Inlägg från: linnéa001 |Visa alla inlägg
  • linnéa001

septemberbarn 2014

replica skrev 2015-02-09 19:57:05 följande:
    Har en bekant som blev gravid på nytt när bebis var 2 månader gammal, om de kan fixa den ålderskillnaden så bör väl en annan fixa 2 år Tungan uteSkrattande
    De kom igång snabbt :)

Hua, jag är magsjuk. Spydde natten till idag och magen åker berg och dalbana känns det som. Bara att hålla tummarna för att lillan inte blir sjuk. Hoppas också att hon orkar roa sig själv en del fram till att hennes pappa kommer hem från jobbet om två timmar för att ta hand om henne.
  • linnéa001
    Dasha skrev 2015-02-10 10:29:33 följande:
    Krya på dig!

när min dotter hade magsjuka (för 2 månader sedan), fick inte bebisen det, trots att systern sov i samma säng med mig och bebisen (hon kommer dit runt kl. 6 varje morgon). Jag tror att magsjuka är just den sjukdom som amning skyddar bäst mot.
    anars så tipsar 1177 att sprita händerna ofta
    Tack så mycket! Idag mår jag bra, men igår levde jag på banan och dotterns havregröt från 4 månader. Tror inte det var magsjuka utan en liten släng av matförgiftning. Varken killen eller dottern blev sjuk.

Nu sitter jag och kollar på förskolor. Känns hopplöst svårt att välja och lite konstigt att göra det redan nu. Vem vet om vi ens kommer att bo kvar i denna stadsdel om ett år.
  • linnéa001
    Bebislängt skrev 2015-02-12 08:13:10 följande:
    Det där med förskola känner jag också är ett problem. Vi letar nytt boende eftersom vi bor i en etta och vi kommer troligtvis inte hitta nåt i Stockholms innerstad så vi har ju ingen aning om var vi hamnar.
    Vi bor också i innerstan, på Söder. Vi har en tvåa som väl är, men ska köpa en trea någon gång. Jag funderar på hur långa köerna är egentligen, om det är viktigt att ställa barnet i kö redan nu eller om man utan större problem kan få plats på sitt första- eller andrahandsval även om barnet "bara" stått i kö från åtta månader t.ex. Väntar man dessutom till augusti 2016 är det kanske inga större svårigheter med att få plats, men jag hittar ingen information om detta på Stockholms stads hemsida.
  • linnéa001
    Bebislängt skrev 2015-02-12 10:40:10 följande:
    Vad jag har fattat det som är det jättesvårt att få plats. Men man har ju platsgaranti så någonstans hamnar ju barnet.

Här kan man ställa barnet i kö från 6 månader och de rekommenderar ju att man gör det. Men jag känner ju lite att jag verkligen inte hoppas att vi bor kvar här då. Vi har dessutom en hyresrätt som vi vill byta så vi kan ju liksom inte veta var vi hamnar. Får vi tag på en trea som vill byta spelar det ingen roll om den ligger i Bromma eller Hägersten liksom. Och vi lär ju inte hitta nåt inom 1,5 månad heller...
    Jo platsgaranti är det, men man ju få plats var som helst då. Det är väl ganska självklart att man vill ha i närheten av hemmet. Tänk om vi skulle få plats på Kungsholmen t.ex, snacka om opraktiskt. Kanske skulle man ställa dottern i kö till några privata också där man inte använder kommunala förskolekön. Bara för säkerhets skull.

Som tur är så har vi inte mycket lån kvar på denna lägenhet så säljer vi den behöver vi inte låna mycket för att kunna köpa en trea. Vi kan nog stanna kvar på Söder så som killen vill (jag bryr mig inte så mycket, gillar förorten) även om treorna är snordyra. Att hitta en större hyresrätt inom 1,5 månad låter ganska omöjligt tyvärr. Jag har vänner som bor i de ganska nya husen vid Telefonplan, jättefina hyresrätter. Kanske något att kolla på.
    Dasha skrev 2015-02-12 09:31:56 följande:

hur gör ni i stockholm?

i gbg får man inte ens ansöka till förskolan förran barnet ät 1 år.

jag började kolla runt ett par månader innan vi skulle ansöka, och det räckte.

Ansöka får man nog inte göra förrän vid ett år i Stockholm heller, men man kan ställa barnet i kö från sex månader. Bebeislängt skriver att det är svårt att få plats så vi ska nog satsa på att ställa dottern i kö vid sex månader.

• linnéa001
    replica skrev 2015-02-12 21:21:33 följande:

Här får man ställa sig i kö tidigast 4 månader innan man vill ha en plats, så vi behöver inte fundera över förskola än (tack o lov, har redan ångest för att börja jobba i augustiObestämd)

Låter jobbigt att ha ångest för att jobba. Varför känner du så? Jag ska börja jobba en dag i veckan i slutet på mars och sedan öka till två dagar i veckan efter en eller två månader.
  • linnéa001
    replica skrev 2015-02-12 22:43:17 följande:
    Hade velat vara hemma med sonen så länge som möjligt, men av ekonomiska skäl så måste han börja i januari 2016.. Vilket känns alldeles för tidigt för oss..För mig känns det fel att lämna honom hos andra den större delen av hans vakentid när han är så pass liten.. Svårt att förklara men jaa Tungan ute..

Och då jag arbetar som pedagog så "måste" jag börja jobba vid terminsstart dvs. antingen i augusti eller januari - annars får vi inte ut någon vikarie för mig.. Det ultimata hade varit att han hade fått börja i augusti 2016 tycker jag.. Men nu är det som det är..
    Jag förstår att du inte vill att han ska börja på förskola förrän augusti 2016, men du behöver inte ha ångest för att jobba tycker jag, pojken ska väl vara med sin pappa? Det blir säkert kalasbra. Dock är känslor inte så rationella så jag kan ändå förstå att du känner som du gör.

Vi har inte ens bestämt hur länge vi ska vara hemma. Vi har båda jobb som täcker upp så vi kan få ut 90% av lönen så jag tar inte ut så många dagar just nu. Känns det ok med inskolning i januari nästa år så gör vi kanske så, men augusti 2016 vore kanske det bästa.
  • linnéa001
    Mrs West skrev 2015-02-13 13:28:00 följande:

Märkligt att det är så olika regler. I Halmstad får man sätta barnet i kö när det är nyfött. William står redan i kö till 2 förskolor och 3 skolor. Vi har dock syskonförtur till en privat förskola och skola som är kanon.

Han kommer att skolas in aug 16. Jag börjar jobba jan 16 då är min man ledig och från apr 16 tar våra föräldrar ledigheten. Det blir nog bra tror jag.

I Stockholm får man ställa barnet i kö tidigare än sex månader, men kötiden börjar räknas vid sex månader. Så ställer jag dottern i kö nu vid fem månader har hon vid sju månader ändå bara en månads kötid. Kö till kommunal skola vet jag inte hur det fungerar då vi helst vill ha dottern i Tyska skolan. Skulle hon inte få plats där så spelar det ingen roll i vilken kommunal hon hamnar, bara det är hyfsat nära. 
    Dasha skrev 2015-02-13 21:21:41 följande:

ni som bor i stockholm och ska sätta in barnet i kö när barnet är 6 månader: hur är det med plats garanti? kommunen ska ju hitta en plats till er inom 4 mån, och då får väl barnet antingen börja på förskolan, eller nollställs köplatsden för er, eller hur funkar det?

Jag tror att man får behålla sin köplats om man inte får den förskola man vill, men jag har inte orkat läsa på så mycket. Det finns otroligt många förskolor där vi bor så jag tror att det ska ordna sig. Kommer även att köa till några som man inte kan köa till via kommunala kön.
  • linnéa001
    Svansjön skrev 2015-02-13 21:24:41 följande:

Hur många dagar FP tar ni ut per vecka nu?

Jag tar tre, men jag har föräldraersättning från jobbet. Jag vet inte hur ni andra gör, men vi har delad ekonomi. Dock betalar killen ränta på lånet så jag bor jättebilligt.
    Dasha skrev 2015-02-13 21:21:41 följande:

jag är också pedagog... fick alldelles nyss ett telefonsamtal från rektorn att skolan gick i konkurs och från september är jag arbetslös, precis somm alla andra inklusive rektor. och jag har ju precis fått löneförhöjning... då är det kanske smartare för oss att ochså få ett barn till inom 1år 9 mån... tänker och tänker och tänker och tänker...blir galen på att väga upp positivt mot negativt... gjorde en lista men ändå pendlar mellan "vill ha ett barn till, vill bli gravid nu" - och "vill inte ha så liten ålderskillnad mellan barnen". Obestämd

Nej, vad tråkigt! Ni gör så klart som ni vill, men att "skaffa" barn så tätt inpå bara för att det är ekonomiskt, är det så bra? Du vill väl inte det egentligen? Sedan är det ändå kanske bra att planera för att ni inte får ett till barn för det finns ju inga garantier för att det blir ett till även om man försöker. 

Rent spontant känns det som att en pedagog borde kunna få jobb, men det är kanske jag som inbillar mig.

• linnéa001

Har någon erfarenhet av Reggio Emilia? Många privata förskolor här omkring har den pedagogiken eller är inspirerade av det. Har läst en del, men kan inte bestämma mig (oss) för om det verkar bra eller inte. Börjar få lite ångest över det här med förskola, det finns vansinnigt många att välja bland!

• linnéa001
    Kroken skrev 2015-02-18 13:00:32 följande:
    Den förskolan jag arbetar på är Reggio Emilia-inspirerad. Jag tycker att pedagogiken är bra och barnen får använda sig av fantasin och konstruera själv inställt för att ges "färdiga" saker att leka med. Vår förskola är ju inte en ren reggio emilia, men googla lite (tror jag nog du redan gjort ) så hittar du lite mer att läsa
    Tack för infon! Visst har jag googlat men det är ändå svårt att föreställa sig vad det innebär i praktiken. Det är nog bara att göra lite besök så får vi se hur det verkar.

Låter jobbigt med utvecklingsfasen. Tror min dotter är på gång in i en sådan också. Hon närmar sig åskmolnsveckorna i appen wonder weeks och jag tycker hon blivit lite jobbigare. Gnälligare och lite mindre självständig.Tidigare roade hon sig själv i sitt gym eller babysitter en liten stund i alla fall men nu hinner jag knappt börja äta innan hon börjar gnälla.
Svar på tråden septemberbarn 2014