• Kroken

septemberbarn 2014

Mrs West skrev 2015-07-27 20:48:17 följande:

Har alla semester?! ;)

Min lille kille är nu snart 10 mån och jag har en liten fundering...

Hans storasyster som är 4 tar ibland saker av honom som hon är rädd om. Han kan då bli jättearg och antingen skrika eller bita henne. Ibland jagar han henne också, då kryper han efter henne med munnen öppen för att han vill bitas.

Gör era också så här?

Jag har också en liten huggorm här hemma. Hon biter inte när hon är arg men typ "bara för att". Tror det har med nya tänder att göra, för hon biter mer när nya tänder är på G. Men hon kan försöka bita t.ex. storebror när hon inte får ta kontrollen till Ps3 eller inte får ta hans glasögon. Och mig kan hon nafsa i axeln ibland när jag bär henne och hon ligger mot axeln. Hon har en snuttefilt som hon pular in i munnen när hon ska sova och tuggar/biter på. Så att hon biter mig i axeln och tröjan har nog med att göra att hon är lite trött och snutten inte finns till hands. Däremot så kan hon få för sig att hon ska ha min arm när vi sitter vid matbordet. Då drar hon den till sig och sen tittar hon finurligt och busigt runt omkring på alla som sitter där och sen biter hon mig i armen. Det har blivit som en lek för henne eftersom syskonen skrattar (jag har sagt att de inte får men svårt när hon ser så rolig ut och busig). Jag säger nej, inte bitas när hon biter och hoppas väl att det ger resultat i sinomtid.
  • Kroken
    Emmask skrev 2015-07-29 13:46:53 följande:

Grattis till tio månader! Vår är också tio månader nu. Mina föräldrar pratar ofta om att de vill ge henne sött, men vi har bestämt att dra ut på det så länge som möjligt. Hon har ju inget behov av sött, och det ger ju inget positivt rent näringsmässigt, så vi ser ingen anledning att ge henne det. Det vore bara för vår skull vi skulle ge henne, för att vi skulle få se hennes reaktioner. Men hennes kusin som är ett år äldre går alltid massor med sött vid efterrätter, för mycket i min mening, så det kan bli svårt att undvika på middagarna med familjen. 

Vi är också återhållsamma med sött, dottern har inte fått smaka nåt än. Elelr jo, lite mariekex har hon fått smaka. Men min svärmor säger varenda gång vi ses och fikar "klart du vill ha en bulle istället eller kaka". Både min man och jag säger nej, hon ska inte ha nåt. Nu är ju vår dotter väldigt kinkig med vad hon stoppar i munnen. Och då säger svärmor samma sak, att "inte vill du äta det där, du vill väll ha en bulle istället". Och nu när ett årsdagen närmar sig i slutet av augusti så var svärmor tvärsäker på att dottern skulle få en egen bakelse att kladda med. Min man sa tvärt nej och då blev hon tyst. Känner precis som du att det inte finns nån anledning till att ge sött i onödan. Om det ingår lite socker i mat m.m tycker jag inte är nån fara, men att ge henne glass eller godis, kakor m.m känns onödigt. Nu tänker jag att när hon fyller år ska hon få smaka muffins med vispad grädde. Fast det är ju inte säkert det faller den här kinkblåsan i smaken.

Ett tips på glass till bebisen förresten. Jag har sånna där behållare som man kan frysa in egen isglass i. Jag tog en burk fryktyoghurt från Semper, blandade i en halv dl grädde kanske, sen hällde jag upp det i behållarna (det räckte till tre stycken).
  • Kroken
    Bebislängt skrev 2015-07-29 19:06:31 följande:

Apropå socker, hur noga är ni med salt? Tycker att det är svårt att hitta bröd och smör utan salt. Och pålägg också. Det känns som om min bebis får i sig salt även om man försöker vara restriktiv.

Bebisen har fått smaka glass en gång men annars håller vi oss till frukt när han ska få sött. Smörgåsrånen är nog onyttiga nog :P

Från ett år är ju salt ok i mindre mängd så jag tycker nog att de vid den här åldern kan få lite mat med salt. Inga mängder då förstås. Men som här hemma, Tilde får smaka pasta som kokat i saltat vatten ibland och hon får Bregott normalsaltat och köpebröd som innehåller lite salt.
  • Kroken
    Emma90 skrev 2015-08-07 21:15:44 följande:

Är det någon här som planerar syskon till våra små, eller har syskon påväg? :)

Vi plussade för 2 dagar sedan, men känns för bra för att vara sant. Känner inte av något så det är svårt att förstå och ta in. Men om allt går vägen ska vår lilla J bli storebror i april :)

Här har vi ju tre äldre syskon redan och nu är det stopp! Jag är 36 år fyllda nu så jag känner att det jag gjort mitt, fick mitt första barn när jag var 20 så jag har ju spritt ut dom lite. Dock så stänger jag inte dörren helt. Skulle jag, mot all förmodan, bli gravid igen så skulle det barnet vara välkommet.
  • Kroken

Ang. säkerhet så har vi grind till trappen nere. På ovanvåningen har vi ingen men vi är aldrig där uppe annat än när vi sover. Ev. skaffar vi en grind senare dit. Sen har vi två grindar till köket. En i ingången från hallen och en ut till grovingången. Då kan jag stänga in oss där när jag lagar mat för annars så sticker hon utom synhåll på nolltid. Och så kan jag stänga ute henne från köket när vi är i vardagsrummet. Ska även skaffa ett galler att ha runt kaminen sen till hösten när vi ska börja elda i den. Sen är tv:n "ajaj". Har en låg tv-bänk nu men ska byta till en högre så hon inte når. Och skåpet med tv-spel är också "ajaj". Men är inte dörren dit stängd så kryper hon fram och stänger den själv Annars har vi inte plockat undan nåt eller så.

Annars har vi en liten tjej som verkar drömma mycket nu och sover väldigt oroligt sen några veckor tillbaka. Vaknar, skriker, kastar sig i sängen, rullar och far runt. Vissa nätter är värre än andra och då blir det inte mycket sömn för nån av oss. På dagen sover hon en gång mellan ca. 11.30-14. Hon ändrade sovtid på dagen från en dag till en annan. Helt plötsligt en dag gick det inte att få henne att sova på förmiddagen så sen dess sover hon en gång mitt på dagen bara.

Mat äter hon fortfarande inget. Eller hon petar ju i sig lite smått men det finns inga säkra kort förutom brödbitar, majs, majspuffar/majsringar/majskrokar, gurka, hallon och jordgubbar. Nån gång har hon stoppat i sig broccoli och kyckling t.ex. men vid annat tillfälle har hon ratat det. Puréer hatar hon om det inte är frukt så vi kör med bitar att plocka själv. Välling dricker hon också. Inte mycket dock, ungefär 1 dl morgon, eftermiddag och kväll. Nån enstaka gång kan hon få i sig 1,5 dl. Gröt fungerar inte alls. Så vi ammar rätt mycket fortfarande.

• Kroken
    Dasha skrev 2015-08-17 10:03:52 följande:

Vi kom hem från Ryssland igår!

Vi flög med KLM åt båda håll, med ett byte. Ni som flög med bebisar, var era bebisbälten på flygplanet lika värdelösa?  Både sonens och mitt bälte öppnade sig hundra ggr, och rasade ner 300 ggr. Det var inget att lita på ifall något skulle hända.

Både tur och retur, sov sonen på den ena flygningen och var vaken på den andra. Sonen hade inget ont i öron, flörtade massor med flygvärdinnor J

Måste säga att resan har varit mycket jobbig, och vi hann ungefär hälften av allt som varit inplanerat.

Det blev alltså mycket svårare än när vi reste med dottern i samma ålder (hon ammade lugnt overallt och sov lugnt overallt).  Men det gicj ändå bättre än jag hade befarat. Alla var friska och nöjda mesta tiden, bebisen åt rysk barnmat och åven våran restaurantmat väldigt bra och sov hela nätter.

Det var mycket jobbigare att resa med sonen än med dottern när hon var i samma ålder. Framförallt, han somnar INTE om det är oroligt runt omkring. Han somnar ALDRIG själv i vagnen.

Så jag fick bära honom väldigt mycket. Men det var inte värst.

Det värsta var att han blev fruktansvärt orolig just när vi behövde att han skulle vara lugn, och då snurrade han som en fläkt i min famn, jag fick väldigt ömma armmuskler, jag fick ju förhindra honom från att ramla ner hela tiden. Under dessa tider var han inte lugn en sekund.

Jag tror han kände av när folk runt blev så? exalterade, han är väldigt känsligt för sånt.

Till exempel, visst var han orolig i Katarinas palats: massa guld och speglar runt, allt glittrar, enorma mängder turister runt? Men han bara snurrade och vrängde och vred på sig. Däremot när vi kom till Bärnstensrummet ? då blev han som galen, han bara skrek och gnällde.

Jag fick gå ut, han lugnade ner sig. Gick in egen ? han blev såhär tokig igen?

Samma på Hermitaget (vinter palatset). Visst var det VÄLDIGT mycket folk, allting glittrade och glänste.

Han blev så orolig, jag fick amma i flera salar, till och med gå runt på museet bland tavlor och amma?

Flera damer-vakter i salarna erbjöd mig sina stolar att amma sittande? fast jag vet ju att det skulle inte hjälpt sonen.

men det var OK tills vi kom till Italjenska rummet med Raphaels berömda Madonnor. Han blev helt tokig och snurrade som en fläkt i min famn, jag visste inte vad jag skulle göra, vi kunde ju inte gå ut heller, vi var ett stort gäng, och jag var typ allas guide och vi hade så lite tid?

jag gick in i salen bredvid, där var det ganska mörkt. Jag trodde att det var kanske typ en korridor, såg knappt tavlorna. Det var också ganska lite folk där (jämfört med galenskapen vid Raphaels Madonnor), så jag sätter mig på en sammetsbänk och ammar. Sonen slappnar av, och jag hoppas att han kommer att somna.

Då kommer vakten-tanten och säger att man inte får amma här, för att det finns amnings rum.

Jag är ju redan sönderstressad, och då är det bäst att stryka mig medhårs. Det visste inte damen. Hon säger: ?Det står i våra regler att man inte får amma här. Ska jag kalla efter ordningsvakter eller??

Jag säger: ?Javisst, gå och kalla efter vakter! Här är det barbröstade ammande Madonnor och barsnoppade romare runt omkring i varje sal, och du ger dig på mig som verkligen matar mitt barn!??

Hon säger: ?Men du måste väl inte amma precis här, mitt i Titian rummet!??

Jag lyfter blicken.. just det, rakt framför mig hänger Titians tavla Danae. För några år sedan var det en galning som skvätte syra på den (nu är tavlan återställd). Och nu sitter jag framför den och skvätter bröstmjölk på den sitter snällt och inte stör någon.

För bara någon månad innan resan började min son kunna amma mitt bland folk, innan dess skulle det vara tyst och mörkt runt omkring, annars totalvägrade han. Men även nu har han sina begränsningar. Han till exempel inte kan amma när mamman grälar med vaktaren. Så han släpper bröstet och börjar gnälla. Jag blir enormt arg och säger: ?Ingen såg mitt bröst tills du kom hit och störde. Nu släppte ju bebisen bröstet, tack vare dig, så NU ser alla mitt bröst, och dessutom skriker bebisen och stör alla. Grattis. Och jag tänker sitta här tills han lugnar ner sig.?

Vaktar-tanten går åt sidan, sätter sig där och funderar. Sonen är redan orolig, det hjälper inte att försöka amma. Jag kommer till hennes bänk, sätter mig bredvid med gallskrikande bebis och drar upp bh-n på båda sidor. Antingen lugnar sig bebisen eller blir tanten mera provocerad, vilket känns lika bra för mig i denna stressiga och tokiga stunden.

Tanten fattar att hon får välja annan taktik. Hon säger snällt och milt: ?men det är ju så mycket folk här, klart att bebisen blir orolig! Kom hit, här i rummet bredvid är det mindre folk, varsågod, ta min plats här! Vänta, jag ska dra ner gardinerna?. Hon drar ner gardinerna i nästa (också italienska) rummet. Jag tackar och förlåter henne.

Sonen ammar en stund och får nya krafter. Museets besökare börjar (kanske) undra varför det är så mörkt. Jag reser mig och vi går vidare.

Bärselen var med på resan, men förblev oanvänd. Hipseatsen användes dagligen, men han satt inte alltid lugnt på den, utan mest snurrade, stod och klättrade på den.

Nästa gång får det bli en sol-och-bad resa, sa jag till min man. ?Du menar, Miami plus några dagars besök i New York och Wasington?? ? frågade mannen.

Förstår att det var jobbigt! Men jag tänker att det var ju tur att du kan språket, lättar att kommunicera ordentligt då.
  • Kroken
    Mrs West skrev 2015-08-17 20:47:51 följande:

Usch dasha, vilken grej! Men vad bra sagt om amningen!! Skönt att vara hemma nu då?

Här har alla börjat jobb och skola idag förutom jag och William då. Jag är ledig i 5 mån till, så gott!!

Ja visst är det skönt att kunna vara föräldraledig en lite längre tid! Jag blir hemma ett år till. Men jag har redan ångest över att lämna bort min lilla tjej.
  • Kroken

Igår fyllde mitt lilla hjärta ett år! Ett helt år har gått sen hon kom och det har gått fort!

Blev inget stort firande igår, bara lite paket här hemma. Vi firar med släkten på lördag. Hoppas på att vara lite friskare då, en vecka tillbringade syskonen i skolan och sen kom de hemdragandes med en förkylning. Mindre kul. Så vi har varit lite risiga några dagar nu men det är på väg åt rätt håll.

Hon fick en bobby car med släp, böcker (en med ljud från djur på bondgården och den var poppis), figurer från fisher price, klossar och babblarna-figurer. Och oj vad hon gillar babblarna figurerna!!

• Kroken
    Dasha skrev 2015-09-18 11:10:20 följande:

Äter era barn själva, med sked från en egen tallrik?

Sonen matas,

eller så lägger jag bitar framför honom på bordet en i taget och han tar den,

eller så får han en full sked som han sätter in i munnen om han gillar maten, altermativt skvätter runt om han inte är sugen på det.

ibland tar han en-två slevar från tallriken själv, men sedan börjar ta med fingrar, kladdar runt och leker istället för att äta.

funderar på att köpa en tallrik med sugpropp men tror inte han är mogen för det.

Hur gör ni?

Har också en väldigt kräsen liten tjej här hemma. Hon äter helst själv, vill inte bli matad. Ibland kan man få stoppa in nåt i munnen på henne men ytterst sällan. Inga tallrikar eller bestick här utan hon får maten i bitar på sitt bord till barnstolen (ikea-stol). Hon äter inte vad som helst heller. Frukt och grönsaker gillar hon det mesta hon fått smaka. Morot är dock ingen favorit. Potatis och pasta plockar hon i sig men inte ris. Allt i köttväg kastar hon på golvet, utom kyckling. Ägg gillar hon också så jag brukar göra lite omelett till henne eller steka ägget. Men hon äter inte så att hon blir mätt, där är vårt problem. Hon plockar i sig lite för att sen kasta ner det på golvet och inte vilja ha, men hon är hungrig fortfarande. Så här blir det ganska mycket välling faktiskt. Brukar bli 4 flaskor/dag (morgon, innan middagsvilan, vid 16 och sen innan läggdags). Inte fulla flaskor varje gång dock. Morgon och kväll gör vi på 200 ml de andra två på 150 ml. Hon ammas vid nattning och tidig morgon + 2-3 ggr under natten.
  • Kroken
    linnéa001 skrev 2015-09-20 22:42:54 följande:

Min dotter som tidigare åt precis allt har blivit ganska kräsen. Hon vill helst inte heller bli matad. Till frukost fungerar det alltid att mata henne men inte till övriga måltider om hon inte har något väldigt intressant att pilla med samtidigt. Min dotter äter helst tofu i bitar. Annars slinker det ner lite potatis och pasta också. Problemet är att hon vill äta själv men inte tuggar speciellt bra då hon bara har två tänder. Därför måste det vara ganska mjuk mat, tofu är perfekt. De flesta grönsaker spottar hon ut. Har någon tips på mjuka grönsaker? Har testat att koka broccoli och morötter riktigt mjuka men det gillas inte. Jag får servera en bit i taget annars vänds tallriken upp och ner och maten hamnar på golvet.

Min dotter älskar ersättning och får lite sådant varje kväll,  mellan 135 och 200 ml. Vet inte hur länge man kan ge det, men det måste ju vara mer näringsrikt än välling som hon inte är lika förtjust i.

Istället för att köpa bebisgröt så kan man ju göra egen. Jag mixar paltbröd och pumpakärnor och blandar med quinoaflingor, den är himla god och näringsrik. Till det så får hon lite aprikospuré.

Jag förstår verkligen inte hur du fortfarande orkar amma (men ser absolut inget fel i det). Jag ville sluta efter typ en månad och räknade ner dagarna tills dottern var sex månader och jag kunde börja ge mat och sluta amma. Blev så lycklig när hon slutade självmant vid sju månader. Amningen är en stark anledning till att jag absolut inte vill ha fler barn. Funderar på att sterilisera mig, men tror jag väntar några år till. Hon är ju så liten än att jag kanske hinner ändra mig och glömma den där första riktigt jobbiga perioden (eller tycka att det är värt att gå igenom den). Jag blir 35 nästa år och tänkte att om jag känner lika starkt vid 37 att jag inte vill ha fler barn så gör jag det. När jag är 37 så blir gubben min 42 så det känns som en bra ålder för oss båda att avsluta barnalstrandet.

Ersättning är ju lika som bröstmjölk så det kan du ge så länge hon vill ha tycker jag. Och det är mer näringsrikt än välling. Hade önskat min dotter gillade ersättningen men det gör hon inte. Hon tar inte heller bröstmjölk i flaska. Men vällingen älskar hon.
  • Kroken
    Bebislängt skrev 2015-09-22 10:29:13 följande:

Hur gamla är era finingar när de börjar på förskola?

Tilde kommer börja i augusti nästa år, strax innan hon fyller två år.
  • Kroken
    Dasha skrev 2015-09-21 11:20:35 följande:

Så skönt att hon gillar både ägg och grönsaker! Jag tror att ägg har så enormt mycket olika näringsämnen, att man kan låta bli att vara orolig överhuvudtaget! Minns att det var min dröm, att dottern skulle iaf äta ägg.vi kokar alla grönsaker. Sonen gillar inte längre enbart kokta morötter, palsternaka osv, trots att jag kryddar dem. Däremot äter han dem jättegärna, när de är från en köttgryta, dvs kokta med kött och allt annat, och har sugit åt sig alla dessa smaker.Jag har aldrig tyckt att det var jobbigt att amma.

Det känns för mig att det är sååå mycket lättare än att fixa ersättning (det tar ju tid!) och särskillt dlska alla dessa flaskor. Jag minns hur vi fick ge dottern mjölkfri tiskott på flaska, 3ggr/dagen, och det var ju hur jobbigt som helst! Bara ta av alla detaljer på Brown flaskor, ställa in i diskmaskinen, sedan skölja av med vatten för säkerhets skull. Och värst av alla: tänk om alla flaskor är i disken, så jag måste diska för hand!!!

vill inte ens föreställa mig att det kan vara en nyfödd som skriker och måste få maten omedelbart, och här springer jag och flummar med flaskor, och råkar värma för mycket så måste göra om allt nu....

Däremot var det lättare att amma dottern, som brydde sig inte om nåt runtomkring. Sonen har också lärt sig att amma när det inte är tyst och mörkt.

Mken igår har vi igen upplevt amningsrummet på Liseberg, och det var som vanligt Helvete På Gjorden!

Har ni varut där förut? Ett litet rum, där det alltid finns:

1. Minst en bebis som gnäller hogt.

2. Minst en vuxen som pratar högt.

3. Minst en storasyskom som leker högljudd.

Där kan inte sonen ammas, inte alls! Han vrider och vränger på sig och bits!

Däremot ute på en bänk - där ammar han utan problem, och somnar sött. Där blir oväsen till en jämn bakgrundsljud som går att koppla bort, istället för spännande och skrämmande ljud på amningsrummet. Folk runtomkring undrade säkert varför jag inte satt i det mysiga amningsrummet

tack! det låter väldigt gott och nyttigt, men jag undrar om en ettåring kan egentlignen få i sig allt han behöver genom vanlig vuxenmat, förutsatt att vi skär bort stekytan och inte saltar för mycket.

Har inte varit i Lisebergs amningsrum men har liknande upplevelse från andra amningsrum. Mammor som ska prata högt med varandra fast det ammas, syskon som leker och stojar och gärna någon som absolut måste ringa någon och prata i mobil just då.
  • Kroken

Roligt med en liten uppdatering om våra små

Här är det också full fart. Tilde som inte hade så bråttom med att försöka röra sig framåt när hon var mindre, la i en högre växel för några månader sen. Nu vågade hon ta några steg själv för en månad sen ungefär, men var fortfarande lite feg och kröp mest. För två veckor sen blev hon modigare och nu går hon hela tiden. Försöker springa men har inte riktigt den balansen än. När hon exploderade i den motoriska utvecklingen så "tystnade" hon. Hon sa mamma innan och även hej. Nu när hon lärt sig gå så börjar hon prata så smått igen. Hej, nej (skakar samtidigt på huvudet), tittut, tack, Babba (babblarna), mamma och försöker säga pappa. Annars så pratar hon sitt språk med massa kroppsspråk, olika tonlägen och minspel. Och hon blir väldigt frustrerad när vi inte förstår vad hon menar

Inget tålamod har hon heller, fått efter sin mamma tydligen, så ibland hörs det illvrål i vårt hus när det inte går som lilla fröken vill. Hon är annars glad jämt, nästan aldrig ledsen och sur eller grinig. Ganska tacksamt barn ur den synvinkeln. Men så har vi ju då maten och sömnen som är blä här. Hon äter välling morgon och kväll och ibland på eftermiddagen efter middagssömnen. I matväg så gillar hon frukt och bär, gurka, majs, tomat, pannkaka, omelett, kesoplättar, pasta och ris med någon sås. Ibland kan potatis gå ner. Barnmatsburkar hatar hon och inget i köttväg vill hon äta, inte ens smaka. Köttfärs har hon smakat men spottar ut, kyckling har hon smakat och det kan hon äta några bitar av faktiskt. Inte så mycket att variera i hennes kost som den ser ut nu. Men vi erbjuder henne och hoppas det vänder.

Hon sover en gång om dagen 11.30 - 14 ungefär. Ibland får hon dock för sig att bara sova 1,5 timme. Ibland får hon också för sig att vakna redan efter en timme så jag får gå in och söva om henne igen. Hon somnar för natten vid 19.30, efter välling och lite amning, och ingen natt är den andra lik kan man säga. Oftast sover hon bra fram till midnatt, sen börjar hon strula. Ibland vaknar hon "bara" vid midnatt och sen vid 4-5 igen och ibland vaknar hon vid midnatt och 5 ggr till hon vill gå upp vid 6-6.30. Just nu har hon haft några sämre nätter men så har hon två kindtänder på väg så jag förstår om det gör ont i munnen på henne. Det var likadant när de två på andra sidan kom för någon månad sen.

Jag är hemma med Tilde fortfarande och ska vara det till slutet på augusti nästa år. Det här är mitt sista barn, och jag vet hur fort åren går, så jag njuter allt vad jag kan av att få vara hemma med min lilla tjej

• Kroken
    Dasha skrev 2015-11-24 17:27:34 följande:

oj, krya på dig! kan ju vara magsjukan också. Men går det inte över - åk till vårdcentralen, så de kollar att det inte är blindtarminflammation!helt otroligt, redan i april! lycka till!

går det bra att bära honom (när du fångat honom)?verkligen jätteroligt!

sonen (som hela familjen) har ju haft massa förkylningar, kanske därför han strular med maten. men han älskar stark mat, t.ex. hemlagad köttfärssås med vitlök.

han får även godis ibland

hans senaste hit är att slänga saker i soptunnan. En gång fick han mycket beröm när han slängde papper i soptunnan. Sedan dess går han och slänger allt möjligt: leksaker, tidningar, bestik....

i köket har vi satt gummiband på dörrhandtagen till soptunnan. men han ändå kan dra upp dörrarna och slänga saker.

i badrummets soptunna har vi hittat allt möjligt.

idag har jag öppnat toalettlocket, och där inne, i vattnet, låg hans body och byxor tur att han inte lärt sig att spola än så länge!

tandborstning är en kamp varje dag.

han säger

den

den däj (den där)

titta

tittut

pappa

mamma

gass = glass (jättetydligt, så fort någon öppnar frysen. Blir galen och skriket högt GASS!!!! GASS!!! när storasyster tar en glass och inte delar med sig)

pumpa (älskar alla halloween pumpor)

babong (=ballong)

bå (=boll)

gör allt möjligt när man ber honom (t.ex. Sparka bollen till farfar, eller Hämta boken till pappa)

jag pratade bara ryska med hans storasyster under hennes första 3 år. Nu struntar jag i det och pratar svenska med sonen istället.

Här går tandborstningen som en dans! Hon älskar att borsta tänderna, tandkräm är mums

Min snart 10-åriga son var en "toalettkastare" när han var liten. Allt, precis allt, hamnade i toaletten! Här hemma har vi alltid toalettdörrarna stängda nu för annars är Tilde där inne och röjer runt.

Det är samma här, Tilde gör massa saker man ber henne om Man märker ju att deras ordförråd är stort redan nu, fast de ine kan prata och uttrycka sig med ord än.

Varför pratar du inte ryska med din son för? *nyfiken* Det är väl en enorm fördel att få vara tvåspråkig
  • Kroken
    Dasha skrev 2015-11-24 17:31:36 följande:

förresten, har ni börjat fundera på julklappar till era små? vad har ni för ideer?

Funderar och funderar men blir inte så mycket klokare! Skulle ju kunna köpa så mycket! Och om hennes pappa gick bestämma så skulle det bli en hel del. Hon har honom lindad runt sitt lillfinger

Men det jag funderat på är väl någon sorts väska eller nåt att lägga saker i. Det är favoriten just nu att lägga i saker i nåt, nära omkring och sen plocka ur. Böcker går hem också här. Duplo tror jag också det blir.
  • Kroken
    Dasha skrev 2015-11-29 23:08:40 följande:

vilken dröm! vad har ni för tandkräm?

det blev liite bättre när vi bytte från apotekets Mild tandkräm til Bamse.min kompis tror att hennes då 2årige son spolade ner i toa hennes diamanthalsaband (bröllopspresent).

nu säger vi till sonen: BARA papper i toaletten! så han river av papper från toarulle och slänger.

Vi har vanlig tandkräm även till barnen, har aldrig använt barnanpassad tandkräm till något av barnen. Vi använder aquafresh och till minstingen tar vi lite ytterst lite tandkräm längst fram bara.

Här är dottern portad från badrummet om inte vi föräldrar är med Och även när vi är med så får man ha ett öga på henne för hon är snabb.
  • Kroken
    Bebislängt skrev 2016-02-12 13:39:54 följande:

Hoppas allt är bra med er och era små! Här är det ständig sjukstuga känns det som. Men annars knallar det på!

Jag är lite nyfiken på vad ni har för leksaker till era små nu för tiden. Började rensa ut bebisleksakerna som han blivit för stor för och aldrig använder och då blev det nästan inget kvar.

Jag plockade bort bebisleksakerna för någon vecka sen. Det som är kvar är plocklåda, klossar, pinne att stapla träningar på (vet inte vad det heter), bollar, böcker, små plastfigurer från Fischer price och babblarna, docka, dockvagn, duplo, dragleksaker från brio och mjukdjur/mjukleksaker. Det som är populärast är böcker, bollar, babblarna gummifigurer och teletubbies mjukisfigurer. Duplot är rätt kul också, men hon öser i det i en låda och häller sen ut det för att sen plocka i Samma med plocklådan, där får vi dock ta bort locket där klossarna ska i. Det är olika former på klossarna och hålen och det fixar hon inte än. Roligast är ändå ett skåp i köket där hon får vara (lås på alla andra dörrar i köket). Finns lite allt möjligt där som t.ex. Pepparkaksformar, små skålar, cupcakeformar, en gammal vattenflaska till en hamster m.m. Verkligen ett roligt skåp tycker Tilde

I övrigt så är vi hemma fortfarande. Börjar förskolan i slutet av augusti. Tilde har börjat sova bättre, efter snart 18 månader. Äter gör hon också numera, dock väldigt kräsen och låter sig inte luras. Klättrar gör det lilla livet också, överallt!! I soffan, fotöljen, på min crosstrainer, på tv-bänken, upp på stolar och köksbord osv. Vissa dagar tror jag att jag ska bli tokig! Går ju inte att göra nånting, får bara hämta ner min lilla apa hela tiden :-k)
Svar på tråden septemberbarn 2014