• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • septemberfjorton
    Bebislängt skrev 2014-10-15 22:13:52 följande:

Fler än jag som fortfarande känner av foglossning? Det blir ju inte bättre av att jag måste släpa liggdelen till vagnen med bebisen i upp och ner för trappen varje dag. Det blir inga långa promenader direkt..

Jaaaa! Varje gång jag vrider benet när jag kliver ur sängen(den är hög..) så gör det ont därinne bakom ljumsken. Prick samma som foglossning.
  • BjörkW

Inatt har vi haft en riktigt missnöjd kille som vi tror beror på gaser.. Han har bara gallskrikigt och man känner sig så maktlös :( Men sen halv 2 har han legat jämte mig med bröstet nästan konstant i munnen och då har han varit nöjd. Så inte mycket sömn för mig inatt! Vi flyttar om en vecka så har inte riktigt tid att sova ikapp heller...

• linnéa001
    BjörkW skrev 2014-10-16 09:30:46 följande:

Inatt har vi haft en riktigt missnöjd kille som vi tror beror på gaser.. Han har bara gallskrikigt och man känner sig så maktlös :( Men sen halv 2 har han legat jämte mig med bröstet nästan konstant i munnen och då har han varit nöjd. Så inte mycket sömn för mig inatt! Vi flyttar om en vecka så har inte riktigt tid att sova ikapp heller...

Några sådana nätter har jag också haft, superjobbigt. Min tjej vill ligga i timmar på kvällarna och äta/suga/snutta och varje gång man tror att hon somnat och försöker lägga ner henne så vaknar hon. Eller så vaknar hon efter några minuter. Nu har jag kommit på att det är för att hon är trött och hungrig. Hon somnar under amningen och vaknar, känner att hon är hungrig, skriker, får bröstet, börjar äta, somnar och så håller det på så. Spelar ingen roll hur mycket jag försöker hålla henne vaken. Nu har jag två kvällar gett henne mat på flaska (en gång ersättning och en gång utpumpad mjölk) och det går så mycket bättre. Hon får i sig ordentligt med mat och somnat snabbt.

När lilltjejen har gaser brukar jag "cykla" eller trycka upp benen, massera magen medurs, hålla henne upprätt eller hålla henne liggandes på min arm på mage. Det brukar funka ganska bra. Fast det är hennes pappa som är expert på att få bukt med gaser.

Försök sova lite under dagen även om det är mycket med flytten. Är man inte utvilad gör man inte mycket nytta.
  • septemberfjorton

De senaste dagarna har varit vidriga. Hon vill plötsligt inte sova längre. Gasig i magen, snuttig och vill bara ligga bredvid i sängen och ha konstant tillgång till bröstet(men bara när båda ligger ner). Hon har dessutom blivit besatt av en lampa vi har ovanför sängen, den enda lampan vi har där. Hon blir arg när jag tänder den och släcker jag den efter hon fått syn på den blir hon ännu värre.

Ni som har sambo som jobbar, hur löser ni jobbiga nätter och dagar? Det känns sjukt jobbigt att han bara är med oss(henne, jag vilar då) några timmar efter jobbet.

• linnéa001
    septemberfjorton skrev 2014-10-16 11:54:13 följande:

De senaste dagarna har varit vidriga. Hon vill plötsligt inte sova längre. Gasig i magen, snuttig och vill bara ligga bredvid i sängen och ha konstant tillgång till bröstet(men bara när båda ligger ner). Hon har dessutom blivit besatt av en lampa vi har ovanför sängen, den enda lampan vi har där. Hon blir arg när jag tänder den och släcker jag den efter hon fått syn på den blir hon ännu värre.

Ni som har sambo som jobbar, hur löser ni jobbiga nätter och dagar? Det känns sjukt jobbigt att han bara är med oss(henne, jag vilar då) några timmar efter jobbet.

Ja du, inte så mycket att göra tyvärr. Sambon måste jobba och kan tyvärr inte amma. Har vi en dålig natt försöker jag ta igen det på dagen. På helgen går han ibland en långpromenad med lillan så jag får sova ifred.

Har du testat att ge henne mat på flaska som jag skrev i mitt inlägg ovan? Min flicka blir i alla fall mycket mättare och lugnare, även om det är bröstmjölk i flaskan. Hon sover runt fyra timmar innan hon vaknar och vill ha mat igen. Vid det uppvaket ammar jag och då somnar hon oftast gott ganska snabbt (äter i ca 20 min och somnar sedan). Alla barn är så klart olika, men man får testa sig fram. Det där med lampan har jag dock ingen aning om hur man ska lösa.
  • Patricia Helena

Det där med lampan var lite roligt ändå hihi..

Här har vi en kille som hatar att bytas blöja och kläder på, gallskriker och sparkar och fäktar med armar och ben, så allt bara tar längre tid. När allt är klart och man tar upp han i famnen igen, blir han lugn som en filbunke :)

På nätterna är han exemplarisk, somnar vid 24 matar han vid 4 tillfällen fram till kl 9 på morgonen, så här är en ut vilas mamma i alla fall. Får ta vara på det så länge de varar hihi..
  • Patricia Helena
    Bebislängt skrev 2014-10-15 22:13:52 följande:

Fler än jag som fortfarande känner av foglossning? Det blir ju inte bättre av att jag måste släpa liggdelen till vagnen med bebisen i upp och ner för trappen varje dag. Det blir inga långa promenader direkt..

Japp, har problem här fortfarande, när jag ska kliva i och ur sängen eller komma upp från soffan. Men det börjar bli bättre sakta men säkert.
  • Bebislängt

Oj, vad jag inser att jag har det bra som bara behöver gå upp en gång per natt, vid fyra. Och då går jag och lägger mig vid tio, elva :)

Vi har fått in bra rutiner på dagarna också med sömn, mat och lek och när min sambo kommer hem från jobbet vid halv sju tar han över ansvaret för bebisen.

Foglossningen är jobbig. Man vill ju komma ut och röra på sig nu!

• BjörkW

Vad "roligt" att du nämner det med lampan för vår lille är med besatt av lampan i sovrummet så inatt "sov" vi med lampan tänd för vågade inte släcka den! Känns som han gått från nyfödd till småbarn på några dagar. Han är mer vaken med blicken och leker med händerna. Det är roligt men blir lite mer krävande :)

Har så himla svårt att komma till ro och sova på dagen! Men kommer ju inte gå att vara vaken dygnet runt i längden...
Svar på tråden septemberbarn 2014