Inlägg från: Bebislängt |Visa alla inlägg
  • Bebislängt

septemberbarn 2014

Vår lille fick en tand häromdagen och sedan dess har han vaknat en eller ingen gång på natten. Äntligen! Det känns så skönt att äntligen ha fått lite nattsömn. Känner mig som en helt ny människa :D

• Bebislängt
    Emmask skrev 2015-04-11 19:29:45 följande:
    Åh men vad skönt att det fanns en konkret orsak!
    Väldigt! Han sov jättebra i tre nätter innan nästa tand började trycka på :D Men förhoppningsvis är den uppe snart den med.
  • Bebislängt
    linnéa001 skrev 2015-04-11 22:18:38 följande:

Låter trist att brösten kommer bli mindre. Mina kommer gå från små A till extremt små A. Tur att min kille är en rumpkille :)

Vi hade bråk i fredags om föräldraledigheten. Min kille sa redan från början att han inte kan vara hemma på heltid, att han behöver en dag i veckan att jobba. Därför sa vi att han vid sex månader skulle vara hemma en dag i veckan. Efter en månad eller så skulle vi utöka till två, sedan tre och slutligen fyra. Så i fredags så säger han att han inte kan vara hemma mer än en dag just nu men att det kanske går tre dagar i höst, men det är max. Han tycker att jag ska vara hemma majoriteten av tiden medan jag trodde vi var överens om att dela lika. Visst, hans jobb är "viktigare" men mitt jobb är viktigt för mig. Dessutom tycker jag att det är viktigt att han och dottern får vara tillsammans. Han tjänar typ 20000 mer i månaden men vi bor så billigt att vi absolut inte är beroende av hans höga inkomst.

Jag har inte plockat ut så många dagar varje vecka och kan vara hemma till årsskiftet kanske, men mina dagar kommer ta slut innan dottern ska börja på dagis. Då måste ju han vara hemma. Tyvärr han vi inte diskutera/tjafsa klart förrän jag var tvungen att gå till jobbet, men hur 17 löser man detta?

Hoppas ni löser det. Här hemma tjafsar vi lite åt andra hållet. Båda vill vara hemma och ingen vill jobba.
  • Bebislängt
    BjörkW skrev 2015-04-19 20:29:31 följande:

Natten till idag var första hela natten vår 6,5 månaders son sov hela natten utan att verken äta eller vakna till och behöva sövas om. När vi skulle natta honom igår kväll la vi ner honom i sängen, sen låg han och skrattade i kanske 5 minuter sen somnade han. Nu håller vi på att söva för natten och han har gnällt och gråtit i en timme nu.

Väldigt svårt när det är så olika från dag till dag hur lika vi än gör.

En grej som funkar för oss när vår kille är svår att natta är att vi lägger oss i vår säng alla tre och läser en bok en stund. Och sen efter 20-30 minuter försöker vi igen och då brukar han somna. Det kanske han hade gjort ändå men det är skönt för oss vuxna i alla fall att få ett avbrott från att kämpa med läggningen. Tänker att lillen känner av det också och kommer lättare till ro.
  • Bebislängt
    linnéa001 skrev 2015-04-21 17:00:51 följande:
    Toppen! Min dotter måste som sagt hålla mig i handen för att somna, men det går hyfsat snabbt. Sedan vaknar hon ofta efter 30-45 minuter och så måste jag gå in och sätta mig igen hos henne. Försöker jag gå ut innan hon somnat riktigt tungt så börjar det om igen. Går pappa in börjar hon skrika ännu mer och slutar inte förrän jag kommer in i sovrummet. Lite jobbigt faktiskt. Fast ändå inte så farligt att bara sitta och hålla handen, jag slösurfar lite på mobilen samtidigt.

Sitter era barn än? Min dotter är 7 månader och en vecka och sitter ok, men tippar ganska ofta bakåt eller åt sidan. Hon har inte riktigt fattat än. Kräla/åla gör hon absolut inte, vill helst inte ligga på mage alls så jag vet inte hur det blir med det.
    Vår kille kan inte sitta. Ibland kan han sitta korta stunder om han tar stöd med händerna framför sig men oftast är det någon leksak som lockar som gör att han välter :D

Men han har börjat "krypa" eller vad man ska kalla det. Det går väldigt långsamt än så länge och det är rätt skönt.
  • Bebislängt

Sa dom till er att ni kan ha samma pass till honom i fem år Dasha? Till oss sa dom ett år, max två. Och att vi måste byta så fort han inte går att känna igen. Men skulle ju föredra om det gick att använda i fem år.

• Bebislängt

Vår bebis har börjat vakna 04.30 på mornarna. Och det är mest bara gnäll hela hela tiden. Trodde att det skulle bli bättre nu när han lärt sig krypa men det har det verkligen inte. Han är bara nöjd när man bär honom så det hade ju varit himla praktiskt om han ville sitta i selen.

Förstår ju att det är seperationsfasen som börjat (lite väl tidigt?) men alltså fy sjutton vad jobbigt det kommer bli. Jag är ständig huvudvärk efter en vecka och så här kommer det väl vara i ett par månader antar jag.

Märker ni av separationsångest nåt?

• Bebislängt

Tack Dasha, vilket bra tips! Den känns ju väldigt skön.

Vi funderar på att köpa en såndär mjuk hjälm också hehe. Är det någon som har erfarenhet av det? Bebisen drar sig upp för saker och sen släpper han och faller baklänges. Känns jätteläskigt.

• Bebislängt
    Kroken skrev 2015-04-26 10:24:35 följande:
    Separationsfasen inträder någon gång mellan 7 och 9 månader. Ungefär. Sen finns det både 6-månaders och 11 månaders som går in i fasen så det är individuellt.

Min bebis kom in i separationsfasen runt 7 månader, men det tog några veckor innan jag fattade det. Det är skitjobbigt rent ut sagt att alltid ha en beis klistrad på sig! Men man står ut, vad ska man gör liksom? smile1.gif det sägs att den går över fortare om barnet får mycket närhet så jag hoppas den ger sig fort för hon är ju på mig hela tiden. Hon sover dåligt på både dagen och natten. 30 min på dagen om hon inte får sova i famnen. På natten vaknar hon med. 1-1,5 timmes mellanrum för att kolla så jag är där. När hon somnat för natten går det inte att lägga henne i sängen för då vaknar hon efter en liten stund. Så hon får sova kvar i min famn i soffan tills jag går och lägger mig.
    Tänker också att det bara är att härda. Snart är den över. Snart är han väl tonis och man önskar att han ville klänga på en ;)
  • Bebislängt
    linnéa001 skrev 2015-04-27 22:38:26 följande:
    Visst blir det så. Snart kommer man få höra "men mamma, alla andra får" och "Gud vad ni är pinsamma".

De är så himla goa de små liven. Tycker den här åldern är jättemysig. Fram till 6 månader var det inte så skoj men nu händer det så mycket. Livet kretsar inte bara kring att äta liksom.
    Jag tycker precis tvärtom. Fram till fem, sex månader var det bara mysigt och nu är det så himla jobbigt. Men det beror väl på vad man har för bebis. Fast visst är det roligt nu också. Men livet var bra mycket enklare innan han kröp :D
Svar på tråden septemberbarn 2014