septemberbarn 2014
i UK tror dem att järnberikad mat gör mer skada än nytta om barnet inte lider av järnbrist. tog ni förresten själva järntabletter under graviditeten? vad tyckte ni? gillade ni dem?
i UK tror dem att järnberikad mat gör mer skada än nytta om barnet inte lider av järnbrist. tog ni förresten själva järntabletter under graviditeten? vad tyckte ni? gillade ni dem?
Han är ff vettskrämd när man badar honom, stackarn.
Är det någon mer än jag som känner sig ensam pga föräldraledigheten? Alla mina vänner gör liksom annat, och jag flyttade tillbaka hit för ett och ett halvt år sen efter stt ha bott i Göteborg i sju år, bara att bo i en småstad med typ ett café känns.. Sådär. Jag kände mig lite ensam redan som gravid, men nu är det som att de få vänner jag har här inte ens vill ta i mig med tång. Vädret gör ju inget bättre, kan inte ens gå ut och ta en promenad för vagnen glider och trottoarerna är fulla av snö. Jaja, ville bara veta om det är en någorlunda vanlig grej.
Jag har inte bytt en bajsblöja sedan i förrgår. Inte för att dottern inte bajsat, utan för att jag lyckats pricka in det och satt henne på pottan. Jättekul! Med kissandet går det mindre bra. Sätter henne på pottan lite då och då. I morse bajsade hon och så lät jag henne sitta kvar en stund. När inget kiss kom och hon tröttnade så la jag henne på skötbödden medan jag borstade tänderna. Medan jag höll på med detta kom det kiss på skötbädden. Samma sak nyss och igår. Hon tröttnar på pottan efter en stund, men kissar ganska snabbt efter det. Väldigt irriterande. Varje gång jag ser att hon kissar säger jag "ksss" men det är inget hon verkar koppla ihop med att kissa för hon gör det inte när jag säger det. Idag behövde hon ju bevisligen kissa eftersom det kom typ en minut efter pottbesöket, men inget hände på pottan trots att jag sa "ksss". Alla andra här verkar ha sådant flyt med ec:andet så jag känner mig lite avis, även om jag förstår att alla bebisar är olika.
Lite sent kanske men är det ok att jag hoppa in här nu?
Tack! Intressant att höra hur ni andra har det :)
Vad gör ni med era bebisar på dagarna? Kul och se om jag kan få någon inspiration. Det är rs-topp i Stockholm nu i februari så jag vill gärna inte vara ute bland så mycket folk.
Vi brukar kolla i böcker, busa, träna på mage och sjunga sånger men han får också sysselsätta sig själv i babygymet. Får lite dåligt samvete över det men känner samtidigt att jag måste få göra saker. Typ diska, gå på toa, äta lunch etc. Jag brukar ha honom i famnen men ibland behöver man ju båda händerna.
Jag tänker att han gnäller ju om han är missnöjd. :)
Gör ni något aktivt för att försöka få bebisen att sova hela natten? När kan de börja göra det? Vi har börjat ge en halv smakportion gröt innan läggning och upptäckt att han sover väldigt bra på det. Sover ca 20-08 och vaknar en gång. Men det vore skönt att slippa den där gången. Även om jag absolut inte klagar när han sover så bra. Vilket absolut inte är varje natt. Ibland sover han till 03 och vaknar sen varannan timme.
Ni med ec-barn, hur gör ni när ni inte är hemma? Tar ni med pottan? Vet t.ex. inte hur jag ska göra om jag är i ett köpcentrum där jag ibland träffar en annan mamma. Skötrum finns, men där inne finns bara skötbord. Känner inte att jag vill hålla dottern ovanför handfatet (som är mellan skötborden) då det kanske inte är så fräscht för de andra som håller på att byta då. Dessutom är bajset lite korvigare nu när flickan får lite riktig mat och inte bara bröstmjölk så handfatet passar inte till detta. En toasits är kanske bra om man ska hälsa på mormor t.ex men i ett köpcentrum vet jag inte. Vill absolut inte tvinga henne att bajsa i blöjan.