Inlägg från: linnéa001 |Visa alla inlägg
  • linnéa001

septemberbarn 2014

Dasha skrev 2015-03-27 16:00:57 följande:

inte ens charterresor garanterar smidig resväg till destinationen...
    Nej, men då kan man ju välja vart man ska åka i alla fall. Vill vi till svärföräldrarna så måste vi ju åka dit där de är. Vi får se hur det går, kanske blir det inga problem alls, bara jag som utgår från det värsta.

Kan också meddela att pappa höll sin presentation med lillan i bärsele och det hade gått bra, hon hade bara blivit lite gnällig på slutet. Nu får vi hoppas att inte "glömmer" fler gånger att han är pappaledig på fredagar.

Min dotter har sovit jättebra två nätter i rad! 20:30/20-06:30/05:45 med en matpaus, helt fantastiskt. Vet inte vad det beror på, kanske att hon fått mer mat på dagarna.
  • linnéa001

Är det många barn som fått tänder? På sexmånaderskontrollen sa läkaren att det inte var någon tand på g hos dottern. Jag vet inte vilket spann som är "normalt" men jag vet att jag själv fick tänder väldigt sent så det blir kanske samma sak för dottern. Hon är inte så mycket för att tugga på saker alls, vilket är rätt skönt.

Dasha skrev 2015-03-29 18:53:43 följande:
    ibland känner jag att jag bloggar här Skäms förlåt i så fall! hoppas jag inte kör över andra med för många inlägg...
    Emmask skrev 2015-03-29 11:37:57 följande:
    Coolt med släkt i Ryssland. Kan säkert bli hur bra som helst! Att se en sexmånaders pass är ganska komiskt för övrigt.

a.
    tack, hoppas det kommer att gå bra.

Jag tycker det är kul att läsa vad du och alla andra skriver. Så länge man inte bara skriver om vad barnet kan och gör i en "skrytig" ton så stör det inte mig. Känner lite likadant, att jag skriver ganska mycket, men jag tycker det är kul.

Min dotter verkar ganska snäll eller hur man ska uttrycka det. Pillar lite på olika saker. Åker det iväg så tar hon bara något nytt, blir inte arg när hon inte får tag på det hon vill. Hon har dåligt tålamod, får hon inte tag på en sak så ger hon upp på en gång (kommer från mig säger hennes pappa). Storgrät en gång när jag tog hennes dammsugarpåse, men det är nog enda gången. Hon är också inne i en period där hon är glad nästan jämt, vilket ju är underbart kul. Hon är väldigt ljudkänslig. Kan kanske bero på att vi jämt har det tyst hemma då jag ogillar musik och vi aldrig ser på tv.   
  • linnéa001
    1987varettfintår skrev 2015-03-29 21:45:49 följande:
    Ja jag vet inte... kanske kan det vara så. Jag hoppas det faktiskt.
    Dock var storebror också ganska lugn som bebis, men är nu 4,5 år och har varit allt annat än lugn sedan 2-års åldern. Han har en specialpedagog i förskolan och vi går hos föräldra- och barnhälsovårdspsykolog pga honom. Lutar starkt åt adhd :-/ , men sådant utreds ju inte riktigt fören vid 5 år.
    Nu är ju detta lite OT men detta tar tyvärr upp all energi hos mig o maken nu och jag känner stora skuldkänslor gentemot dottern som inte får den uppmärksamhet hon borde få  

Någon annan som har erfarenhet i detta?
    Det låter jättejobbigt. Har tyvärr ingen erfarenhet men önskar er lycka till. Kan ni inte dela upp er lite du och maken så att dottern får odelad uppmärksamhet från någon av er några stunder i taget? Har ingen här erfarenhet så finns det säkert andra trådar som tar upp problemet.
  • linnéa001

Hoppas alla haft en trevlig påsk. Min dotter har nu under påsken börjat sova hela nätter utan att äta! Så himla skönt. Hon vaknar och är lite orolig men somnar snabbt om bara man håller henne i handen. Hoppas att det fortsätter.

Har funderingar kring bilbarnstolen vi köpte. Jag tycker att vår stol (Britax Maxway) känns lite stor till dottern, som att huvudet inte riktigt når upp till nackstödet trots att det (nackstödet alltså) är sänkt till lägsta nivån. Toppen av huvudet får stöd, men inte hela. Babyskyddet passar än, men har lovat min syster som ska ha barn i maj att hon ska få det så det vore bra att byta snart. 

Ni som bytt till en bilbarnstol, hur långa var era barn när ni gjorde det? Min dotter var 66 cm på 6-månaderskontrollen och nu har det gått ytterligare två veckor.

• linnéa001
    Kroken skrev 2015-04-06 08:20:50 följande:
    Vi bytte bilstol strax efter att dottern blev 6 månader och då var hon 67 cm. Sen är det ju lite individuellt om de har lång eller kort rygg. Vi har en axkid minikid och det är lite samma för där som det är för er. Och när dottern provsatt maxway så var det samma där. Huvudet är inte helt uppe i nackstödet, men det ger ändå stöd. Enligt personalen på babyproffsen och NTF så är det viktiga att bältet hamnar rätt bakom axlarna. Så när nackstödet är sänkt till det lägsta så ska bältena vara i höjd med axlarna. Inte lägre eller högre än axlarna. Nån centimeter högre går bra men absolut inte mer. Nu när vi använt bilstolen några veckor så är vi mer än nöjda, och nackstödet fungerar bra
    Tack för infon. Hade tänkt gå bort till babyproffsen och fråga, men nu monterade vi stolen istället. Bilen är så sällan hos oss då den står parkerad utanför stan så vi passade på nu när vi hade den hos oss. Det var svårt att kolla då dottern inte riktigt satt still, men det såg ut som att bältet var strax ovanför axlarna. Med tanke på hur sällan vi använder bilen så passar kanske stolen nästa gång.
    mirakelmamma skrev 2015-04-06 09:39:57 följande:

Vi använder babyskyddet fortfarande, funderar på vilken stol vi ska köpa men det lutar åt en britax multitech II. Vi måste ta en stol som går att ha framåtvänd OM lillan, liksom sina systrar blir åksjuk. Inget kul med åksjuka barn som inte klarar mer än några kilometer bakåtvända. Jag Hoppas innerligt att hon kommer kunna åka baklänges tills hon blir 3-4 år men jag vill inte köpa en stol nu och behöva köpa en annan om ett år. Någon med erfarenhet av Britax Multitech II?

Det låter jobbigt med åksjuka, men fungerar det bra att åka i babyskyddet? Tänkte att om hon kan åka i det så fungerar det kanske i en stol också. Jag vägrade åka bil när jag var lite. Ville inte åka baklänges eller sitta fastspänd. Ville inte heller åka vagn baklänges så därför har jag köpt en vagn till dottern där man kan vika handtaget över vagnen och på ett lätt sätt fixa så att hon kan sitta framlänges istället, om hon skulle bli som sin mamma.

• linnéa001

Fler med morgonpigga barn? Min dotter sover nu hela nätter, men faktiskt så skulle jag hellre ha en matpaus vid tre och få sova till halv sju än att bli väckt fem av en pigg och glad liten tjej som vill äta och sedan gå upp.

• linnéa001
    Bebislängt skrev 2015-04-07 07:26:52 följande:
    Vår är morgonpigg. Om vi har tur sover han till sju men oftast halv sex, sex. Och vaknar för att äta vid 21, 23, 01 och 04... I natt var han vaken ca en timme vid 01 och 04-målet.. Vi börjar bli så himla trötta nu..

Hur gammal är din tjej?
    Min tjej blir 7 månader nästa tisdag. Låter jättejobbigt att han vaknar så många gånger. Jag upplevde att dottern sov längre pass när hon fick mer riktig mat och så nu i påsk så började hon helt plötsligt sova hela nätterna. Tror du inte att några av nattmålen är "vanemål", alltså att han egentligen inte är hungrig utan mest äter av vana eller för att han måste snutta för att somna om? Min dotter behövde äta vid 22-tiden förut, men så en dag bestämde jag mig för att inte mata henne då, tänkte att hon bara inte kunde vara hungrig efter gröt vid 19 och amning vid 19:30. Så jag buffade och höll hennes hand och så somnade hon om. Vet inte om din son använder napp, men vi skulle i alla fall inte klara oss utan den, då skulle nog min dotter behöva äta/snutta flera gånger på nätterna.
  • linnéa001
    septemberfjorton skrev 2015-04-07 11:42:21 följande:

När somnar era bebisar? Ingrid somnar numer alltid runt 00, somnar hon tidigare vaknar hon pigg efter en halvtimme.

Min dotter somnar vid 20 och sover till ungefär 06. Fast idag vaknade hon 5. I söndags sov hon 20-07:30 utan att vakna och äta. Det var verkligen skönt. Ofta vaknar lilltjejen vid halv fyra och är lite orolig, men hon brukar somna om. Hon kan också sova lite oroligt med ett till tre uppvak fram till 22, men de senaste dagarna har det gått bra.
  • linnéa001
    BjörkW skrev 2015-04-08 05:54:25 följande:

Någon mer som börjat jobba än föresten? :)

Jag jobbar på fredagar och ska utöka till ytterligare en dag i veckan om inte allt för lång tid. Sedan utökar vi till tre dagar och sedan till fyra. Mer än fyra dagar per vecka kan inte min sambo vara hemma så istället för att båda är hemma på heltid en period var så gör vi så här.
  • linnéa001
    Mrs West skrev 2015-04-08 19:55:12 följande:

Ni med barn som vaknar mkt på natten, sover de mkt på dan?

Jag är väldigt noga med att min son inte sover för mkt på dan. Ibland är han vaken mellan 8-11.30, sover sen 11.30-15, är sen vaken 15-20. Det är perfekt och "vårt mål".

Blir det att vi åker mkt bil så somnar han ofta fler korta gånger under dagen. Då är jag noga med att han inte sover så mycket från kl 16. Det har hjälpt oss med nattsömnen.

För min dotter verkar det inte spela så stor roll när sista "tuppisen" är, hon somnar ändå vid kvart i åtta. Igår t.ex. sov hon sista tuppluren mellan 15 och 17:30 och började ändå gäspa vid 18:45.

Jag är noga med att min dotter får ordentligt med sömn på dagen för att inte bli för trött och sedan övertrött på kvällen. Oftast sover hon bara 30 minuter i taget och det ultimata är om sista sovpausen är 16:30-17. Hon brukar sova 4*30 minuter under dagen och runt 10 timmar på natten.

Det här med sömn är himla svårt, jag vill verkligen inte att min dotter ska känna sig trött på dagarna, men det är så svårt att veta.
Svar på tråden septemberbarn 2014