Inlägg från: Bebislängt |Visa alla inlägg
  • Bebislängt

septemberbarn 2014

Emmask skrev 2015-01-16 18:55:58 följande:

Vår bebis blir 4 månader nästa vecka. Hon är helt ur gängorna. Sov tidigare hela nätter m paus för en eller två amningar. Sedan fyra nätter vaknar hon fem gånger per natt och är sur. Verkar vara gaser i magen och kamp för att fisa. Måste promenera henne lugn runt i huset. Det är som att ha en enveckors igen. Någon som känner igen sig? Jag blir helt matt.

Utvecklingsfas, tror jag. Det är vår i. Beter sig exakt som appen säger att han ska göra. Vaknat oftare på nätterna och tidigare på mornarna, är allmänt gnällig, har humörsvängningar och vill bli buren hela tiden :). Det ska gå över senast efter att bebisen är 19 veckor!
  • Bebislängt
    Emmask skrev 2015-01-16 22:58:56 följande:
    Våra är ju jämngamla och jag laddade ner appen på din rekommendation. Den både hjälper och skapar farhågor :) Skulle vilja veta hur länge detta tänkt hålla i sig för fram till 19 veckor känns helt vansinnigt. Men det är väl lite vansinne i att leva med ett litet barn. Vill kunna göra något åt det, bara.
    Jag håller med. Tycker att den hjälper för att jag lättare kan hantera att bebisen är jobbig om jag förstår varför och för att man får tips om hur man kan hjälpa bebisen genom sprången och underlätta för honom. Dessutom är det ganska skönt att hela tiden veta att det kommer ta slut. Men ibland känns tre veckor rätt övermäktigt samtidigt som man ser att nästa långa språng är på väg. Kan tänka mig att många tycker att det är skönare att inte veta alls men jag är lite av ett kontrollfreak ;)

Jag upplever dock att vår bebis bara är som värst under den veckan som har ett åskmoln över sig och bara är lite allmänt orolig och har lite problem med sömnen de andra veckorna. Och det som står i appen är ju det som är som längst, det kan ju gå över fortare :)
  • Bebislängt

Under sprången vill de ju generellt snutta oftare, har jag förstått.

Appen heter Wonder weeks och är baserad på boken Växa och upptäcka världen. :)

• Bebislängt
    Emmask skrev 2015-01-19 09:19:22 följande:

Förresten bebislängt, hur stor är er son nu? Vår vägde in på 7000 g och 61 cm nu. Född 24/9. En tung liten pjäs.

Jag tycker att jag har märkt skillnad på honom sen ett par veckor tillbaka med det har inte alls varit så farligt men förra veckan var han extremt gnällig och klängig men jag tycker att det blev bättre igen redan på fredagen och sen dess har han varit mycket lugnare så förhoppningsvis var det nåt slags kulmen och att det ebbar ut nu.

Min bebis är född 20/9 men var beräknad 25:e :) Förra veckan var han 65cm och vägde 6100g så han är rätt lång och smal haha. I morgon ska vi prova morotspuré! :))
  • Bebislängt
    Jensa85 skrev 2015-01-27 06:29:01 följande:

Fler vara barn fått ett j*kla humör nu?

Ludwig har..

Och efter att han vaknat första omgången på kvällen är han omöjlig att somna om utan tutten (han tar ej napp).. Han gråter o skriker massor, känner inte igen honom.. Förr kunde han somna om o var hur trygg som i sin säng :-/

Vår var lite så fast inte på kvällarna, när han var 17 veckor men nu är det bättre. Men han har fortfarande lite humörsvängningar och svårt att sova.
  • Bebislängt

Vår bebis har också börjat med tjut men har inte alls tänkt på att försöka få honom att sluta. Tvärtom så uppmuntrar vi det. Känns ju bara positivt att han experimenterar med sin röst :). Men vi har ju inte samma tidigare erfarenhet som er.

• Bebislängt

Gör ni något aktivt för att försöka få bebisen att sova hela natten? När kan de börja göra det? Vi har börjat ge en halv smakportion gröt innan läggning och upptäckt att han sover väldigt bra på det. Sover ca 20-08 och vaknar en gång. Men det vore skönt att slippa den där gången. Även om jag absolut inte klagar när han sover så bra. Vilket absolut inte är varje natt. Ibland sover han till 03 och vaknar sen varannan timme.

• Bebislängt
    Dasha skrev 2015-02-01 11:22:53 följande:
    samsover
    Oj, det skulle inte funka för oss. Vi har en bebis som sover bäst i egen säng. Försökte samsova i början men fick ge upp :)
  • Bebislängt

Tack! Intressant att höra hur ni andra har det :)

Vad gör ni med era bebisar på dagarna? Kul och se om jag kan få någon inspiration. Det är rs-topp i Stockholm nu i februari så jag vill gärna inte vara ute bland så mycket folk.

Vi brukar kolla i böcker, busa, träna på mage och sjunga sånger men han får också sysselsätta sig själv i babygymet. Får lite dåligt samvete över det men känner samtidigt att jag måste få göra saker. Typ diska, gå på toa, äta lunch etc. Jag brukar ha honom i famnen men ibland behöver man ju båda händerna.

Jag tänker att han gnäller ju om han är missnöjd. :)

Svar på tråden septemberbarn 2014