Inlägg från: Bebislängt |Visa alla inlägg
  • Bebislängt

septemberbarn 2014

Jag har hört på flera håll rådet att inte ge fullkorn och att folk som har gett fullkorn fått rådet att gå tillbaka igen till gröt/välling från sex månader istället.

• Bebislängt

Dasha, har inte lyckats spela in än. Han blir så distraherad när man tar fram kameran. Men kanske kan försöka få till bara ljud i alla fall :D

• Bebislängt

Vi har provat de senaste dagarna att dra ner på eftermiddagssömnen så nu sover bebisen en timme på förmiddagen och en halvtimme på eftermiddagen och det har blivit bättre. Han vaknar så klart fortfarande men är inte vaken mer än max en timme och ofta somnar han om på en gång.

Men här är det också tänder på gång. De börjar synas i överkäken nu. Tror att han har ganska långsam tandsprickning. Men han har inte varit arg den här gången, som han var när de första tänderna kom. Tycker också att det är så himla sött när de bara har de två understa men kan tänka mig att det kommer bli himla sött med ett par uppe också :)

• Bebislängt
    Mrs West skrev 2015-07-27 20:48:17 följande:

Har alla semester?! ;)

Min lille kille är nu snart 10 mån och jag har en liten fundering...

Hans storasyster som är 4 tar ibland saker av honom som hon är rädd om. Han kan då bli jättearg och antingen skrika eller bita henne. Ibland jagar han henne också, då kryper han efter henne med munnen öppen för att han vill bitas.

Gör era också så här?

Min kille bits bara när han pussas. Vet inte riktigt hur man ska bli kvitt det för jag vill ju inte att han slutar pussas så det är svårt att liksom säga nej. Säger typ aj, inte bitas. Så småningom kanske han lär sig :)

Han blir överlag aldrig arg när man tar av honom saker han inte får ha. Det är rätt skönt.
  • Bebislängt

Apropå socker, hur noga är ni med salt? Tycker att det är svårt att hitta bröd och smör utan salt. Och pålägg också. Det känns som om min bebis får i sig salt även om man försöker vara restriktiv.

Bebisen har fått smaka glass en gång men annars håller vi oss till frukt när han ska få sött. Smörgåsrånen är nog onyttiga nog :P

• Bebislängt
    Kroken skrev 2015-07-29 20:30:04 följande:
    Från ett år är ju salt ok i mindre mängd så jag tycker nog att de vid den här åldern kan få lite mat med salt. Inga mängder då förstås. Men som här hemma, Tilde får smaka pasta som kokat i saltat vatten ibland och hon får Bregott normalsaltat och köpebröd som innehåller lite salt.
    Ungefär som här då. Tar ut en portion av köttfärssåsen till sonen innan jag har i buljong och saltar men så är det ju lite salt i tomatpurén osv. Men det är ju som sagt inga mängder han får i sig.

I morgon ska vi prova yoghurt för första gången (har köpt grekisk naturell men han gillar ju surt), det ska bli spännande att se den reaktionen :)
  • Bebislängt

Känner mer och mer säker i beslutet att det bara blir ett barn här. Skaffade nog första lite för sent för att orka med några täta syskon och känner mig för gammal för att vänta fem år så det blir bara en goding för oss.

Vi är utomlands nu och ska åka hem på söndag. Flygresan gick bra, inget öronont. Däremot känns det som en lite meckig ålder att resa i för vår bebis vill gärna röra på sig hela tiden så att sitta still först 2,5 timme flyg och sen 2,5 timme buss var ingen höjdare, tyckte han. Men han var jätteduktig och gnällde bara lite i slutet. Det var ju mest jobbigt när man fick hindra honom från att klättra överallt hela tiden. Någon som har tips på sysselsättning inför hemresan tar jag gärna emot ;D

Själva resan har varit super! Han verkar ha trivts för det mesta förutom när det har blivit för långa stunder i vagnen. Vi hade köpt en bärstol men han vägrar den lika mycket som sele och sjal och vill helst bli buren i famnen. En ny tand har tittat upp, han har äntligen lärt sig klappa händerna och kan stå en kort stund själv men han tycker nog fortfarande att det är lite för läskigt :)

• Bebislängt

Vår pojke kommer att börja redan i december men kommer att gå 15-20 timmar i veckan fram till sommaren och sen börja heltid till nästa höst. Det var antingen det för oss eller vara helledig till typ mars och då börja heltid.

Vi känner också att han verkligen är redo för förskola så det kommer nog bli bra. Men det känns lite hemskt att ens bebis ska börja på förskola :/

• Bebislängt

Vart bor ni Replica? Vi bor i Stockholm och har fått plats på vårt förstahandsval. Sonen börjar i december. Han är sååå redo :)

Jag trodde att det skulle vara jättesvårt att få förskoleplats men det verkar bara vara att ligga på lite. Åtminstone här.

• Bebislängt
    linnéa001 skrev 2015-10-10 23:01:09 följande:
    Kan tänka mig att det beror på var man bor. En mammas jag känner lite grann sa att de fått sitt sistahandsval och då började sonen ändå i augusti. Vi valde bara de fem närmsta. Vi vet ju inget om förskolor så det spelar inte så stor roll vilken det blir egentligen, bara det är hyfsat nära. Långa köer är det i alla fall, vi bor på Söder.
    Vi bor också på söder. Valde de fem närmsta men sorterade bort föräldrakooperativ och de som fått dåliga omdömen på Stockholms stads hemsida. Sen gick vi och hälsade på våra val och fastnade mest för en förskola :)
  • Bebislängt
    Bebislängt skrev 2015-10-11 09:51:46 följande:
    Vi bor också på söder. Valde de fem närmsta men sorterade bort föräldrakooperativ och de som fått dåliga omdömen på Stockholms stads hemsida. Sen gick vi och hälsade på våra val och fastnade mest för en förskola :)
    Sen verkar det skilja väldigt mycket på söder och söder. Har bekanta i Hornstull och där är köerna jättelånga medan där vi bor vid södra station är det inga problem alls.
  • Bebislängt
    linnéa001 skrev 2015-10-12 23:37:07 följande:
    Vi har kanske träffats, vi bor också vid södra station :)
    Våra barn kanske hamnar på samma förskola :D
  • Bebislängt
    linnéa001 skrev 2015-11-25 18:49:50 följande:
    Jag är också nyfiken på varför du inte pratar ryska med sonen, det är ju guld att få två språk och ryska är det ju så många som talar. Min sambo pratar bara tyska med vår dotter och jag hoppas verkligen att hon ska kunna båda språken lika bra. Vår förhoppning är att hon ska få gå i Tyska skolan så småningom.
    Jag hade fått för mig att din kille var italienare. Undra varför haha.
  • Bebislängt

Vad roligt att läsa om era små. Hemma hos oss är det full rulle. Vår kille springer omkring och är aldrig stilla och det är alltid bus på gång. Nya grejen är att han gömmer sig i ett skåp så får man låtsas gå runt och leta :D En annan favoritlek är "där"-leken där man får säga vad allt han pekar på är för något medan han säger "där". Vilket är typ det enda han säger som vi förstår. Det, mamma och bada. Mamma står dock för både mamma och pappa.

Han älskar böcker och går och hämtar bok efter bok och kryper upp i knät när man läser. Enda gången han är stilla. Han klättrar upp och ner i soffor och sängar och om man behöver göra nåt, typ laga mat så måste man använda teven som barnvakt om man är ensam hemma. Även om vi svor på att inte bli "såna".

Sömnen har blivit lite bättre sista månaden men när det var som värst kunde han vara vaken fem timmar per natt så vi är fortfarande ganska slitna. Nästa vecka börjar han förskolan och kommer att gå 15-20 timmar i veckan fram till sommaren.

I julklapp får han nog mest kläder och böcker. :)

• Bebislängt
    linnéa001 skrev 2015-11-26 12:50:33 följande:
    Han är italienare så det är helt rätt. I norra Italien pratar de dock tyska.
    Aha, vad bra. Jag var så stensäker och kände mig helt knäpp :D
  • Bebislängt

Hoppas allt är bra med er och era små! Här är det ständig sjukstuga känns det som. Men annars knallar det på!

Jag är lite nyfiken på vad ni har för leksaker till era små nu för tiden. Började rensa ut bebisleksakerna som han blivit för stor för och aldrig använder och då blev det nästan inget kvar.

Svar på tråden septemberbarn 2014