septemberbarn 2014
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
Tack för många svar. Känner sån stress för amningen. Det där med hur länge det får gå emellan och får panik och blir ännu mer stressad om han sover. Har han sovi tre timmar vill jag bara väcka honom och mata och check. Hur länge måste man ha detta tänk? Var nog lite naiv innan då jag trodde spädbarn vaknade när de var hungriga och att de skulle sova mycket så man fick lov att låta dem sova..
Hur gör ni? Blir lite extra nervös då det blir första natten hemma nu..
Min veknar var tredje timme för mat. Ingår i en amningsstudie där sköterskan igår sa att jag borde tömma ett helt bröst istället för lite från varje (som bb rådde mig i början) och att hon då f h skulle sova längre än tre h i sträck. Hon tyckte gott att min 2v kunde sova åtminstone fem h i sträck om nätterna. Det handlar enl henne inte om hur ofta utan om hur mycket av fetmjölken de kommer åt. Eller, så förstod jag henne iaf.
Min veknar var tredje timme för mat. Ingår i en amningsstudie där sköterskan igår sa att jag borde tömma ett helt bröst istället för lite från varje (som bb rådde mig i början) och att hon då f h skulle sova längre än tre h i sträck. Hon tyckte gott att min 2v kunde sova åtminstone fem h i sträck om nätterna. Det handlar enl henne inte om hur ofta utan om hur mycket av fetmjölken de kommer åt. Eller, så förstod jag henne iaf.
Är det någon som har fått ett leende än, alltså ett riktigt leende och inte bara en omedveten grimas ;)
Jag har alltid gått efter att de vaknar själva och är hungriga om de inte är sjuka eller vägde väldigt lite när de föddes. Den lille killen som låg jämte oss på BB, född i v 35+5 va tvungen att väckas var tredje timme för att han skulle äta men det va just för att han va så liten. Vår lilla tös väckte jag också var tredje timme när vi såg att hon låg på gränsen till att gå ner mer än 10% av födelsevikten. Men när det väl hade vänt så får hon sova tills hon vaknar. Ibland är det två timmar mellan och ibland fyra. Jag låter henne alltid "äta klart" på en sida innan jag byter men oftast blir hon mätt av att bara amma på ett bröst i taget. Men på kvällen kan det behövas från båda. Mjölken minskar alltid för mig på kvällen när jag blir lite trött.
Bra jämförelse med kossorna. För vi funkar nog faktiskt likadant!
Inget medvetet smile här än men hon är ju bara en vecka idag. Jag har för mig att mina andra barn varit ca 1 månad när de log första gången.
Hade en jättebra natt när lillen vaknade när jag väckte honom för mat. Han åt och domnade om. Men sedan fem har han sovit totalt tre timmar idag, resten av tiden har han ätit.
Igår oroade jag mig för att han sov för mycket och åt för lite. Idag oroar jag mig för att han äter för mycket och sover för lite. Undrar hur natten kommer bli.
Är lite extra nedstämd då jag har så rysligt ont och svårt att röra mig öga stygnen efter klippet. Jag som vill njuta av den här tiden. Mest nedstämd blir jag för svärmor är så jobbig. Hon har väldigt mycket att säga till om och tror hon ska kunna uppfostra vår son vid sidan av oss då jonntror han kommer bli för snäll och mesig. Så har hon varit hela graviditeten och nu är han här och då har honnrätt till så mycket. Känner mig totalt överkörd och vill ju ha det på mitt sätt.
Hade en jättebra natt när lillen vaknade när jag väckte honom för mat. Han åt och domnade om. Men sedan fem har han sovit totalt tre timmar idag, resten av tiden har han ätit.
Igår oroade jag mig för att han sov för mycket och åt för lite. Idag oroar jag mig för att han äter för mycket och sover för lite. Undrar hur natten kommer bli.
Är lite extra nedstämd då jag har så rysligt ont och svårt att röra mig öga stygnen efter klippet. Jag som vill njuta av den här tiden. Mest nedstämd blir jag för svärmor är så jobbig. Hon har väldigt mycket att säga till om och tror hon ska kunna uppfostra vår son vid sidan av oss då jonntror han kommer bli för snäll och mesig. Så har hon varit hela graviditeten och nu är han här och då har honnrätt till så mycket. Känner mig totalt överkörd och vill ju ha det på mitt sätt.
Det är ju i alla fall bra att pappan är på er sida när det gäller råd från svärmodern. Jag får hela tiden höra "min mamma säger att..." och så kommer det någon kommentar eller råd. Svärmor vill väl och talar av egen erfarenhet, men det är ganska jobbigt. Som väl är bor de i ett annat land och även om jag tycker mycket om dem är jag så glad att de inte kommit på besök än (kommer i december). Min mamma vill träffa sina barnbarn ofta, men aldrig att hon har någon kommentar om skötsel av vår dotter. När det gäller säkerhet är hon nojig och påpekade t.ex. att vi måste håla koll så att flickan inte rullar ner från soffan, men det det vara bara en sak en gång.
Men min kille blir jag vansinnig på för han tror mer på sin mamma än på mig. Sydeuropeiska män har ett osunt förhållande till sin mamma sa en kollega till mig en gång och ibland känns det som det stämmer. Numera försöker jag bara koppla bort när jag får höra vad hans mamma har sagt.
Fler än jag som fortfarande känner av foglossning? Det blir ju inte bättre av att jag måste släpa liggdelen till vagnen med bebisen i upp och ner för trappen varje dag. Det blir inga långa promenader direkt..