Inlägg från: septemberfjorton |Visa alla inlägg
  • septemberfjorton

septemberbarn 2014

MammaTillBäbis skrev 2014-10-10 11:11:37 följande:

Kan jag bara vänta och stå ut tills det rättar till sig? Måste amma honom mycket då han är stor och har lite höga gulsotvärden och han kom ut med två blödningar på huvudet, en efter sugklockan. Så vi har kämpat på mycket med allt här känns det som. Och för blödningarnas skull och gulsoten så ska jag amma ofta men känns som han idag mest bara vill sova och väcker jag honom för att han ska äta så suger han inte eftersom mina bröst är så spända...

För mig rättade det värsta till sig efter ungefär en vecka. Det var också då jag slutade väcka henne för att amma(skulle hon däremot sova mer än fyra timmar i streck måste jag fortfarande väcka henne eftersom brösten blir för spända annars). Jag gör som någon annan nämnde, håller i bröstet underifrån, försiktigt så jag inte ska täppa till mjölkgångarna. Ibland gör jag även så att jag liksom håller i bröstvårtan så den är mjuk och typ "sladdrig" och därför lite lättare för dottern att suga in, det visade de mig på BB. Om jag var du skulle jag leta upp en BM som är riktigt bra på amning(jag gick igenom måååånga innan rätt kom), och kan visa och förklara.
  • septemberfjorton
    MammaTillBäbis skrev 2014-10-12 19:42:14 följande:

Hade en jättebra natt när lillen vaknade när jag väckte honom för mat. Han åt och domnade om. Men sedan fem har han sovit totalt tre timmar idag, resten av tiden har han ätit.

Igår oroade jag mig för att han sov för mycket och åt för lite. Idag oroar jag mig för att han äter för mycket och sover för lite. Undrar hur natten kommer bli.

Är lite extra nedstämd då jag har så rysligt ont och svårt att röra mig öga stygnen efter klippet. Jag som vill njuta av den här tiden. Mest nedstämd blir jag för svärmor är så jobbig. Hon har väldigt mycket att säga till om och tror hon ska kunna uppfostra vår son vid sidan av oss då jonntror han kommer bli för snäll och mesig. Så har hon varit hela graviditeten och nu är han här och då har honnrätt till så mycket. Känner mig totalt överkörd och vill ju ha det på mitt sätt.

Jag känner igen det där med svärmor. Första dagen vi kom hem från BB var våra föräldrar här på besök, och inte nog med att hon stannade på tok för länge(ingen känsla för när hon ska gå någonsin), och skulle hela tiden komma med "goda råd". När hon gått fick jag spel på sambon och efter det har vi båda varit väldigt tydliga med att det är våran dotter, och det är vi som bestämmer. Han har även varit tydlig med att hon inte får stanna längre än en timme,ibland två. Nu var hon inte jättehemsk från början, men tillräckligt för att jag skulle må dåligt över det. Jag tycker du ska prata med pappan, det är ju hans mamma och jag tycker det är upp till honom att klargöra att sådär får hon inte bete sig i ert hem med er familj.

Förstår att det är jobbigt med smärta, jag har fortfarande ont efter kejsarsnittet och är hängig infektionen jag fick av mjölkstockningen. Det tar lika mycket på psyket som kroppen tycker jag. 
  • septemberfjorton
    Bebislängt skrev 2014-10-15 22:13:52 följande:

Fler än jag som fortfarande känner av foglossning? Det blir ju inte bättre av att jag måste släpa liggdelen till vagnen med bebisen i upp och ner för trappen varje dag. Det blir inga långa promenader direkt..

Jaaaa! Varje gång jag vrider benet när jag kliver ur sängen(den är hög..) så gör det ont därinne bakom ljumsken. Prick samma som foglossning.
  • septemberfjorton

De senaste dagarna har varit vidriga. Hon vill plötsligt inte sova längre. Gasig i magen, snuttig och vill bara ligga bredvid i sängen och ha konstant tillgång till bröstet(men bara när båda ligger ner). Hon har dessutom blivit besatt av en lampa vi har ovanför sängen, den enda lampan vi har där. Hon blir arg när jag tänder den och släcker jag den efter hon fått syn på den blir hon ännu värre.

Ni som har sambo som jobbar, hur löser ni jobbiga nätter och dagar? Det känns sjukt jobbigt att han bara är med oss(henne, jag vilar då) några timmar efter jobbet.

• septemberfjorton
    linnéa001 skrev 2014-10-16 12:04:04 följande:

Ja du, inte så mycket att göra tyvärr. Sambon måste jobba och kan tyvärr inte amma. Har vi en dålig natt försöker jag ta igen det på dagen. På helgen går han ibland en långpromenad med lillan så jag får sova ifred.

Har du testat att ge henne mat på flaska som jag skrev i mitt inlägg ovan? Min flicka blir i alla fall mycket mättare och lugnare, även om det är bröstmjölk i flaskan. Hon sover runt fyra timmar innan hon vaknar och vill ha mat igen. Vid det uppvaket ammar jag och då somnar hon oftast gott ganska snabbt (äter i ca 20 min och somnar sedan). Alla barn är så klart olika, men man får testa sig fram. Det där med lampan har jag dock ingen aning om hur man ska lösa.

Vi gav henne lite på flaska när jag hade mjölkstockning, det gick bra. Men så lämnade vi tillbaka pumpen och jag har inte velat köpa en ny ännu efter att BM sa att mina bröst inte "ville ge mjölk till en pump". Använder du elektrisk pump eller manuell?

När jag är pigg är det supercharmigt med lampan, men är jag helt slut är det bara jobbigt med en stark lampa i ögonen.. Herregud.
  • septemberfjorton
    fiialotta3 skrev 2014-10-18 00:52:43 följande:

Det var ett tag sen men det skrevs en del om mjölkstockning tidigare i tråden. Jag tror att jag har det nu, ont i bröstet hela tiden och så ganska hög feber, 39 grader (har ganska låg normaltemperatur så det är mycket för mig). Tog alvedon för fyra timmar sen och febern har knappt gått ner en halv grad, någon som känner igen sig?

Jag skrev om det. Har du ammat mycket från det onda bröstet? Bebisens haka ska vara mot det hårda området, det är också bra att stå på alla fyra över bebisen och amma. Men går inte febern ner skulle jag ringa BB. Jag gick från lite ont på lördagen och feber på söndagen till inläggning med antibiotikadropp på måndagen. Blev riktigt dålig väldigt fort.
  • septemberfjorton
    linnéa001 skrev 2014-10-28 10:01:57 följande:

Hur gamla var era bebisar när ni började med babymassage? Gick ni någon kurs?

Min flicka har börjat få ganska bra rutin på natten nu. Hon somnar mellan 23 och midnatt och sover till ungefär kl nio med första uppvaket efter ca fyra timmar och sedan ungefär varannan timme. Det fungerar ganska bra. Fast tanken på att inte få sova en hel natt på typ ett år gör mig ganska nervös. Även om hon äter effektivt och somnar om snabbt så tycker jag det är himla jobbigt att inte få sova sammanhängande.

Amningen har gjort otrolig nytta för min kropp. Jag ser bättre ut än innan graviditeten. Från pyttesmå bröst till rätt snygga och mina ridlår har försvunnit. Det går verkligen åt mycket energi att amma. Det enda jag har kvar är lite "sladder" på magen. Killen är himla glad.

Jag har bara kollat youtube, men det har funkat bra tycker jag. Vi provade även minifom och Semper magdroppar, eftersom bebisen haft väldiga problem med ont i magen.

Gällande sömn följde jag någons råd här, och pumpar ur vissa nätter, så att pojkvännen kan ta henne medan jag sova en natt. Fungerar bra med manuell pump och syntocinon nässpray.
  • septemberfjorton
    linnéa001 skrev 2014-10-29 23:00:53 följande:

Får du inte ont i brösten om du inte ammar eller pumpar på natten? Min dotter sov sex timmar inatt och när hon väckte mig för att äta var mina bröst färdiga att explodera.

7 timmar har varit max, och mina bröst var väldigt spända då, men det var det värt. Har hört att man kan vänja kroppen vid att inte amma på natten, men det är inte aktuellt här så länge Ingrid äter under natten. Vore dock himla smidigt i framtiden :)
  • septemberfjorton

Vi sover på varsin våning eller i olika rum, beror på hur jag känner mig(har sömnproblem). Jag tar bebisen hela natten. Har faktiskt inte så mycket emot det, han tar henne i stort sett hela helgen istället. Det jag tycker är jobbigt är allt annat jag "måste" hålla reda på; BVC-tider(han skiftar och är med på alla besök), D-droppar, magdroppar, att det finns blöjor och kläder osv. Visst kan jag strunta i det, men då är det ju jag(och Ingrid) som får ut för det i slutändan ändå för BVC ringer ju alltid mig och jag förväntas ha koll på allt. Nej, fy vad jobbiga vissa grejer är.

• septemberfjorton
    Bebislängt skrev 2014-11-04 10:01:43 följande:

Inatt sov min bebis från tolv till fyra och somnade inte om förrän vid åtta. Han skrek inte eller så utan låg i sin vagga och sträckte på sig, grymtade och "pratade".

Jag kunde inte alls komma till ro och sova när jag visste att han var vaken. Funderade ett tag på att lägga honom i vår säng men ville inte att sambon skulle vakna. Så Jah försökte söva bebisen i fyra timmar. Hur hade ni gjort!

Nu har jag bebisen liggandes bredvid mig i sängen, hon ligger i sin sleepcarrier, men när hon inte kunnat sova där har jag gått runt med henne i sjalen/på axeln eller ammat/flaskat så hon typ hamnar i matkoma. Inte så kul men hon somnar på tjugo minuter :) En gammal vagn som mina föräldrar har fungerar också för att söva henne. Min pojkvän brukar titta henne i ögonen(bryts ögonkontakten blir hon arg) och hålla i nappen tills hon somnar.
Svar på tråden septemberbarn 2014