• Kroken

septemberbarn 2014

Svansjön skrev 2015-05-14 20:54:50 följande:

Har ni köpt bilstol 2?

Vad blev det?

Vi bytte stol för 1,5 månad sen ungefär. Det blev en Axkid minikid. Bra huvudstad och suverän inställning av bilstolens bälte. Dessutom har den ett nytt sätt att sättas fast i bilen på som gör att den sitter som berget. Sen föll valet också på den eftersom den är lång i ryggen så barnet kan sitta bakåtvänt länge.
  • Kroken
    Emissima skrev 2015-05-14 22:36:52 följande:

Vår son var planerad till September men föddes i slutet av augusti-men jag hakar på ändå.

Undrar hur ni mammor har mått efter förlossning. Jag haft så kämpigt fysiskt (ischias o brännsmärtor i låren + ont i ryggen o foglossning) men börjar komma på rätt köl tror jag. Ngn mer som haft en tuff postpartumtid?

Min dotter föddes också i augusti men var planerad i september.

Jag fick en depression efter förlossningen. Det är bättre nu men det är kämpigt mellan varven. Men nu överväger iallafall bra stunder istället för dåliga.

Rent kroppsligt har jag problem med en nerv i höger ben. Det ilar, värker osv, startar strax vanför höften och går ner i foten. Blir värre när jag sitter eller står och belastar. Kan inte heller sitta skräddare med det benet.
  • Kroken
    Dasha skrev 2015-05-19 09:30:50 följande:

vår bvc-sköterska har erbjudit oss att ta mässlingsvaccinet nu (snart), istället för vid 1,5 år, pga att vi ska resa på sommaren.

det är inget mässlingsuttbrott i Ryssland, men vi ska flyga genom Amsterdam.

jag tackade ja med tungt hjärta: har läst för mycket om det där mässlingsvaccinet, att om barn (särskillt under ett år) vaccineras, då kan de bli plötsligt autistiska

antar att det handlar om att hjärnan blir inflammerad eller nåt sånt... de allra flesta klarar av det, och om någon blir sjuk - då förnekar vården att vaccinet har orsakat detta

och tänker också på att han ska även få tbc-vaccin snart... så många tunga vacciner på så kort period... det sliter ju på immunförsvaret....

mannen tycker att det är bara toppen med vaccinationer  . han är väldigt okritisk till allt som rekommenderas av myndigheter.

ska någon mer här ta mässlingsvaccinet snart?

När min äldsta, nu 16 år, var liten så var det då det var som mest liv om detta med mässlingsvaccinet (MPR hette det då, nu MMR). Det kom larm om att det kunde göra barn autistiska, några gick ut i media om att deras barn blivit det osv. Sen har det ju framkommit att den läkaren (eller vad han nu var, kanske professor eller forskare) som spred detta ljög. Det finns artiklar om det på nätet. Och vad gäller vaccin så kan man aldrig veta. Jag tror att de vaccin som är beprövade och funnits en längre period är så säkra det går. Sen finns det klart barn som reagerar på sämsta tänkbara sätt på vaccin, vilket det än är. De barn som blev autistiska, och som föräldrarna hävdar är av mässlingsvaccinet, kanske hade blivit det ändå? Det kanske bara var ett sammanträffande att det började märkas i samma veva? Vad jag förstått så är det oftast i den åldern man börjar se tydliga avvikelser om barnet är autistikt.

Med mitt äldsta barn valde jag, pga detta larm om autism, att vänta med mässlingsvaccinet tills hon var 5 år. Samma med andra barnet. Tredje barnet fick det ytterligare lite senare men det var för att vaccinet är baserat på ägg och han var allergisk mot ägg.
  • Kroken
    linnéa001 skrev 2015-06-08 13:41:47 följande:

Hur går det för er? Det går väl rätt bra här hos oss. Tycker bara det är så jobbigt med maten just nu. Jag vet att barn måste få kladda och leka men det blir så kladdigt! Hon vill ha en egen sked dottern, men mest bara viftar hon med den så maten flyger. Eller plockar bort maten från den med fingrarna och stoppar in en tom sked i munnen. Funkar att mata henne en liten stund men sedan så kniper hon ihop munnen. Tycker att hon äter lite mindre nu även om det säkert inte är någon fara, barn här i väst svälter väl knappast. Hon älskar "klämmisar" och vill gärna klämma själv. Då händer det också att det flyger iväg. 

Sömnen är rätt ok. Hon vill dock inte somna utan sparkar med benen och viftar med armarna i typ en halvtimme tills hon somnar. Man ser ju att hon är trött och vet att om hon bara slappnade av och blundade så skulle hon somna. På dagarna går det lite bättre, speciellt om man sjunger för då slappnar hon av.

Låter som en typisk 8-9 månaders bebis

Här är det lika med sömnen ungefär. Hon kämpar emot och det tar längre tid att söva henne. På dagen sover hon bra när hon får sova hemma i sängen. Då kan hon sova 2-3 timmar på förmiddagen och så en timme till på eftermiddagen. När hon lagt sig för natten så sover hon bra fram till 23 ungefär (somnar 19.30-20) sen är det typ kaos resten av natten. Nä inte riktigt, men hon vaknar ofta!! Går upp för dagen mellan 6 och 7.

Maten är fortfarande ingen hit tycker min bebis. Det hon gillar är välling, frukt (puré eller bitar), brödbitar, gurka, jordgubbar och majskrokar. Så det är mest bröstmjölk här fortfarande. Och hon får nog inte i sig tillräckligt på dagen för att stå sig på natten, det är väl därför hon vaknar så ofta. Bara hon åt mer på dagen så skulle nog natten bli bättre men inte lätt att få någon, som inte vill, att äta. Och det hon gillar äter hon väldigt lite av. T.ex. välling, det gillar hon. Men hon dricker en deciliter, sen är det stopp. Men hon är ju inte mätt för sen ammar jag henne direkt efter och hon äter bra då. Hon får välling till natten för att få lite extra i magen och det gör att hon iallafall sover 3-4 timmar innan hon vaknar. Jaja, det löser sig väl med tiden
  • Kroken

Just det, här har det kommit flera nya tänder de senaste veckorna. Nu är nummer 6 och 7 på gång. Förra veckan kom det fram tre nya på samma gång. Det är också en orsak till att det varit lite extra gnälligt och jobbigt på nätterna.

• Kroken
    Bebislängt skrev 2015-06-08 22:13:05 följande:

Här är nätterna också fortfarande kaos efter kl23. Men nattningarna går relativt smidigt och tar oftast inte mer än tio minuter. Vi håller på och introducerar välling nu. Mest för att slippa gröten på kvällen eftersom det liksom blir ett mål för mycket med både middag, gröt och sen ersättning vid läggdags. Vi tänker försöka sluta med nattmatningen snart men när ska man ens orka det?

I övrigt har jag ett supercharmig bebis. Och han vet om det! Busig också så klart. Jag tycker att han har förändrats så otroligt mycket den senaste månaden. Han har liksom blivit mycket mer medveten och kommunikativ. Underbart! Han kryper sen någon månad tillbaka och har nu börjat dra sig upp och gå mot möbler, jag får ju en smärre hjärnblödning en gång i timmen.

Han har gått från att vara nöjd med puréer till att bara vilja äta bitar. Dock inte puréer med bitar. Det är verkligen en utmaning att komma på lunch och middag till honom så att det inte bara blir typ kokt potatis. Förslag mottages tacksamt :) Nu tycker dessutom vår bvc-sköterska att vi ska sluta ge ersättning på dagarna när han ska sova och ge mellanmål istället. Känns som att man inte kommer göra annat än laga mat och mata bebis...

Ni som har flera barn, är det vanligt att de är stökiga på nätterna runt den här tiden? När brukar det avta? Saknar att sova, hehe.

Vid 8-9 månader (+- någon månad) så sägs det att barnet blir orolig med sömnen och även maten kan krångla. Och på mina barn har det stämt mer eller mindre. Något barn har visat det tydligt medan det inte ens har märkts på ett annat barn.
  • Kroken
    replica skrev 2015-06-08 23:28:56 följande:

Här går det bra med :)

Lilleman upptäckte att man kan vända sig från rygg till mage häromkvällen, så nu är kvällsnattningarna kaotiska. Är ju bra mycket roligare att hålla på att snurra, vända, sparka, skratta och stimma än att sova - trots att man är trött

Somnar dock oftast mellan 20-22, sover sedan till ca 5-7.00 med 1-3 nattmål (ammas)..

Har gått från att enbart äta bitar till att numera bara bli matad, små bitar av bröd går bra för att träna pincettgreppet.. Är dock väldigt kinkig med maten, uppe i ca 2-3msk gröt på morgonen och 2-3msk lunch med frukt till bägge målen.. Har fortfarande problem med bajseriet, blivit ordinerade lactulos dagligen och resulax vid behov.. Hoppas det blir bättre!

Kryper inte än, men ställer sig på alla fyra och gungar, ålar bakåt (ofrivilligt) och snurrar på stället..

Vad "skönt" att höra att det finns fler som är kinkiga med maten! Det är lika här, förutom med maten. Hon vägrar äta det mesta oavsett om det är puré eller bitar. Vet inte riktigt hur vi ska gå vidare, ska kolla med BVC på 10-månaders kollen om någon vecka. Inser ju att det bara är att avvakta och invänta henne men det är lite frustrerande att hon inte vill äta. Och så börjar det ju komma kommentarer och åsikter om att hon ammas så mycket, hon som är så stor. Som tur är skiter jag i det!

Min lilla tjej är även lika som din pojke motoriskt, hon gör exakt det du beskriver här
  • Kroken
    Dasha skrev 2015-06-18 22:17:54 följande:

linnea, tack för svaret!

vi har precis haft en hemsk bilresa.

det är så illa att bebisen vägrar att somna i bilen

jag har aldrig upplevt det med dottern, hon sov max 5 min efter bilens avfärd.

vi åker bil ganska sällan: använder kollektivtrafik, går med vagnen eller cyklar.

åker bara ill svärföräldrarna.

runt jul var bebisen vaken 1 timme av resans 2 timmar, både dit och tillbaka.

runt påsk var bebisen vaken hela resan tillbaka, gallskrek i två timmar, trots många stopp med amning osv.

idag var bebisen vaken i en timme, men jag har kommit på ett knep: ammade honom när han satt i bilstolen.för det finns väl inget lag som säger att man måste vara fastspänd i baksätet?

jag bara lutade mig fram och ammade, så sonen somnade till slut.

min 5åring var förskräckt, svärfar sur och mannen sa att det inte var en bra idé.

men vad ska man göra!!!??? det är ju värsta tortyren, en bebis som galskriker i två timmar. tortyr för både bebisen och alla andra i bilen. 

somnar era bebisar i bilen? vi har tom försökt med nappar (inte för första gången heller), men har bara biter i dem.

Jo det är lag på att alla som färdas i bilen måste vara fastspända. Lagen för att vara fastspänd i baksätet har funnits sen slutet på 80-talet. Även om barnet skriker så skulle jag aldrig ta av mig bältet under färdens gång. Jag förstår att det är frustrerande med en bebis som gallskriker, men tänk på konsekvenserna. Skulle ni bli stoppade så blir det böter. Och den största risken är att om ni krockar, och du sitter utan bälte, så är du som en elefant i tyngd som far runt i bilen.
  • Kroken
    Dasha skrev 2015-06-19 11:08:56 följande:

oj, jag hade ingen aning!

jag har frågat att visst finns det ingen lag på att sitta fastspänd i baksätet, och de sa inget. de kanske hörde inte för att bebisen skrek?

sjäv har jag inget körkort, så jag vet ju inte. trodde det var bara för säkerhets skull.

i ryssland finnd det inget lag på det  alla fall. jag visste inte ens att det kan finnas bälte i baksätet tills jag kom till sverige för 7 år sedan. man kan inte ens hitta bälterna i bilar på baksätet i ryssland: de är instoppade bakom sitsen för att ingen behöver dem ändå

vi får nog ta tåget nästa gång, i alla fall jag med bebisen, så jag kan ha honom i knät, amma vid behov osv.

Tåg låter som en bra idé
  • Kroken
    Bebislängt skrev 2015-06-20 11:14:23 följande:

Här verkar det som att seperationsfasen har nåt sin kulmen. Jag bär och bär och bär och bebisen är arg och gnällig och sover knappt nåt alls på nätterna trots att han ligger klistrad mot mig. Och vägrar äta..

När jag googlar verkar den här fasen hålla på allt från två veckor till två ÅR. Vad har ni för erfarenheter? Bärandet är ok, jag har accepterat att inget blir gjort här hemma. Men sömnen, jag går under snart.

Här är nog (peppar, peppar, ta i trä) separationsfasen på väg över. Men vi har haft det som ni har det så jag vet att det är superjobbigt. Dottern har ju iof alltid sovit lite dåligt och mat har hon ju aldrig kommit igång med riktigt. Men en period så sov hon fruktansvärt illa och hon var kinkig med "maten" dvs amningen. Sen hon var ca.7 mån har hon vägrat att gå till nån annan än mig, pappan och syskonen. Nu verkar det som att det börjar släppa. Mormor har fått hålla henne en stund utan att hon blev livrädd och hon vaknar inte med 1/2-1 timmes mellanrum nätterna igenom. Maten verkar också komma igång nu, väldigt långsamt dock.

Ingen av mina andra tre barn har haft sån här "svår" separationsfas. På sin höjd har de varit lite kinkiga med maten och ev. sovit lite sämre men inget som jag stört mig på så mycket.
Svar på tråden septemberbarn 2014