Inlägg från: Bebislängt |Visa alla inlägg
  • Bebislängt

septemberbarn 2014

Kroken skrev 2015-02-23 11:09:40 följande:
    Det där med separationsångest känner jag igen!! Tilde börjar gnälla så fort nån annan än jag eller pappa håller i henne. Syrrorna går också bra men sen är det stopp. Tar nån annan henne tittar hon storögt, sen börjar hon "gråtgnälla" för att visa att det här tycker hon inte är ok. Tar jag inte henne då så börjar hon storgråta. Sen när hon kommer till mig så vänder hon på huvudet mot personen hon nyss var hos och skrattar smile1.gif Lite synd om farmor och mormor som gärna vill hålla och gosa men det vill inte Tilde smile1.gif
    Min börjar gallskrika och när han är i min famn tittar han på den andra personen och plutar med underläppen och kanske börjar gråta igen om de tittar på honom. Antar att det är en kombination med blyghet. Tyvärr är han ju så söt när han gör så att man börjar skratta, haha.

Däremot så kan det gå bra att sitta i någon annans knä efter en stund, så länge han ser mig eller pappan.
  • Bebislängt

Oj, jag har inte min fastspänd än, men han är ju inte så superrörlig än.

Vi har bytt till sittdel och det är så skönt! Nu behöver vi inte passa in att han ska sova så fort vi ska någonstans. Han älskar att sitta och titta. Sen går vår vagn att fälla bak helt så det är bara att fälla ner om han blir trött.

Precis när han började sova hela nätter så gick han in i ny utvecklingsfas och vaknar heeeela tiden och sover superoroligt.... Har försökt få honom att sova i vår säng för jag tänkte att han skulle bli lugnare av det men då sov han ju inte alls istället.

• Bebislängt
    Dasha skrev 2015-02-25 23:13:06 följande:
    tack! det gick bra smile1.gif

ni vars barn äter hela portioner 1-2 ggr om dagen: har ni börjat ge dem vatten?
    Vi har det, i pipmugg. Han tycker både att det är gott och kul :D
  • Bebislängt

Välling verkar en del vara tvärtemot medan andra tycker att det är superbra. Jag vet inte om jag ska börja med det eller inte. Har inte riktigt förstått varken för- eller nackdelarna.

Just nu får vår bebis gröt vid halv sju, sju och sen pyjamas, vaggvisa, ersättning och i säng och lite ersättning i sängen och sover vid halv åtta, åtta. Tänker att man isåfall ju byter ut både gröten och ersättningen mot välling men då känns ju det mindre nyttigt på något vis?

• Bebislängt
    linnéa001 skrev 2015-03-03 08:55:53 följande:

Min dotter gillade Sempers havregröt från 4 månader. Dock har vi ett litet grötuppehåll just nu.

Ni som ger era barn mat och/eller gröt, "hinner" ni få i dem alla måltider? Min dotter sover oftast sin sista lur fram till 17 och om hon får middag, alltså riktig mat, efter det så vill hon inte ha gröt innan läggdags (vid 19:30). Tror inte att hon orkar helt enkelt för om jag hoppar över middagen och bara ammar vid 17 så äter hon gröt. Hon är sällan vaken längre än två timmar i sträck så det känns liksom inte som att hon hinner äta alla måltid. Oftast äter hon banan + amning som mellanmål på förmiddagen och sedan bara amning resten av dagen. Så ger jag riktig mat (ca 1 dl mosad potatis, morot, jordärtskocka, broccoli) vid 18:45 och ammar vid 19:30. Sedan somnar hon.

Samma sak här. Dessutom får han ersättning när han vaknar på morgonen vilket ju gör att han inte är så sugen på gröt sen. För oss blir det lunch vid tolv och då får han någon matig puré och fruktig puré i efterrätt. På eftermiddagen innan sista vilan brukar jag försöka få i honom Katrinplommonpuré. Sen brukar han också sova till halv fem, fem och då brukar jag bara ge ersättning så han orkar med gröten vid sju. Jag tänker att jag utökar måltiderna sen när hans sömnbehov på dagarna har blivit mindre.

Min bebis har också slutat kräkas så mycket sen vi började med mer fast föda så nu hoppas jag att han ska komma ikapp sin viktkurva snart :)
  • Bebislängt
    Mrs West skrev 2015-03-04 20:53:42 följande:

Dasha, märkligt BVC! 7300kg är väl en helt ok vikt?

Kör på din instinkt!

Han väger mer än vår bebis som är längre och till oss har BVC inte sagt nåt.
  • Bebislängt

Jag brukar låta min bebis kolla på barnmusikvideos på youtube. Han sitter i mitt knä, typ det enda sättet att få honom att sitta nöjd och stilla en stund så man får gosa lite :D

• Bebislängt
    Kroken skrev 2015-03-06 13:49:50 följande:
    Min lilla är helt såld på Babblarna! Hon älskar den som heter första sången (tror jag). Vi använder det materialet på jobbet och det är väldigt populärt hos barnen smile1.gif
    Min med! :D
  • Bebislängt

Det kommer ju nya studier som säger olika saker hela tiden. Fram till nyligen skulle barn inte se på tv alls men nu har det kommit en studie som visar att en timmes tv-tittande per dag (gäller inte bebisar såklart) faktiskt ökar empatin hos barn.

Min bebis sover för övrigt jättebra oftast ;)

• Bebislängt

Alltså jag måste väl inflika att jag inte direkt heller sätter bebisen framför teven flera timmar per dag men vi brukar kolla på ett par videos nästan varje dag. Men ibland sätter jag bebisen vänd från teven så sjunger vi bara och dansar till musiken. Eller han sjunger ju inte.

Men måste även erkänna att det har hänt att jag har satt på teven ett par gånger bara för att hinna få i mig lunch nu när bebisen har haft en extremt klängig period och bara teven har funkat som avledning :/

Svar på tråden septemberbarn 2014