Bebislängt skrev 2015-02-12 10:40:10 följande:
Vad jag har fattat det som är det jättesvårt att få plats. Men man har ju platsgaranti så någonstans hamnar ju barnet.
Här kan man ställa barnet i kö från 6 månader och de rekommenderar ju att man gör det. Men jag känner ju lite att jag verkligen inte hoppas att vi bor kvar här då. Vi har dessutom en hyresrätt som vi vill byta så vi kan ju liksom inte veta var vi hamnar. Får vi tag på en trea som vill byta spelar det ingen roll om den ligger i Bromma eller Hägersten liksom. Och vi lär ju inte hitta nåt inom 1,5 månad heller...
Jo platsgaranti är det, men man ju få plats var som helst då. Det är väl ganska självklart att man vill ha i närheten av hemmet. Tänk om vi skulle få plats på Kungsholmen t.ex, snacka om opraktiskt. Kanske skulle man ställa dottern i kö till några privata också där man inte använder kommunala förskolekön. Bara för säkerhets skull.
Som tur är så har vi inte mycket lån kvar på denna lägenhet så säljer vi den behöver vi inte låna mycket för att kunna köpa en trea. Vi kan nog stanna kvar på Söder så som killen vill (jag bryr mig inte så mycket, gillar förorten) även om treorna är snordyra. Att hitta en större hyresrätt inom 1,5 månad låter ganska omöjligt tyvärr. Jag har vänner som bor i de ganska nya husen vid Telefonplan, jättefina hyresrätter. Kanske något att kolla på.
Dasha skrev 2015-02-12 09:31:56 följande:
hur gör ni i stockholm?
i gbg får man inte ens ansöka till förskolan förran barnet ät 1 år.
jag började kolla runt ett par månader innan vi skulle ansöka, och det räckte.
Ansöka får man nog inte göra förrän vid ett år i Stockholm heller, men man kan ställa barnet i kö från sex månader. Bebeislängt skriver att det är svårt att få plats så vi ska nog satsa på att ställa dottern i kö vid sex månader.