septemberbarn 2014
Vi kollade också på några olika men hon i butiken sa att Max Way var bättre för oss då vi har en så himla liten bil.
Nej, bakåtvänd stol är inte säkrare än babyskyddet. Finns inget som säger det alls.
Det som gäller är att barnets kan byta när det kan sitta med stöd. Så gränsen på 9 kg är en riktlinje. Vissa stolar kan man ha kil för att få mer liggande lutning på. För vissa stolar gäller kilen upp till 13 kg.
Isofix gäller till 18 kg sen måste stolen bältas. Alla Isofix kan inte bältas och man måste då köpa ny stol.
Är det fler än vi som har svårt att lägga barnet på dagtid? Min dotter kommer liksom inte till ro. Lägger man henne i sängen/soffan så ligger hon och sparkar och viftar med armarna eller skriker och gnäller. Ganska ofta börjar hon skrika efter ett tag, tar en paus, skriker, tar en paus, o.s.v. Det är argt skrik, inga tårar. Har man tur så somnar hon av utmattning efter ett tag, men i värsta fall så blir hon hysterisk och man får ta henne i bärselen och gå omkring tills hon somnar. Man märker att hon är trött, men hon vill inte sova.
Idag lyckades jag lugna henne genom att sjunga "Imse vimse spindel" och efter att ha sjungit den typ 15 gången samtidigt som jag buffade så somnade hon. När hon lägger sig för natten har vi sällan det här problemet. Oftast somnar hon snabbt utan gnäll, bara lite sparkar ibland.
Hon visar inte heller alltid är hon är trött så jag kör lite på rutin. Visst händer det att jag har fel, men då är hon sällan arg, bara full av energi och viftar, sparkar och gör pruttljud med munnen (bland det roligaste hon vet just nu).
Hm, verkar som att några har det ännu jobbigare än vad jag har med läggandet så jag ska kanske inte klaga. Min dotter somnar i alla fall ganska lätt på kvällarna, bara att lägga henne i sitt näst så somnar hon efter en stund, även om jag måste sitta bredvid och hålla henne i handen.
Korta tupplurar verkar allas barn ha nu, det kommer väl i den här åldern. Ibland fungerar det att söva om dottern, men det gäller att vara snabb. Det fungerar bara om hon håller på att vakna, inte om hon vaknat helt. Hålla i handen och buffa är det som fungerar för oss.
Shit, sommartid hade jag glömt. Då lär hon väl vakna vid fem.
Jag blir galen snart! Nu har bebisen i över en månad vaknat på nätterna och är pigg! Han vaknar vid tolv och två och ibland igen vid halv fem. Om vi har otur tycker han att det är morgon halv fem. Han sover lite bättre om han får sova i vår säng men problemet är att då kan jag inte sova alls. Jag ser inget slut på det här och jag håller på att bli galen av att aldrig få sova mer än fem timmar per natt. Man blir ju inte piggare av att det är gnäll och gnöl mest hela dagarna heller eftersom han försöker lära sig krypa och blir frustrerad när han inte kan. Och nästan alltid är det skrik när han ska sova. Det händer till och med att jag får gå hem med vagnen för han bara skriker och så får han vara vaken istället för det inte går att få honom att somna.
Jag hoppas att det blir bättre när han väl knäcker krypkoden. Och hoppas att det är snart för jag känner hur tålamodet tryter mer och mer för varje dag. Ursäkta gnälligt inlägg men var tvungen att skriva av mig lite.
Min dotter ler mot alla och verkar inte bry sig så mycket om vem som håller henne så länge hon ser mig. Är hon pigg så verkar jag inte behövas alls. Vet inte om pappa testat att låta någon annan hålla henne när han varit ensam med henne. Bara jag verkar duga om hon vaknar på natten även om hon inte behöver äta.
Pappa är nu ledig varje fredag, jag började jobba förra veckan. Det första som hände var att han "glömde att han var föräldraledig" och anmälde sig till att hålla en presentation på ett seminarium denna vecka. Så dottern ska följa med dit där seminariet är. Han ska bara prata i 15 minuter men det är ganska lång tid för en 6-månaders att sitta i vagnen och lyssna på pappa som pratar.
Jag ger min dotter gröt vid 18:45, ammar 19:30 och så somnar hon vid 20. Igår kväll och inatt åt hon 22, 01:45 och 05. Hon kan väl inte vara hungrig redan vid 22 om hon får mat/gröt vid 19 och sedan ammas en halvtimme senare? Och så hungrig igen en gång till på natten och tidigt på morgonen? En gång sov hon 22-02 och så 02:15-06, helt fantastiskt skönt.
Jag skulle väldigt gärna få bort något nattmål, tror mest att hon äter av vana eller vaknar av någon annan anledning och sen inte kan somna om utan att äta. Hur 17 gör man för att få henne att sluta äta vissa måltider? Eller begripa om hon verkligen är hungrig?