Inlägg från: linnéa001 |Visa alla inlägg
  • linnéa001

septemberbarn 2014

Dasha skrev 2015-02-24 22:11:42 följande:
    hur gulligt som helst! Hjärta

www.polarnopyret.se/0-6man/underklader
    linnéa001 skrev 2015-02-24 21:53:41 följande:
     Det händer ju att vi är ute flera timmar sammanlagt. Sångstund på biblioteket, promenad och så fika därefter blir ganska många timmar. Och vad gör man om hon skulle signalera i vagnen?
    då skulle jag haft blöja! ska till cellprov imorgon Kräks en timmes resa bara dit. ska nog kolla i affärer också. Blöjan kommer att vara på Rynkar på näsan

Lycka till!

Jag är så dj*a trött. Dottern vaknar mellan 5 och kvart i sju varje morgon. Hon som hade så underbara sovtider för någon månad sedan (halv nio till halv nio). Jag sover ofta två gånger under dagtid med henne, men hon sover så korta stunder så det blir bara 20 minuter för mig. Till på köpet så vaknar hon ofta minst en gång efter att hon somnat så då måste jag lägga henne igen (på kvällarna alltså). Jag skulle så klart kunna lägga mig tidigare, men jag vill duscha, slösurfa och dricka en kopp te i lugn och ro. Helst skulle jag vilja sy, brodera, virka och så men har ingen ork alls att hålla på med mitt pyssel. Mannen har varit sjuk i en och en halv vecka nu så jag har gjort typ allt här hemma. 
  • linnéa001
    Dasha skrev 2015-02-25 23:13:06 följande:
    tack! det gick bra

ni vars barn äter hela portioner 1-2 ggr om dagen: har ni börjat ge dem vatten?
    Nej, jag brukar amma min dotter efter att hon ätit. Helt ärligt så har jag ingen direkt uppfattning om hur stor en portion är och hur mycket hon äter. Ibland äter hon mycket, ibland mindre. Eftersom hon hittills bara fått rotfrukter så har jag velat amma henne efter varje måltid så att hon ska bli ordentligt mätt och för att släcka eventuell törst.

Hon har fått smaka lite välling från 6 månader och det verkade hon gilla. Fast hon tycks gilla det mesta. Bröstmjölk, ersättning, välling, allt som kommer ur flaskan och släcker hungern är ok.
  • linnéa001
    Dasha skrev 2015-02-26 12:45:05 följande:
    vår bm vill alltid veta om bebisen äter en portion, eller halvportion osv.

i den här ålder är en portion =
    =t.ex. 1dl rotfrukter med 1tsk olja + 0,5dl frukt

eller om det är industrigröt: 1dl vatten + 3/4dl pulver

Min son äter oftast såna portioner 2 ggr om dagen, men har bara smakat vatten nån gång. Han dricker brötmjölk efter maten. Hade det varit sommar, skulle jag börjat med vatten för länge sedan. Nu är jag osäker...
    Tack för informationen.

Min BM frågade idag vad hon åt och jag sa bara gröt, potatis, morot, banan och att hon får lite. När jag tog upp att jag ville ge mat förut så sa hon "Men WHO rekommenderar helamning i sex månader". Jag kände då att hon inte gillade mitt beslut så då tänkte jag att jag helt enkelt inte säger mer till henne. 

Jag brukar inte mäta mängden men tror att man flicka får mellan 0,5 och 1 dl mat. Igår kväll värmde jag nog nästan en dl men då åt hon bara ett par tuggor. Vis av erfarenhet ska jag värma lite i taget.

Jag kör lite blandat helamning, smakportion och portion. Idag var maten slut så då blev det mycket amning. Hon fick lite välling också, men det var bara en engångsgrej. Välling är nog inget vi kommer ge regelbundet.
  • linnéa001
    Bebislängt skrev 2015-02-26 21:28:51 följande:

Välling verkar en del vara tvärtemot medan andra tycker att det är superbra. Jag vet inte om jag ska börja med det eller inte. Har inte riktigt förstått varken för- eller nackdelarna.

Just nu får vår bebis gröt vid halv sju, sju och sen pyjamas, vaggvisa, ersättning och i säng och lite ersättning i sängen och sover vid halv åtta, åtta. Tänker att man isåfall ju byter ut både gröten och ersättningen mot välling men då känns ju det mindre nyttigt på något vis?

Välling är ju som flytande gröt och jag tror många barn, framförallt när de slutat ammas/få ersättning tycker det är mysigt att ligga i famnen och dricka välling. Man blir liksom lite dåsig och mätt. Kan tänka mig att en nackdel är att det kanske blir svårt att vänja av barnet när det blir lite äldre, men det är bara en teori.

Jag tycker mest det verkar opraktiskt då det inte finns utomlands. I och med att vi är mycket hos svärföräldrarna i Italien så känns det bra jobbigt att vänja dottern vid det och sen släpa med det när vi åker iväg. Jag har heller inte lyckats förklara för killen vad välling är och vad det är bra för.
  • linnéa001
    septemberfjorton skrev 2015-02-26 23:32:27 följande:
    Om jag inte skulle gett Ingrid vegansk kost så skulle jag nog köra på ersättning snarare än välling, eftersom det innehåller så mycket näring. Vi ville inte ge välling först, men har nu tänkt om. Jag kokar en välling på havremjölk, bovetemjöl och kanel(för smak), så hon får i sig mycket kalcium. På morgonen ger vi järnrik gröt, helt utan kalciumberikad mjölk, eftersom ju kalcium hämmar upptaget av järn. Vi använder alltså välling som ett näringsrikt mål, en slags godare och mysigare mjölk.
    Låter som en god och nyttig välling. Vi är inte veganer eller vegetarianer men äter väldigt lite kött (desto mer fisk dock), men min kille gillar sådant som är naturligt. Jag funderar därför på att göra egen gröt och kanske välling själv. Varför har du valt just bovete? Mjölk till gröten verkar urdumt, men kanske kan man ha lite havremjölk eller mandelmjölk till den för att få den mindre "slibbig" (är inte så förtjust i gröt). Gör du gröt på bovete också? Jag har aldrig brytt mig så mycket om mat, bara ätit vad jag gillar, men lilltjejen ska så klart ha det bästa.
    Kroken skrev 2015-02-26 11:06:45 följande:

Idag blir min lilla tjej 6 månader Galet vad fort tiden gått! Dagen till ära var vi iväg på 6-månaderskoll imorse, inkl. sprutorna som hon inte fick vid 5 månader. Allt var bara bra och vikten nu är 8400 gram och längden är 67 cm.
    Vatten i pipmugg/flaska har vi börjat ge lite också. Mest för att jag vill att hon ska vara van vid det i sommar när det är varmt och mycket vätska behövs.

Min dotter är nu 5,5 månader och igår var hon 66 cm och vägde 6,3 kg. Lite skillnad i vikt... Min dotter är ganska nätt och jag önskade att hon kunde väga lite mer även om det inte är någon fara.
  • linnéa001
    septemberfjorton skrev 2015-02-27 23:58:12 följande:
    Okej :) vi tänkte först ge vegetarisk kost som en kompromiss, eftersom min sambo äter kött. Nu har han dock gått över mest till veganskt hemma, och då känns det bäst att ge Ingrid det också, samt är enklare för mig att laga en sorts mat. Jag tycker nog man ska göra det som känns enklast för en själv.

(Havre)mjölk i gröten hade vi till en början då den är berikad med så mycket, som kalcium, D-vitamin och b12. Jag tycker havre gör allt ännu slemmigare faktiskt. Vi provade göra gröt på boveteflingor, men alla tre tyckte det var vidrigt, så vi gör numer på hirsflingor, som också är nyttigt. Bovetemjöl är egentligen en ört, och innehåller bra protein(någon särskild aminosyra tror jag), samt järn, magnesium och b-vitaminer. Zink också tror jag.
    Ok, då vet jag att jag inte ska göra gröt på bovete, men jag har kollat på hirs och ska nog testa det. Ska bli spännande då jag inte är någon grötmänniska, men kanske ändrar jag mig när jag slipper havregrynsgröt. Det svåraste är vad man ska ha till tycker jag. Äppelmos är typ det enda jag gillar att ha på gröt, men det är ju inte så nyttigt.

Såg på Saltå kvarns hemsida att qiunoaflingor innehåller ännu mer järn än hirsflingor. Kanske också värt att testa. Blir en promenad till Saltåbutiken idag.
  • linnéa001
    septemberfjorton skrev 2015-02-28 22:20:18 följande:
    Kul att bo nära en sådan butik! Quinoa är riktigt bra. Använder det gärna i mat, har aldrig provat som gröt. Vi har en halv tesked järnsaft i Ingrids gröt, tänkte även blanda i en halv till i maten när hon äter mer. Då får hon i sig bra mängd järn och b12 utan att jag behöver mäta på själva maten, hehe.
    Dasha skrev 2015-02-28 14:20:14 följande:

förresten, du känner väl till ingrid-böcker?

www.adlibris.com/se/bok/ingrid-och-bassiluskan-9789163875281

www.adlibris.com/se/bok/ingrid-har-plaster-9789163872020

de är såååå gulliga tycker jag! och så bra bilder som hjälper barnet att lära sig en massa ord! passar nog bäst för 1-2åringar.

Vi fick faktiskt bassiluskan i present, hade ingen aning om att den serien fanns innan. Ja de är verkligen fina! Jag hade älskat att ha böcker med mitt eget namn som liten.
    Jag köpte hirs och gjorde gröt på ikväll. Lagade till den och provsmakade och tänkte sedan "stackars min dotter som ska få detta!". Som tur är hon inte lika knusslig som jag och åt upp det. En liten bit banan hade jag i för annars tror jag inte att jag hade kunnat ge henne det, fy säger jag bara! Jag är ingen grötmänniska.

Jag har köpt paltbröd som jag ska ge dottern för att få i sig järn. Börjar lite smått för att sedan utöka. Inget för veganer förstås!

Vilka söta böcker. Jag heter faktiskt Ingrid i andranamn, men har aldrig gillat det. Klasskamraterna skrattade när jag sa vad jag hette så det har nog satt sina spår. Fast egentligen är det ett fint namn och det är kul att din dotter heter det.
  • linnéa001
    Dasha skrev 2015-02-28 14:20:14 följande:

jag lär mig aldrig .... Idag har lillen ställt sig upp mot en hög legolåda: rakt upp på fötterna, stödde sig på handflatorna. Jag rusade till kameran. Istället för att vara där och ta emot om han ramlar. Han ramlade så klartSkrikandes. Blev nog mer rädd än fick ont.

Senare idag kröp han till samma låda, välte den upp och ner, snurrade den, försökte ställa sig mot den igen, men nu var den ju med locket neråt och ostabil. lådan snurrade och slog till honom liteSkrikandes. tack och lov blev han igen mera rädd än fick ont.

gissa vad mamman gjorde under tiden? ja, filmade så klart Död

jag trodde ju inte att det skulle hända nåt farligt. shit, det kunde slutat illa.... han brukar inte vara så klumpig, men idag verkar han vara sjuk. blev kanske smittad när jag åkte till sjukhuset för tre dagar sedan.

nu är det blöjfritt 9.00-20.00 istället för 7.00-23.00. det är för jobbigt att potta honom 3 ggr samtidigt som man lagar frukost, och på kvällen är han  så trött att han varnar när det är redan för sent. Det har iaf minskat kissolyckor till 1-2 om dagen.

förresten, du känner väl till ingrid-böcker?
    www.adlibris.com/se/bok/ingrid-och-bassiluskan-9789163875281
    www.adlibris.com/se/bok/ingrid-har-plaster-9789163872020
    de är såååå gulliga tycker jag! och så bra bilder som hjälper barnet att lära sig en massa ord! passar nog bäst för 1-2åringar.
    Stackarn, men han blev säkert mest rädd. Kul att han är så torr din son. För oss går det så där. Rutinpottar jag inte så händer det att hon bajsar i blöjan. Det går kanske att se på henne när det är på g men jag kan inte sitta och titta på henne hela tiden. Tyvärr ger hon ingen högljudd signal. Är det meningen att de ska lära sig att göra det eller måste man vänta tills hon kan säga typ "kss" eller göra tecken med händerna?
  • linnéa001

Min dotter gillade Sempers havregröt från 4 månader. Dock har vi ett litet grötuppehåll just nu.

Ni som ger era barn mat och/eller gröt, "hinner" ni få i dem alla måltider? Min dotter sover oftast sin sista lur fram till 17 och om hon får middag, alltså riktig mat, efter det så vill hon inte ha gröt innan läggdags (vid 19:30). Tror inte att hon orkar helt enkelt för om jag hoppar över middagen och bara ammar vid 17 så äter hon gröt. Hon är sällan vaken längre än två timmar i sträck så det känns liksom inte som att hon hinner äta alla måltid. Oftast äter hon banan + amning som mellanmål på förmiddagen och sedan bara amning resten av dagen. Så ger jag riktig mat (ca 1 dl mosad potatis, morot, jordärtskocka, broccoli) vid 18:45 och ammar vid 19:30. Sedan somnar hon.

• linnéa001
    misa85 skrev 2015-03-03 20:16:53 följande:

Vi ammar på morgonen vid typ 5-6 nån gång sen äter hon gröt, 3/4 dl är vi uppe i nu, + lite frukt vid typ 8 tiden och sen ammar hon lite på de inga hon somnar för att sova 2-3,5 timme. När hon vaknar brukar vi försöka med lite mat men det gillas inte så det blir amning fram till ca 17 då vi försöker med mat igen som oftast inte gillas så vi forsätter att amma :)

Börjar dock bli galet stressat över att ungen inte vill äta mat. Hon gapar men spottar ut och får kväljningar. Jag börjar jobba snart och hon ammas ju mestadels. Hur ska detta gå?

Hon äter alltså frukt och gröt men inte riktig mat? Jag vet inte om det är rätt väg att gå men när jag var liten så lurades mina föräldrar lite då jag helst bara ville ha efterrätterna och inte maten. De gav en tugga efterrätt och sedan mat några tuggor och när jag märkte att det inte var efterrätt så gav de efterrätt igen en eller ett par tuggor.

Annars kanske ni kan testa att blanda lite morotspuré i gröten så kanske hon vänjer sig vid smaken, om hon nu gillar gröt. Eller blanda broccoli i fruktpurén. Ungarna fattar ju liksom inte vad som är konstiga kombinationer. Bröstmjölk med lite morot i kanske fungerar också. I början blandade jag bröstmjölk i allt, men det behövs inte längre.   
Svar på tråden septemberbarn 2014