Inlägg från: Bebislängt |Visa alla inlägg
  • Bebislängt

septemberbarn 2014

Vår kille sov äntligen lite längre idag och sov bra på natten. Vaknade en gång och åt. Så jag hade ju kunnat få rejält med skönhetssömn om det inte vore för att grannen bestämde sig för att ha efterfest mellan 4-6 och sen kom sopbilen och halv sju vaknade bebisen. Skönt ändå att han kunde sova sig igenom en hel efterfest :D

• Bebislängt

Min bebis sover bara två ggr om dagen. Om vi är ute och går sover han 1,5 timme vid 10.00 och 1,5 timme vid 14.00. Men eftersom jag inte orkar släpa runt på vagnen fyra timmar per dag ställer jag nu ut honom på balkongen på förmiddagen men då sover han bara en halvtimme men vägrar ändå sova en tredje gång på eftermiddagen så är konstant övertrött känns det som.

Jag får väl släpa runt på vagnen istället. Men känner verkligen behov av att sitta och ta det lugnt åtminstone en halvtimme per dag. Är ju ensam med bebisen mellan halv åtta och halv sju så det är långa dagar.

• Bebislängt
    Kroken skrev 2015-05-06 10:28:19 följande:
    Just det där att få sitta ner i lugn och ro iallafall i en halvtimme känner jag också är ett måste.

I perioder är jag ensam från morgon till sen kväll/natt med barnen. Att alltid ha bebisen "på" mig är rätt krävande, hur mycket jag än älskar henne! Jag försöker lägga ner henne i vagnen när hon somnat för att kunna få den där halvtimmen för mig själv. På eftermiddagen får hon dock sova klart i min famn för där sover hon 1-2 timmar och är mycket gladare då, vilket blir trevligare för alla smile5.gif
    Hade gärna suttit med honom i famnen ett par timmar för då hade det åtminstone varit tyst och kroppen hade fått vila. Men han sover tyvärr bara i rullande vagn. Det går inte ens att sitta ner och rulla den fram och tillbaka. Nu när det är fint väder är det väl lite mer ok men känner att min kropp aldrig får vila och jag har fortfarande problem med bäckenet efter förlossningen.

Idag tänkte jag göra ett försök att lägga honom i vagnen på balkongen förmiddag och lunch och chansa på att han vill sova en timme i vagnen ändå på eftermiddagen. Det skulle vara en bra ny rutin.

Apropå att krypa eller inte krypa: passa på och njut av lugnet när de är stilla, säger jag. Sen blir det inte en lugn stund.
  • Bebislängt
    Emissima skrev 2015-05-14 22:36:52 följande:

Vår son var planerad till September men föddes i slutet av augusti-men jag hakar på ändå.

Undrar hur ni mammor har mått efter förlossning. Jag haft så kämpigt fysiskt (ischias o brännsmärtor i låren + ont i ryggen o foglossning) men börjar komma på rätt köl tror jag. Ngn mer som haft en tuff postpartumtid?

Jag har också haft det lite tufft fysiskt. Hade länge ont i fogarna och har fortfarande känningar. Men har mest problem med underlivet nu. Sprack och fick sy ganska mycket och tror inte att det har läkt som det ska. Har tid hos gyn om två veckor... Trodde absolut att man skulle vara av med alla besvär så här långt efter förlossning.
  • Bebislängt

Fler bebisar som blivit extremt morgonpigga? Här är det morgon 04.30..

Vad gör ni när era vaknar så tidigt?

• Bebislängt

Vi var på BVC idag. Sonen blir 8 månader om två dagar. Han väger 8,5 och är 73cm lång. Lång och smal alltså :)

Vår sköterska tyckte att vi skulle sluta ge honom mat på nätterna men jag orkar inte ens tänka på all sömn vi skulle förlora under en sån avvänjningsprocess.

• Bebislängt
    linnéa001 skrev 2015-05-17 20:12:49 följande:
    Min dotter vaknar fem. Vi går upp och byter blöja, klär på oss, äter frukost. När jag ätit min frukost har klockan oftast hunnit bli halv sju och då lägger vi oss en stund igen. Då sover hon oftast 30 minuter. Generellt sover hon ganska mycket på förmiddagarna men sällan efter klockan 14, trots att hon nog behöver. Som väl är somnar hon vid halv åtta på kvällarna och sover hela nätterna.
    Jag vägrar gå upp för dagen då haha. Känner ju också att han inte har sovit klart. Vi byter blöja, han får lite ersättning, sen sitter vi och leker en halvtimme och sen bär jag runt på honom tills han somnar efter typ en halvtimme. Det funkar oftast och då får vi sova 1,5 timme till. Ibland funkar det inte och jag får ge upp och gå upp och sen gå och lägga mig igen vid halv nio när han förhoppningsvis har somnat i sin vagn inne.
  • Bebislängt
    linnéa001 skrev 2015-05-18 20:25:09 följande:

Min mens är också helt smärtfri efter graviditeten! Så himla skönt. 

Dottern är idag 8 månader och 4 dagar. Hon är 70 cm lång och väger 7,89 kg. Också lång och smal, eller normallång, men inte direkt tung.

Vi var på en kombinerad 8-månaderskoll och föräldraträff. Vi satt med andra mammor (och en pappa) och diskuterade olika saker. Alla barn kröp omkring utom min dotter. Jag vet att man inte ska jämföra och det är mycket möjligt att det kommer att lossna för henne men jag tycker det är jättejobbigt att hon inte ens ålar. Fast min dotter är den enda som sover hela nätter och började med riktig mat utan problem och det känns bra i alla fall (att hon gör det alltså, inte att de andra barnen inte gör det). Hon har nu två nätter i rad sovit 19:30-06:30. Det är verkligen något att vara glad över. Håller tummarna för att jag slipper gå upp fem i fortsättninge.

I min föräldragrupp är det bara min bebis som kryper. Två av de andra har precis börjat vända på sig men de är istället mer intresserade av ljud. Bebisar utvecklar ju först det de själva är intresserade av. Min bebis har inte börjat med konsonanter och sånt alls än istället.

Säger det igen, var inte ledsen över att hon inte kryper. Njut av den sista tiden lugn ;)
  • Bebislängt
    Mrs West skrev 2015-05-20 21:00:19 följande:

Min son har autism men det beror på en kromosomavvikelse.

Min dotter fick mässlingsprutan vid 9 mån pga resa och sen vid 18 mån igen. Hon är frisk.

Vi kommer att få göra likadant med bebisen IOM resa i jul.

Min lille kryper inte han heller. Men det är skönt tycker jag!

Bebislängtan, har ni mörkläggningsgardiner?

Ja OCH persienner. Men det kommer ju in lite ljus ändå. I morse sov han dock till sju igen så hoppas det håller i sig hehe.
Svar på tråden septemberbarn 2014