Inlägg från: Bebislängt |Visa alla inlägg
  • Bebislängt

septemberbarn 2014

Här är nätterna också fortfarande kaos efter kl23. Men nattningarna går relativt smidigt och tar oftast inte mer än tio minuter. Vi håller på och introducerar välling nu. Mest för att slippa gröten på kvällen eftersom det liksom blir ett mål för mycket med både middag, gröt och sen ersättning vid läggdags. Vi tänker försöka sluta med nattmatningen snart men när ska man ens orka det?

I övrigt har jag ett supercharmig bebis. Och han vet om det! Busig också så klart. Jag tycker att han har förändrats så otroligt mycket den senaste månaden. Han har liksom blivit mycket mer medveten och kommunikativ. Underbart! Han kryper sen någon månad tillbaka och har nu börjat dra sig upp och gå mot möbler, jag får ju en smärre hjärnblödning en gång i timmen.

Han har gått från att vara nöjd med puréer till att bara vilja äta bitar. Dock inte puréer med bitar. Det är verkligen en utmaning att komma på lunch och middag till honom så att det inte bara blir typ kokt potatis. Förslag mottages tacksamt :) Nu tycker dessutom vår bvc-sköterska att vi ska sluta ge ersättning på dagarna när han ska sova och ge mellanmål istället. Känns som att man inte kommer göra annat än laga mat och mata bebis...

Ni som har flera barn, är det vanligt att de är stökiga på nätterna runt den här tiden? När brukar det avta? Saknar att sova, hehe.

• Bebislängt
    septemberfjorton skrev 2015-06-09 18:41:42 följande:

Åh. Vet att man inte ska jämföra, men det är så jobbigt att läsa hur mycket alla bebisar gör.. Ingrid kan fortfarande varken krypa(förutom bakåt), hasa på rumpan eller åla, trots att hon står på alla fyra och har gjort så i månader, samt sätter sig upp och försöker hasa. Sedan en vecka ungefär verkar hon mer sikta på att stå istället, även om hon är mitt på golvet... Hon har heller inte fått några tänder, bara en massa knölar och dregel. Samtidigt är det förstås skönt att inte behöva gå runt hela tiden och borsta tänder, hehe.

Något roligt är att hon börjat försöka säga vissa ord, som t o m de som inte träffat henne förstår. "Tack", "hej", "Ingrid", "mamma", "pappa", "vatten" och "kom".

Vad gäller mat är det superenkelt egentligen. Hon har börjat äta havreyoghurt som jag blandar med quinoa och frukt till mellanmål, och äter det mesta vi lagar, förutom gröt. Jag är fortfarande osäker på mängden protein dock, då vi aldrig hörde från dietisten. Verkar som vår remiss gick till fel person då den vi fick nummer till inte fick uttala sig om barn.

Bebisar bestämmer själva vad se är intresserade av att utveckla först så stressa inte över det :).

Min bebis är allra mest intresserad av att ta sig fram. Han var så arg och målmedveten innan han kunde krypa! Din bebis verkar vara mer intresserad av att lära sig kommunicera. Min bebis har precis börjat med konsonanter så riktiga ord känns väldigt långt borta hehe.
  • Bebislängt
    Dasha skrev 2015-06-08 23:37:47 följande:
    förutom dörrar mellan rum så klart
    Samma här. Plockar ut ALLT. :D

Vi har förövrigt börjat med samsovning nu när han har nattstrulat så det är såhär vi har det då. Innan vaknade han typ varannan timme så det är ju en klar förbättring hehe.
  • Bebislängt
    0610 skrev 2015-06-12 11:35:01 följande:

BVC-sköterskan påstod att han inte får förknippa sova med mat. Att varje gång han vaknar så ska han inte få bröstet. Att han inte behöver mat på natten.

Vi har också problem med sömnen och vår sköterska säger samma sak. Att bebisen dels måste lära sig komma till utan mat och av sig själv och dels vänja sig av vid att vakna och vilja ha mat på nätterna. Men jag fick inget konkret tips på vad jag ska göra istället för att ge honom mat för att få honom att somna. Nu hjälper iof inte mat heller..

Sen vi började med välling på kvällen vaknar han oftast bara en gång vid tre. Och är vaken till fem ca.. Oavsett om vi ger mat eller inte. Men vid fem är det ju morgon så har vi inte gett tidigare måste vi ju ändå ge då.
  • Bebislängt

Vår bebis skriker inte på nätterna Dasha. Han ligger i vår säng och babblar och gör pruttljud i en till två timmar :P. Inget funkar... Vi provar på nu att dra ner på den redan skrala dagsömnen och ser om det funkar.

Än har vi inte ens börjat med att följa bvc's råd hehe.

• Bebislängt

Här verkar det som att seperationsfasen har nåt sin kulmen. Jag bär och bär och bär och bebisen är arg och gnällig och sover knappt nåt alls på nätterna trots att han ligger klistrad mot mig. Och vägrar äta..

När jag googlar verkar den här fasen hålla på allt från två veckor till två ÅR. Vad har ni för erfarenheter? Bärandet är ok, jag har accepterat att inget blir gjort här hemma. Men sömnen, jag går under snart.

• Bebislängt
    Dasha skrev 2015-06-20 15:54:20 följande:
    visst har du ofta skrivit att bebisen sover dåligt och verkar vara missnöjd? du misstänkte tänderna, att han är frustrerad för att han vill lära sig krypa, tänderna på g, separationsfasen, bara svårflörtad av sig...

har du provat ge honom barnalvedon innan läggdags? för att kolla om han har ont någonstans? och se om han sover bättre då. sedan kanske prova med alvedon på dagen och se om han blir mindre gnällig?

jag tänker att han kanske har ont någonstans... om han blir lugn och glad efter alvedon, då skulle jag kräva vårdcentralen att undersöka honom ordentigt. det är nog bvc som ska skicka remissen, men jag skulle då verkligen kräva att de gör det.

vad tror ni andra? är det en bra idé?
    Haha, åh jag inser ju att det verkar som att jag har en konstant missnöjd bebis eftersom jag bara känner behov av att skriva av mig här när så är fallet. Oftast är han nöjd och glad faktiskt. Särskilt efter att han lärde sig krypa och tänderna kom :). Svårtflirtad till skratt har han alltid varit men han ler mycket och visar att han är glad på andra sätt. Men han har bra och dåliga dagar, vilket inte kan vara helt ovanligt? Nu har det varit en del dåliga. Han är särskilt arg när han ska äta.

Däremot så var han VÄLDIGT "lätt" fram till fem månader och sov hela nätter så det är väl den kontrasten som gör det lite jobbigare nu. För nätterna har varit jobbiga sedan dess. Alvedon hjälper tyvärr inte så jag tror inte att han har ont. Han är oftast heller inte ledsen på nätterna utan bara vaken.
  • Bebislängt
    Dasha skrev 2015-06-20 19:07:58 följande:

ja, men då förstår jag, förlåt!

verkligen, ibland kan man få fel bild av det för att vi beskriver inte så mycket av vardagen, utan mest det som är ovanligt eller jobbigt.

Absolut inget att be om ursäkt för! Du menar ju bara väl och ger råd efter informationen du har fått. Jag förstår ju nu hur jag låter. Jag använder det här forumet lite som pysventil när det är jobbigt bara :D

Kanske ska förtydliga att vi har väldigt många bra dagar också! Inte så många bra nätter dock ;P
  • Bebislängt
    Dasha skrev 2015-06-24 11:00:16 följande:
    grattis till tanden!

jag själv går och är ledsen att sonen har 6 tänder, och jag själv tycker att det sötaste som finns är ett bebisleende med bara två nedersta tänder.

alttså det är så gulligt, bara två tänder nere i mitten! och de ler så brett!

så ni ska ju uppleva det snart, passa på att ta så många foton som möjligt!Hjärta
    mirakelmamma skrev 2015-06-24 08:41:32 följande: Men som sagt jag hoppas att det dröjer några månader innan hon går! 

menar du det på riktigt? varför?

det är väl inte något du säger för att inte verka skrytsam?

läste den här bloggen för ett tag sedan (då jag vågade säga att jag är glad att sonen lärt sig krypa och fick en del negativa reaktioner här i tråden)

fridagro.blogspot.se/2014/02/hon-ar-sa-pinsam-nar-hon-kryper.html
    Oj, vad jag kände igen mig i det blogginlägget. Exakt så är jag i min föräldragrupp. Typ "ja, men han är ju sen med annat" fast han inte ens är det. Varför ska man känna så? Det är ju inte som att jag sitter och skryter, jag kan ju inte hindra honom från att röra sig. Tror heller inte att någon av de andra upplever att jag skryter så jag vet inte varför jag tycker att det är jobbigt när de påpekar att han är tidig.
  • Bebislängt

Då ska jag istället för att klaga idag skriva att min bebis har börjat skratta jättemycket de senaste dagarna. Det är så roligt! Han skrattar när vi pratar eller sjunger eller busar men han skrattar också för sig själv när han hittar på egna bus. Det är så charmigt. Han har ju inte skrattat högt så mycket tidigare men nu är det som att det har lossnat :)

Svar på tråden septemberbarn 2014