ex.).

• linnéa001

Ni med ec-barn, hur gör ni när ni inte är hemma? Tar ni med pottan? Vet t.ex. inte hur jag ska göra om jag är i ett köpcentrum där jag ibland träffar en annan mamma. Skötrum finns, men där inne finns bara skötbord. Känner inte att jag vill hålla dottern ovanför handfatet (som är mellan skötborden) då det kanske inte är så fräscht för de andra som håller på att byta då. Dessutom är bajset lite korvigare nu när flickan får lite riktig mat och inte bara bröstmjölk så handfatet passar inte till detta. En toasits är kanske bra om man ska hälsa på mormor t.ex men i ett köpcentrum vet jag inte. Vill absolut inte tvinga henne att bajsa i blöjan.

• linnéa001
    Dasha skrev 2015-02-03 12:12:25 följande:
    jag är van att tvätta toasitsen överallt.Kräks

dottern sitter ju på toasitserna när vi är ute sen 1,5 års ålder.

annars är det smidigt att ta med pottan, fast den ska du få tvätta sen i samma handfatet bland andra mammor Obestämd

det finns pottan på bvc som vi använder när vi är där.
    Jag menade alltså att en sådan liten toasits som man sätter i den stora kanske är en bra idé att köpa och ta med. Lättare än en potta och kan användas inne i toabåsen kanske. Problemet är att i det köpcentrum där jag brukar vara så betalar man en femma för att komma in på toaletterna, som att gå igenom tunnelbanespärren. Sedan så är det små bås med toaletter och handfat utanför (skötrummet är dock gratis). Dottern måste jag ju lägga ner och klä av för att kunna sätta på toaletten och det får man ju inte riktigt plats att göra i ett litet bås.

När hon blir äldre så får kanske hennes pappa lära henne att sätta sig på toaletten som han gör. Han sitter på huk på ringen. Lärde sig det när han bodde i Japan en tid. Jag har en tratt som man kan kissa i stående som jag köpte i somras när vi var på bilsemester. Insåg att jag inte skulle kunna sitta på huk i skogen med min stora mage. 

Jag tycker också att det är äckligt att sätta mig på offentliga toasitsar, men har funderat lite på vad som egentligen kan hända. Finns det verkligen sjukdomar som smittar via toasitsen?
Svar på tråden septemberbarn 2014