Inlägg från: linnéa001 |Visa alla inlägg
  • linnéa001

septemberbarn 2014

Spännande diskussioner det har varit medan jag varit bortrest några dagar. Får lite dåligt samvete när jag läste om alla lekar som diskuterats. Min dotter har bara några mjukisdjur och skallror, inga riktiga leksaker direkt. Ett papper roade hon sig med ganska länge, satt och knölade det och rev sönder det i mindre bitar. Hon sitter inte helst själv, men kan i alla fall sitta i sin tripp trapp med lite kuddar runt om. Kan inte påstå att vi leker så mycket. Babygymet, gå omkring, hon får sitta med papper/skallra medan jag äter. Två gånger i veckan är vi på biblioteket på sångstund, det gillar vi båda två.

Tv har vi ingen så det tittar hon inte på, men om hon behöver distraheras ett tag så har vi två videos som hon älskar; "Schnappi, das kleine Krokodil" och en video med en spindel och sången "imse vimse spindel" fast på tyska. Jag har också läst att små barn inte ska se på tv, men några klipp på youtube eller något barnprogram tror jag knappast är skadligt. Man får bara se till att inte alltid använda tv:n som barnvakt.

• linnéa001

Det här med amning är svårt. Jag gillar det inte speciellt mycket eftersom man blir så låst, men gör det för att jag vet att det är det bästa för mitt barn. Egentligen gillar jag sådant som är naturligt, men just amning känns inte naturligt för mig."Det finns ju ersättning, varför amma?" tänker jag ofta just för att amningen känns så konstig. Jag kan inte förklara varför jag känner så. I och med mässlingsutbrottet i Tyskland har det börjat kännas lite viktigare för mig att amma och min kille tjatar varje dag om hur bra det är för vår dotter att jag ammar henne. I vår familj är det helt klart han som är amningsfanatikern.

Jag har svårt att tro att jag kommer kunna amma tills dottern blir ett år. Inte för att jag längtar efter att åka iväg från henne, men det är så jobbigt att vara så låst. Sedan känns det för mig märkligt att amma ett sådant stort barn. Tycker redan att dottern börjar bli för stor för amning. Jag tycker absolut inte att det är fel att amma länge och hur andra gör bryr jag mig faktiskt inte om, men jag tycker det är så jobbigt bara. Tror att det beror en del på att killen tjatar så mycket om hur bra det är och hur viktigt det är att jag ammar. Allt är så lätt för honom, hans liv har bara fortsatt som vanligt medan jag sköter dottern praktiskt taget dygnet runt. Jag har alltid ansett att båda föräldrarna är lika viktiga och att båda har lika stor roll i barnets liv, men jag har ändrat mig. Så många timmar som jag spenderat med att bära, föda och ta hand om vårt barn så anser jag faktiskt att hon är mer mitt barn än hans. Just för att jag känner så här så är jag rätt säker på att det inte blir fler barn.

• linnéa001
    septemberfjorton skrev 2015-03-09 00:51:45 följande:

Har du och din sambo pratat om VARFÖR det är så viktigt att amma? Om det börjar inkräkta på din integritet tycker jag i varje fall han kan sluta prata om det, trots att du fortsätter amma. Är det inte viktigt att pappan blir en stor del i bebisens liv, och inte minst tvärtom? Jag har exempelvis aldrig sett min sambo lyckligare än när jag kommer in till honom och bebisen de morgnar han haft henne och de ligger nyvakna och myser med varandra, och det har bidragit till att jag ser amning som något sekundärt(detta är ju dock bara min personliga känsla).

Jag hoppas jag inte lägger näsan i blöt nu, och ber om ursäkt om så är fallet.

Tycker absolut inte att du lägger näsan i blöt. Min sambo är övertygad om att han var sjuk mycket när han var liten för att han bara fick ersättning och därför är det viktigt för honom att dottern får modersmjölk. I och med utbrottet av mässling i Tyskland pratar han ännu mer om hur viktigt det är eftersom dottern är skyddad i och med att jag är vaccinerad. Tyvärr har väl inte han och dottern den bästa anknytningen just nu. Det beror på att han varit bortrest en del i år och sedan sjuk i nästan tre veckor så han har inte rört vid henne på lång tid. Jag vet dock att han gärna vill ha en bra relation med henne och han, precis som din kille, lyser verkligen upp när dottern ler mot honom eller när han har henne i sin famn.

Han är lite tjatig av sig men jag vet att det i just det här fallet är det för att han vill det bästa för vår flicka. Jag ska dock säga till honom att han inte behöver tjata. Han är lite besser wisser-typen tyvärr, men han vill det bästa. Man kan tycka att det inte borde bli kulturkrock mellan en svensk och en välutbildad italienare men ibland känns det så. Han känns ibland inte lika modern som mina tjejkompisars killar.
  • linnéa001
    Emmask skrev 2015-03-09 14:25:52 följande:

Vi har just fått fjärde förkylningen på fem månader. Den senaste varade i fyra veckor för barnet. Var inte förkyld EN gång hela graviditeten, så jag får väl igen nu. Ohygglig tur att ha släkt och vänner som kan ställa upp då mannen måste jobba. Jag är ofta så otroligt tacksam för det och tänker på alla som klarar sig utan barnvakter, eller som är ensamstående. Jag ogillar ordet hjälte i sammanhanget men just när jag ligger här med feberfrossa är det min första association. Så sjukt starkt att göra detta ensam.

Krya på dig!

Min dotter är förkyld för andra gången i sitt liv, men det är bara lite snuva och lite hosta som väl är. Håller med om att ensamstående är hjältar. Min kille var sjuk i tre veckor och då tog jag hand om dottern, handlade och lagade mat. Tyckte det var jättejobbigt.
  • linnéa001
    Dasha skrev 2015-03-12 16:44:29 följande:

här är dagens foto förresten. ser han undernärd ut?

Ser ut att vara en superpigg och glad liten kille! Absolut inte undernärd. Tycker att det är helt otroligt att han kan stå upp, min dotter kan inte ens sitta.

Var på sexmånaderskontroll idag. Dottern vägde 6400 g och var 66 cm (för två veckor sedan, ingen mätning idag). Hon är inte så himla stor hon heller (har oftast hängselbyxor då vanliga faller av), men läkaren sa bara att hon följer sin kurva fint och påpekade att jag ju inte är så stor. Sa att vi skulle fortsätta ge henne lite mat. 

Lyssna inte på BVC, de verkar ju konstiga. Lita på ditt (och pappans) omdöme.
  • linnéa001

Idag blir min (vår) lilla tjej sex månader! Gud vad tiden går snabbt. Nästa vecka ska jag börja jobba en dag/vecka och det känns väldigt konstigt. Har aldrig varit borta från jobbet så lång tid och har aldrig jobbat deltid. Fast det ska också bli himla skönt, känns som att få lite ledigt. Tänk att få äta lunch i sin egen takt utan att tänka på att dottern blir otålig.

Vi ska äta mintkladdkaka i eftermiddag när mormor kommer, det är jättegott. Nu ska jag återgå till att städa köket medan dottern är med sin pappa. Helt sjukt att det känns som ensamtid att städa. Har rensat ut lite gamla grejer, hittade ströbröd som gick ut 2010!

• linnéa001
    Dasha skrev 2015-03-14 13:25:27 följande:
    grattis!
    {#emotions_dlg.flower}

Tack!

Jag surfar på mobilen med dottern i knät ibland, har inte hittat någon bra ställning för att ha bebis i knät och dator tillgänglig. Hon sover dock bara 30-40 minuter oavsett om det är i knät, själv eller bredvid mig. Ibland händer det att hon sover upp till två timmar men det är sällan.

Recept på mintkladdkaka har jag tagit från tasteline. Den är jättegod och så lätt att göra www.tasteline.com/Recept/mintkladdkaka

Jo, ströbröd är torrvara men med tanke på att den gick ut 2010 så måste jag ju ha köpt det 2008 eller så. Hade sammanlagt tre öppnade förpackningar så jag slängde de två äldsta tillsammans med rågmjöl och havregryn som också gick ut för typ två år sedan. Var längesedan jag bakade bröd...
  • linnéa001
    Mrs West skrev 2015-03-16 21:31:41 följande:

Min kille är 5,5 månad nu. Är 68cm och 8100g. Han äter rätt mkt mat nu. 1dl mat kl 12 och 0,5dl fruktpure. 1dl mat kl 16 och sen 1dl gröt med frukt kl 20. Det har gått snabbt med maten. Han gillar att äta!

Han snurrar mkt och vill gärna stå i knät. Är mkt mer bestämd och krävande nu, vill vara med hela tiden.

Börjar era få riktiga rutiner nu? Sover de hela natten?

Min dotter sover inte hela natten, men rutiner har vid. Sovrutiner har vi haft sedan typ 3 månader men de har ändrats lite. Nu somnar hon vid 20 varje kväll.Hon äter vid ett och vid fem. Oftast somnar hon om när hon ätit vid fem, men inte varje dag tyvärr. Sedan sover hon till sju ungefär. I söndags vaknade hon kvart i fyra och skulle inte sova mer.

Vi var på barnakuten, Sachsska, igår då hon har hostat länge. Ingen fara som väl är, bara slem som kan ta lite tid innan det kommer ut. Trodde vi skulle bli sittande i timmar, men det gick jättesnabbt. Väldigt bra service måste jag säga.  
  • linnéa001
    septemberfjorton skrev 2015-03-17 00:41:02 följande:

Hjälp! Vi fick en bilbarnstol av mina föräldrar i julklapp, en britax köpt i november. Idag skulle den invigas och jag insåg att det bara är ett trepunktsbälte, och inte fempunkts, som jag var noga med att ha till babyskyddet. Är detta säkert nog eller borde vi byta till en stol med fempunktsbälte(vore så himla jobbigt att tacka nej till en rätt dyr present osv)?

Hon verkar sitta väldigt bra, men remmarna ovanför axlarna är lite för långt ner på lägsta nivån och alldeles för långt upp på högsta.. Detta gör mig också nojig nu.. Min oro för den lilla dyrgripen har verkligen nått svindlande höjder den sista tiden, hehe.

Är den godkänd så är det säkert ingen fara, men ni måste ju känna er trygga. Titta i denna tabell om ni vill www.ntf.se/konsument/bilbarnstolar-2013.asp

Vi har också köpt en Britax, en Max Way.
  • linnéa001

Ni som köpt bilbarnstol, har ni börjat använda den? Vi köpte en Britax Max Way förra veckan, men tycker den är för stor än så länge. Känns inte som om de där kuddarna som ska stötta huvudet kommer tillräckligt långt ner (dottern är 66 cm). Dessutom sitter hon inte själv än och det står överallt att man ska byta till en stol när barnet sitter själv. Stod i butiken att stolen är från 5 månader, men på Britaxs hemsida stod det från 9 månader. Det varierar så klart mellan olika barn, men det är ganska stor skillnad på 5 och 9 månader.

När det gäller matbitar går det inte så bra. Hade tänkt att dottern skulle få sitta i sin stol och äta små bitar medan vi äter middag, men det funkar inte. Hon stoppar nästan inget i munnen utan pillar bara på det eller sopar ner det på golvet. Gav henne en bit broccoli en gång och efter 30 s var det bara smulor kvar.

Svar på tråden septemberbarn 2014