Inlägg från: linnéa001 |Visa alla inlägg
  • linnéa001

septemberbarn 2014

Emmask skrev 2015-04-28 09:13:28 följande:
    Jag tycker att allt är så mycket roligare nu än i början! Första månaderna nästan enbart slitiga för mig/oss.

Nu till en fråga. Min sjumånaders har sovit helt ok sedan vi för en månad sedan flyttade ut henne till gett rum. Alla sov bättre. Sedan en-två veckor kan vi söva om utan mat, men ofta ger vi ett mål vid 05. Sedan 3-5 dagar vaknar hon kanske 10 gånger på 11 h. Oftast har hon tappat nappen och ligger på rygg, när vi kommer in, vaken (sover vanligtvis på mage). Söver om med napp och lite domp. Napp är en ny företeelse i hennes liv och jag börjat ångra att vi introducerade den...

Är det separation? Fas? Nappen? Vad kan vi göra? Tappar era nappen hela nätterna? Borde vi börja ge mat igen? Börja ge ett mål innan vi lägger oss? Hon har ju visat att hon lätt klarar 10 h utan mat så det borde inte sitta i det...

Några råd?
    Min dotter har haft napp ganska länge, sedan hon var 3 månader tror jag. Hon tappade den ganska mycket i början och vaknade då. Numera tappar hon den ytterst sällan så förhoppningsvis kommer det bli detsamma för din flicka. När äter hon det sista målet innan läggdags? Min dotter äter vid 18 och ammas strax innan hon ska sova, ca 19:30 och klarar sig utan problem utan mat fram till sex på morgonen. Alla barn ät olika så klart, men om din dotter klarat sig utan mat på natten tidigare så borde hon ju inte behöva det nu. Kanske onödigt att införa det för det blir kanske svårt att sluta. Min spontana tanke bara.
  • linnéa001

Satte upp en mörkläggningsgardin igår så det blev riktigt mörkt i sovrummet men dottern vaknade ändå vid fem. Tror jag måste acceptera att det är hennes tid att vakna helt enkelt. Ska inte klaga för mycket då hon oftast somnar innan 20 och sover utan att så mycket som pipa fram till 5.

Min dotter är inte så intresserad av amning längre. Jag ammar morgon och kväll men hon leker mest eller suger bara känns det som. Svårt att veta men jag tror jag slutar snar. 8 månader känns lagom lång tid.

• linnéa001

Vi besöker inte heller BVC så ofta, läste att man inte gör det så mycket i den här åldern. Vi var där för sexmånaderskontrollen och ska dit igen vid åtta månader. En gång däremellan var vi där på mitt initiativ då jag ville väga dottern. Detta för att jag varit lite orolig för hennes vikt. Då vägde hon 7,17 kg. Ingen mätning men skulle tro att hon är runt 70 cm.

Min dotter äter så här:

05:00 Ersättning på 120 ml vatten
    08:00 Gröt (hemmagjord som motsvarar en köpeportion) + ersättning på 60 ml vatten
    11:30 Puré (kanske 2 dl, jag mäter inte) på fisk, bönor, kyckling eller tofu med pasta/quinoa och grönsaker
    14:30 3/4 - 1 banan+ ersättning på 60 ml vatten
    17:30 Puré (kanske 2 dl, jag mäter inte) på fisk, bönor, kyckling eller tofu med pasta/quinoa och grönsaker
    19:00 Ersättning på 90 ml vatten

Till maten dricker hon 60 ml vatten med en skopa ersättning. Detta för att hon inte dricker endast vatten, jag "spetsar " lite. Hon äter allt! Jag har slutat amma då hon tappade intresset helt.

Dasha skrev 2015-05-04 10:09:13 följande:
    hur ofta sover era barn på dagen? känns som det är dags att börja sova bara två ggr om dagen?

Min dotter sover 4*30 min på dagen. I undantagsfall en längre stund på 1-1,5 h. Sover 20-05 med ett eller två uppvak fram till 21:30 (vet ej varför hon vaknar). Jag vet inte hur jag ska få henne att sova längre än 30 minuter och gärna längre än till fem på morgonen. Hon börjar gäspa redan vid sex igen och sover oftast en halvtimme vid halv sju.
  • linnéa001
    septemberfjorton skrev 2015-05-03 22:35:14 följande:
    Är detta normalt eller är det för mycket? Vi tvingar aldrig i henne utan slutar när hon verkar ointresserad.
    Tycker att hon verkar äta normalt, som min dotter ungefär. Dricker hon vatten? Problemet för mig har varit att få i min dotter vatten. Hon kissade typ varannan till var tredje timme och ganska mörk urin, men nu när vi spetsar med ersättning så dricker hon mycket mer. 
  • linnéa001

Min dotter sov också tre gånger idag istället för fyra, men det berodde på att hon sov till kvart i sju i stället för till halv fem. Så skönt! Jag köpte mörkläggningsgardiner igår och satte upp så det var mörkt på morgonen. Vet inte om det berodde på det men i alla fall så sov hon ju två timmar mer än vanligt. Hoppas att det håller i sig.

Vet inte hur jag ska få min dotter att åla/krypa. Lägger man henne på mage så blir hon mest arg. Hon rör benen som man ska men armarna lägger hon rakt nedåt mot kroppen så hon liksom ligger och gungar på sin lilla tjocka mage. Efter en kort stund så lägger hon ner ansiktet i golvet och bara skriker. Vet inte hur viktigt det är att lära sig krypa. Har läst någonstans (men minns inte var) att barn som inte kryper kan få problem med grovmotoriken. Jag vet inte om det är sant men det stämmer i alla fall på min syster. Därför är jag lite orolig för min dotter.

• linnéa001

Oj, stackars er som inte ens kan sova när den lilla sover och som har så jobbiga nätter. Känns verkligen fel av mig att klaga över att min tjej vaknar tidigt när hon ändå somnar vid 20 och sover hela nätterna. Jag tror dock att min dotter skulle må bättre av att sova lite längre stunder och inte bara 30 minuter åt gången, men det funkar inte tyvärr.

Kroken skrev 2015-05-06 10:25:13 följande:
    Jag har inte heller fått någon sömn att tala om under dessa åtta månader. Skulle vilja ta bort amningen på nätterna men min lilla äter ju ingen mat! Får hoppas det släpper snart och hon börjar äta för jag behöver få sova!! Som det är nu vaknar hon med 1-2 timmars mellanrum och vill äta. Har jag tur kan jag få sova tre timmar i sträck men det är ytterst sällan.
    Funkar det inte med flaska? Då kan ju pappan ta någon natt i alla fall så att du får sova.
  • linnéa001
    Dasha skrev 2015-05-06 13:21:15 följande:

jag är enormt nöjd att jag minskade dagssömn till 3 ggr istället för 4-5 ggr, det blev kvalitet istället för kvantitet! Nu kan jag amma honom till sömns SITTANDE istället för gående! Tjoho!

annars har vi haft en jobbig natt. Sonen har blivit ENORMT snuvig och vaknade och gnällde varannan timme. Idag nyser han ofta, och då är det typ 0,5 dl snor som flyger ut kan det vara pollenallergi? ingen annan är förkyld i familjen, och sonen har inte varit bland folkmassorna på flera dagar.

min dotter kröp aldrig utan hasade sig fram på rumpan. Hennes grovmotorik är nu typ på cirkusnivå hoppas det håller för oss!

Min dotter är också snuvig och snoret flyger ut när hon nyser. Tror inte det är allergi trots att ingen annan var förkyld för några dagar sedan. Nu är pappan förkyld men han har nog fått det av dottern. Det är så mycket virus i omlopp så det kan ju komma var helst ifrån. Affären, pendeltåget, biblioteket, med mera.
  • linnéa001

Jag tillsätter en tesked raps- eller olivolja per deciliter mat i hemmagjord mat. I köpt mat och ersättning tillsätter jag ingenting. Har bara utgått från att det är rätt mängd fett i burkmaten men kanske skulle jag tillsätta olja i den också.

Min dotter blir åtta månader imorgon. För två veckor sedan så vägde hon 7,17 kg. Ska väga igen på måndag men har svårt att tänka mig att hon väger mer än 7,4. Vet inte hur lång hon är men har precis bytt till strl 74 i byxor (68 i tröjor fortfarande).

Svansjön skrev 2015-05-11 22:31:32 följande:
    Oj förlåt han väger 7,695. Vet inte vad jag drömde om ??
    Svansjön skrev 2015-05-11 22:30:53 följande:
    Vad väger era 8 månaders? Min son väger 6,950 och är 71 lång. Alla tycker han är nätt och nu måste vi lägga till massa olja och smör i maten. Känns inte rätt tycker jag. Han mår ju bra och är alltid glad. Hade ni lagt tillber tesked varje måltid om BVC sagt det?
    Man måste ju ingenting men din son verkar ganska nätt, precis som min dotter. Jag hade tillsatt extra olja, det är ju rekommendationen. Bara man ger bra fett, som olivolja, så är det ju inte farligt på något vis. Smör hade jag nog inte tillsatt.

• linnéa001
    MNS skrev 2015-05-13 09:03:32 följande:
    Hej allesammans. Har inte skrivit på ett bra tag men har ett sådant dilemma som jag inte vet om någon kan förstå förutom eventuellt ni :) dottern blev 8 månader i måndags och igår fick jag reda på att jag är gravid igen.. Jag vill ju självklart behålla och känner lite lycka i smyg. Men min sambo är inte glad. Tilläggas bör att vi använde kondom men Den sprack + att jag tog ett dagen efter piller direkt på morgonen. Idag är jag tvungen att ansöka om abort fastän jag absolut inte vill.. Hjälp mig har ni nå tips eller erfarenheter eller vad som helst. :(
    Gah! Min dotter har lyckats radera texten två gånger så mitt svar blir kortare och kortare.

Prata med någon professionell, kurator eller så. Varför vill han inte ha barnet? Kom också ihåg att detta är ditt, kvinnans beslut. Det står t.o.m. i lagen. Genomför du aborten trots att du egentligen inte vill tror jag att du kommer att må dåligt i många år, kanske resten av ditt liv. 

Sex kan alltid leda till graviditet. Vill man inte riskera graviditet så avstår man sex. Ledsen för hårda ord, men det är ju sanningen och det är främst riktat till din kille.

Jag tror att ni kommer att klara detta även om det så klart blir tufft med två barn så tätt. Önskar dig all lycka, oavsett beslut. Kom ihåg att barn är en gåva.  
  • linnéa001
    Bebislängt skrev 2015-05-16 05:04:21 följande:
    Fler bebisar som blivit extremt morgonpigga? Här är det morgon 04.30..

Vad gör ni när era vaknar så tidigt?
    Min dotter vaknar fem. Vi går upp och byter blöja, klär på oss, äter frukost. När jag ätit min frukost har klockan oftast hunnit bli halv sju och då lägger vi oss en stund igen. Då sover hon oftast 30 minuter. Generellt sover hon ganska mycket på förmiddagarna men sällan efter klockan 14, trots att hon nog behöver. Som väl är somnar hon vid halv åtta på kvällarna och sover hela nätterna.
Svar på tråden septemberbarn 2014