Inlägg från: linnéa001 |Visa alla inlägg
  • linnéa001

septemberbarn 2014

Kroken skrev 2015-03-18 11:12:10 följande:
    Man ska byta när barnet sitter med stöd, det behöver inte sitta själv. Den bakåtvända är mycket säkrare än babyskyddet så det är bra att byta så fort som det är möjligt. Vi har Axkid minikid till vår tjej och hon sitter bra i den. Valde mellan den och maxway. Axkid kan dock användas längre så därför föll valet på den, den är längre i ryggen.
    Tack, det hade inte jag fattat... Vad skulle man göra utan FL? :)

Vi kollade också på några olika men hon i butiken sa att Max Way var bättre för oss då vi har en så himla liten bil.
    replica skrev 2015-03-18 12:00:14 följande:
    Lilleman blev 6 månader igår och har ändrat sovvanor totalt om dagarna.. Innan sov han 1-2h på förmiddagen och 2½h på eftermiddagen.. Nu sover han 20-30min i stöten och orkar vara vaken 1-2h däremellan... Vaknar med ett ryck efter ca 30 minuter varje gång oavsett var han sover..
    Verkar som om många barn sover på det sättet. Just nu har min dotter faktiskt sovit i nästan 1,5 h. Tror det beror på att jag låg bredvid (och sov) för när hon vaknade till så märkte hon att jag var där och somnade då om i stället för att "ropa" på mig.

• linnéa001
    Svansjön skrev 2015-03-18 22:45:24 följande:

Nej, bakåtvänd stol är inte säkrare än babyskyddet. Finns inget som säger det alls.

Det som gäller är att barnets kan byta när det kan sitta med stöd. Så gränsen på 9 kg är en riktlinje. Vissa stolar kan man ha kil för att få mer liggande lutning på. För vissa stolar gäller kilen upp till 13 kg.

Isofix gäller till 18 kg sen måste stolen bältas. Alla Isofix kan inte bältas och man måste då köpa ny stol.

Tack! Har inte hittat någon information om varför en stol skulle vara säkrare än babyskydd. Känns skönt att veta för då kan vi vänta lite innan vi byter till bilstolen utan att få dåligt samvete.

Hade världens bästa läggning igår. Ammade vid 19:30 och lade sedan ner dottern i sitt babynest. Hon somnade på 2 sekunder! Ganska djupt också. Efter 30 minuter gick jag in och puttade lite på henne. 20:20 sov hon fortfarande. Fast jag får inte veta om det fungerade eller inte för killen klampade in i sovrummet efter 2 minuter och öppnade ett skåp med buller och bång och tände i taket. Lillan klarvaken på en gång och somnade om en timme senare. Han "tänkte inte på att hon låg där och sov". Nej, för hon sover ju aldrig i sovrummet på kvällen...
  • linnéa001

Är det fler än vi som har svårt att lägga barnet på dagtid? Min dotter kommer liksom  inte till ro. Lägger man henne i sängen/soffan så ligger hon och sparkar och viftar med armarna eller skriker och gnäller. Ganska ofta börjar hon skrika efter ett tag, tar en paus, skriker, tar en paus, o.s.v. Det är argt skrik, inga tårar. Har man tur så somnar hon av utmattning efter ett tag, men i värsta fall så blir hon hysterisk och man får ta henne i bärselen och gå omkring tills hon somnar. Man märker att hon är trött, men hon vill inte sova.

Idag lyckades jag lugna henne genom att sjunga "Imse vimse spindel" och efter att ha sjungit den typ 15 gången samtidigt som jag buffade så somnade hon. När hon lägger sig för natten har vi sällan det här problemet. Oftast somnar hon snabbt utan gnäll, bara lite sparkar ibland.

Hon visar inte heller alltid är hon är trött så jag kör lite på rutin. Visst händer det att jag har fel, men då är hon sällan arg, bara full av energi och viftar, sparkar och gör pruttljud med munnen (bland det roligaste hon vet just nu).

• linnéa001

Hm, verkar som att några har det ännu jobbigare än vad jag har med läggandet så jag ska kanske inte klaga. Min dotter somnar i alla fall ganska lätt på kvällarna, bara att lägga henne i sitt näst så somnar hon efter en stund, även om jag måste sitta bredvid och hålla henne i handen.

Korta tupplurar verkar allas barn ha nu, det kommer väl i den här åldern. Ibland fungerar det att söva om dottern, men det gäller att vara snabb. Det fungerar bara om hon håller på att vakna, inte om hon vaknat helt. Hålla i handen och buffa är det som fungerar för oss.

Shit, sommartid hade jag glömt. Då lär hon väl vakna vid fem.

• linnéa001
    Bebislängt skrev 2015-03-24 08:24:56 följande:

Jag blir galen snart! Nu har bebisen i över en månad vaknat på nätterna och är pigg! Han vaknar vid tolv och två och ibland igen vid halv fem. Om vi har otur tycker han att det är morgon halv fem. Han sover lite bättre om han får sova i vår säng men problemet är att då kan jag inte sova alls. Jag ser inget slut på det här och jag håller på att bli galen av att aldrig få sova mer än fem timmar per natt. Man blir ju inte piggare av att det är gnäll och gnöl mest hela dagarna heller eftersom han försöker lära sig krypa och blir frustrerad när han inte kan. Och nästan alltid är det skrik när han ska sova. Det händer till och med att jag får gå hem med vagnen för han bara skriker och så får han vara vaken istället för det inte går att få honom att somna.

Jag hoppas att det blir bättre när han väl knäcker krypkoden. Och hoppas att det är snart för jag känner hur tålamodet tryter mer och mer för varje dag. Ursäkta gnälligt inlägg men var tvungen att skriva av mig lite.

Jösses, stackare! En morgon ville min dotter gå upp kvart i fyra och det var hemskt, men som väl var så var det bara en gång. Jag vet inte när din son somnar för natten, men kan du inte lägga dig tidigt med honom, typ vid åtta? Eller så får pappa vara uppe med sonen och du lägga dig. Man blir knäpp av för lite sömn. 

Jag vet inte varför du inte kan sova med sonen i sängen men det måste ju gå att lösa. Jag har dottern bredvid mig halva natten ibland (från tre, fyra) och det är inga problem. Vi ligger rätt stilla båda två och jag är inte längre orolig för att rulla över henne som jag var i början.

Ligger sonen i vagnen? Min dotter blev nöjdare när jag bytte till sittdelen. Nu får hon halvligga när vi är ute och somnar oftast då. Vaknar hon så sätter jag henne upp, då är hon mycket nöjdare.
  • linnéa001

Min dotter ler mot alla och verkar inte bry sig så mycket om vem som håller henne så länge hon ser mig. Är hon pigg så verkar jag inte behövas alls. Vet inte om pappa testat att låta någon annan hålla henne när han varit ensam med henne. Bara jag verkar duga om hon vaknar på natten även om hon inte behöver äta.

Pappa är nu ledig varje fredag, jag började jobba förra veckan. Det första som hände var att han "glömde att han var föräldraledig" och anmälde sig till att hålla en presentation på ett seminarium denna vecka. Så dottern ska följa med dit där seminariet är. Han ska bara prata i 15 minuter men det är ganska lång tid för en 6-månaders att sitta i vagnen och lyssna på pappa som pratar.

• linnéa001
    Bebislängt skrev 2015-03-24 21:10:39 följande:
    Någon som har några tips? Heh..
    Usch, låter fruktansvärt jobbigt. Min dotter sover nästan också alltid bara 30 min åt gången men om hon varit vaken lite längre, typ 3 timmar, så kan hon somna om om man håller henne i handen och buffar lite. Man måste dock göra på en gång när hon börjar vakna och absolut inte låta det gå för långt. Så det är väl ett tips att försöka göra.

Har du testat bärsele? Det funkar bra för min tjej (det enda som funkar när hon vägrar sova). Jag sätter henne i den och så släcker jag i hallen och går fram och tillbaka, fram och tillbaka och klappar lite på baken. Vi har en Manduca som vi är helnöjda med. Barnet sitter groda och man kan ha det på magen, sidan eller på ryggen. Det finns en liten huva att fälla upp och den sätter jag på min dotter. Då blir det lite extra mörkt och inte så mycket som distraherar.
  • linnéa001
    Bebislängt skrev 2015-03-24 21:10:39 följande:
    Någon som har några tips? Heh..
    Vår dotter ligger mellan oss i sitt babynest och ingen av oss störs av henne. När vi varit bortresta och inte haft nästet med har hon legat mellan oss utan det och då märker man hur hon roterar. Hon sparkas inte, men roterar och hamnar efter en stund på tvären. Kanske babynest skulle funka mellan er? Då kommer lillen att sparka i kanterna på det.
  • linnéa001

Jag ger min dotter gröt vid 18:45, ammar 19:30 och så somnar hon vid 20. Igår kväll och inatt åt hon 22, 01:45 och 05. Hon kan väl inte vara hungrig redan vid 22 om hon får mat/gröt vid 19 och sedan ammas en halvtimme senare? Och så hungrig igen en gång till på natten och tidigt på morgonen? En gång sov hon 22-02 och så 02:15-06, helt fantastiskt skönt.

Jag skulle väldigt gärna få bort något nattmål, tror mest att hon äter av vana eller vaknar av någon annan anledning och sen inte kan somna om utan att äta. Hur 17 gör man för att få henne att sluta äta vissa måltider? Eller begripa om hon verkligen är hungrig?

• linnéa001
    Dasha skrev 2015-03-26 21:08:32 följande:
    roligt! lycka till! tänk så roligt det blir för 9-månaders att leka med sanden, plaska i havet! Drömmer

jag skulle också velat åka till medelhavet.

men det blir väl en resa till ryssland, kombinerat släktingar + massa museer och sånt. kan bli jobbigt...inget för bebisen egentligen, men måste...
    Museer som är så kul! Och Ryssland har jag alltid velat åka till, så spännande (fast kanske inte om man kommer därifrån). Det är ju iofs ett stort land så det beror väl också på vart man åker. Norra Sibirien känns inte så lockande t.ex.

Vi åker kanske till svärföräldrarna i Italien, killen vill nog hem. Det är bara så jobbigt att ta sig dit. Flyga till Frankfurt och byta flyg för att komma till en ganska liten stad. Från den lilla staden tåg med ett byte för att komma till en ännu mindre stad och så slutligen upplockad med bil för att åka till den lilla byn. Vet inte hur man ska göra med bilstolen t.ex. Fy för att släpa med den på tåget. Kanske fungerar det om vi slipper ta med bilstolen, men då vill jag att de hyr en innan vi kommer, ingen sabla det fixar sig där-attityd. Italienare och bilkörning liksom... även om pojkvännen anser att det är svenskar som kör illa.
Svar på tråden septemberbarn 2014